Annons:
Etikettbeteende
Läst 2148 ggr
doodlebreak
11/20/14, 9:41 PM

unghund börjat morra

Jag vet inte om det är spökålder på gång? Eller om min hund bara börjar utvecklas till en mer vaktig hund? Han är 8,5 månader och blandras mellan labrador/pudel. Nu när det är mörkt ute så morrar han åt väldigt mycket. Det kan vara när han hör andra hundar som han inte ser, eller när han hör någonting i närheten som inte syns (t.ex. ljud i buskarna). Han morrar även när det kommer en "svart vålnad" i mörkret, eller ser ett ljus röra sig längre bort. Vad ska jag göra i dessa situationer? Ska jag hyssja honom? Avleda honom? Lugna honom? Gå närmare det läskiga? Jag blir inte minsta rädd av detta, och han låter mer läskig än vad han är. Men flera hundägare har blivit rädda för honom när de själva rastar sina hundar. Att höra en hund morra runt hörnet låter ju inte så säkert, tänker nog många… Några tankar kring det här?

Annons:
Frida B
11/20/14, 9:59 PM
#1

Ignorera hunden fullständigt, är spökena i huvudet som uppenbarar sig ;) Alltså inte sakta ner, inte titta dit (eller ja svårt att inte slänga en blick), låtsas som du håller en väska istället för ett koppel.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Em_
11/20/14, 11:09 PM
#2

För mig funkar det bäst att gå fram till det läskiga, om det går och hunden vill fram. Får hunden undersöka saker den blir rädd för och konstatera att de inte är något att bry sig om lär den sig och bygger självförtroende. Skvallerträning är också bra. Generellt är min inställning "vad bra att du sa till, men nu tar jag över och bestämmer hur vi hanterar situationen".


[Akilles1]
11/21/14, 12:55 AM
#3

Min hund gör gjorde likadant förut men han har också en hel del vaktinstinkt. Men för oss funkade det att jag faktiskt började hälsa på människor vi passerade även om det låter konstigt ibland stannade vi upp och jag kunde växla några ord med personer nu vet han att jag tar hand om dom situationerna och bryr sig inte om inte en person kommer fram på ett hotfullt sätt. När det gällde buskar föremål och annat brukade jag gå fram till dom och lägga en hand på det och då nosade hunden och brydde sig inte efter det för oss funkade det riktigt bra.

Upp till toppen
Annons: