Annons:
Etikettbeteende
Läst 2355 ggr
Inspiration
2014-11-19 17:03

Julfirande med andra hundar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu börjar julen närma sig, första julen med egen hund för min del. Så här kommer mitt lilla orosmoment;

 Jag kommer fira "lillejul" med min sambos familj. Detta innebär att vi plus vår hund (tik, 7 månader, eurasier/samojed-mix) ska tillbringa dagen med en bunt människor och deras hundar. Tror det kommer vara ca 5 hundar där (3 chihuahua blandingar, en dalmatiner, en bc/terv-mix). Alla vuxna hundar, varav hon har träffat två av dem sen innan, de funkar om de inte är för nära inpå varandra, men jag skulle aldrig lämna dem utan uppsikt, då de andra är osäkra eller stressade/vet inte riktigt hur man beter sig mot andra hundar. De är alltså inte "kompisar".

 Det som gör mig tveksam är att alla inte har så bra koll på sina hundar, alltså ganska ouppfostrade om man säger så, och några av dem är relativt stressade. Alla de andra hundarna har träffats innan, men min Lisen blir helt ny. 

Hur ska jag på bästa sätt introducera min för de andra? Vi kommer ju inte ha hela dagen på oss för gemensamma promenader eller någon rastgård där de kan vara lösa. Alla kommer vara i huset. 

Lisen, min tik, är väldigt vänligt sinnad, inbjuder till lek men låter bli om den andra inte vill. Hon tycker det är jättekul med andra hundar helt enkelt och vill gärna vara med eller leka om den andra vill. 

Det jag är rädd för är alltså att de andra kommer ge sig på henne och bli hetsiga. För så har det blivit innan med de hundarna hon träffat från sambons familj, de slutar inte jaga och nypa henne även om hon skriker och visar sig underkastad. Jag måste ständigt vara på helspänn och hålla koll så någon inte skadar henne. Försöker hålla mig så lugn som möjligt, men det är svårt när man vet hur lätt det kan gå fel och det mest är jag som har ögonen öppna.

Nu skrev jag en hel roman men hoppas ni förstår vad jag menar. :)

Annons:
Inspiration
2014-11-19 17:13
#1

Kom på nu att jag bara borde skaffa hundvakt den dagen/helgen. Så löser det sig. Hej trötta hjärna, haha. Men det är förstås inte 100 att jag kan skaffa hundvakt men det borde gå.

vallhund
2014-11-19 19:05
#2

#1 tänkte precis föreslå det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Arashi
2014-11-19 23:56
#3

du har en väldigt fin hund ts 😍

om du nu skulle va tvungen att ta med henne så skulle jag hålla min hund kopplad och intill mig, så är de bara att mota bort dom andra hundarna om dom försöker gå fram, så slipper din hund få negativa erfarenheter. Om dom leker och någon annan hund blir för "på" och inte lyssnar på din hunds signaler, så kan du också gå i mellan och avbryta den andra hunden, innan situationen hinner övergå till något negativt. Har också varit med om liknande, jobbigt med folk som har noll koll på sina hundar och noll koll på hundspråk 🥵

Saffran0Spice
2014-11-20 09:40
#4

Håller med #3 om du inte skulle få hundvakt - ha hunden bredvid dig, ett annat alternativ är också (om möjligheten finns) att göra en mindre inhägnad med ex kompostgaller ifall din (eller någon av de andra hundarna) behöver få vara i fred och inte vill vara med någon av de andra som är med. Då kan den hunden ändå vara med men få känna sig trygg på sin egen space.

Vi har testat detta på BHK när vi sitter massa folk och hundar i samma rum och även om ytan inte är jättestor så trivs de hundarna som är lite obekväma i sådana situationer mycket bättre nu!

Sedan är det ju viktigt att verkligen säga rakt ut att alla måste ha ett öga på respektive hund, om bara en gör det så kan det ju gå hur som helst när hundarna inte känner varandra till 100% =(

Inspiration
2014-11-21 18:23
#5

#3 Tack! Hon är en riktig sötnos! 

Tack för tips! Jag kommer i första hand försöka skaffa hundvakt. Känns som det absolut bästa. Annars kommer jag försöka ha henne nära eller avskärmat. Och om de andra hundägarna inte kan uppföra sig så får jag väl spruta vatten eller något på dem ;)

russin
2014-11-21 21:11
#6

Ett gäng okända hundar tillsammans med så stor skillnad i storlek, så kan det sluta illa, främst för de små,  om det blir bråk i trångt läge.

Jag skulle nog fixa hundvakt om jag vore dig. Jag tyckte det var nog jobbigt förr julen när mina två var med till ett ställe med två andra hundar i samma storlek och ett väldigt stort hus. Min ena är osäker på andra hundar och det blev lite "gruff" vid ett tillfälle och det räckte för att min inte skulle lita på den längre. Dock hade jag med kompostgaller och gjorde en hage inomhus - så dom fick vara där med jämna mellanrum, så jag fick lugn och ro. Trevlig jul, men ett ständigt passande 🙂

Annons:
tjoopa
2014-11-22 00:11
#7

Håller med övriga :) I första hand hundvakt och om det inte går så fixa en hage så får tjejen lite lugn och ro men får ändå vara med :)


fridaaocrazy
2014-11-22 10:18
#8

Tips är att ta med bur eller liknande, gärna med två eller fler täckta väggar (t.ex. med filt) så att det blir tryggt, samt att det dämpar ljudet lite grann så att hon inte blir uppstressad av det. 

När vi firar jul här hemma så är vi också ganska många samt att vi har tre hundar, men det går verkligen jätte bra! Iofs är det lugna hundar, men vår egna har en tendens att stressa upp sig bland många människor,  men blir han uppstressad så brukar jag bara gå iväg med honom själv, sätta mig i hallen eller något och klia honom på magen. Då lugnar han ner sig och känner sig trygg, sen kan man gå ut till de andra igen. 

Så vill man att det ska funka så kommer det att funka, men det gäller ju att alla hundägare är med och håller koll på sin egen hund, så att den inte stressar upp de andra hundarna. 

Det kan också vara bra att försöka att hålla koll så att de inte börjar leka med varandra, för många hundar blir detta ett stress moment när alla hundar springer omkring och nafsar varandra, samt att det lätt kan gå över styr.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Upp till toppen
Annons: