Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1646 ggr
mindy2008
2014-11-11 02:07

Vilken ras ska vi välja? Bruksmalle/sheltie/perro

Vi har fundera på en till hund och nu har jag kommit fram till lite olika alternativ. Det jag kanske tänkte mej är en bruksmalle, sheltie eller perro (spansk vattenhund). Jag är främst intresserad av agility och lydnad, men kanske med en malle skulle också skydd kunna vara nått för oss. Vi har inga barn ännu, men hoppas inom en snar framtid att vi ska få. Vi bor i villa och har fina möjligheter till långa skogspromenader.  Vad har ni för erfarenheter av dessa raser?

Annons:
Cahira
2014-11-11 03:09
#1

Berätta gärna mer av vad ni vill ha hos er nästa hund. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

mindy2008
2014-11-11 05:42
#2

Arbets- och samarbetsvilja är absolut viktigt, men jag tror ju alla de här har det. Mallen lär ju aldrig bli den bästa av de bästa i agility, men det kan jag leva med. Hunden får vara reserverad mot främlingar, bara den inte är skygg, men det har nog mera att göra med skolning, linjer, individ osv. Det finns massor av raser som jag redan valt bort därför att jag tror att de inte är de jag söker efter. Pälsen är inte så stor skillnad, inte heller storleken.

Cahira
2014-11-11 05:58
#3

Jag tror sheltie av dom tre faktiskt. Misstänker att mallen har mer skärpa än du är ute efter. Perron är nog bra mellanläge men det vore även bearded collie, shapendoes, mfl :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Wellcraft
2014-11-11 08:08
#4

Varför skulle mallen inte kunna bli den bästa i agility? Med rätt träning är det ett säkert kort.

Jag tycker du ska sätta dig ner och fråga dig själv vad du ska ha för hund.
Raserna du vill ha är som natt och dag.
Bruksmallen är otroligt intensiv och kan vara svår att leva med i vardagen, den kommer antagligen vakta skiten ur huset och grannarna kommer förmodligen bli skraja. Bruksmallen är en arbetsmaskin.

Medan sheltie är en av de fogligaste, känsligaste hundarna som fungerar som aktiv sällskapshund. Osv.

Som det låter nu skulle nog en sheltie passa, men jag tror att du måste tänka igenom vad du egentligen vill ha för raser.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mindy2008
2014-11-12 04:53
#5

Så man kan inte ha en malle om man inte önskar sej speciellt skärpa? Jag förstår ju den omvända logiken att man inte ska titta på en ras med mycket skärpa, om man önskar att hunden inte hade det. Men det finns ju en del skärpa i vissa perron också…
Tänkte varför inte en malle skulle passa om jag ändå sa att jag med en sån skulle kunna hålla på med skydd, beroende på hundens förutsättningar då.
Tittar mest på statistik med hundar i topp i largeklassen, kan ju iofs ha att göra med att folk som vill hålla på med agility på topp väljer en BC istället för en malle.

De beardedcollie som jag har sett har nog inte haft någon ordentlig sprutt i sej, kul som familjehund, men är nog inte i min smak. Har aldrig sett en beardecollie som har haft tillräcklig fart i III-klass, för att klara konkuransen. Däremot klarar sej både perron och sheltien.

BC av brukslinje funderade jag också länge på, eftersom den skulle passa de grenar jag vill syssla med, men gillar inte riktigt deras fanatiska vallande.

Vallhundsmentalitet är nog något jag har fastnat för. Viljan att göra något tillsammans med matte, även annat än gosas på soffan och att det finns motor, men att hunden också kan ta det lugnt de dagar vi inte tränar, utan bara är ute och springer, cyklar eller går i skogen. Någon större självstädighet önskar jag inte hos hunden, men den ska också kunna klara sej 2m bort från mina ben.

mindy2008
2014-11-12 04:58
#6

Bruksschäfer av lättare typen har jag också funderat på mycket, men de har mycket sällan farten som behövs i klass III i agility.
KH holländare, hmm möjligen, men 2 (båda LH) av de 3 jag känner har mycket dåliga nerver, så det ger ingen bra bild av rasen.

När jag pratar perro så menar jag inte den sävliga varianten utan den som vill arbeta, så jag skulle lite se enligt linjer.

Aussie: helt ok som hund den också, men av mera arbetande linjer.
Workingkelpie: de 2 jag känner till är helt ok, men inget som ropar köp mej.

Relativt bra nerver skulle jag nog önska av hunden. Inte en massa extra pipande och gnällande. Och visst en del mod i hunden underlättar vardagen, men är nått jag skulle kunna leva med i mindre skala hos en sheltie, för att de annars är så pass lätta i sig.

Vaktegenskaper får finnas i hunden, men det är ju ganska onödigt att nämna eftersom alla tre raser vaktar, bara på mycket olika sätt. Lättlärd hund som gärna lyder, men det passar ju också in på alla raser jag funderat på, så det skiljer dem inte åt från varandra.

Annons:
Ellen89
2014-11-12 06:19
#7

Kelpie da kanske? Eller Australian Cattle Dog? Dom ar det mycket fart i… har inte raserna sjalv men nagra i min klubb har, och Kelpien har mycket will-to-please och vill jobba hela tiden men tror nog att den ocksa kan koppla av hemma (beroende pa indvid och traning osv)… som sagt har ingen sjalv. Denne pa klubben ar jatte duktig pa lydnad, rally-o, agility och flyball…

mindy2008
2014-11-13 03:45
#8

Som sagt kelpie känns inte som min. Cattel dog kan nog vara lite väl självständiga enligt vad jag har förstått och knappast är det någon jättesmidig agilityhund, hellre då bruksschäfer.

Cahira
2014-11-13 03:53
#9

Jag vet inte helt hur du tänkt ha tid för både en skarp arbetsnarkoman, andra hunden, sambon, arbete OCH bebis.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-11-13 04:46
#10

Du förresten, kolla in Pumi. Den har rätt hög arbetsmotor och är snabb samt är vallhund. Den är lite mindre men jag tror den har vad du söker.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Frida B
2014-11-13 08:08
#11

Låter som du vill mer än vad du tänkt. Kolla på Sheltie, kan göra väldigt mycket men känner man att man inte har tiden kan den vara en vanlig sällskapshund också :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

luckysheltie
2014-11-13 08:26
#12

Tror nog att en sheltie skulle passa dig, kan träna alla möjliga hundsporter och hänger gärna med ut på härliga, långa skogspromenader. Skicka ett meddelande om du undrar nåt över sheltien!

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Mischa
2014-11-13 08:57
#13

Om du har planer på att bli förälder inom snar framtid så låter sheltie mer rimlig. Jag tror att det skulle bli ett mer anpassningsbart val både som aktiv hundmänniska och för ett liv som småbarnsförälder.

≧◔◡◔≦

Annons:
Lathundarna
2014-11-13 08:58
#14

#9 Varför skulle inte det kunna funka?

[Forest]
2014-11-13 10:27
#15

en malle som är bra på agility http://www.agilitymalle.no/.. Vill man verkligen satsa på agility så finns det raser som brukar toppa listan. Jag tycker många har gett dig bra tips samt gett dig flera raser att titta närmare på. Lycka till med ditt rasval

woopwoop
2014-11-13 10:40
#16

"Så man kan inte ha en malle om man inte önskar sej speciellt skärpa?" Kort och gott, så hade jag inte rekommenderat en malle till någon som inte är ute efter just dens skärpa och intensivitet, och som inte planerar att leva ett hundliv till 110% från det att valpen kommer till det att den dör. Nu har jag visserligen "bara" en malle-mix, schäfer/malle, men han hade inte fungerat att ha i möblerade hem om han inte fick jobba hårt så gott som varje dag. Under en tid när han var skadad och skulle gå på vila och smärtstillande, så var han ett helvete rent ut sagt. Han bet i ALLT, jagade katterna heeeela tiden, började jaga skuggor och alltså, ja, det var hemskt haha…

Nalidja
2014-11-13 12:00
#17

Kolla in Sheltie från bra linjer, det finns Shelties med mycket arbetsvilja och energi och det finns de som nöjer sig med att bara vara med. Min Sheltie har ganska hög energinivå och vill göra något varje dag men han har heller inga problem att bara ta det lugnt några dagar om jag har mycket i skolan eller är sjuk. Vi tränar oftast ca 2 timmar per dag men ibland kan det bli mer, visst blir han trött men han älskar träning och rasen är relativt lätt att ha och göra med öht 🙂

mindy2008
2014-11-13 13:43
#18

#9 : jag hade nog inte tänkt jobba medan jag har baby, tänkte lämna hemma minst ett par år, om vi inte blir välsingade med en till liten krabat, då blir det längre och i det skede är vår nu yngre hund (6) redan pensionär och säkerligen den äldre (12,5) redan i himlen. Det frigör ganska många timmar i veckan, när man inte jobbar, jämfört med baby+jobb+2 aktiva hundar. Men got your point.

#13 : lite så har jag också funderat. Iofs hade jag inte tänkt ta en malinoisvalp, utan en ung vuxen (1-3), men ändå. Nu har ju vår yngre hund bilivt mycket mindre krävande än tidigare, men vi har ändå 3-4 träningar i grupp/ veckan och jag borde börja med spårning också.

#16 : Det kanske var lite så jag tänkte, annars skulle jag inte ha frågat. Har hört av en uppfödare att de inte är så besvärliga, som många tror, utan en normal människa som är intresserad och aktiv nog klarar av dem.

mindy2008
2014-11-13 14:34
#19

Tittade lite på Pumi, den verkar inte så dålig.

[Udoon]
2014-11-13 15:10
#20

det är så ofta man ser hundra som omplaceras för att folk fått barn och inte längre har tid, så snälla, tänk efter både en två och tre gånger innan du kastar dig in i något, både för din egens skull men först och främst för hundens.

Annons:
mindy2008
2014-11-13 15:16
#21

Jeps, därför har jag prata med såna som tränar med dessa raser, såna som föder upp och så vill jag ha mera olika synpunkter. En omplacering skulle vara helt ok för mej. Två av mina hundar har varit omplaceringar, iofs den första kom från sin uppfödare, men hon var 1 år och 3mån, uppfödaren hade sparat henne, men hon blev väl inte som uppfödaren hade hoppats, så det var ju tur för oss. Och tar man en vuoxen hund vet man ju ändå ganska bra direkt vad man får och prövotid har jag alltid flaggat för. Alla omplaceringar är ju inte problemhundar och ingen av mina har varit det, man hittar dem bara man kan fråga och söka på rätt sätt och via bekanta tex.

mindy2008
2014-11-21 23:17
#22

Njaa såg förra helgen 3 mallen som tränade, en var för liten för att man skulle kunna säga nått om hur den blir, bara 6mån. Den verkade iaf mycket lugn och balanserad, men de två vuxna var nog inte i min smak. De hade på tok för mycket bytesdrift. Min hund har ganska mycket av den varan, men de där två…

mindy2008
2014-12-11 09:38
#23

Allt löste sej av sej själv :) Min kompis har en underbar(!!) sheltietik, som jag har önskat få köpa en valp efter, om hon får valpar. Kompisen sa någon gång under sommaren att den här hunden aldrig kommer att få valpar, eftersom deras BC nästan dog i samband med sin valpning (extrem otur), men nu har hon kommit fram till att rasen absolut behöver flera sheltien av den kalibern och tänker para tiken till våren. Det är min kommande hunds mamma! :)

Hon är verkligen underbar och allt jag önskar hos en sheltie. Hon är öppen och social, på ett mycket behagligt sätt, skäller inte i onödan, väldigt lydig och lättlärd, alltid klar att jobba, men kan ta semester i flera veckor också om det behövs. Färgfel iofs, men vem kan få allt.

luckysheltie
2014-12-11 09:57
#24

Åh vad roligt! Jag tror att sheltie komme passa dig perfekt. Vill du helst ha hane eller tik? Någon speciell färg?

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

luckysheltie
2014-12-11 09:57
#25

Åh vad roligt! Jag tror att sheltie komme passa dig perfekt. Vill du helst ha hane eller tik? Någon speciell färg?

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

[Forest]
2014-12-11 10:15
#26

23 Är hon utställd och hälsotestad? Färgfel, hmm jag eftersträvar minimum att hundar följer rasstandarden men det är väl olika vad man har som krav.

mindy2008
2014-12-11 10:34
#27

#25: tik helst, eftersom vi har två andra tikar. Färg kommer att bli vad nu blir. Om jag skulle få välja fritt skulle jag vilja ha en svart-vit, tikens mamma är den färgen, så man kan ju alltid hoppas.

#26: eftersom hon har färgfel är hon inte utställd. Hälsotestad och så kommer hon att MH-testas innan parning. Man kan som sagt inte få allt och eftersom CHW inte kommer att försvinna ur aveln, eftertsom det inte syns 100% säkert vem som bär på anlaget och det blir "normalfärgade" valpar, om hanen inte bär på genen, så tycker jag att den här tiken har mycket att ge den här rasen. Men som sagt alla har olika smak. Personligen tycker jag man skulle kunna erkänna också CHW här i Europa, om de inte skulle kunna vinna några utsällningschampion, så skulle de åtm kunna få godkänt för att dessa hundar skulle kunna få sin lydnads, agility…..chamionat godkända.

De ville ju ha Aussien också som kortsvansade merle, men måste ta in långa svansar och andra färger på grund av skador, som generna medför.

Inom pudlar finns ju phantom och harlekin och de har ju sina anhängare, men inget man ska avla på, fast de har ett underbart temperament och fina reultat i annat än utställning?

Annons:
mindy2008
2014-12-11 11:09
#28

Jag har väl blivit lite allergisk mot allt vad utsällning heter eftersom den första hunden jag hade skulle enligt uppfödaren var jättevacker, nope. Den andra hunden taxen, har på tok för långa ben och kort rygg, henne tog vi enkom med tanke på att vi sku få åka runt på utsällningar. Nej, i domarnas ögon är hon ful, alla vi andra ser hennes kropp som mycket sundare än vanliga taxar. Tredje hunden lyfte inte tillräckligt på sitt ena öra när domaren lockade på honom, eftersom han är döv på det öra, han var då efter 3 veckor på väg till kastrering, han behövde bara resultatet för att ha möjlighet att bli champion i nått annat än utställning, han skulle ALDRIG bli pappa. Fjärde hunden 100% workingline var en gång på utställning, 3:dje bästa tiken i sin klass, vann över många tikar av utställningslinje… förstrår inte logiken.

Upp till toppen
Annons: