Annons:
Etikettraser
Läst 11851 ggr
[0djur]2
2014-11-10 13:12

Vad tror folk du har för ras ?

Har du varit med om att folk kommer fram och gissar din hunds ras ? Då undrar jag vad tror folk du har för ras ? :)

Annons:
drika
2014-11-10 13:16
#1

Leonberger har folk trott är afghan hund och sheltie har folk trott är en lassie hund;)

Hälsningar

Fredrika

ChristineL
2014-11-10 13:17
#2

Nu har jag ingen egen hund, men har varit dagmatte åt en rhodesian ridgeback. Verkligen världens goaste kille, otroligt väluppfostrad och duktig. Vi var ute i skogen där jag hade honom lös, han var en bit framför mig när vi får möte och jag ber honom att stanna, vilket han gör, och går fot när jag kommer ikapp.

"Du måste koppla kamphunden!" Skriker mannen när vi passerar och Nero har inte ens tittat på honom. Jojo, kamphund var det ja…

Nalidja
2014-11-10 13:18
#3

Jo det har gissats på olika raser, men den märkligaste gissningen var en man som frågade om det var en huskyvalp jag hade 🤔 Jag har en Shetland sheepdog, blue merle. Nu när han är vuxen brukar folk oftast gissa rätt dock 🙂

Dumpuck
2014-11-10 13:19
#4

Vi har varit med om att folk har frågat om det är en sådan där "mördarhund", folk verkar tydligen tro att mördarhund är en helt egen ras. 

Jag har också varit med om en kvinna som frågade om det var en sådan där Amstaff jag hade, kvinnans dotter började genast skratta och sa "nej mamma, det där är ju en rottweiler!".

Vi har en rottweiler 🙂

[zendaimimon]
2014-11-10 13:20
#5

Har ingen egen hund men brukade passa en liten blandraskille förut. Folk frågade ofta vad 'valpen' var för ras, vilket var lite kul : )

Majken!
2014-11-10 13:34
#6

Jag får ofta frågan om det är en renrasig schäfer jag har, tror det är hennes färg som förvillar litegrann.

Annons:
luckysheltie
2014-11-10 13:39
#7

De brukar fråga om det är en Collie eller en Border collie, men oftast ser de att det är en shetland sheepdog, eller dvärgcollie som en kallar det.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Tibbespaniel
2014-11-10 13:44
#8

Har en tibbe, får ofta frågan om han är pekignese eller blandis mellan phaléne och pudel 😃

Kallaterrier
2014-11-10 13:51
#9

Oftast gissar men på några andra terrierraser, airedale eller welshterrier oftast, men en gång blev min irländska terrier med skägg anklagad för att vara en pumi!

Oftast frågar folk vad det är för ras då den är ganska ovanlig.

IceTee
2014-11-10 13:55
#10

Har canaandog, så vi har fått höra: Japansk spets, Västgötaspets, Akita,  Basenji (?!), Finsk spets, norsk buhund och blandras! Det är typ min pojkvän som lyckats pricka rätt…

Medarbetare på Skor iFokus

IdaKw
2014-11-10 14:01
#11

Fått höra amstaff och svart golden (?) Hon är en renrasig labbe :)

knutteknop
2014-11-10 14:08
#12

Min nuvarande hund brukar alla se att hon är en papillon men några gissar på chihuahua men det känns inte så konstigt.  Dock så fick jag många konstiga gissningar på min förra hund, en australisk terrier. oftast trodde folk att han var blandning mellan tax och york eller tax  och nånting annat, eller så frågade dom ifall han var importerad gatuhund ^^


Myrtorpets Möss och Kaniner

Belimas
2014-11-10 14:27
#13

I 9 av 10 fall, pekingese (har tibbe spaniel).

När jag hade leonberger så var det i stort sett alltid gissningar på new foundland eller st. bernhard eller blandras mellan schäfer och st. bernhard. "Värst" var också alla dom som så självsäkert berättade för sina bekanta att det där är en sådan där njuffe etc. när de passerade oss. Det var åtskilliga gånger som jag hade lust att vända mig om och rätta dom men gjorde aldrig det.

Annons:
Cixx
2014-11-10 14:38
#14

Min hund är enligt människor en pinscher, whippet eller greyhound valp 😃

(Hon är en italiensk vinthund)

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Wenniz
2014-11-10 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#15

Min Whippet har fått höra att hon är en Amstaff. Min blandis (Siberian Husky/Border Collie) tror folk att hon är en Border Collie eller en Karelsk Björnhund.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Miner00
2014-11-10 15:03
#16

har ingen hund men ar rast matte till tva hundar. den ena (en CCD) har bara fatt ratt gissningar, men den andra en blandras hund (vet ej vilka raser) har blivit gissad till tax och alla varit tvarsakra.

Wellcraft
2014-11-10 15:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Pudel, bichon frisé, spansk & portugisisk vattenhund, italiensk tryffelhund, tryffelhund, italiensk fågelhund.. Väldigt få gissar rätt 😎

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fridaaaa
2014-11-10 15:32
#18

Inte en aning, ingen har sagt något vad jag minns 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaK
2014-11-10 15:37
#19

Jack russelln får jag ofta frågan om han är en parson russell terrier då han är så pass stor och högbent 🙂 En gång var det en tant som frågade om han var en basset griffon och hon föder upp sånna själv 😂 Han var tydligen så lurvig så han såg inte ut som en jack russell. Tror hon skämdes när jag sa att det var en jrt.

Havanaisen har jag inte fått höra så mycket vad han kunde vara, nån har sagt shih tzu har jag för mig. För några veckor sedan trodde en gubbe att han var en valp, han blev rätt paff när jag sa att han snart är 6 år 😉

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Ambrose
2014-11-10 15:57
#20

Folk brukar oftast gissa på Dobberman för Nita är väldigt smäcker, men annars har jag inte hört något konstigt. Vanligaste är att folk inte har en aning om vad jag har.. och när man svarar "Rottweiler" så får man ofta reaktionerna "Jaha.. um.. oj.. ok *slutar klappa, drar åt sig händerna och backar långsamt bort* eller "Jaha.. men ska inte de vara farliga?"…. fördommar jo tackar ja :P

Min kompis har en Aussie/Finsk Lapphund blandning (smal och 3 färgad med semi-lång päls) och alla tror att det är en BC… men några har t.om. frågat om det var en Bennersenner :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
VendelaS
2014-11-10 16:05
#21

Oftast brukar folk fråga mig vad jag har för ras eftersom det är ganska ovanlig. Men de som väl gissar oftast på Bearded collie. Har även fått höra pon. Har en schapendoes.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Klebold
2014-11-10 16:06
#22

En mörk Jack Russell (vilket stämmer då hon är Jack Russell/Beagle) 
Tax har vi också fått höra… En gång trodde någon att hon var en schäfervalp 😂

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

fredricakarlsson
2014-11-10 16:07
#23

Jag har en mittelspitz. Och folk har frågat om han är: Husky, svart mini samojed, shäfer, shipperki (stavning), shih tzu och många andra raser som man först har skrattat åt för man trodde att de skojade! Men då fortsatte de var helt seriösa så man bara eee.. Nej han är en mittelspitz. Jag har aldrig varit inställd på att de skulle veta att de var en mittelspitz eftersom många inte känner till rasen, men iallafall typ spets hade de kunnat sagt x)

nadilda
2014-11-10 17:01
#24

Min lagotto är oftast en pudel, "någon bichon", eller en spansk vattenhund. Hon har även varit en softis och en golden.

fridarebecka
2014-11-10 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Border collie, minischäfer och dingo(😂) har vi fått höra, egentligen är han mudi med en gnutta tysk jaktterrier 🙂

Wellcraft
2014-11-10 18:40
#26

#24 Vilken utsatt ras vi har när det gäller sånt 🤪

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CissiD
2014-11-10 19:51
#27

Min Lancashire heeler blev när han va liten tagen för en rottweiler valp. Visst kan man förstå det på sätt och vis de hade många drag liknande då men en åtta veckors heeler är lika stor som en kattunge vid 8 veckor. Och rottweiler valpar är något större;) Sen har han blivit tagen för dobbermanvalp. 

Nu för tiden är det mest tjock pincher eller blandras som kommer från både hundmänniskor och icke hundmänniskor. De är väldigt sällan man träffar folk som faktiskt vet vad det är för ras.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
isabella93
2014-11-10 20:08
#28

Den italienska vinthunden tror de flesta som gissar är en whippetvalp eller bara "en sån där kapplöpningshund", men det är en del som ser att hon är en IV. Blandrasen är det sällan någon som gissar ras på, de flesta frågar vad hon är istället, de som gissar brukar tro att hon är en chihuahua (och enstaka gissningar på lancashire heeler, corgi, katt och kanin 😛).

ViktoriaL
2014-11-10 20:42
#29

Får ofta höra att mina två Berner sennnen är sankt bernhardshundar.😛

sarae
2014-11-10 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#30

Två gatuhundar och en mini border collie…. standard kommentar :D

DeniceP
2014-11-10 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Podencon brukar få vara vinthund eller grandis (tro det eller ej)
Chihuahuan brukar få vara blandras, papillon, Kinesisk powder puff och när han var valp var han både hyena, schäfervalp och afrikansk vildhund!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

JoannaLi
2014-11-10 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

…Varg. 😃

Jappe är ju ordentligt både hög och grov, och hans vinterpäls är väldigt grå (jämfört mot hans sommarpäls som har mer tydliga skiftningar mellan vitt/grått/svart) och så krullade sig aldrig hans svans, såsom en jämthundssvans ska göra. 

Min lilla bebis <3

(Ignorera att jag ligger ner som någon annan jägare, men vi hade mysstund, även om Jappe inte riktigt var medveten om det ^^

Han ser ut som en ordentligt korv här. Visst är han något för fet, men vinkel och annalkande vinterpäls får det att se aningen värre ut än det borde.)

Mika-S
2014-11-10 21:24
#33

Min Kh Collie är tydligen en schäfermix.  😃

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

[Tilde]
2014-11-10 21:29
#34

Pekingeser, varenda jäkla gång! 😂 Förutom en kvinna som trodde han var en papillon, hur man nu får ihop det….

Han är en tibetansk spaniel. 😉

Lägger till att vi alltid blir frågade om det är en tik och så tror folk att han är unghund. De blir alltid helt paffa när vi berättar att han snart är 10! 

Annons:
xEmmsix
2014-11-10 21:33
#35

Har en chihuahua, dom flesta gissar ju rätt men ibland får man höra att han ser ut som en papillion 😜

Don't cry, just say 'Fuck you' and SMILE!GladSkrattarGapskrattar

Emmats_
2014-11-10 21:51
#36

Jag h ar en tervueren, folk tror ofta att det är blandning mellan collie/schäfer

vegeromanoff
2014-11-10 22:59
#37

Jag har en renrasig labbe, folk frågar jämt och ständigt om han är rottis/golden mix, fattar inte riktigt hur de får ihop det. Antar att det är hans breda skalle och faktumet att folk alltid tycker han är "enorm".

[Mi-rand-a]
2014-11-10 23:15
#38

min eurasier har varit blandras, ovtjarka och någon slags björnhund :)

molbojse
2014-11-11 00:36
#39

Har två mittlar (daghundar) och den röda är en räv eller en lejonunge och den svartvita (heter det harlequin?) är en Collie. Hade en blandis (schäfer/husky/bc) som alla var övertygade om var en finsk lapp, kelpie, och några fler liknande raser som jag inte minns nu. Hon blev refererad till som kelpien som inte är en kelpie haha!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Fridaaaa
2014-11-11 09:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#40

Var en förresten nu när jag tänker efter som såg Roxy på bild och sa att jag hade blivit lurad för hon likande långt ifrån en puff så kunde absolut inte ha det i sig. Denna kvinna hade många års erfarenhet av puffar och hade själv. Hjälpte inte att jag sa att mamman är renrasig puff och att jag känner mamman till hunden och allting, nejdå blivit hellurad. Suck säger jag bara.

Lillan har blivit kallad berner sennen och leonberger samt korsning (av någon anledning).

Nu när jag tänkte till 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vildavestern
2014-11-11 10:32
#41

De allra flesta frågar om det är en irländsk varghund eller om det är en sån där världens största hund… Jag har en skotsk hjorthund och har full förståelse för att det inte är så lätt att se skillnaden mellan en hjorthund och en varghund om man inte är så insatt i raserna.

Unfortunately, common sense isn't that common.

Annons:
nlinds
2014-11-11 11:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jag fick frågan av en dam, "Är det en varg du har i kopplet !?!"
Mitt svar "Ja, jag hämtade han precis från skogen.. Nej jag bara skojar, det är en Vit Schäfer"

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Karolina-H
2014-11-11 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#43

Då båda mina raser är ovanliga så är det många som kommer fram och undrar vad det är. 

Kajsa brukar bli schnauzer eller blanding mellan pudel och schnauzer men sen var det en gubbe som berömde min fina skotte…. Hm vad tänkte han där! Hon är en Kerry Blue Terrier

Hero brukar vara en blandras i mångas ögon, har även fått höra Briard många gånger. Sötast var ett barn som fick syn på oss och förskräckt sprang till sin mamma och pekade på Hero och skrek Björn! 😃 Han är en Bouvier des flandres!

Codeavalone.blogg.se

[0djur]2
2014-11-11 12:17
#44

Folk tror att …
… min irländska varghund är en skotsk hjorthund, "strävhårig greyhound", kalv eller ponny :P
… min border collie/schäfer är en schäfer, border collie, "svart golden retriever" eller new foundlandshund
… min finska lapphund är en eurasier, keeshond, collie, schäfer, mårdhund, varg eller björn :P
… min isländska fårhund är en border collie
… min welsh corgi cardigan är en "minatyr schäfer", "kamphunds"-korsning, tax med jätteöron eller "dvärg border collie"
… min shetland sheepdog är en border collie
… min mittelspitz är en border collie, "missfärgad japansk spets" eller "miniatyr schäfer" :P

loiiizz
2014-11-11 12:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

"GUUUUD vilken söt chihuahua ni har! hur gammal är hon?? "
Öhm, det är en amstaffvalp på 12 veckor🙂

Qepta
2014-11-11 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Har en Tervueren som folk tror är en Schäfer/Collie och så har jag en Malinois som folk gissar på Schäfer.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

oh-la
2014-11-11 15:21
#47

amstaff och pitbull har man ju hört ett antal gånger, liksom "en sån där kamphund", vad det nu är för ras… till de mer ovanliga hör väl labbe, och den bästa, newfoundland. hon är en staffe. här om veckan var det en dam med två labradorer som frågade vad hon var för ras, och jag svarade "hon är en staffordshire bullterrier" då rynkade hon på näsan och sa "jaha, en sån där blandras". ähh… nej, en staffordshire bullterrier!

IngaTrnqvist
2014-11-11 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Chihuahua, corgi/corgimix, röd schipperke och schäfervalp har han bland annat blivit kallad. Brownie är papillon och schipperke.

Annons:
slarvigt
2014-11-12 08:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Såhär brukar konversationen gå för oss: - Jaha, vad är det här för blandning då? - Nä, hon är en renrasig schapendoes. - Vad för något? - Schapendoes. - Aldrig hört. Blir alltid överdrivet lycklig när någon känner till rasen, mest för att det är så tråkigt att ha samma konversation jämmmmmt! :)

[MikaelaR]
2014-11-12 08:59
#50

Vissa har trott att min renrasiga jack russell är en blandras vet inte varför tycker hon är ganska lik rasbeskrivningen :)

padfoot
2014-11-12 10:13
#51

Det är sällan någon vet att jag har en Norfolkterrier. Ofta brukar folk fråga om han är en Cairnterrier, vilket jag iofs kan förstå. Tax har någon också trott… eller blandis. Blir som #49 alltid glad och förvånad när någon känner till noffen.

NinniH
2014-11-12 11:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Tja, allt som oftast tror folk att det är "såna där pitbulls". Vissa tror att det är amstaff (eller amerikansk staff, som vissa sagt). "Kamphund" har man ju fått höra sig leds på också. Dessutom har vi fått frågan när Grim var valp (till vänster på bilden) om han var en "sån där mastiff", hehe. Men så gott som ingen här verkar veta vad en Staffordshire bullterrier är, om de själva inte äger en eller känner någon som gör. 😛


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Ruzicka
2014-11-12 20:00
#53

#46 Det förstår jag att de gör, för min 4 mån schäfervalp ser ut som en kopia av din malle! Ja, förutom färgen, min är helsvart. 

Min Corgi säger barn alltid är en tax. Vuxna undrar om det är en blandning mellan tax och schäfer, för det mesta, men någon har undrar om han har basset i sig också. Gemensamt för alla, även hundkunniga, är att alla tror att det är en grythund och inte en vallhund. 

Schäfern har jag inte fått så många kommentarer på. annat än att hon väl inte kan vara renrasig om hon är svart och inte har räkrygg?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Kitten86
2014-11-12 21:38
#54

Jag brukar få höra bl.a det säkra kortet "det är en sån där vallhund" som att det bara finns en av dem 😉 Annars brukar jag väldigt ofta få höra att de är bordercollies men har även fått höra att de måste vara aussie eller aussie korsningar. Det händer också att folk gissar/säger rätt men då är det ofta folk som har rasen själv!

Jag har två sv/v shetland sheepdogs vilket förvisso är en ovanlig färg men men…. 

Annars brukar det ofta låta i liknande banor:
"Vilken fin, och så mysig han är! En sån vill jag också ha… Vad är det för ras? Det är en sån där vallhund va? Du vet vad jag menar….Uhmm, bordercollie!"
"Nej, inte riktigt."
"Australien Shepherd?"
"Nej, rasen är en vallhund, det stämmer. Den heter shetland sheepdog"
"Jaha, det är ingen ras jag hört talas om"
"Du kanske någon gång har hört dvärg collie?"
"JA, absolut!"
"Det är denna rasen man menar när man säger dvärg collie, men det finns ingen ras som heter det utan är något som den ofta blivit kallad. Rasen heter shetland sheepdog."
"Jaha, där ser man"

Jag var med min kompis som har en röd bullmastiff och han var valp vid tillfället, typ 12-15 veckor. Ett par kommer gående och kvinnan utbrister "men titta älskling en sån sööööt. Det är en sån jag menar att jag vill ha!! Men vad är detför ras frågar mannen. En MOPS svarar kvinnan och hon och mannen går vidare medans de pratar hund. Jag och min kompis faller ihop i asgarv och undrar om vi verkligen hörde rätt? 

En annan kompis som har corgis brukar få höra tax med stå öron och tax korsning. Finns tom folk som trott att hennes corgi och sheltie är mor/dotter eller liknande bara för att båda har samma färg (biblue) 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kadoor
2014-11-12 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Tello har inte blivit kallad någon speciell ras haha.. Men har för mig att någon trodde att han var en pudel någon gång! Annars har små barn alltid trott att han har varit ett får…
Han är en Lagotto, men varje gång man berättar det för "icke hundmänniskor" får man alltid svaret "vad är det för ras?!" eller "finns det, den har jag aldrig hört talas om" haha.. 😂

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
axa
2014-11-12 21:59
#56

Folk gissar nuförtiden rätt, pudel, men i stort sett alla tror att hon är en liten valp och blir överraskade när dom får veta att hon är 2 1/2 år🙂 Annars har större delen ingen aning om vad hon är.

Anibaz
2014-11-12 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Min Tervueren misstas oftast för Schäfer/Collie-mix, nån gång har jag fått frågan om han är renrasig Schäfer.

Min Aussie blir oftast misstagen för att vara en Border collie.  Har även hört Tollare, Flat, Berner Sennen och Labrador. Den bästa var dock häromveckan när en kvinna kom fram och pekade på Arach (terven) och frågade om det var en Tervueren och sen frågade om Smilla (aussien) också var det. 😃

minime2014
2014-11-13 00:45
#58

Har fått höra "är det en sån där farlig pitbull?" "är det en mastiff?" "är det en kamphund, kampar du med honom?"

1. Han är ingen apbt. Han är en amstaffmix

2. Han är inte i närheten av en mastiffs storlek (så underbara kommentarer folk kläcker ur sig) :D

3. Ja, historiskt sett har hans ena ras används till kamp så ja han tillhör kamphundsraserna. Och ja, han och jag "kampar". Med en trasa. ;)

Fått även frågan om han är en rottweilermix…

Wellcraft
2014-11-13 08:02
#59

#55 Det känner man igen.
Skumt att så få känner till rasen då  den är så populär.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Elverpige
2014-11-14 15:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Ovtjarka, karelsk björnhund, schäfer, gråhund, finsk lapphund, samojed.. och många fler! Nästan aldrig någon som gissar rätt.

Även: "En sån där farlig hund", "vargblandning", "jakthund" och "uppiffad gråhund" Gapskrattar

Han är en eurasier.

Strutsen87
2014-11-14 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Kamphund, amstaff, pitbull. När han var 11 veckor frågade någon om han var en dalmatiner? Diego är en amerikansk bulldog 😂

I don't think the worst thing that could happen to me is raising a child with special needs. I think the worst thing is to raise a child who is cruel to those with special needs.

MsSofieG
2014-11-14 20:19
#62

#57 Måste bara fråga, vilken uppfödning kommer din Terv ifrån? 🙂

Annons:
Anibaz
2014-11-14 20:30
#63

#57 Medingets.

MsSofieG
2014-11-14 20:49
#64

#63 Visst är det dom som håller till i Sundsvall? Har hört en hel del gott om dom :D

Carry-Rocksalt
2014-11-14 20:52
#65

Har inte fått så många frågor, kanske eftersom min hund kan skälla/morra/göra "utfall", men när han var mindre och inte lika osäker så kom ett par stycken och frågade vad han var för ras, ingen har gissat.
En gång kom det dock fram en kvinna som bara frågade om han var en Welsh Springer Spaniel, vilket han är, men hon hade också haft av den rasen tidigare.

zickan
2014-11-14 22:12
#66

Bullterriern har är det inte så många som frågar mig på vad hon är.  Men har mest fått är det en pittbull, är det en kamphund, är hon farlig, är hon snäll. Ofta är det nån som frågar sin kompis/mamma eller bara säger rakt ut på att hon är en gris, häst. 

Andra brukar många tro är en jackrussel eller nån terrier. Men han är från en kinesisk naken hund och en dalmatintax.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Anibaz
2014-11-14 22:42
#67

#64 Det stämmer. 🙂

MsSofieG
2014-11-14 22:55
#68

#67 Åh men vad roligt, måste bara berömma din snygging till Terv. Riktigt snygg vovve 😃

Perly
2014-11-14 23:30
#69

#55 Lämna inte honom för trimning bara, det gjorde som moster med sin, fick tillbaka honom i en typisk pudelklippning (alá pom-poms) 😃 Man är inte riktigt beredd på att utbildade trimmare ska ta så fel på ras.  🤔

Alltid Oavsett

Annons:
Anibaz
2014-11-14 23:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

#68 Tack, visst är han. Lika trevlig som han är fin ❤️

MsSofieG
2014-11-15 00:45
#71

#70 😍

[Forest]
2014-11-15 09:25
#72

Våra nuvarande hundar gissas inte fel, dok anser väl folk att Enja har fel färg då hon är röd såna finns ju  inte så där blir dom lite fundersamma. Annars våran blandrastik som vi inte har kvar i livet gissades hejvilt om vad det var för ras, ingen gissa blandras utan det var allt från pudel till spansk vattenhund 🤔 En dag kom en kvinna fram joggandes och bad mig stanna, hon undra vilken kennel hunden var i från, för hon och hennes man leta efter en bra uppfödare av rasen Pumi. Hon är blandras och har inte pumi i sig fick dom som svar av mig, det var ju knepigt tyckte dom då hon såg ut som en. 🤓 tyvärr får jag inte fram någon bild på mannens dator som jag sitter på just nu. Men kort o gott hon såg inte ut som en Pumi möjligen kunde färgen grå säga sitt men resten kan jag inte hålla med om 😉

[0djur]2
2014-11-15 10:32
#73

Vad kul att så många vill skriva och berätta :)

[Trollbjörken]
2014-11-16 20:46
#74

Newfoundland valp är väl det min blandis på 7 år oftast är enligt personer vi möter. Ibland har han blivit kallad för labradorvalp också, och en gång var han en dräktig chihuahua enligt en liten tjej…(?) Men i 99% av fallen vi är ute frågar folk om de får klappa "valpen".
ccdtiken har blivit kallad kattunge många gånger av barn på fotbollsmatcher, jag va den konstiga tjejen som va på fotboll med en påklädd kattunge i koppel…Det va faktiskt nått av det roligaste jag hade hört på länge 😂

Kitten86
2014-11-17 11:19
#75

#74
Påklädd kattunge 😂
Vissa personer verkar verkligen inte tänka till innan de öppnar munnen!!!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Intehärutandär
2014-11-17 14:54
#76

Det är ju lite svårt att missa att min är nakenhund, somalierna skriker chihuahua dock. 😎

Annons:
[Wilbur]
2014-11-17 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#77

Jag får ofta höra:   - "Det är en blandras, papillon och något mer va?"
De är CCD Powder puff :)

[0djur]2
2014-11-17 18:40
#78

Kul med så många som delar med sig :) och vad fina hundar ni har allihopa :)

Kadoor
2014-11-17 18:47
#79

#59 Håller med, tycker att det är väldigt konstigt. För flera år sedan när det var bestämt att vi skulle ha honom visste ingen om vad Lagotto är för ras, tyvärr är det fortfarande folk som undrar. Dock verkar det som att folk har fått veta mer om den(av folk vi träffar då). 

#69 Ojdå… Tur då att vi inte lämnar in honom för trimning då! Vi sköter hans päls själva haha. 😂
Undrar hur personen kunde ta fel… 🤔

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Sugar Mist
2014-11-17 18:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#80

"Såndär vallhund" Bc, Collie, Varg, Husky, Berner Sennen, St Bernard, säkert en hel del annat också.

Australian Shepherd.

-

Max2013
2014-11-19 19:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

En som fråga för ett tag sen om jag hade en svart räv med mig ;) Annars brukar det vara , "det är en Lassie hund va"? shetland sheepdog

Turast
2014-11-19 20:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

"Åh viken in border collie!"
"Njaa.. det är en collie.."
"Ja jag har haft border collies heeeela mitt liiiv!"
-tant som vägrade förstå att det va en collie… 

Folk har även frågat vad han är blandning av eller vad det är mer än Collie i honom.. En trodde att han var en schäfer (direkt efter "jagad av hundar" började) 

Det kan också se ut såhär:
"Vad är det för ras?"
"En korthårig Collie"
"Men de har ju lång päls!"
"Jo.. men detta är en KORTHÅRIG Collie"

En har faktiskt svarat med detta då: Har du RAKAT honom!?

😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Wilbur]
2014-11-19 20:44
#83

#82 HAHA, roligt!
"Rakat honom.."    Smart människa det där..😉

Annons:
Turast
2014-11-19 20:45
#84

#83 haha eller hur 😎

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Saffran0Spice
2014-11-19 21:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Dagens kommentar - ''Mamma titta, ett rådjur i pyjamas!''
Får stämma uppfödaren, jag har blivit lurad att det är en italiensk vinthund hahaha😃

Turast
2014-11-20 08:08
#86

#85 hahah asså 😂 ett väldigt litet rådjur? 😎

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Saffran0Spice
2014-11-20 09:24
#87

#86 eller hur och i den ovanliga färgen svart dessutom 😂

Turast
2014-11-20 09:26
#88

#87 äsch Rådjur from hell ju 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Saffran0Spice
2014-11-20 09:28
#89
Turast
2014-11-20 09:38
#90

Snygging! Tandkrämsreklam haha!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Saffran0Spice
2014-11-20 09:41
#91

#90 Pepsodent - endast för ''riktiga rådjur'' 😂

Wenniz
2014-11-21 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#92

Min Whippet tjej för höra att hon är en Amstaff av den smalare varianten eller någon slags Greyhound blandning. 

Min blandras får jag många frågor om som är en Siberian Husky/Border Collie (Alaska Husky)….

Folk som inte kan så mycket om hundar frågar detta:

"Vilken snygg Border Collie du har, vallar du något?"

"Hon är en Alaska Husky, så nej jag vallar inte".

Eller jägare som vi stöter på:

"Åh, en karelsk björnhund!"

"Nej hon är en blandras mellan Husky/Border Collie"

"Nej nej det är en björnhund, ljug nu inte".

Har försökt att förklara för gubbarna i skogen många gånger att det inte är en björnhund. ;)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
[marianova]
2014-11-21 16:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Får ofta höra av folk att dom tror att min blandis mellan finsklapphund/bordercollie valp är en schäfervalp 😁

zuzananas
2014-11-21 17:39
#94

Min Mudivalp har blivit kallad: Kelpie, pudel, pudelblandning och doberman?! Oftast brukar vi få kommentaren "vilken fräck hund! Vad är det för ras?"  :)

Papillonen har blivit kallad chihuahua och jack russell.  :)

ChristineF
2014-11-21 18:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Vad är det för ras och hur stor kommer hon bli? Vad är det för raser i henne?
Vissa tror att hon är en valp som ska bli större. Eller så vet de inte att det bara finns korthåriga vavvor. Vissa tycker hon är större än andra de sett och ser sundare ut och undrar om hon har någon mer ras i sig. Men de flesta brukar gissa rätt, särskilt barn! :-) Hon är en långhårig Chihuahua (kanske inte den som skulle gå bäst på utställning).

Killen
2014-11-21 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Många har tror att det är wachtelhundar jag har, vissa tror cocker. De är renrasiga engelsk springer spaniel

kissmekate.blogg.se

[Wilbur]
2014-11-21 19:41
#97

Hade en shih-tzu kille som var nerklippt och fick frågan "vad är det för ras?" alldeles för många gånger en vecka.. Så jag började säga att han var en kinesisk vattenpudel… "Jaha, en sån!" Svarade en. Ni kan tro jag blev förvånad eftersom jag bara hittat på den rasen själv!

Annons:
Emouse
2014-11-21 19:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Jatsi som är en blandis mellan tollare och bordercollie har jag fått många som sagt Golden retriever, långhårig labrador och missfärgad schäfer hahhaahah😃

Valpen har bara blivit kallad springer spaniel och irländsk setter haha. han är en liten engelsk cocker🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

[0djur]2
2014-11-22 21:05
#99

Vad fina hundar ni har allihopa :)
Kul med så många som vill dela med sig :)

Emelie1989
2014-11-22 22:29
#100

Jag har en dvärgpinscher (liknar mycket en dobbermann i miniformat). Så många tror att det är en dobbermann valp. Det är många jag har träffat som inte vet vad en dvärgpinscher är, så de blir lite förvånade :)

Mvh, Emelie Glad

Cahira
2014-11-23 02:13
#101

#97 Hahahaha Kinesisk vattenpudel!! 

Jag gjorde en liknande sak med min nedklippta dvärgschnauzer (nedklippt skägg och benpäls, ryckte fortfarande kroppen då), när jag blev less så sa jag en gång "strävhårig pinscher" och jag fick likadant som du, "Jaha en sån!" 😃

Jag ljög ju egentligen inte, det är gamla namnet för schnauzer. Men jag kände mig lite elak efteråt. 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Vovisch nr2
2014-11-23 09:36
#102

Många som inte är så insatta i hundraser gissar ofta på Pudel.. Blir alltid irriterad, hon är ju faktiskt en Bichon Frisé! 😕

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

IngridSvensson
2014-11-23 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Många tror jag har en blandras. Det är inte alla som känner till norsk lundehund. 

Han brukar vara lös på gården här hemma. En gång fick vi besök och besökaren trodde att vi hade en tam räv på gården (!)


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

lillvilda
2014-11-23 15:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Jag vet inte vad folk tror att min dvärgpudel är, en blandras troligen. Jag får ofta frågan -vad är det för ras/raser?  även från folk som själva står med en pudel i koppel. Troligen ser ingen att det är en pudel eftersom han inte är pudelklippt och har pälsad nos.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Annons:
Whippetgerbilen
2014-11-23 19:33
#105

Typ Greyhound och Nakenhund! Han är en Whippet. Rådjur har någon också trott att han är 😉

Dogs is my world ♥

Qepta
2014-11-24 07:19
#106

Många har frågat om Aryah (Malinois) är en rävmix. Fick för några veckor sen en frågan om hon var en amstaff. Kunde inte hålla mig för skratt då.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Torpedtass]
2014-11-24 23:26
#107

Fått höra Faraohund, Podenco, Kelpie och sist av allt Hamlitonstövare.
Ingen av dem rätt. Farohund och Podenco är det som är närmast utseendemässigt men finns inte de minsta av de raserna i henne. 😉

DeniceP
2014-11-25 01:00
#108

#107 vad är hon för ras då? *nyfiken Podencoägare*

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[Torpedtass]
2014-11-25 01:06
#109

#108 Europeisk Slädhund, så blandras i petiga termer.

Cahira
2014-11-25 01:06
#110

När Ixxi dvärgschnauzer fortfarande hade skägg fick jag "Vilken fin katt du har!"

Hon har även blivit kallad "nån terrier", blandras, chinese crested powder puff (av puffägare) puffblandis, schnoodle (schnauzer/pudel) och massa annat.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Murmeltuss
2014-11-25 08:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Schäfer/rottweiler/leonberger(?) blandning, folk gissar på berner sennen och leonberger oftast.

Annons:
Upp till toppen
Annons: