Annons:
Etikettövrigt
Läst 950 ggr
Saffran0Spice
11/22/14, 12:53 PM

Alla hundägare är olika

Det är ju så, även om man använder sig av samma sorts metoder så är inte den ena hundägaren den andra lik. Och det är ok så länge hunden inte far illa eller hur?

På morgonpromenaden idag mötte jag och min hund en man med en malle (Malinois). Tyvärr så började min hund att gruffa lite åt denna malle då han är rädd för stora hundar och detta är något vi jobbar på varje dag. Men idag var jag tyvärr inte riktigt med på svängarna, men fick min hund att sluta någorlunda snabbt.

Allt frid och fröjd kan man ju tycka då det inte var värre än så och att vi nu kunde passera varandra utan problem - men icke då…

Denna man kommer med stormsteg mot mig och min hund och börjar både förklara och påpeka allt jag gjort och gör fel, detta gjorde att min hund började morra åt mannen.
- För vilken hund som är lite reserverad från början hade inte blivit rädd om en stor främmande gubbe rusar fram med en stor främmande hund och börjar gorma?

Detta var ju också helt oacceptabelt för denna man och han gjorde en gest att ta tag i min hund för att korrigera honom. Varpå jag instinktivt föser min hund bakom mig och smäller mannen på fingrarna.

_''- Detta är min hund och han uppskattar varken att du eller att din hund är så nära oss, så vill du inte att han ska morra och riskera att bita dig så låt honom helt enkelt vara och håll ett avstånd. Man tar absolut inte tag i en främmande rädd hund då du inte vet vad den kan göra.''
_
Jag fortsatte att förklara varför min hund reagerar som han gör och bad om ursäkt för att jag inte varit uppmärksam. För jag är helt medveten om att detta startade pga att JAG inte var uppmärksam på min hund.

Medans detta samtal sker så backar jag lite och håller min hund så långt från mallen som möjligt, samtidigt som jag håller ett öga på den då jag inte träffat denna hund tidigare. Och då var det en sak som slog mig väldigt mycket när jag tittade på denna malle.

Hunden sitter en bit ifrån husse, skakar och han håller huvudet lågt, kisar med ögonen, öronen slickade mot huvudet och tar korta snabba andetag - nästan hyperventilerar. Och visar tydligt med hela kroppen att detta är riktigt otäckt.
Denna malle var väldigt tydligt rädd för husse och höll hela tiden fullt sträckt koppelavstånd från honom - även när de gick sin väg så gick hunden långt ifrån husse med låg kropp och nervösa steg.

Jag har inte träffat denna man eller hund innan och kan egentligen inte säga något om dem då jag inte känner till dem. Men jag kan ha en åsikt baserad på det jag fick se och magkänslan jag upplevde. Alla hundägare är olika, men vet ni vad.

- Jag ser hellre att jag kan be om ursäkt för det jag gör fel ibland, för jag är inte perfekt och kan långt från allt. Jag ser också hellre att min hund är lite ouppfostrad en längre tid (så länge det inte blir farligt beteende såklart) medans vi jobbar på problemet tillsammans i hans takt.
Alla gånger väljer jag detta framför att hugga tag i min hund och kuva honom så pass att han inte vågar göra någonting, inte ens sitta bredvid mig när jag pratar med en annan människa.

Jag har hellre en lite ouppfostrad och älskad hund bredvid mig, än en hund som är så kuvad och rädd för mig att han praktiskt taget ber om ursäkt för sin existens.

Men det är jag det, hur andra gör är upp till dem. Själv är jag stolt att min hund kommit så långt i våran träning - även om vi har en bit kvar och antagligen får träna detta varje dag resten av livet. Detta gör jag med glädje då jag älskar min hund <3

Lite rädd ibland, men tränar hårt och är älskad iallafall <3

Annons:
Saffran0Spice
11/22/14, 1:02 PM
#1

PS - om det finns någon med en lugn, snäll och stor hund, gärna engelsk springer spaniel! Som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig och min hund träna lite hundmöten bla. Så PM:a gärna mig. Vi finns i närheten av Uddevalla-Lysekil-Tanum-Smögen!

Turast
11/22/14, 1:11 PM
#2

Jättebra skrivet! 🌺

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

IngridSvensson
11/22/14, 1:49 PM
#3

Så bra skrivet! Jag har samma syn på hundfostran själv. Hellre en mer ouppfostrad men  en hund som älskar mig än en rädd och fostrad hund.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Saffran0Spice
11/22/14, 1:56 PM
#4

#2-3 Tack ska ni ha, skönt att se att man inte är ensam att tycka detta =)

[fabienne]
11/22/14, 2:02 PM
#5

Stackars hund, vilket liv att ständigt gå runt och vara rädd för någon man lever med. Och vilket himla sätt att få för sig att gå fram och korrigera någon annans hund! Hur tänker folk?!

Min pojkvän och vår hund var iväg till en kompis en kväll för ett tag sedan, och en granne ringde på dörren. Vår hund som är osäker på nytt folk stressade upp och började morra när grannen klev in så min pojkvän tog med honom tillbaka in i vardagsrummet och satte sig i soffan med honom och gjorde ingen sak av det. Grannen följde med in och sa "Sådär gjorde min hund också när hon var liten, så hela familjen ställde sig över henne och skrek. Efteråt kissade hon på sig och sedan dess har hon inte betett sig så mer."

Man kan ju bli gråtfärdig för mindre än hur vissa behandlar sina hundar.

Saffran0Spice
11/22/14, 2:06 PM
#6

#5 Men gud, den grannen/familjen verkar ju inte friska i huvudet O.o
Nej verkligen inte, tyckte så synd om mallen när dom gick. Man kan ju fundera på vad han gör med hunden egentligen =(

Annons:
Mischa
11/22/14, 2:10 PM
#7

En väldigt ouppfostrad människa du träffade.

≧◔◡◔≦

Saffran0Spice
11/22/14, 2:11 PM
#8

#7 eller hur, därför ''korrigerade'' jag med smäll på fingrarna, kanske skulle dragit i halsbandet istället och fyat 😂

VildaVittra
11/22/14, 4:03 PM
#9

Fast du har ju faktiskt själv korrigerat en annans hund. För visst var det du som jagade in en stackars byracka i skogen?😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
11/22/14, 4:12 PM
#10

#9 Jagade ut, jag sa till ägaren att ta sin hund för annars skulle jag göra nått, varpå denna svarade ''gör det då'' - så jag vrålade till åt hunden. Så den blev rädd och sprang ut i skogen.

Så jag gav ägaren chansen och bad denna ta sin hund, men ägaren gav mig tillåtelse att göra nått. Så då gjorde jag det också 😉

[Kaoskaos]
11/22/14, 4:55 PM
#11

#9 det är väl stor skillnad på att jaga bort en lös hund än att korrigera en kopplad hund som inte kan göra skada ! Jag skulle aldrig gå fram till en kopplad hund som TS beskrev mannen som gjorde Däremot så skyddar jag mina hundar om det kommer lösa hundar och då gör jag vad som krävs för att få bort den lösa hunden ! 2 helt olika saker

VildaVittra
11/22/14, 5:03 PM
#12

#11 Vart står det att saffrans hund var kopplad? 

#10 Vad jag menar på är att tänk dig in i hans sits, han kan ju vara aptrött på hundar som gör utfall och gör hans hund osäker och idag gick det en propp, precis som det gick för dig den gången.

Angående att hans hund var låg, så har jag en hund som gör exakt samma sak, trots att jag inte misshandlar henne utan mer sitter och gosar i soffan med godis (tills henne), det har att göra med om hunden är förarvek eller inte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
11/22/14, 5:08 PM
#13

#11-12 Kan tydlig göra att bådas hundar var kopplade idag

Och så klart kan det sagt stopp för honom också, men det är ändå som #11 påpekar skillnad på en lös hund som kommer mot en och en kopplad som står bredvid sin ägare. Jag menar inte att jag gjorde rätt ang. hunden i skogen, men situationerna är helt olika och på helt olika nivåer av ''hot'' från hundarna.

Annons:
[Akilles1]
11/22/14, 9:42 PM
#14

Idioter finns överallt. Men mig brukar  inte folk hoppa på och tala om hur jag ska göra dels för att jag har en större hund och sen för att jag visar rätt tydligt att jag är rätt ointresserad av andra när jag är ute. När jag går ut med min hund vill jag faktiskt också umgås med min hund och inte prata med andra människor om det inte är någon jag känner eller någon med en hund som vi känner. Däremot fick jag några okloka råd när han var valp om att smälla till honom på nosen när han tiggde vid bordet eller knäa honom i bröstet om han hoppade men jag svarade bara att så uppfostrar inte jag min hund. Värsta är dom insnöade gubbarna som vägrar lyssna på andra och ska lägga sig i. Men jag är en envis och kall jävel när folk försöker tala om för mig hur jag ska göra så jag kör ofta över dom som tror dom kan bestämma över mig:)

[Kaoskaos]
11/23/14, 6:39 AM
#15

#12 #13 jo jag antog att båda var kopplade :P #12 sen spelar det egentligen ingen roll om min hund är okopplad jag sätter henne endå bakom mig och jagar iväg en hund som kommer fram och är otrevlig eller vad man nu ska kalla det ! Däremot om det kommer fram en lugn hund som hälsar fint fortsätter jag bara att gå och ber ägaren ta in sin hund ! Men då är inte min hund rädd för andra hundar heller , hade hon varit det hade jag fortfarande gjort vad som krävs för att skydda henne !

Saffran0Spice
11/23/14, 10:15 AM
#16

#14 Ja tyvärr är många insnöade på ''den gamla skolan'' och inte särskilt öppna för att ens testa nya metoder =/

#15 Ja man har ju rätt som ägare att skydda sin hund, för hunden har ingen som helst rätt att skydda sig själv.

Upp till toppen
Annons: