Annons:
Etiketthälsa
Läst 14695 ggr
Fridaaaa
11/21/14, 9:04 PM

Missfärgning under ögonen

Bästa sättet att få bort missfärgning under ögonen som kan bli om ögonen  rinner?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Grace2009
11/21/14, 9:12 PM
#1

Vet tyvärr inte vad man kan göra när det väl är missfärgat, men man kan förebygga genom att torka varje dag.

Fridaaaa
11/21/14, 9:25 PM
#2

#1 Torkas gör det så fort de rinner. Men hjälper inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grace2009
11/21/14, 9:30 PM
#3

Är det stora problem? Kan vara värt att kolla hos veterinär då ifall det är tårkanalerna som spökar (eller annat fel). Finns lite olika rengöringsvätskor för hundögon, men jag har ingen erfarenhet av dem.

Fridaaaa
11/21/14, 9:32 PM
#4

#3 Nja är till och från. Är redan kollat hos veterinären, de hittade ingenting. Sa bara att jag skulle hålla pälsen kort runt om och det gör jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaK
11/21/14, 9:42 PM
#5

Hålla det torrt är det bästa, jag använder potatismjöl i pälsen. Det suger åt sig fukten och gör att det inte blir några missfärgningar.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
11/21/14, 9:44 PM
#6

#5 Om det redan är missfärgningar? För potatismjöl har inte fungerat här att få bort missfärgningar 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Estelle13]
11/21/14, 9:51 PM
#7

Min pudel hade så till och från hela tiden när hon åt voh, bytte till annat foder och hon har inte haft problem med rinnande ögon och missfärgningar sen dess. Det underlättar om man rakar rent och smörjer med vaselin eller något annat som är fett som gör att tårarna rinner av och inte är på huden och irriterar.

 Har hört fler som haft hundar som fått rinnande ögon på bl.a voh men också på andra fodersorter och att det blivit bättre när de bytt.

Fridaaaa
11/21/14, 9:52 PM
#8

#7 Jag ger nordic färskfoder samt mush "köttbullar". Tidigare haft bravo färskfoder och hallafoder färskfoder men samma visa vilket som.
Raka rent gör jag som sagt, noga med det samt torkar rent så fort jag ser att det rinner/har runnit. Men just vaselin har jag inte testat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Estelle13]
11/21/14, 10:10 PM
#9

#8 Okej men om jag var du så skulle jag börja med att sänka proteinhalten i fodret genom att blanda ut det med  ris och grönsaker, för högt protein kan orsaka rinniga ögon. Det kan också bero på A vitamin brist eller att hennes tårkanaler inte är som dom ska. Zinksalva är också bra att smörja in med.

Fridaaaa
11/21/14, 10:12 PM
#10

#9 Ögonen är som sagt kollade redan.
Vill helst undvika spannmål i maten (ris är ju med spannmål), har haft i lite morot ibland, vet inte vilka fler grönsaker man skulle kunna ha i?
Ja a-vitaminbrist vet jag att det med kan vara, testat att ge lever några gånger/vecka men ingen skillnad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wilbur]
11/21/14, 10:38 PM
#11

Men papillon har väl lite sådana ögon i sig, vet min mormors papillons har det med.. Kanske svamp/fukteksem som missfärgar till följd av fukten.. Det nämnde min veterinär något om när jag var inne med min shih-tzu.

Fenix_Chicci
11/21/14, 11:48 PM
#12

Att gå till botten med problemet till de rinniga ögon är väl snarare vad jag skulle göra än att försöka dölja symptomet. 
Jag har en hund med rinniga ögon. När hon åt torrfoder rann de galet mycket. Efter bytet till barf och med extra lever blev det bättre men inte bra. Började ge kalk plus pga svamp i tassarna och det hjälpte faktiskt även mot de rinniga ögonen, inte helt men blev bättre. 
Har precis börjat prova nyponpulver då hon är en ganska osäker och lättstressad individ. Stress kan ge rinniga ögon eftersom det tar på kroppens resurser och då är c-vitamin bra som boostar. Har precis börjat så kan inte utvärdera ännu. 

För mycket protein kan som tidigare nämnt också vara en orsak. 
Men jag hade provat med kalk plus om jag var du, även standardt immun kan vara bra.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fridaaaa
11/22/14, 10:07 AM
#13

#12 Jag har absolut  inte försökt dölja några symtom. Som det står i tråden har jag varit hos veterinär redan och kollat ögonen.  Även gett extra a-vitamin i form av lever men blev ingen större skillnad.  Frågat kunniga också som håller på med barf och färskfoder. Och de sa även att de inte trodde att hon behövde mer kalk. Hur är symtom om man överdoserar kalk?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
fridaaocrazy
11/22/14, 10:28 AM
#14

I somras kom det en riktigt duktig hundfrisör som sa att det inte i alla fall är bra att hålla håren kortklippta runt ögonen. Alla hundars hår växer olika, och det som funkat för en annans hund kanske inte funkar för din. 

Så tips: besök en hundfrisör som får titta på ögonen och pälsen så får denne avgöra vad som är bäst. 

Det var en ägare med bichon som frågade henne om detta, och hon sa att i det fallet skulle man låta pälsen växa för annars kunde håret sticka upp i ögonen eller liknande, och det kan ju vara fallet hos din hund också ☝️

I vilket fall så tycker jag att du ska besöka en hundfrisör för oftast är de betydligt duktigare på sådant här än veterinärer 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Fridaaaa
11/22/14, 10:29 AM
#15

#14 Det fungerar betydligt bättre när det är nerrakat än när det får växa fritt, märker skillnad. För om det får växa till längre så hamnar pälsen i ögonen.
Hållt kort sedan hon var liten.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
11/22/14, 11:56 AM
#16

AE olja kan vara bra för rinniga ögon.

[Estelle13]
11/22/14, 12:19 PM
#17

#10 Ibland kanske ens hund inte fungerar bra på endast kött och då måste man se över kosten och ev ändra den, ris är det bästa spannmålet man kan ge en hund, det är väldigt snällt mot magen och är ingenting som hunden tar skada av.

Morot som du nämner är bra att blanda ut med, jag har även haft lite broccoli och blåmkål till mina hundar men kör för det mesta med överkokt ris och färskfoder blandat med lite vatten.

#13 Jag ger mina hundar kalk i maten också, kalk plus ska det vara, det hjälper att bl.a stabilisera det sura ph värdet i kroppen och hjälper mot svamp som orsakar röd och irriterad hud. När man ger kalk så ska det inte vara mjölksyrad kalk utan man ska ge kalk plus och det går inte att överdosera det, det kommer bara ut andra vägen om man gett för mycket och är ingenting som lagras kvar i kroppen.

man ska börja med att fasa in kalket med att ge hälften av den giva som är rekomenderad på burken i ca 1 månad. Tänk på att det tar tid innan man ser resultat. Hunden ska ha ätit kalket i två månader för att det ska kunna ge full effekt i kroppen. När det gått två månader ska man kunna se resultat.

#14 Pudelns päls är ju lite lika som på en bichon frise och så vitt jag vet så rekomenderas det att man rakar nosen kort eftersom när pälsen blir längre så lockar den sig och kan sticka in i ögonen.

drika
11/22/14, 3:41 PM
#18

Jean peau ska vara bra att använda just till det :)

Hälsningar

Fredrika

Fridaaaa
11/22/14, 7:09 PM
#19

#17 Nej det vet jag men är grönsaker i mushen så enbart kött får hon ju inte. Blomkål vill hon inte äta med maten testat 😕 Men broccoli kan jag testa, är väl bara kokt man får ge va? Om jag inte minns helt fel.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Estelle13]
11/22/14, 7:54 PM
#20

#19 Okej, ja det ska vara kokt.

Annons:
Fridaaaa
11/22/14, 7:57 PM
#21

#20 Hur länge kokar man färsk broccoli?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Estelle13]
11/22/14, 8:07 PM
#22

#21 jag har aldrig haft koll på tiden när jag kokat men den ska vara väldigt mjuk, överkokt så att den går att mosa.

Fridaaaa
11/22/14, 8:20 PM
#23

#22 OK tack, äter inte broccoli själv så inget jag brukar göra. Marsvinen äter ju dem råa.
Får testa att blanda ut med det och varva med morötter och se om det hjälper🙂

Men vill gärna ha bort de missfärgningar hon har fått trots att jag torkat noga :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
11/22/14, 8:23 PM
#24

Testa kamomillte. Det är lugnande för ögon och förhoppningsvis kan det snabba läkning för huden under.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
11/22/14, 8:27 PM
#25

#24 Får inhandla det i så fall för har inget hemma.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Cookie Monster]
11/22/14, 9:02 PM
#26

Vad gjordes hos veterinären för att inte kunna hitta orsaken på problemet? Min katt hade rinniga ögon men det var kostrelaterat. Uppdatera gärna om du hittar något som hjälper. :)

Fridaaaa
11/22/14, 9:07 PM
#27

#26 Kollade igenom ögonen, inga prover.
Vet inte vad i kosten mer än att testa att fylla ut som getts tips på här skulle kunna ändras. Veterinärer är ju sällan bra på kost.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Cookie Monster]
11/22/14, 10:32 PM
#28

#27 Låter konstigt att en veterinär som inte hittar något genom att bara titta på ögonen inte undersöker dem mer utförligt för att hitta problemet då… 🤔 Tycker att du borde ta henne till en veterinär som kollar henne mer utförligt. Kan vara något med tårkanalerna t.ex.

Fridaaaa
11/22/14, 10:40 PM
#29

#28 Skrev "kollade igenom ögonen", det är alltså kollat, bara att han inte tog blodprover och det behöver de ju inte göra får tårkanalerna?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
11/22/14, 10:51 PM
#30

#29 hur gjorde dom när dom kollade ögonen? Tror nog hen menade att ta prover från vätskan från ögonen, men även kanske blodprov. Vad vet jag, kanske är en liten grej som påverkar någonting i kroppen som gör att ögonen tåras som påverkar värdena i blodet? Vet dock ej om någonting sådant, endast spekulationer från min sida.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
11/22/14, 10:54 PM
#31

#30 Minns inte allting men de kollade igenom ögonen i alla fall men tog inga prover, gjorde det i samband med 1 årsvaccinationen.  Men veterinären kunde inte så något då, utan sa att jag skulle hålla det kort runt ögonen, vilket jag gör blir bättre då men inte helt bra. Och det rinner inte hela tiden, kommer i perioder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[fabienne]
11/23/14, 12:39 AM
#32

Idén med att lägga till grönsaker eller annat är ju att man samtidigt tar bort en del av köttgivan för att på så sätt sänka proteinet. Jag vet inte om det kanske är underförstått.

Cahira
11/23/14, 1:29 AM
#33

Om det är mycket smuts i luften m.m. kan det tåra sig mer så t.ex. pollensäsong kan vara lite värre. Bara liten inflikning. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Paddiz
11/23/14, 9:22 AM
#34

Kan rekommendera ett puder som heter Professional Eye Grooming Powder och det kommer från Breeder Care, Thailand. Har använt det när jag hade vitfläckiga perser med missfärgningar under ögon och på haka och när jag såg resultatet blev jag supernöjd. Testade det också på en svart perser som hade rinniga ögon och ögonen slutade rinna helt (applicerade alltså pudret under ögonen - inte i). Självklart måste man alltid se till så att det inte finns någon bakomliggande orsak till att ögonen rinner.

http://www.breeder-care.com/worldwide/#/breeder-care-products/ 

Du skriver på engelska. Har du frågor om pudret är det bara att ta kontakt med Watt som är ägare till företaget.  Det lättaste är då att ta kontakt med honom via FB - sök efter Watt-Ppk Luxus-Cattery Thailand

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Annons:
Fridaaaa
11/23/14, 11:31 AM
#35

#32 Ja det vet jag om att det är därför.

#34 Engelska är dessvärre inte min starka sida, är några år sedan jag läste engelska med nu. Men får be min sambo hjälpa mig i så fall, han är betydligt duktigare när det kommer till att skriva på engelska hehe.

Hur beställer man det? Kan bara läsa om det på sidan

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Paddiz
11/23/14, 3:59 PM
#36

# 35
Eftersom han också är perseruppfödare så blev vi vän på FB och sedan körde jag det den vägen. Vill du inte gå via FB är det lättast att gå in på contact på deras hemsida och där kan du ställa frågor om produkten och om du vill ha reda på vad frakten kostar. Om du går in på den sidan jag länkade och sedan på product info - scrolla ner och där ser du priset på de olika burkarna. 
4 oz - $39.99
2 oz - $24.99
½ oz - $9.99
frakt tillkommer

Jag betalade med pay pal - det blev billigast och var lättast. Watt skriver precis hur du ska göra. Sedan meddelar han dig när han skickar varan och vill gärna att du meddelar honom när du har fått den. Du behöver inte vara duktig på engelska - jag suger på det och jag klarade det hur bra som helst. Watt bryr sig inte om det grammatiska =O)

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Fridaaaa
11/23/14, 4:01 PM
#37

#36 Ok, ska kolla upp det 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Paddiz
11/23/14, 4:15 PM
#38

#37
Har du fler frågor så svarar jag gärna på dom (om jag kan) - men då är det bästa om du skickar mail - jag är bara inne på iFokus på helgerna.
yvam09@gmail.com

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

LinaK
12/16/14, 4:55 PM
#39

Vischyvatten har jag fått tips om 🙂 Man baddar alltså under ögat.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

lillvilda
12/16/14, 6:08 PM
#40

Min pudel får så när vi provat färskfoder. Han mår väldigt gott på färskfoder annars men just ögonen rinner. Det märks tydligt på min kille att de är foderrelaterat för honom.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

lillvilda
12/16/14, 6:09 PM
#41

såg att du gett mush. De funkade inte på min pudel :-( jäkla synd för annars gillar jag det fodret och han musklade sig fint på det.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Annons:
Fridaaaa
12/16/14, 7:41 PM
#42

#41 Ja jag ger mush vaisto (stavning?) och nordic färskfoder 🙂

http://www.eyeenvy.info/prodsv.htm använt detta ett litet tag nu och tycker att det blivit bättre, inte helt bra men bättre än innan 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mlyy
12/16/14, 10:57 PM
#43

Har inte riktigt läst alla kommentarer, så vet inte vad som skrivits, men den här verkar jättebra tycker jag: http://www.petster.eu/se/art/angels-eyes-tear-stain-remover-75g-naturalphp.php :)

Fridaaaa
12/17/14, 9:19 AM
#44

#43 Har den i #42 just u 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mlyy
12/17/14, 12:17 PM
#45

#44 Aha okej :) fungerar den inte som du vill?

Fridaaaa
12/17/14, 12:30 PM
#46

#45 Jo den fungerar hyfsat bra, men den hade jag inte hemma eller testat när jag skrev tråden, därav att jag skrev #42🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fenix_Chicci
12/18/14, 12:45 AM
#47

Det finns ett homeopatmedel som ofta är effektivt mot rinniga ögon, speciellt på valpar. Blev tipsad av min uppfödare. Det är utvunnet ur en växt som heter Ögontröst som traditionellt använts mot ögonsjukdomar. Euphrasia heter det och är ofarligt att prova. Jag provade nyligen till min vuxna hund (den som har rinniga ögon) och tycker faktiskt det hjälpt en del iallafall, hon har definitivt varit torrare under ögonen efteråt, men det är alltid svårare på vuxna hundar eftersom de samlar på sig saker med åren.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fridaaaa
12/18/14, 9:52 AM
#48

#47 Hon är lite över året bara 🙂 Men som jag skrev i #42 har jag det jag länkade till där som fungerar hyfsat bra 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: