Annons:
Etikettdebatt
Läst 16088 ggr
[fabienne]
2014-11-09 20:02

Shadowfilosofin

Jag ramlade för några veckor sedan in i "naturligt ledarskap"-världen när jag desperat sökte hjälp för min unghunds osäkerhet och separationsångest och ett och annat börjar falla på plats. Jag bad biblioteket låna hem boken "Shadow - att skapa en skugga" av Gunilla Wedeen och Bengt Rödseth och plöjde igenom hela boken i torsdags kväll. Jag tror inte någon bok jag läst tidigare har varit så nyttig för mig att läsa. 

Är det någon mer här som läst boken? Vad tyckte ni? Kanske är det till och med någon som gått kurs i Gyllerboda eller hos någon av instruktörerna de utbildat? Berätta gärna era tankar och åsikter om deras "tänk". Vad gör de bra? Vad har de fått om bakfoten?

Jag är mest nyfiken på vad ni tycker som försökt sätta er in i deras filosofi och gett den en chans, och inte med en gång bara avfärdat alltihop rakt av. 🙂

Annons:
[Akilles1]
2014-11-09 20:33
#1

Jag är också  intresrad av denna filosofi inte för att kanske själv använda allt eller köpa allt men en hel del tror jag kan vara en nyttig tanke. Jag köper absolut inte Anders Hallgrens filosofi. Jag tror inte att man helt och hållet kan fostra en hund med endast positiv förstärkning utan att man ens får ta i sin hund eller säga nej tll sin hund Jag tror man måste ge hunden  ramar och regler att leva efter.  Dock finns det saker jag inte håller med Rödseth  om att man till exempel inte ska fylla på en tom vattenskål om hunden visar att den är tom och vill ha vatten. Det låter helt idiotiskt enligt mig en hund ska ha fri tillgång till vatten och är skålen tom och hunden visar det så kommunicerar hunden med dig och visar vad den behöver och det tror jag att man ALDRIG ska ignorera. Däremot bör en hund få arbeta för maten. Sen är jag inte så jätte insatt i shadow filosofin just nu. Men om du vill får du jätte gärna skriva lite kortfattat vad den går ut på då det säkert finns många som inte har en aning om vad det är. Men jag tror jag ska låna den boken jag med för lite intressant läsning:)

[fabienne]
2014-11-09 22:53
#2

Tack för kommentaren! Jag håller med angående vattenskålen. Jag förstår inte varför den skulle vara tom från första början. 🙂

Boken handlar i princip om hur man får en lugn och trygg hund i vardagen. Hunden ska känna att det är du som tar ansvar vid situationer som hundmöten eller när det ringer på dörren. Känner hunden att du inte har koll på läget är det hunden som tvingas ta ansvar för situationen och "det är som att tvinga en 15-årig grabb att bli VD för Volvo."

För att få en hund trygg och balanserad är det av största vikt att den är undergiven då det är en trygg och avslappnad känsla. Typ halva boken handlar om att de förklarar sin syn på de mycket missuppfattade begreppen dominans och ledarskap. De skriver en del om Klaus Ferdinand Hempfling som väl pysslar med natural horsemanship? Ni hästnördar får gärna berätta mer om honom! 🙂

Kortfattat uppträder en ledare med värdighet i alla situationer och låter sig inte provoceras eller styras. Blir hunden rädd eller osäker för något gör man absolut ingenting - man tittar inte ens åt hunden. Känner hunden sig trygg med att du styr skutan släpper hunden snabbt känslan av oro eftersom du signalerar att allt är lugnt och hunden litar på dig. Hunden behöver inte läras med uppmuntrande ord och köttbullar att något är ofarligt utan det räcker med en blick på dig för att den ska förstå att den inte behöver ta ansvar eller vara orolig. Man jobbar inte med enskilda problem för sig utan det är ett helhetstänk som genomsyrar hela vardagen och hur vi förhåller oss till våra hundar.

De skriver mycket om att ju mer vi förmänskligar och komplicerar hundar ju mer problem får de. Ju mer dåligt samvete vi har över allt vi inte hinner göra med dem, ju mer vi försöker få allt "perfekt" ju mer stress känner vi och hundarna får en känsla av att något är fel. 

Jag tror att för de lite äldre som varit med ett tag är denna grundkänsla av lugn något helt självklart och naturligt, men för mig som är lite hispig och orolig som person och som för inte så jättemånga år sedan började intressera mig för hundar på allvar känner att jag helt tappat bort mig bland alla klickers och köttbullar och förebyggande träning och fokus på att ändra hundens känsla för allt som är läskigt.

Något intressant är att de inte miljötränar sina valpar utan de första tio månaderna är valparna bara hemma på gården. De aktiverar inte valparna nämnvärt heller. De får någon tuggknut på kvällen och däremellan finns märgben, leksaker och tygtrasor i leksakskorgen som de kan sysselsätta sig med. De leker inte med de små utan de får sysselsätta sig själva. Det står i boken:

 I övrigt sover valpen den största delen av dygnet och vi kan med relativt stort "statistiskt" underlag konstatera att våra valpar är mer balanserade, trygga och harmoniska än genomsnittshunden ute i samhället. Hur kan då detta vara möjligt, de får ju ingen stimulans? Jo enligt vårt synsätt är det precis det som är hemligheten. Våra valpar vet inte vad stress är, de hoppar aldrig på oss eller andra människor, de hetsar inte upp sig när de träffar hundar eller människor och de har aldrig någonsin uppvisat några tendenser till aggressiva beteenden.

Lååångt inlägg som vanligt när jag ska förklara något… 😉Vet inte om jag fick ut så mycket vettigt heller, haha. Grundidén är i alla fall att det är vår känsla vi ska ändra vid problem med hunden - inte ändra hunden.

Nalidja
2014-11-09 23:10
#3

Tycker du förklarar jättebra, suverän text. Jag behöver också lugna ned mig, jag blir alldeles för lätt nervös/orolig. Detta märker jag direkt på min hund, t ex i hundmöten. Jag har varit med om så många otäcka hundslagsmål som yngre och det sitter ingrott i min hjärna, och hur mycket jag än intalar mig själv att jag ska slappna av så går det helt enkelt inte. Jag får hjärtklappning när jag möter en lös hund eller en hund som jag anser vara okontrollerad. Dom gånger jag slappnar av säger min hund inte ett knyst, annars kan han morra eller skälla till men jag vet ju att det beror på mig och min osäkerhet.

Min hund var osäker som valp, han är nu 14 månader och har ett självförtroende som heter duga. Dock tycker han människor är läskiga ibland men jag tror bestämt på att jag gör det hela värre eftersom jag inte kan slappna av heller, för jag vet att han varit osäker. Detta är det svåraste i hundägandet tycker jag, att alltid vara cool och slappna av. Min sambo är alltid så himla lugn vad det än gäller, och jag är så himla avundsjuk och jag vet inte hur jag ska bli av med min oro/nervositet. Det är sjukt svårt!

[Akilles1]
2014-11-10 00:08
#4

Den boken måste jag låna för detta lät intressant och jag har också en hund som är rätt lättstressad i miljöer men jag är rätt lungn av mig själv men vill läsa den den verkar bra:)

vallhund
2014-11-10 02:59
#5

Intressant att han valt namnet Shadow, det hette den hund som CM hänger upp med kopplet tills den blir medvetslös.

Saluför sig som Sveriges CM.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ktisroinen
2014-11-10 09:33
#6

Det låter väldigt mycket som Cesars filosofi och jag tycker det känns väldigt vettigt och naturligt. Jag hoppas inte att de som ogillar Cesar förkastar den här boken eller metoden utan kan ta avstånd och skilja på de två. Ge det en chans o läs boken från ett neutralt perspektiv. Så kanske ni kan förstå och gilla filosofin även om ni ogillar Cesar (också helt ok). Men fokusera inte så mycket på Cesar, jag tycker det du skriver känns vettigt och logiskt. Jag ska ta och låna denna bok med när jag får chansen :) Dom hästnörd, så kan jag tala om att Klaus Ferdinand Hempfling är en gud! Han kan verkligen kommunicera med hästar. Han använder sällan redskap och hästarna gör precis som han vill. Det är verkligen imponerande! Lugnt och melodiskt. Harmoni. Han har verkligen visat att man behöver inga piskor och sporrar för att visa en häst vad man vill, man behöver inte ens ett träns och tyglar! Han är fantastisk och definitivt min stora idol hästvärlden!

Annons:
[fabienne]
2014-11-10 10:54
#7

#3 Otroligt svårt att vara lugn! Supersvårt att sluta tänka på hunden och verkligen inte bry sig om sådant som hunden vanligtvis reagerar på. Första gången jag lämnade godiset hemma på en längre promenad skulle jag träna på att några minuter i taget bara gå och inte tänka alls på hunden. Hunden skulle bara hänga med. Jag tror jag aldrig tänkt så mycket på vad hunden gjorde, haha. 

Det är först nu när jag skrotat de flesta kommandona, slutat ge godis på promenad, (försökt) sluta bry mig om folk och hundar, slutat tjata som jag inser hur nästintill hysterisk och otroligt osäker min hund måste uppfattat mig. Och vilken energi det krävde, och vad mycket irritation jag kände när det inte gick bra. Det känns som en väldig lättnad faktiskt, att jag skiftat fokus till mig och min känsla. Det är inte så mycket att tänka på längre, men lätt är det verkligen inte för den sakens skull…

#4 Ja men gör det! Förhoppningsvis får du några nya idéer i alla fall. Jag fick många tankeställare. 🙂 Du har mycket gratis om du har lätt till lugn!

#5 Boken är döpt efter en av deras hundar som heter Shadow, och "Det är dessutom en exakt beskrivning av det som försiggår i en flock vilda vargar eller bland andra vilda hunddjur. De följer ledardjuren som en skugga." Det är deras förklaring till titeln. 

Jag tycker det är himla märkligt att han kallar sig Sveriges Cesar med tanke på att han inte alls verkar stå för det som CM praktiserar. Bland annat skriver de i boken: "Eftersom aggressivitet hos de flesta hundar är orsakat av osäkerhet, vilken i de flesta fall är skapad av ägaren, är det helt förkastligt att försöka korrigera bort problemen." 

Jag tyckte även jag läste att det är idiotiskt att lägga ner hunden på sida/rygg som någon form av bestraffning/tillsägelse eftersom det är ett fullkomligt onaturligt beteende, men det stycket hittar jag inte nu. Då typ halva boken handlar om deras syn på ledarskap och dominans så förstår man ganska snabbt att det inte handlar om Cesars sätt att "leda"(/förtrycka) och dominera.

#6 Jag var själv otroligt skeptisk till detta tänk med fokus på dominans och ledarskap eftersom jag får hjärtklappning och panikkänslor av Cesar Millans intro till hans program på tv:n. Han har verkligen lyckats skapa fruktansvärt negativa associationer till begreppen genom sitt våld och sin okunskap. Väldigt synd. Jag är glad att jag gav detta en chans trots att jag avskyr CMs metoder. 

Men vad kul! Jag såg ett några minuter långt klipp med honom och jag gillade vad jag såg. Han såg ut att ha en otrolig känsla för hästar, och vilken respekt! Det såg jättehärligt ut tyckte jag.

[Annamaja27]
2014-11-10 11:21
#8

#0

Blev också nyfiken och bad mitt bibliotek beställa hem boken. Jag blev ganska besviken eftersom jag tyckte att det i boken ganska dåligt framkom HUR man ska träna efter deras filosofi. Mest kände jag att de vill att man ska gå kurs för dem. 

Jag tycker att det var synd att de med sin långa hunderfarenhet inte gav mer handfasta råd och tips. Jag störde mig helt enkelt på andan som jag tycker genomsyrar boken om hur bra de var och hur alla andra missförstått det här med att träna hund.

En del var förstås tänkvärt och det som bla var intressant var enligt mig att se DVD:n hur deras hundar beter sig mot varandra.

Kalli
2014-11-10 11:48
#9

#8: Intressant, jag tittade lite på deras youtube-klipp och fick samma känsla. Lite "titta här hur bra hunden blivit med hjälp av våran träning" men ingenting alls om hur de tränat och uppnått dessa resultat.

[fabienne]
2014-11-10 15:43
#10

#8 #9 Jag får en känsla av att detta är två personer som är otroligt duktiga på att läsa hundar och har en naturlig känsla för hur man bäst handskas med dem, men att de kanske inte är lika duktiga pedagoger? Jag tycker också att det är dåligt med instruktioner i boken och på de klipp jag sett. Kanske är de så inne i sitt tänk att det är svårt för dem att sätta ord på vad de faktiskt gör. Samtidigt så är det som sagt ett helhetsperspektiv och inga direkta problemfixmetoder, och kanske löser sig mer än vad man tror "automatiskt" när man fått en lugnare känsla hos hunden?

[Akilles1]
2014-11-10 16:50
#11

Precis när man förstått helheten av filosofin och lyckas ändra på sig själv och blir mera lungn,trygg,bestämt och självsäker så återspeglas nog det på hundarna så det ärnog inte en fråga om hur man ska göra utan snarare hur man ska vara…

Lojs
2014-11-10 17:02
#12

Alltså, visst, vill man ha en stilla och lugn hund som aldrig tar egna initiativ så… Som jag förstått så går det ut på att lära hunden att egna initiativ inte lönar sig, man får ingen respons vad man än gör.

Jag vill däremot ha hundar som tar egna, trevliga initiativ både i träning och i vardag. Jag vill ha hundar som ber om gos när de känner för det (såklart även som går och lägger sig när jag ber dem om det). Som funderar och gör sitt bästa för att göra rätt i nya situationer, för de vet vad som brukar vara rätt i andra situationer osv.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[fabienne]
2014-11-10 17:19
#13

Den uppfattningen har jag inte alls fått #12. Utan mer att man ignorerar där andra kanske skulle korrigerat, sagt "nej" eller " gå och lägg dig".

Annons:
FjantYoda
2014-11-10 17:22
#14

en bekant gick en kurs med någon som tydligen var upplärd i den filosofin, fick som läxa att hunden skulle bindas fast hemma 2 timmar/dag, där skrotade jag den "läran"

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Lojs
2014-11-10 17:24
#15

#13 Jag har fått uppfattningen att det är vid alla tillfällen hunden tar egna initiativ, till exempel tigger gos, ber om mat, vill gå ut, plus då de tillfällena du nämner. Att hunden får lära sig att det aldrig lönar sig att ta egna initiativ, man kan lika gärna bli passiv.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[fabienne]
2014-11-10 19:25
#16

#14 Det var lite det jag menade när jag skrev "Jag är mest nyfiken på vad ni tycker som försökt sätta er in i deras filosofi och gett den en chans, och inte med en gång bara avfärdat alltihop rakt av. "

#15 Jag tror att de flesta har en helt annan tro om vad hundar känner och vad som behövs för att de ska känna trygghet än Gunilla och Bengt. Vi tror att hunden blir ledsen och låg om den kommer och inte får en klapp, medan de menar att hunden i grunden blir trygg och harmonisk om hunden känner att ledaren gör precis som ledaren vill och känner utan att låta sig påverkas av någon annan. Att det är en individ att lita på och se upp till. 

Ju mer jag tänker på det ju mer tycker jag det är logiskt att inte… liksom vara så mesig och "svag" om man vill vara hundens idol? Att man mer kör sitt eget race och hunden kan njuta av att hänga med och bara vara tills man säger något annat. Jag tror att det kommer naturligt när man fått in "känslan" och jag tror man hittar sin egen nivå och sitt eget sätt efter ett tag. Det finns inte på min karta att ignorera en hund som står vid dörren och gnäller i alla fall. Bara för att man inte "låter sig styras" av hunden i samma grad som innan behöver det ju nödvändigtvis inte betyda att man blir någon känslokall, tråkig, intetsägande vägg som inte ser sin hund och som aldrig visar uppskattning och glädje.

Jag tror att man måste vara öppen för ett nytt sätt att se på hund för att förstå helheten. Låser man direkt fast sig vid något man tycker låter konstigt så ser man inte hela bilden, och det är just hela bilden som är intressant.

Lojs
2014-11-10 20:38
#17

#16 Fast jag menar att helheten hör ihop med vad man har för målsättning. Min målsättning är att ha glada och framåt hundar som gärna tar egna positiva initiativ, vilket verkar gå helt emot shadowfilosofin (jag har inte gått kurs i det, bara läst texter av shadowinstruktörer, där de skriver om hur de vill att hundarna ska uppföra sig i slutändan, dvs lugna och "osynliga" inne, och gå lugnt snett bakom föraren på promenader, lååångt ifrån min personliga målsättning).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[fabienne]
2014-11-10 23:48
#18

Jag tror och hoppas att det ena inte behöver utesluta det andra.🙂 Sedan tror jag det är svårt att beskriva och föreställa sig beteenden utifrån en text eftersom ord uppfattas olika. Hur är en osynlig hund? Någon kanske tolkar det som att hunden ligger i sin bädd 20 timmar om dygnet medan någon annan tolkar det som att hunden bara inte vaktar huset och tjatar om uppmärksamhet var tionde minut.

Jag hoppas kunna gå en kurs till våren/sommaren och själv kunna se "shadow-hundar" men så länge får jag läsa allt jag kommer över och diskutera och göra så gott jag kan för att försöka hitta mitt eget sätt för att hjälpa min hund förstå att han inte behöver ta itu med alla världens problem ensam.

[Akilles1]
2014-11-11 00:34
#19

Fast jag tror att det har rätt mycket med vilken typ av hund man har också utifrån vilken filosofi man väljer. Visst har du en golden retriver som redan i sig är väldigt lugna samarbetsvilliga och har i sina egenskaper en vilja att vara till lags så är det heller inga problem att ha hunden framför på promenaderna och du kan mycket väl uppmuntra egna initiativ för du har en lugn ballanserat hund som älskar det mesta på både två och fyra ben.

Fast har du däremot en hund som är väldigt driftstark, med mycket temprament och kamplust, kanske en gnutta försvarslust och lite inslag av dominans så tror jag man bör hålla den hunden lite i schakt och då menar jag inte att vara elak eller våldsam för det avskyr jag. Men jag tror en sådan hund bör veta att du som ägare bestämmer. Du äger all möbler, du tar hand om besök, och försöker hålla hunden vid sidan av dig på promenaderna, och överlag håller hunden mer undergiven men väldigt lugnt mjukt men bestämt. Och vet hunden att du tar hand om besökare så slipper du då en hund som själv gör det och vaktar dig och hemmet. Vet hunden att du äger möblerna slipper du behöva hitta en lösning sen när denna hund morrar och försvarar sin soffplats. 

Har du en hund som lätt gå upp i stress och oro men ändå är väldigt snabb och driftstark kanske även där med lite kamplust så behöver den också en trygg stabil självsäker och bestämd förare som löser situationer och visar beskydd. Jag tror inte en hund mår dåligt alls av att hållas lungn och balanserad och ha regler och ramar att leva efter. 

Däremot behöver man ju inte förbjuda hunden att helt ta initiativ för det man kan ju plocka det man gillar och skippa det man inte gillar som sagt så tror jag det är en individfråga.

Desamma som en väldigt rädd hund som är rädd för till exempel människor. Jag tror aldrig du kan få bort den rädslan med att ge hunden godis eller klicka eller prata uppmuntrande eller så visst godis kan ju i sig vara stressdämpande men vid räd sla så är stressen för hög och oftast tar inte en väldigt rädd hund godis.  I detta fall tror jag på att man själv bör vara extremt lungn, självsäker, trygg och göra klart för alla att ingen ska hälsa på hunden och istället bara låta hunden vara ifred från massa människor och på promenaderna går man själv som självsäkerheten själv har hunden vid sidan avslappnat och tittar inte ens åt hunden eller åt andra människor för det tror jag kommer spegla av sig. Jag har en unghund som lätt blir stressad i miljöer och har provat det ena och andra inget har iprincip fungerat. idag testade jag detta och bara efter en dag har jag sett en enorm förändring så jag kommer jobba vidare på detta i mitt fall är det min hund som avgör vilken filosofi eller träningstyp som passar sen kan Cesar, Fredrik steen, Anders hallgren eller vem som helst tycka och arbeta som dom vill. men det är hunden som indivit som får avgöra:)

Lojs
2014-11-11 01:18
#20

#19 Jag vet inte om du menar mig, men jag har 2 kelpies, och har tidigare haft tervar, så det är väl inte de klassiskt lugna hundarna jag har, de är dock inte särskilt dominanta eller har någon jobbig försvarslust (de har försvarslust, men väldigt lätthanterlig). 

Det är ju upp till var och en hur man vill ha sina hundar i vardagen, huvudsaken tycker jag är att man har en målbild och verktyg för att ta sig dit. Jag tror olika träningsmetoder handlar mer om vad som passar olika människor än vad som passar olika hundar. :)

Sedan tycker jag det är självklart att man håller sig lugn i situationer som hundarna tycker är jobbiga, men självklart kan man träna även rädda hundar med godis, man måste dock ha en väl genomtänkt träningsplan och veta vad som är det underliggande problemet, att bara mata med godis och hoppas på det bästa hjälper sällan. Man kan även träna med förstärkningsbaserade metoder helt utan godis, leksak eller annan "klassisk belöning", det handlar om att kunna läsa hundar, veta vad som är viktigt för hunden, vad som utlöser olika beteenden osv, man kan arbeta med känslan i olika situationer, i olika beteenden mm.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
[Akilles1]
2014-11-11 02:40
#21

Nej jag menade ingen speciell det var mer en teori jag ville dela med mig av. När jag menar dominans och försvarslust på olika hundar så tänker jag på hundar rottweiler, Dobermann, schäfer, boxer, amstaff eller resursstarka blandraser som fått fördel i att försvara soffan, Leksaker eller ben. Eller kanske har en sån stor jaktkamplust att dom kan bli rentav farliga. Det är det jag menar med att hålla i shakt och sätta lite regler och gränser för att arbeta förebyggande. Tillexempel du får vara i soffa och mysa med mig när jag bjuder upp dig till soffan. Leksakerna äger jag men du får låna dom. Men mat och ben ska hunden få ha ifred från första början finns det ingen konkurrens så minskar risken och behovet att försvara maten tror jag. Man kan säkert träna rädda hundar med godis om man är skicklig men jag kan i ärlighetens namn erkänna att jag inte är någon vidare bra klicker tränare och jag är inte duki på att träna med godis Heller. Kan if bero på att min hund inte är så intresserad av leksaker eller godis när han är stressad. Det enda som jag använder som promenader är nosa fritt när min hund ska belönas för det är det som är favoriten. Jag är ödmjuk mot dom flesta filosofier men vissa passar inte mig som hallgrens filosofi fungerar inte för mig och min hund helt enkelt men de gör inte Heller cesars. Det som verkar funka för oss är en lungn trygg bestämd ledare som använder så lite röst och kommandon som möjligt men väldigt mycket kroppsspråk, utstrålning och fysisk beröring. Som svar på det så skulle man kunna säga såhär en filosofi passar inte alla hundar och ägare.

vallhund
2014-11-11 03:29
#22

#16 o.s.v. Lite lästips:

http://dogma.nu/artiklar/

Att man studerat frilevande vargar eller vargar i hägn är ju intressant, tyvärr säger det ingenting om våra tamhundar.

Vargar följer inte alfahanen/tiken. Viltlevande vargar lever i familjegrupper där olika ansvarsområden delegeras till de individer i flocken som visat sig vara bäst på att hantera problemet ifråga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[fabienne]
2014-11-11 10:00
#23

Jag tycker dina inlägg var väldigt bra Akilles1, det är ungefär så jag uppfattar det också. Jag har dock ingen erfarenhet av driftstarka/skarpa hundar utan bara av hundar som stressas av osäkerhet, så det är främst osäkra-hundar-glasögonen jag ser igenom när jag läser. Vad roligt att du ser skillnad. Den första skillnaden jag märkte efter första promenaden utan godis och tragglande med koppelgående var att jag inte var irriterad och att hunden var lugnare. Dag nummer 2 när jag slutat bry mig om hunden några timmar åt gången gick separationsångest-hunden lugnt och lade sig och sov ensam i ett rum när jag pluggade. Enormt framsteg. 🙂

#22 Jag har läst igenom den missuppfattade dominansen säkert femton gånger de senaste åren, jag tror inte det ger mig så mycket att läsa den igen. Jag är också medveten om att det är hundar vi har och inga vargar, och därför tycker jag att Gunillas och Bengts teorier är så intressanta eftersom de faktiskt har lång erfarenhet av många hundar. Det står att de tillsammans ägt mer än 100 hundar och fött upp 600 valpar och sett tikarna och andra hundar fostra dem, plus alla "rehab"-hundar och kurshundar de jobbat med. Så många timmar av att studera hundars beteenden och praktiskt testa teorier på så många olika hundar kommer jag aldrig hinna med under min livstid, så då känner jag att jag kan ha fördel av att testa att åka lite snålskjuts från de med långt mer erfarenhet.

Jag håller inte med i allt de gör idag, men av vad jag sett på filmer och vad jag hört från folk som varit där och träffat hundarna så måste de göra något rätt för så många genuint lugna, bekymmerslösa och trevliga hundar hundar kan inte vara en slump.

Själv känner jag att jag varit allt för mycket inne i vad som i teorin ska fungera att jag glömt bort att känna efter och reflektera. Med min hund som kvitto på hur träningen fungerat tidigare så ser jag klart och tydligt att jag måste göra stora förändringar för min hund blev ett stressvrak.

[Akilles1]
2014-11-11 13:32
#24

#23 Tack:) Jag märker en enorm skillnad på min hund också på promenaderna idag var han jätte lugn sen kom det och läskigt ljud som han blev stressad av skillnaden är att idag gick stressen över på 1 minut istället för att hålla i sig hela promenaden som förut. Och det enda jag gjorde var helt enkelt att jag inte brydde mig jag tittade inte på min hund och jag va väldigt lugn och bara gick och lät han vara. Det var bara det som behövdes:) Vad kul att du också ser framsteg.  Jag har beställt boken jag med nu på bibloteket så ska sätta mig in mer i det:)

22# Jag har också läst den missuppfattade dominansen ett antal gånger och jag bestrider inte på något sätt att det är en forskning med framgång. Men precis som du säger så säger det tyvärr inget om våra hundar eftersom vi faktiskt inte lever med våra hundar på samma sätt som sen vild vargflock.

Lon@
2014-11-11 15:51
#25

Efter att ha sett Rödseth träna (i och för sig andras hundar) så skulle han inte få komma i närheten av mina hundar! Det är inte direkt några justa metoder i mina ögon.
Han har haft stor framgång med sina hundar och metoden funkar säkert men till vilket pris och hur mår hundarna?
Jag vill ha frimodiga hundar som kan och vågar ta egna initiativ, inga lobotomerade mähän.
Därmed inte sagt att allt behöver vara gullegull eller att hunden skall få göra vad den vill, tvärtom, men det finns olika sätt att nå dit och Rödseths är definitivt inte min grej.
Men nej, jag har inte läst boken, den kanske innehåller något vettigt.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[fabienne]
2014-11-11 16:07
#26

#25 Å, du har sett honom träna! Hur uppfattade du situationen, vad var det som inte var schysst?

[Akilles1]
2014-11-11 17:38
#27

Jag tror inte man behöver avguda rödseth eller gilla hans träning men däremot kan man ju faktiskt läsa boken och använda det som är bra i filosofin och använda den på det sättet som passar en själv. Bara för att man inte gilla rödseth behövet man inte skrota hela tankesättet. Jag tycker inte att hundana sen ut att må dåligt på YouTube klippen utan dom ser ut att må ganska bra om man tittar på deras kroppsspråk. Visst det kan ju vara tillfylligt mer vet jag ju inte har ju inte varit där och sätt dom själv. Men berätta gärna vad i hans träning som var fel och vad han gjorde som inte var bra jag är nyfiken för har aldrig sett han jobba med hund så skulle vara intressant att veta…

Annons:
Kalli
2014-11-11 18:26
#28

#19: Jag har hört det sägas, att "hårda" hundar behöver hårda metoder. Men att människor använder det som ursäkt betyder inte att det är sant. Tvärtom tycker jag att de flesta "hårda" hundar fungerar betydligt bättre på mjuka metoder än korrigeringar.

[Akilles1]
2014-11-11 22:37
#29

Jag håller inte med faktiskt en resursstark hund behöver ha en fast och bestämd hand för att inte få för sig att ställa till med saker en sådan hund behöver veta att vissa saker inte är okej Det är iallafall min erfarenhet men det finns säkert fler vägar att gå. Men jag tror inte man behöver vara hårdhänt eller korrigera jag menar mer en psykisk kontroll och att hunden  naturligt följer dig. Det är väl det boken handlar om som jag förstått det att skapa en naturlig följsamhet.

[Akilles1]
2014-11-11 22:48
#30

en shadow-instruktör i Göteborg läser man hennes sätt att se på hundar och leva med hund så tycker jag det låter väldigt logiskt faktiskt.

http://www.viljacenter.se/FILOSOFI2

Kalli
2014-11-11 22:51
#31

Mjuka metoder betyder såklart inte att man inte har regler. Och vad betyder en fast och bestämd hand egentligen? I praktiken? Den "naturliga följsamheten" som Bengt Rödseth säger sig ha har han i alla fall tidigare uppnått genom ex. koppelkorrigeringar och han säger själv att han tillhör den hårda skolan.

Därmed inte sagt att hårda metoder inte fungerar, det tror jag absolut att de kan göra. Har du en hund med stark försvarslust och stor integritet kan det dock lika gärna bli farligt.  Men det är oavsett inte så jag vill behandla min hund, därför väljer jag andra vägar och för oss fungerar det utmärkt trots att jag inte heller har någon retriever.

[fabienne]
2014-11-11 23:43
#32

Märkligt om han använder sig av koppelkorrigeringar, det är inte alls den uppfattningen man får av att läsa boken. 🤔 När har han sagt att han tillhör den hårda skolan?

[Akilles1]
2014-11-12 01:02
#33

31# När jag menar en fast och bestämd hand menar jag en lugn självsäker värdefull och nyttig ledare som inte behöver korrigera sin hund med koppelryck och slit och obehag. å menar jag den ledaren som säger till sin hund med kroppspråk, mimik och ögonkontakt att hunden vet att husse eller matte bestämmer utan att man behöver belöna eller korrigera hårt i sin uppfostran att man istället bygger en grund och är såpass värdefull för sin hund att hunden naturligt följer en.

Men jag ska heller inte säga för mycket ännu eftersom jag inte läst boken men det jag läst och satt mig in i hittills tycker jag verkar både logiskt och vettigt och ingenstans har jag ännu hittat något som menar på att filosofin förespråka klar fysiska bestraffningar som skrämmer hundarna eller utsätter dom för obehag för sånt är jag inte imponerad av. Men sen tror jag också att filosofin kan se annorlunda ut beroende på vem som utövar den. 

Jag kommer ha en helt klar uppfattning när jag läst boken och det blir snart för den är beställd. Jag tror inte man kan såga något innan man faktiskt satt sig in i det.

[fabienne]
2014-11-13 19:36
#34

Jag såg idag ett klipp på en hund som gyllerboda tagit över för tre veckor sedan, som då tydligen var livrädd för människor. Klippet visade när de tränade apportering för första gången och jag såg en överlycklig, sprallig hund med en svans som gick som en propeller. (Jag är dock irriterad över att de inte filmade och visade även när de först träffade hunden, det hade varit intressant att se i flera av deras filmer om olika hundar som t.ex Lup som tas upp i boken.)

Jag får inte ihop detta riktigt, att en del avskyr deras metoder så fruktansvärt mycket. Det måste vara något jag inte förstått. Hundarna är glada vad jag kan se? Ser ni något annat? Jag försöker verkligen förstå. Jag tycker inte det ser ut som hundarna är lobotomerade mähän. 

Det klippet jag såg idag kan jag inte länka, men här kommer ett annat om en rädd hund. Jag får lite CM-vibbar i början men med tanke på hundens förändring verkar det han gör ju fungera. Den livrädda gatuhunden söker efter bara något dygn hans uppmärksamhet och har inga problem att vara runt folk längre.

Annons:
LuLeLo
2014-11-13 20:18
#35

#34 Såg precis klippet. Allt såg okej ut förutom början. Inte att de gjorde fel eller något vid första träffen, men jag skulle absolut inte gå fram så fort med en morrande och rädd hund, av rädslan för att dels själv skadas, dels förstöra hela hundens förtroende med ett feltramp. Du ska inte göra sådana där steg själv om du inte vet vad du sysslar med. Jag skulle låta det första steget ta mycket längre tid.

Tass Josephine

[fabienne]
2014-11-20 21:36
#36

#35 Jag skulle inte våga göra så med en sådan rädd hund. 🙂 Och jag är övertygad om att jag inte skulle kunna få hunden så pass lugn runt människor på bara ett par dagar. Angående förtroende - det tror jag inte hunden hade ens en gnutta av när hon kom så det fanns nog inte så mycket att förstöra. 

---

Gyllerboda delade en länk till en film om hästar som jag tyckte var både fantastisk och helt fruktansvärd. Se gärna den vare sig ni är nyfikna eller avskyr shadowfilosofin eller bara snubblade över inlägget! 🙂Gyllerboda skriver att filmen beskriver slutmålet med shadowfilosofin. Jag tror inte så många som hänger här på HiF får sig så speciellt stora tankeställare av obehaget djuren tränas med, men kanske får man lite nya tankar om annat som filmen berör.  

Den var lite flummig stundtals men det överlever man! Här kommer länken: https://www.youtube.com/watch?v=TQUMAJCh1fA#t=3431

vallhund
2014-11-20 21:46
#37

Helt appropå, hörde mannen föreläsa på Adventuredog 2010

"**Mannen som talar med hundar (Cesar Millans metoder i Sverige)
**Bengt Rödseth (Gyllerboda Hundcenter)"
http://www.adventuredogconference.se/default.asp?sida=adc2010&parent=tidkonf

Inget jag skulle betala för igen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[fabienne]
2014-11-20 21:51
#38

#37 Vet du om man kan titta på hans föreläsning därifrån någonstans?

Frida B
2014-11-20 22:25
#39

Kollade på klippet. Bara jag som stör mig extremt på att han kommer fram till en väldigt osäker och näst intill rädd hund och trycker handen på hennes huvud?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
2014-11-20 22:26
#40

#38 Tyvärr, det får du fråga arrangörerna om.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[fabienne]
2014-11-20 22:31
#41

#39 Jag reagerade på samma sätt, men det han gör verkar ju fungera? Eller?

#40 Trist. Jag ska göra det. 🙂

Annons:
tigre
2014-11-21 07:35
#42

#41 Sorry att jag bara dyker in i diskussionen, men att något fungerar betyder ju inte att det är bra. Det funkar att aga barn till lydnad, men aga är ändå olagligt i Sverige. Att skrämma hundar till lydnad fungerar också, men det gör det inte till en bra metod. Man måste fråga sig själv vilken typ av hundägare man vill vara och vad det är för resultat man är ute efter, och sen hitta en metod som passar för en själv och hunden. Säger magkänslan att något man utsätter hunden för är fel, ja, då är det förmodligen det också, trots att det "fungerar".

[fabienne]
2014-11-21 08:39
#43

#42 Självklart! Med fungera menar jag att hunden blir tryggare, lugnare och gladare. Jag tycker inte metoden fungerar om hunden bara slutar morra men inte är ett dugg mindre stressad och osäker. Tycker du hunden i filmen behandlas dåligt? Eller du kanske pratar rent allmänt?

Jag tycker det är så intressant att så många verkar ha så himla starka känslor och direkt avfärdar allt som shadowfilosofin står för. 16 gillningar har en kommentar fått här ovanför och jag undrar om man ens försökt förstå eller om man bara antar att metoden är skit utefter vad man hört för rykten och för att tänket är annorlunda än man är van vid. Eller är det jag som inte förstår?

Jag började ändra mitt sätt att tänka för ca en månad sedan i "shadowfilosofiriktning"och jag är bara så fruktansvärt GLAD över att det går framåt! Det känns så mycket bättre nu. Min hund blir lugnare och tryggare och jag blir lugnare och tryggare och igår började jag återigen ensamträna honom och när jag kom tillbaka efter några minuter låg han fortfarande och vilade på samma plats, helt lugn. Han satt inte i fönstret, han satt inte och väntade innanför dörren, han hade inte gått och lagt sig i sängen där jag sover. Han låg kvar och bara vilade. Tidigare har vi tragglat på i nästan ett år utan framgång att tala om och det kändes helt hopplöst. Nu känns det som vi jobbar med grundproblemen. I skrivande stund ligger han kvar under täcket i sängen och myser i värmen istället för att gå upp bara av anledningen att jag går upp. Min hund är inte låg och ledsen, då hade jag aldrig fortsatt. Han är bara mindre stressad och kan slappna av på ett annat sätt.

Jag har inte gått kurs, jag har bara läst boken och diskuterat med andra och försökt förstå. Jag undrar verkligen om det bara är jag som är såpass nybörjare som inte förstår det dåliga. Är det i "fortsättningskursen" det hemska börjar, där hundarna blir kuvade och illa behandlade?

[fabienne]
2014-11-21 08:42
#44

#40 Just det, jag har fått svar från hundutbildningsgruppen och föreläsningarna filmades inte då och kommer i fortsättningen inte att filmas heller. Det är live som gäller.

vallhund
2014-11-21 13:42
#45

#30 Läser man vad hon skriver om BARF så är det i princip ordagrant samma sak som återfinns på MUSHs hemsida, vem har plagierat vem?
Båda använder sig av terminologin "som nu allmänt kallas BARF" ungefär som det är dom som kommit på konceptet vilket är inte så lite vilseledande.

Båda påstår att rått kött skyddar hundar från att få muskelparasiter, tja om man endast ger svenskt kött som inte kommer från vildsvin o/e björn så kan det stämma. Alla som ger sin hund rå mat torde veta att man inte utfodrar med rå insjöfisk.

Leischmania finns inte i Sverige, inte heller babesios, trikiner är extremt sällsynta så varför ta upp det öht? Rävens dvärgbandmask kan bli en fara för oss via våra hundar men det smittar inte genom att äta rått kött som slaktats enligt alla konstens regler.😡

Extremt vilseledande m.a.o.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Akilles1]
2014-11-21 14:03
#46

Jag pratade med en instruktör som tidigare bara arbetat med positiv förstärkning och klickerträning som nu istället utbildat sig till shadow instruktör och helt gått in på det spåret och hon sa att det var det bästa hon hade gjort.

[fabienne]
2014-11-21 16:04
#47

#45 Nu var det inte riktigt BARF den här tråden handlade om, men ja det är dåligt att hon skrivit av Mushs hemsida. Det ger inget seriöst intryck.

#46 Vad kul! Var håller den här instruktören till? Det verkar som jag har jättelångt till alla instruktörer, Gyllerboda ligger närmast mig (vilket ju i och för sig är superbra) så det är dit jag ska försöka ta mig och gå en helgkurs. Jag måste djupdyka i detta känner jag.🙂Framför allt är jag så himla nyfiken på att träffa deras hundar, om de är de så lugna, glada, mjuka och bekymmerslösa som jag fått intrycket av från filmklipp.

[Akilles1]
2014-11-21 18:45
#48

#47Jag kommer inte ihåg vart instruktören fanns men det finns ju på hemsidan vilka instruktörer som fanns och jag minns inte riktigt vem jag pratade med de va ett tag sen:) Jag bor ju i Småland och här fanns det tydligen tre stycken men det är tio mil till närmsta men jag pratade med henne också och hon menade på att shadowfilosofin är fantastiskt men att det krävs mycket av oss människor men att det alla gånger är värt det. Hon menade också på att det hela bygger på att hunden kan få vara just hund och det är vårat ansvar att den ska få det och jag fick ett riktigt bra intryck av henne också så jag tror att om man själv är i balans och trygg så får man en hund som mår väldigt bra. jag vill också ta någon kurs:)

Annons:
[fabienne]
2014-11-22 13:31
#49

#48 Du måste uppdatera här om du varit på kurs och berätta vad du tyckte! 😇

[Akilles1]
2014-11-22 18:37
#50

Absolut!:) tyvärr så dröjer det nog lite men jag ska iallafall börja med att läsa boken. Har beställt den på biblioteket så hoppas den kommer snart:) 

Tänkte på en annan sak. Ofta när jag är i skogen med hunden så är det ofta i samband med någon träning så som spår eller sök. Idag Så åkte vi till skogen och bara gick och jag lät hunden vara helt sen stannade vi och jag drack kaffe slängde ut ett märgben till hunden men jag lät honom vara och lixom bara vara hund och utan någon träning och jag märkte att han  verkligen uppskattade det minst lika mycket som att träna sök eller skydd så jag tror inte heller man ska överaktivera hunden:)

[fabienne]
2014-11-23 00:31
#51

#50 Hoppas boken kommer snart så du kan läsa den och berätta vad du tyckte! 🙂 Det är bara fem bibliotek som har den så har man otur kanske man får stå i kö. 

Det är nog väldigt viktigt att bara vara ibland även när man är ute. Inte träna eller tänka så mycket. Det ger nog en helt annan känsla. Jag har väldigt sällan bara satt mig ner i skogen mer än någon minut i taget så det har i princip hela tiden varit fokus framåt, framåt, framåt. Jag ska bli bättre på att göra ingenting ute så att min hund blir det också, men det får allt bli lite varmare först. Blött och kallt är varken min eller min hunds favoritförhållanden så det hade nog mest blivit en plåga, haha.

Jag har dragit ner på aktiviteterna ordentligt med min hund den senaste månaden och har insett att jag nog överaktiverat honom tidigare. Eller så var det för mycket stress inblandat överlag som ställde till det kanske. Vi får se vilken nivå av aktivitet vi lägger oss på efter lite tid av "stress-rehab". 🙂 Kanske behöver han inte alls lika mycket aktivitet i den form han fått tidigare.

[fabienne]
2014-11-23 00:31
#52

#50 Hoppas boken kommer snart så du kan läsa den och berätta vad du tyckte! 🙂 Det är bara fem bibliotek som har den så har man otur kanske man får stå i kö. 

Det är nog väldigt viktigt att bara vara ibland även när man är ute. Inte träna eller tänka så mycket. Det ger nog en helt annan känsla. Jag har väldigt sällan bara satt mig ner i skogen mer än någon minut i taget så det har i princip hela tiden varit fokus framåt, framåt, framåt. Jag ska bli bättre på att göra ingenting ute så att min hund blir det också, men det får allt bli lite varmare först. Blött och kallt är varken min eller min hunds favoritförhållanden så det hade nog mest blivit en plåga, haha.

Jag har dragit ner på aktiviteterna ordentligt med min hund den senaste månaden och har insett att jag nog överaktiverat honom tidigare. Eller så var det för mycket stress inblandat överlag som ställde till det kanske. Vi får se vilken nivå av aktivitet vi lägger oss på efter lite tid av "stress-rehab". 🙂 Kanske behöver han inte alls lika mycket aktivitet i den form han fått tidigare.

[Akilles1]
2014-11-23 13:38
#53

Jag vi har nog också överaktiverat våran hund tror jag och det är nog för att man blir så strängt intalad av folk att hunden  måste aktiveras hela tiden så man glömmer bort hela grejen med att låta hunden bara få vara ett djur också. Jag tycker också min hund känns mindre stressad efter att ha dragit ner på aktiviteterna.

[fabienne]
2014-12-02 21:23
#55

Det jag kan säga är att det ska bli fruktansvärt intressant att gå kurs då det som beskrivs i den texten är väldigt långt från det intrycket jag fått av filosofin. Jag är ungefär så långt från en peta-i-sidan-och-skrika-person man kan komma, men det kanske ni redan förstått. Jag skulle självklart bli väldigt besviken om jag åkte på kurs och allt de pratade om kändes fel och jag såg en massa kuvade hundar överallt.

Skulle det bli så att jag blir avskräckt efter en kurshelg är jag ändå väldigt tacksam över hjälpen jag fått från boken och genom att diskutera med "shadowfolk" för det har gjort en enorm skillnad för mig och min hund.

Annons:
[Akilles1]
2014-12-03 08:48
#56

54# Jag har personligen pratat med Bengt Rödseth och har inte alls fått samma uppfattning som landin. I det stora hela bygger inte filosofin på att träna specifika problem utan hela filosofin verkar bygga på att faktiskt jobba på sig själv och att själv bli en lugn trygg stabil hundägare och därav få en hund det speglar av sig på. Den bygger Heller inte på att trycka ner hundar. Dess utom är dom emot fysisk bestraffning och all typ av korrigering när det handlar om att förebygga agressivute efter som väldigt ofta bottnar aggressiviten i osäkerhet. Märkligt att personen i fråga höjer Barbro till skyarna och sågar shadowfilosofin. Själv tycker jag att barbo kan vara för hårt och använda sig av skrämselmetoder. Nu sågar jag absolut inte Barbro i det stora hela för jag har inte sätt mycket av henne men av det jag sätt så är hon ganska tuff mot hundarna. Vad beträffar resväska tänket så har jag fått uppfattningen om att det inte är något man gör hela tiden utan att det är en hjälp för hundägaren att sända ut rätt signaler till sin hund när hunder är rädd eller osäker. För övrigt tror jag att hela grundidén i filosofin är bra. Men sen är det upp till en sjävla hur man tolkar den och utövar den. En feltolkning av fel person kan bli väldigt fel. Precis som allt annat så använder man sitt sunda förnuft.

[fabienne]
2014-12-03 10:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Jag känner att mycket i texten låter mycket "hemskare" och hårdare än hur jag ser det nu. Till exempel "beröm behövs inte". Detta handlar om hunden i vardagen, inte om dressyr. Det handlar inte om att träna in slalom eller vinka. Det handlar om att klippa klor och gå i koppel och att lära hunden att vara snäll på katter. Tidigare gjorde jag inte någon skillnad på hur jag tränade dessa olika saker men nu gör jag det. 

Jag har slutat berömma i dessa situationer och har slutat ge godisbelöning samtidigt som jag fått ett annat tänk och fokuserar istället på mig själv och jag ser stora framsteg. 

För att ta ett exempel så tyckte jag inte att vi hade några problem med kloklippning tidigare. Han låg relativt stilla så att jag kunde klippa och sedan fick han godis som han väntat på. Ibland protesterade han lite tyst men det var inga problem att klippa klorna så jag var nöjd.

Innan hade jag nog en känsla av att det egentligen var lite synd om hunden när vi skulle klippa klor. Synd om honom för att vi klippte klor som var så tråkigt och han var så duktig trots att han inte gillade det speciellt mycket. Nu har jag helt bytt känsla. Nu gör jag det bara och jag ser det som att jag gör honom en tjänst som ser till att han slipper gå med långa klor. Jag har full fokus på att klippa klorna bra och tänker inte på vad han tycker och tänker. Nu ligger han och blundar och ser ut att njuta av behandlingen och det känns så mycket bättre nu när det bara handlar om oss och inget annat. Jag har insett nu att det är helt onödigt att dra in torkat älghjärta i kloklippning.

Detta låter säkert helt självklart för vissa, men det behövs inte mycket för att göra skillnad. Skillnaden för mig och min hund är enorm. Jag har varit totalt insnöad i positiv förstärkning tidigare men nu är jag en gladare, lugnare människa och min hund har lärt sig att slappna av och bara vara och njuta av att mysa.

Turast
2014-12-03 13:59
#58

http://landins-hund-katt.se/2014/12/shadowfilosofin-gor-mig-beklamd/#more-4029

Hittade den i någon FB grupp och om citaten verkligen är riktiga och från ledarskapskursgrupper så blir jag faktiskt rädd… 

"När hunden är neutral sticker man fingrarna i ljumsken på hunden samtidigt som man skriker högt. (Man rekommenderas att öva på skriket innan!)Hunden ska vara kopplad för att inte kunna fly." 

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Akilles1]
2014-12-03 15:25
#59

#58 Det är den artikeln som vi diskuterar. Btw TS Har testat både positiv förstärkning men nu istället börjat en del med shadow och som hon skriver har hon fått en mycket tryggare och gladare hund så i hennes fall bevisas det ju tydligt vilken filosofi som fungerade bäst.

Turast
2014-12-03 21:06
#60

#59 förlåt såg inte att den hade kommit på tal, hade visst inte läst hela tråden :) 

Ja såklart fungerar olika saker på olika hundar, men som vissa texter säger det som ska man behandla hunden som en resväska och den ska inte synas, tycker det låter som att man inte ens vill ha en hund om den inte ska få ta någon plats och inte synas. Men kanske har missuppfattat

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Akilles1]
2014-12-03 22:36
#61

#60 som jag sklev så har jag pratat med en av grundarna och resväska metoden är en hjälp föronen dig som ägare att sända ut rätt signaler till din hund när hunden är rädd, Ago resor eller osäker för att som ägare signalera trygghet vilket fungerat utmärkt på min hund också eftersom varken beröm klickande godis eller leksaker hjälpt i dom situationena utan alla försk att med hjälp av positivförstärkning försöka träna bort en rädsla bara har gett motsatt effekt och förstärkt rädslan ännu mer Shadow tänket gav dock ett strålande resultat och hans miljö stress/osäkerhet är nu helt borta med hjälp av resväska metoden. Men självklart går jag inte runt hela dagarna och ser min hund som en resväska vi leker busar och tränar spår och sök som vi alltid har gjort. När jag märker att något oroar honom kopplar jag in resväska tänket och det fungerar för nu är det nästan ingenting som oroar honom längre.

[fabienne]
2014-12-05 13:06
#62

#61 Vad duktig du är och vad härligt att du ser så bra resultat på din hund! 

Jag har nu börjat märka hur mycket känslan i kroppen ändras i vissa situationer trots att jag gör mitt bästa för att inte bry mig. Tidigare hade jag fullt sjå med att träna hunden så jag uppfattade inte detta. Vi fick för någon timme sedan besök av sotare och jag försökte koppla bort hunden. Han förde lite liv när de klev in men han lugnade sig snabbt och brydde sig inte när de var uppe på taket eller sotade spisen. Stor förbättring mot hur stressnivån har varit, och detta trots att jag ju misslyckades med att inte tänka på honom. 🙂

Det känns väldigt rörigt för mig nu i hundvärlden och jag vet knappt vad jag tycker om någonting längre. Jag såg nyligen ett klipp på Fredrik Steen när han coachade matte med hund i nyhetsmorgon och allt jag kunde tänka på var hur mycket vi känner att vi behöver kontrollera hundarna, och styra dem till att göra en massa saker dagarna i ända. Nej, stanna, hit, här, varsågod, sitt, ligg, kom, vänta och så vidare i all evighet. Varför? Hundarna verkar tro att de är hela universums centrum och att ALLT handlar om dem och vad de gör och tycker och tänker. Är det något bra?

Varför är just det helt och fullkomligt onödiga tricket "sitt" bland det allra första de flesta av oss lär valpen, till exempel? Varför behöver hunden ens kunna sitta på kommando egentligen?

Jag förstår precis varför folk blir frustrerade och tycker att de inte får något svar och förklaringar när de frågar om shadowfilosofins syn på olika saker. Det är liksom ett helt annat tänk som är mycket svårt att förstå om man är inkörd i sitt eget och inte är speciellt öppen för nya synsätt. Det är jättesvårt att prata om när man har så olika grundinställning. Jag tror att jag mer och mer börjar förstå vad de vill komma till för helhet och jag känner mig väldigt förvirrad när mina tidigare tankar och de nya bakas ihop till en enda gröt. Jag hoppas det klarnar snart.

Annons:
[Akilles1]
2014-12-05 13:30
#63

62# Tack! :) Härligt att du också ser resultat då är de ju helt rätt väg att gå:) Jag har också tänkt på detta alla tv program, böcker, metoder. Det känns som att dom flesta instruktörer med all reklam får folk att känna sig stressade och se en massa problem i sina hundar och med desperata försök att med olika metoder träna bor det hela. Och ena sidan förespråkar de ena och den andra sidan de andra. Och folk står någonstanu och vet inte det ena eller det andra. Om man istället bara skippar metodtänket och fokuserar på sig själv att vara lugn trygg och bestämd och värdefull för sin hund så blir komunionen bra och när det fungerar behöver man aldrig mera fundera över metoder och träning och annat. :)

vallhund
2014-12-05 20:48
#64

#63 Fast just det tycker jag alla instruktörer går ut med, mer eller mindre så det är inte något unikt som nån enskild instruktör myntat.

T.o.m. inom den ganska rigida vallhundsvärlden så går instruktörer nybörjarkurser för andra instruktörer eftersom varje ekipage är unikt o det är alltför lätt att bli hemmablind.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Akilles1]
2014-12-05 20:59
#65

#64 fast nu förstår jag inte riktigt vad det hade med det jag skrev att göra jag menade att hela metod tänket skapar nog mer prollen en vad det löser för att folk glömmer hur viktigt det är hur man är själv för att sedan se hur det speglar av sig på hunden. Den borde ju lixon vara det absolut viktigaste att förmedla sen träning inlärning och metoder tycker jag kommer efter. Eftersom vårat uppträdaned gentemot hunden är A och O :)

vallhund
2014-12-05 21:26
#66

#65 Nu umgås jag inte med hundfolk som bekänner sig till något metodtänk, de enda jag stött på på sistone är i den här tråden där shadowsfilosofin/metoden höjs till skyarna.

Ni verkar kasta ut alla gamla gudar för att istället dyrka en ny. Enkel genväg i hundträningsbranchen för de som behöver gurus att följa istället för att lita på sig själv o lära sig mer om arten hund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Akilles1]
2014-12-05 22:55
#67

66# Det där tycker jag va ett påhopp. Jag följer absolut inte någon guru inom hund värden tvärtom. Allt som har med uppfostran att göra har jag och min sambo gjort helt själva även i vissa fall när vi har vilat ha hjälp så har vi inte hittat någon instruktör som vi fått ett sådant fötroende eller som legat i en prisklass som fungerar i nuläget. Vi har istället lyckats lösa allt själva och vi har lärt oss enormt mycket. Bland annat botade vi en kraftig skotträdsla helt själva och allt har gått riktigt bra och vi har kommit extremt långt på detta så kom inte och påstå att vi fölen någon guru. Men man kan fortfarande vara öppen för vad kunniga hund människor delar med sig av och det är en helt annan sak. Jag tror defensivt inte på att du eller någon annan aldrig varit öppen för råd eller tränings tips av någon annan. Shadowfilosofin höjs inte till skyarna här Heller utan det är hur man själv uppträder som diskuteras sen kan man kalla det för vad man vill. Jag skiter faktiskt fullständigt i om någon klicker instruktör, SBK instruktör eller vallhund instruktör säger att deras metod är svaret på allt jag går på min känsla och ser på vår egen hund vad han tar intryck av. Sen att sättet jag arbetat efter som gett ett bra resultat faktiskt liknar en del saker i shadowfilosofin gör det hela intressant och därför vill jag fördjupa mig i det och läsa boken. Att ha ett öppet sinne betyder inte att man dyrkar någon. Det är hundarna som är mina största lärare.

Fenix_Chicci
2014-12-05 23:48
#68

Hela shadow-filosofin tycker jag är ett solklart fall där man strävar efter inlärd hjälplöshet (förpackat i finare ord). Jag blir VÄLDIGT illa till mods att detta.
Bara för att hunden SER ut att må bra betyder det inte att den gör det. En snäll och lydig hund är inte alltid en lycklig hund som vissa verkar tro. 
I videon har de en strypsnara på hunden precis bakom öronen där de är som mest känsliga och hunden kan inte komma undan på något sätt. 
De får resultat men till vilket pris för hunden?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[fabienne]
2014-12-06 00:47
#69

Att jag inte bryr mig om att lära mig mer om arten hund är något jag inte tänker ta åt mig av då jag läser i princip allt jag kommer över i ämnet hund samt just för tillfället läser en kurs i hundens beteendebiologi.

På tal om kursen så läste jag något som fick mig att reflektera i boken The ethology of domestic animals 2nd edition av Per Jensen. Det står:

"The social nature of a human-animal relationship, where the human is a social partner of the animals, is apparent from animals behaving equally to both humans and conspecifics. This comprises essentially affiliative behaviours, but also dominance-related behaviours and species-specific communication, and the ability to provide social support."

samt

"Miklósi suggests that, besides the use of species-specific signals, the consideration of the rules of intraspecific social interactions also seem to improve human-animal communication."

I framför allt många Cesar Milan-trådar diskuteras hur fel det är att som människor försöker efterlikna hundspråk eftersom hundar mycket väl vet att vi inte är några hundar utan människor. Men om hundarna pratar hundspråk med oss precis som med andra hundar, är det så åt skogen fel att försöka så gott vi kan att prata hundspråk tillbaka då? Eller mer ett allmänt rakt och tydligt djurspråk utan krusiduller, babbel, klicker och godisbelöningar.

Människor och hundar har ju utvecklat en ganska djup förståelse för varandra. Hundar förstår när vi pekar och människor (även icke-hundmänniskor) förstår vad hundens olika läten betyder, till exempel. Jag börjar känna som att vi går väldigt stora omvägar när vi försöker klicka bort till exempel rädsla när vi ju har verktygen att kommunicera och förstå varandra i oss helt naturligt. 

#67 Har du fortfarande inte fått hem boken? Oj, vilken väntetid. För mig tog det mindre än en vecka med fjärrlån. Och jag håller med, jag ser resultaten på min hund och går på det. Min hunds beteende är ett kvitto på om det jag gör fungerar toppen eller inte. Min hund blev med tidigare metoder/synsätt ett nervvrak och självklart måste jag då söka nya vägar. Det vore ju korkat att klamra sig fast vid något som inte fungerar bara för att man tycker att det borde göra det.

#68 Vad jag kan se så får de resultat väldigt fort (då menar jag inte resultat som i att hunden slutar morra men fortfarande är lika rädd, utan att den faktiskt verkar släppa rädslan och helt ändra känsla mot folk) och hunden söker ju Bengts uppmärksamhet i slutet av filmen helt självmant. Jag tycker inte alls det verkar som att hunden mår dåligt av detta utan för mig ser hon mer och mer glad och öppen ut ju längre filmen går. Det är min uppfattning.

Jag kan tillägga att jag var fruktansvärt negativt inställd mot allt "shadowfolket" sa och alla filmer jag såg (utom möjligtvis den där de klipper klor) till en början, men ju mer jag satt mig in i det och försökt förstå ju mer ivrig blir jag att lära mig mer om detta. Och jag har noll intresse i att göra något min hund mår dåligt av.

Annons:
[Akilles1]
2014-12-06 01:32
#70

#69 väldit bra skrivet av dig. Det roliga är att alla som totalt drömmer ut shadow har inte ens läst boken eller ens försökt sätta sig in i det. Utan istället handplockat bitar dom inte gillar och drömmer ut allting för det. Vad jag kan se på gyllerbodas hundar så mår hundarna vädigt bra. Hundar som blir elakt behandlade visar av min erfarenhet ett helt annat kroppsspråk.

LuLeLo
2014-12-06 12:04
#71

Intressant med nya metoder tycker jag. Följer tråden :)

Tass Josephine

[Akilles1]
2014-12-06 12:10
#72

#71 absolut tycker också det är intressant:)

vallhund
2014-12-14 23:34
#73

#71 Nya? De har varit arkiverade i decennier.

http://alltforhundar.se/hundforum/viewtopic.php?f=5&t=100930&view=unread#unread

Själv föredrar jag hundar med klös o inte viljelösa mähän.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Akilles1]
2014-12-15 00:54
#74

#73 och vad säger att vi andra föredrar viljeslösa mähän? Bara för vi har ett öppet sinne och är intresserade av en bok så betyder inte det att vi är sämre hundägare för det. Du har desutom själv tidigare skrivit att vi behöver olika gurus att dyrka i hundvärden rör att slippa lita på oss själva . Vad gör du isåfall inte sjäv med alla artiklar du länkar och alla artiklar du har på din sida?? Så det är okej att föja tränings råd från ena sidan med posutav förstärkning för då är man en bra hund ägare, men helt fel att vara öppen för andra sidans metoder för då är man en dåli hundägare? Jag har som jag skrivit tidigare kommit långt på min egna väg men anser inte Heller att det är fel att läsa och ha ett öppet sinne för olika filosofier. Men jag tror man lär sig mest av hundarna . Visst jag tror positiv förstärkning är skit bra men det är absolut inte min lösning på allt. Jag vill bara ärlig och uppfostra mina hundar också dvs. Att tala om för hunden vad jag uppskattar och inte uppskattar. Sen skiter jag faktiskt i dogmas artiklar hit och dit och forskning hit och dit forskning är inget facit forska kan du göra om vad du vill och det är forskning dogma presenterar och inga vetenskapliga bevis och det är faktisk skillnad. Vi uppfostrar våra egna ungår och lär dom rätt och fel varför ska vi då inte kunna göra det med våra hundar utan att mjuka sidan skriker djurplågeri. Jag och min hund älskar varandra på ett sunt naturligt sätt och jag har inte förbjudit honom att ta initiativ jag har istället visat vad han får och inte får göra på ett rakt och ärligt sätt! Nu blev detta en hel bok men behövde ösa ur mig börkar bli allergisk mot att alla ska låsa sig och förkasta allt istället för att ha ett öppet sinne .

[Akilles1]
2014-12-15 00:59
#75

Beklagar återigen min dåliga stavning det blir lite katastrof när jag skriver från mobilen har tyvärr ingen dator till hands ikväll heller.

[fabienne]
2014-12-15 11:06
#76

Jag är inte ute efter att få min hund att bli ett viljelöst mähä. 🙂 Jag har ledsnat ur ganska ordentligt på att diskutera shadow för de allra flesta har redan bestämt sig för att allt är skit och då spelar det ingen roll hur mycket tid och energi man lägger ner på diskussionen för allt tolkas ändå fel. Ofta känns det som att folk medvetet tolkar allt man skriver felaktigt. Jag gjorde ett försök att diskutera och berätta saker ur min synvinkel i en fb-grupp och det slutade med att jag var irriterad en hel kväll och att jag tillslut tvingade mig själv att gå ur gruppen för att slippa läsa mer elakheter. Nu känner jag mig bara så less på hundfolk i allmänhet.

Jag får kvitton flera gånger varje vecka på att vi är på väg åt rått håll med vår hund. Förra veckan såg jag fantastiska framsteg. Jag har korrigerat honom en gång på två månader och det var när han var dum på mammas katt. Han har fått 0 godisar under den här tiden. Vi bara är. Jag är lugnare och gladare och jobbar varje dag på mina svagheter och jag är övertygad om att min hund har fått ett bättre liv och mår bättre nu än vad han gjorde tidigare. 

Jag kan varmt rekommendera att söka information och utforska naturligt ledarskap och grundtänket i shadowfilosofin om man har en stressad hund.

Annons:
vallhund
2014-12-15 11:17
#77

#74 Skall du citera mig får du göra det korrekt. Jag skrev:

"Ni verkar kasta ut alla gamla gudar för att istället dyrka en ny. Enkel genväg i hundträningsbranchen för de som behöver gurus att följa istället för att lita på sig själv o lära sig mer om arten hund."

F.ö. uppfattar jag ditt inlägg som kränkande o väldigt nedlåtande mot mig som person.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Akilles1]
2014-12-15 15:48
#78

#77 Ja och det jag menade med det är ju att du själv också förlitar dig på andra och forskning. Sen kan jag verkligen inte förstå vad i det jag skrivit som är kränkande? Det finns ingenting i det jag skriver som kränker dig personligen. Jag skriver min åsikt och ifrågasätter ditt påstående vilket absolut inte är kränkande. Jag har läst många av dina inlägg och tycker däremot en del kan uppfattas som otrevligt framför allt när du skriver goddag yxskaft till folk som inte delar den hundträningo metod du sjäv tror på. Ger man kritik bör man också vars beredd på att ta emot kritik utan att anse det kränkande.

[Akilles1]
2014-12-18 21:26
#79

Jävligt roligt att Landin skriver sin kritiska artikel om shadowfilosofin för att det ska vara så hemskt. MEN sen när man läser hans kursprogram så skriver han att på vissa hundar är tuffa korrigeringar nödvändigt. Vad han menar med tuffa korrigeringar vågar jag inte tänka på för det låter inte särskilt trevligt i mina öron. Då är den stora frågan Shadowfilosfin förespråkar att man inte ska använda korrigeringar eller bestraffningar men inte heller belöningar. Utan man ska skapa en en sådan naturlig relation till hunden så att du är så värdefull så hunden väljer att följa dig. En av grundarna av shadow arbetar också med stående fågelhundar och vad jag vet har han aldrig nämnt något om att tuffa korrigeringar ska behövas. Framför allt menar Landin att man  måste använda tuffa korrigeringar  på hundar med extra stort vilt intresse. Så min fråga är vad menar han ska man utsätta hundarna för ett obehag när hunden följer sina instinkter. Hur  tror han dom hundarna mår som blir korrigerade för något som är naturligt för dom att göra?? Så sammanfattningsvis så är grunden att varken korrigera, betsraffa eller belöna sin hund enligt shadowfilosofin. 

enligt Landin ska man belöna men också använda tuffa fysiska korrigeringar.

Vilken filosofi som är snällast mot hunden i detta sammanhang är ganska självklart för mig.

Landins kursprogram kan ni läsa här.

http://landins-hund-katt.se/vara-kurser/

LoveGiza
2015-01-15 12:14
#80

Har inte läst igenom allt. men ni som tror på denna filosofin… på vilket sett känner ni att ni kommer närmare era hundar genom att skrämma dom? Det hänger inte riktigt ihop för mig. för det första om man är ute efter "naturligt ledarskap" så är man ju medveten om att hunden härstammar från vargen men hunden har bott med människan i årtusenden. men iaf i detta "naturliga ledarskap" så säger ni att man inte ska må dåligt över vad man inte har gjort för hunden och vad man kunde gjort bättre, och alltså nästan strunta i hunden. Men hunden härstammar ju som sagt från vargen och vargarna är ute flera timmar varje dag och jagar och aktiverar sig så. Tror ni inte hundarna behöver aktivering också då? Enligt denna filosofin så ska hundarna bli som skuggor… alltså ber den om vatten får den inte vatten för äns du bestämmer och samma sak med uppmärksamhet. Hundar ljuger aldrig, det är det som är det fantastiska med dom. Om ni studerar en vargflock så ser ni att föräldrarparet inte går runt och försöker få sina avkommor att bli undergivna hela tiden. Dom går inte fram till en familjemedlem och väntar på att den ska lägga sig ner och bli undergiven. Detta paret är otroligt trygga i sig själva och har erfarenheter och det gör att dom andra ser upp till dom… Och då behöver dom inte hela tiden (Som enligt denna filosofin) hävda sig över dom. jag lovar att respekterar ni era hundar och låter dom vara när dom vill vara ifred osv så får ni vänner för livet. Anars kan ju någon förklara för mig hur jag som ger min hund godis och hittar på roliga saker med min hund, varför ser hon upp till mig? antagligen för hon inser att att jag är en trygg men också en rolig ledare som acpeterar och respekterar henne som och gör med mig. Men trotts detta lyssnar hon otroligt bra utan denna Shadow filosofin som säkert funkar för några men vissa saker borde enligt mig vara förbjudet!

LoveGiza
2015-01-15 12:34
#81

En sak till, om man ignorerar hunden när den gör något bra och ignorerar när den gör något dåligt så blir ju den stackars hunden helt förvirrad. den vet ju inte vad den får och inte. ett exempel, om jag ställer godis på bordet hemma och någon tar det och jag ignorerar att personen gör det, hur kan personen då veta att den inte får ta godis? det lär ju knappast vara så att hen tänker "aha du ignorerar vad jag gör här så då betyder det att jag inte fick ta godis" tror det blir att personen tänker "du säger ju inget så då borde jag få ta" samma sak med hundar! varför skaffa hund om man enligt shadow filosofin ska se hunden som en resväska, en sak. Sjukt!

Fridaaaa
2015-01-15 12:57
#82

Den är på samma nivå som CM: Nej usch.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LoveGiza
2015-01-15 13:25
#83

i klippet som någon delade tycker jag han är otroligt okunnig med att säga att han hjälper henne med att bli undergiven med att strycka henne på huvet, i hundarnas värld är det en väldigt otrevlig gest. tillgivenhet kommer inte genom att man gör något med hunden som är obehagligt.

Annons:
[fabienne]
2015-01-15 15:50
#84

Alltså, jag orkar faktiskt inte mer. Jag ska förhoppningsvis på kurs i mars, jag kan återkomma efter det.

[Akilles1]
2015-01-19 23:19
#85

#83 okunnig du pratar om människor som har fött upp runt 600 valpar och studerat tikens fostran samt har praktisk enhet av tusentals hundar och högt meriterande jakthundar och och tävlingshundar samt haft hundar i flock sedan tidernas begynnelse att kalla dom okunniga är bara komiskt!

håller med pallar inte heller mer för man måste sätta sig in i det för att förstå det jag ska förhoppningsvis själv också på kurs i vår kan återkomma efter det jag med.

[Akilles1]
2015-01-19 23:31
#86

så otroligt roligt att så många på fullaste allvar tror att dom förstår sig på hundar bättre genom att läsa forsknings studier eller följa diverse bloggar eller ha uppfostrat 1- 2 hundar en vad människor som under hela sitt liv har arbetat med hundar och uppfödning. lätt att sitta och skriva dom gör fel och jag gör rätt om man på allvar tror det så saknar man verkligen brist på självinsikt. Jag jobbar mycket efter shadowfilosofin och sen jag började med det så har jag mer och mer en hund som följer mig mer och mer helt plötsligt kan jag ha honom lös mycket mera och jag lovar jag leker och kelar lika mycket med min hund som någon annan här gör. Min hund älskar att arbeta med mig och han är absolut inte någon initiativ lös skugga utan en glad och pigg unghund som däremot börjat slappna av mer och och blivit mycket modigare.

Nej det är stor skillnad på shadowfilosofin och Cesar Millan. I shadowfilosofin arbetar man inte med korrigeringar och undviker det så mycket som möjligt för det ska enligt filosofin inte behövas. CM jobbar i stort sätt bara med korrigeringar så skillnaden är enorm men för att förstå det måste man sätta sig in i det. Innan man kan döma ut det måste man veta vad det går ut på och sätter man sig inte in i det så så vet man inte vad det går ut på.

Frida B
2015-01-20 08:43
#87

#85 alla de där "titlar" är bara erfarenhet. Tycker du att en människa som i princip är uppväxt på brukshundsklubben, med föräldrar som fött upp exempelvis schäfer och tävlat i SM i bruks osv, som tränat hundarna med stryphalsband och ryckt så mycket att hunden inte har någon päls på halsen och knyter fast kopplet i ett träd för att träna på hur man bäst rycker hårt i kopplet, och som alfarullar hunden för att den går före dig på promenaderna, inte är okunnig? Erfarenhet är verkligen inte samma sak som kunskap. Vem som helst (människa som hund) vill inte bli klappad på huvudet. Speciellt inte en väldigt osäker hund. Det är bara idioti i mina ögon.

Vi kan ju för skojs skull vända på hela kalaset. Säg att hunden hade varit en tonåring och ägarna hade varit resten av tonåringens klass. Då hade detta, shadowfilosofin, klassats som utfrysning och mobbning. Berövande av en persons frihet. Varför är någonting som skulle klassats som mobbning på människor, okej på hundar?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Akilles1]
2015-01-20 18:48
#88

87# Det jag förklarar är att grundarna till filosofin har gjort en enormt omfattande studio av hundar och valpar och valp fostran. Troligtvis den största studio som gjorts på hund i detta landet. Dom är emot korrigeringar och alfa uppfostran och det är jag med dom pysslar inte med alfarullningar eller hårda koppel ryck och bör inte ens jämföras med dom uråldriga och hårda metoderna vilket dom helt tar avstånd och det skriver dom även i boken. Dom använder hundspråk. Min hund älskar att bli struken över huvudet och många fler hundar jag träffat också även osäkra hundar. Undergivenhet inom shadowfilosofin betyder avslappnad och vad är det för fel med att få en osäker hund att slappna av och dom lyckades ju rehabilitera hunden så den blev helt trygg med människor. Sen kan man inte jämföra hundar med människor Heller som din liknelse. Hundar är djur och har helt andra värderingar en oss människor dessutom har det forskats och vissa på att hundar saknar moral precis som dom flesta andra djur så konceptet om hunden varit en tonåring håller definitivt inte. Det som ger en hund trygga och lugna signaler och som är bra för hundens välmående är inte alls detsamma som hos människor. Det är djur vi har och bör därför anpassa oss efter dom och deras kommunikation.

Frida B
2015-01-20 19:04
#89

#88 Undergivenhet är ingenting som har flera betydelser, en faktor som tyder på att dom inte riktigt hänger med i svängarna. Googla det.
"Shadowfilosofin- Sveriges svar på Cesar Millan" hörs lite här och var, och det med rätta. Att hunden skulle vara som en handväska är, rent ut sagt, det dummaste jag hört. Att man inte stryker hunden över huvudet om man inte känner hunden är självklart, det spelar ingen roll om en eller några individer uppskattar det, man gör bara inte det. "Naturligt ledarskap", har du någonsin sett en hund göra någonting på en annans hunds huvud, förutom att slicka? Alltså slicka som i göra rent, eller för att "jag tycker om dig".
Att de är emot korrigeringar säger inte någonting. Jag korrigerar hellre min hund än att frysa ut den, tvinga den till ett onaturligt beteende. Både shadow och cm går ut på att få hunden undergiven på ett oerhört diskriminerande sätt som får men att hysa agg mot mänskligheten. 
Om det nu är en sådan stor studie, vilket jag helt ärligt inte riktigt tror på, hur kommer de sig då att de fått helt fel uppfattning? Det är verkligen inte så en tik uppfostrar valpar, och det är verkligen inte så en hundflock eller ens en vargflock beter sig mot varandra. Det hade inte varit bra, evolutionen hade satt stopp för det med en gång då det inte är effektivt någonstans att alla ska vara som skuggor mot någon. 
Jag skaffar hund för jag vill ha en vän för livet, en livskamrat att dela min tillvaro med. Att kunna träna och tävla i saker, för att göra roliga saker för både min hund och mig. Att se lyckan hos en hund när den får uppmärksamheten, berömmet, kärleken. Att få så himla mycket tillbaka. Att bara kasta bort detta, och att rent av ignorera hunden när den söker efter dig som ägare… Har verkligen inga ord.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Akilles1]
2015-01-20 19:48
#90

89# ett ord kan ha flera betydelser för olika människor. Du förnekar att en hund inte håller på med en annans hunds huvud. Vilket jag anser är helt fel du har alll t så aldrig sett hur tiken håller valpen över nos och huvud eller hur två hundar gör det sins emellan när dom leker? Jag vet inte vad du kallar för utfrysning för Somsagt så leker jag kelar och tränar lika mycket med min hund kaNike tilla och med mer en vad många människor gör. Dom jämför inte Heller hunden med en väska utan menar snarare på att om man kan vara lika lugn mot sin hund som man är mot resvänkan så skapar det trygghet eftersom man inte sliter gapar eller skriker på väskan och det bör man Heller inte göra mot hunden. Att dom gjort den studien på hund förstår jag varför inte någon skulle ljuga om men visst kan man utgå från att alla som studerar hund ljuger men det känns ju knappast som det håller. Dom har garanterat studerat mera hundar en vad både du och jag har har gjort och jag trodde inte Heller på det förut men insåg att dom hade kunskap att bidra med. Om du på fullaste allvar inbillar dig att dom har fel och du har rätt så tror jag nog du ska tänka om dom har garanterat studerat mycket mycket mera valpfostran, flockmetodik en vad du själv har gjort. Du skriver också alla andledningar till varför du har hund och det är finte men kom ihåg också att människans värderingar, känslor inte är det samma som djurens. Jag tränar både spår och sök jag kelar med min hund dagligen jag lekör med min hund dagligen och jag Ger min hund den trygghet hunden behöver utan köttbullar och korrigeringar och min hund är pigg glad och lycklig jag ser alla signaler på det . Till och med andra hundägate och grannar i området har till och med sagt att det verkligen syns att jag och min hund har otroligt nära och fin kontakt och andra hundägare har påpekat att det verkligen syns att min hund älskar mig så jag jag har en helt annan uppfattning en vad du har men jag har också läst boken pratat med instruktörer och följt detta och bildat mig en egen uppfattning så då kan det bli väldigt bra också.

Annons:
Lon@
2015-01-20 20:07
#91

Att till exempel släpa hunden efter en båt så att den håller på att drunkna tycker JAG i alla fall är en jävla korrigering även om herr Rödseth uppenbarligen inte tycker det.
Han behandlar vissa hundar som skit även om han inte anser att han "korrigerar" dem.
Mycket möjligt att det funkar - B.R. har synnerligen fina meriter - men på vilket sätt, till vilket pris och hur mår hundarna?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Frida B
2015-01-20 20:45
#92

#90 En hund som möter, framför allt en osäker hund, håller inte på uppe på huvudet på en främmande hund.

Dom har skrivit, vad jag har sett, "behandla hunden som en resväska. Den finns inte där". Det kallar jag utfrysning. Om du nu inte fryser ut din hund är det jättebra. Men enligt det jag läst och sett har dom sagt att man ska ignorera hunden, att hunden ska bli en skugga som inte märks.

Att det är den största i hela Sverige tvivlar jag starkt på, och dessutom så handskas inte tiken med valparna sådär. Hon behandlar dom verkligen inte som en skugga, eller en resväska för den delen.

Spelar det någon roll? Ger det rätten att börja på den hunduppfostran som vi höll på med på 1900-talet, som går ut på att trycka ner hunden? Nej, verkligen inte. Självklart radade jag upp anledningar varför jag vill skaffa hund, det är inte hunden som skaffar mig. Jag ser till att min hund mår bra utifrån just den hundens behov, men jag skiter inte i hunden för att "det är naturligt". Naturligt för hunden är att leva i flock, i harmoni. Det finns en flockledare, men denne leder vägen. En som är bra på jakt leder jakten. Den som är bra på uppfostring av valpar har den uppgiften osv. Men det finns ett avelspar, det som många kallar "flockledare", som alla tydligen ska följa.

Ja men det är kul att ni har en så bra relation, och att du gör saker med din hund. Men en hund kan vilja ha en bra relation till vem som helst, och älska en människa som till och med slår den.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[fabienne]
2015-01-20 21:10
#93

Så himla spännande det ska bli att gå på kurs efter att ha hört så otroligt mycket om dem. Totalt delade meningar.  Det ska bli kul att bilda sig en ordentlig egen uppfattning på plats hos dem.

I oktober fick jag nys om naturligt ledarskap och ett par veckor senare läste jag boken shadow och jag kommer aldrig gå tillbaka till så som jag hade hund förut. Jag blir stressad bara jag tänker på hur komplicerat allt var då. Igår kände jag väldigt tydligt hur mycket bättre jag mår på mitt jobb efter att ha tränat ett tag nu på att vara lugn och trygg och att vara någon att se upp till för min hund. Att få upp ögonen för naturligt ledarskap har påverkat hela mitt liv positivt. Min hund mår mycket bättre idag än vad han gjorde i oktober när han var fruktansvärt stressad och osäker. Det kommer att ta lång tid att få ordning på alltihop men jag ser med jämna mellanrum framsteg och det är så fint att se honom komma fram ur sitt skal och öppna upp sig mer åt folk, att han nu känner att han kan gå och lägga sig ensam om han vill, att han leker bättre med andra hundar och att han ser mig på ett annat sätt än förut. Han lyssnar bättre på vad jag har att säga och ofta behöver jag inte ens använda ord. Det är så lugnt och skönt.

Oavsett om jag kommer tycka att kursen var en himla skitkurs eller tänka att det var den mest givande och lärorika helg jag haft så kommer jag fortsätta reflektera, prova mig fram, känna efter och utveckla det här nya tänket jag lär mig om för det är så spännande och härligt att se alla dessa bra saker som händer mig och min hund när jag skiftat fokus och skrotat klickern och godiset i vardagen.

[Akilles1]
2015-01-20 22:45
#94

91# och vad ifråga har du sätt eller hört det?

[Akilles1]
2015-01-20 22:53
#95

92# och hur många valpkullar har du själv fött upp hur många hundar i flock har du ägt? Hur mycket tid ungefär har du lagt ner på att studera tikarnas valpfostran och hundar i flock? Det som menas med resväskan är en metafor du gapar aldrig rycker och skriker på resväskan du går Heller inte runt och tycker synd om resväskan därför är det en utmärkt tanke när du hanterar rädda eller osäkra hundar för att behålla ditt eget lugn. Men klart det är lätt att plocka ut saker ur sitt sammanhang och kritisera eller döms men man måste ha satt sig in i det för att förstå hur enkelt och naturligt det är och jag har inte fått den uppfattningen att man trycker ner hundarna . Och nej jag känner min hund så väl och läser av han bättre en någon annan så jag vet att han inte är olycklig och han skulle Heller inte tolerera en ägare som behandlade honom illa. Den hunden jag har nu klarar Heller inte vem som helst av.Men den fina relationen vi har är äkta så enkelt är det med det.

Frida B
2015-01-20 22:59
#96

#95 men det spelar väl ingen roll hur många valpkullar man fött upp? Hur många har du fött upp? Spelar ingen som helst roll.

Jag gapar inte på min hund. Jag tycker inte synd om min hund (förutom när det faktiskt är synd om hunden, men då visar jag det inte). Men tänker inte på hunden som en resväska ändå. En resväska är ett dött ting, och att jämföra en hund med ett dött ting är ingen metafor enligt mig, det är struntprat. Enligt mig, i alla fall. Och jag har verkligen fått uppfattningen om att man trycker ner hundarna, mentalt alltså. Vem vill ha en skugga som hund? I alla fall jag vill märka att min hund finns där, och jag vill se glädjen när hunden suger åt sig av beröm. Det tror jag många här vill.

Jag sa ju att det var trevligt att ni hade en bra relation?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Akilles1]
2015-01-20 23:01
#97

93# vad kul att att det går bra:) samma för mig min hund är inte ens intresserad av klickern längre. Och det roliga är att sök och spårarbetet går bättre nu än någonsin. Helt plötsligt är han inte Heller otrygo med att vara ensam hemma längre vi kan möta hundar utan att han bli osäker och börjar skälla han drar mychef mindre på promenaden han är lugn när det kommer besök jag kan ha honom lös allt detta bara genom att ändra på mig själv men vi har en bra bit kvar målet är ju att han ska slippa kopplet i framtiden:) Men hoppas kursen bli lyckad är det på gyllerboda du ska på kurs?:)

Annons:
[Akilles1]
2015-01-21 00:11
#98

96# Det är väl klart att det har storsakat betydelse hur mycket erfarenhet och studier man gjort på vapfostran det är ett faktum att ju mer man umgått och studerat hundar i flock och ju mer man fött upp valpar och sett tikens fostran ju mera kunskap och erfarenhet har man. Det kan du väl inte på fullaste allvar förneka. Att läsa sig till allt när det handlar om hund kan man lära sig av men det väger ju inte upp praktisk erfarenhet. Om man inte lärde sig mer i praktiken skule man inte behöva ha valpkutser och andra vardagsrelations kurser. Jag har inte fött upp egna valpkullar men har umgåtts nästan lika mycket med hundar av olika raser som med människor. Jag har studerat tikens fostran så noga jag kan men fortfarande har jag inte ens en bråkdel av den kunskapen dom har på gyllerBoda men därför är jag också öppen för att lära mig av dom. Dom sitter inte och läser sig till sin kunskap i olika forskningsstudier eller av etologer som inte ens har i närhelst vis gjord en lika omfattande stider som dom. Dom lär sig av hundarna och naturen. Och jag tyckte jag förklarade resväska tänket rätt noga så tänker inte göra det igen men av det du påstår måste jag säga att du helt klart har fått fel uppfattning.

[fabienne]
2015-01-21 05:42
#99

#97 Min separationsångesthund bryr sig inte längre om vi går ut en stund utan ligger lugnt kvar i soffan - om vi har rätt känsla när vi går ut. Högsta vinsten efter ett år av misslyckad ensamhetsträning! Ja det är gyllerboda jag ska till! Det ska bli hur kul som helst att få träffa dem och deras hundar. Är hundarna så som jag uppfattat dem från film så är det ju helt otroligt.

Jag har förstått att det är totalt bortkastad tid att diskutera detta med folk som redan bestämt sig för att allt är skit. Har man bestämt sig för att inte förstå så gör man det knappast heller. Inbillar sig folk att man går runt och ignorerar hundarna resten av livet och behandlar dem som en resväska dygnet runt så får det väl vara så. Tråkigt dock, för jag tror att väldigt många skulle lära sig mycket om sig själv och sina hundar om de gav "tänket" en chans och började tänka utanför den berömda lådan.

[Akilles1]
2015-01-21 07:54
#100

99# vad kul jag skulle också vilja åka dit men jag har så satans långt bara typ 50 mil ungefär.. men det kanske blir av i framtiden :) Du har helt rätt i allt du skriver:)

Frida B
2015-01-21 12:13
#101

#98 jag har bara en fråga till dig, för jag känner att detta är onödigt att diskutera någonting där ingen av oss kommer att sluta, då jag fortfarande helt håller fast vid min åsikt fortfarande. Tycker du att cesar millan, som använder el och stackel och som har en flock på väldigt många hundar, har kunskap och då rätt i hans träningssätt bara för att han studerat flockliv?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Akilles1]
2015-01-21 13:41
#102

101# Nej jag försvarar absolut inte el och stackel för det är det värsta jag vet. Cesar har också en gammalmodig hund syn där man menar på att hunden eftersträvar att ta över i familjen för att stiga i rang vilket man absolut inte tror på enligt shadow filosofin. Däremot tycker jag Cesar millan är på banan när det gäller att vara lugn och harmonisk för att en hund endast väljer att följa en balanserad människa. Han har också rätt i att människans beteende speglar av sig hos hundarna. Men jag skulle tro att gyllerboda gjort en större studie av valpfostran en vad cesar har gjort och dessutom fött upp flera valpar. Dom har studerat hund flockbildning och ledarskap med andra ögon en vad cesar har gjort eftersom cesar är kvar i det gamla rangordnings tänket. MEN Cesar Millan är troligen bra mycket skickligare på att läsa hund en vad både du och jag är så jag ska inte kasta ur mig för mycket. Men som svar på din fråga tar jag fullt avstånd från el och stackel halsband men du ska veta att det finns en hel del vanliga instruktörer i Sverige som har en mjuk och snäll framtoning utåt men som i smyg i jaktsamanhang använder sig av eldressyr. Jag självklar ska du ha en egen åsikt synd bara att du baserar den på missuppfattningar och sånt som inte stämmer. Men jag ändar självklart inte min uppfattning eftersom jag satt mig in i många olika filosofier och metoder och därför har att jämföra med.

LoveGiza
2015-01-21 16:50
#103

Pallar inte läsa allt! men vad spelar det för roll om man har fött upp valpar eller inte!?  Att kolla hur tiken gör och göra som hon så missar man den där lilla detaljen att valparna växer upp och tittar man på hur tiken gör då med sin vuxna avkomma så är det inte alls samma som när dom var valpar! Dessutom är våra hundar idag avlade i flera tusen år på att leva med oss så det är ju väldigt konstigt att folk har bra och snälla hundar utan den där filosofin! Om min hund hoppar upp på bordet så ska jag enligt er ignorera henne…. och om hon inte hoppar upp på bordet så ska jag också ignorera henne 🥵 ja herregud! Hon kommer ju bli helt koko om hon inte vet vad hon får och inte….Helt otroligt att jag som "bara" jobbat med possetiv förstärkning med alla mina hundar som vi haft (ca 25 under åren), och inte EN ÄNDA HUND har varit varken aggressiv, stressad, oföljsam osv. Rätt sjukt då efter som det bara handlat om egentligen beröm och korrigering. HAHA ja men ni kan ju jobba på att förstöra och trycka ner era hundar så kan jag låta mina hundar leva livet. (PS dom är inte vargar utan hundar som faktiskt har lärt sig att läsa vårat egna kroppspråk under tusentals år, och dom mår inte dåligt av att få beröm efter som det som sagt inte är vargar)

[Akilles1]
2015-01-21 19:24
#104

103# Det är klart att praktisk erfarenhet och studie av hundar i flock och valpfostran är av stor vikt Hur kan du på allvar påstå att det inte är det? Haha jag trycker inte ner min hund och har alldrig gjort. Klart du har följsamma hundar eftersom du mutar dom till det en enkel genväg för att slippa lära sig av djuren. Tänk dig sjäv om en robot kunde gå ut med din hund och klicka och belöna och ut du slutade belöna skulle din hund välja att följa roboten istället eftersom den hade alla godisar och belöningar. Men mi hund är trygg med mig och söker sig till mig för att jag är jag så han skulle inte ens längre gå att muta till naturlig följsamhet för det är något vi byggt upp tillsammans. Men om du tror att allt bygger på ignorans och utfrysning så har du missuppfattat det hela enligt mig och du har en hel del att lära om filosofin innan du kan slänga ut dina falska påståenden. Men ha så kul med dina belöningar. Skönt att en annan nu mera slipper tänka på det för jag man börjat lära sig att kommunicera istället;)

Annons:
Frida B
2015-01-21 19:39
#105

#102 inte riktigt just el och stackel jag sytat på, utan att det faktiskt inte spelar större roll med hur mycket erfarenhet man har, utan att man har rätt kunskaper om hundars naturliga beteenden, vilket både ceasar och grundaren av shadow inte riktigt verkar ha. 

Och mycket väl att jag bygger den på missuppfattningar. Men då är det väl en bättre ide att visa mig hur det faktiskt är, och inte bara säger hur himla fel jag har? Känns inte riktigt som rätt sätt att hantera det.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

LoveGiza
2015-01-21 20:49
#106

Men du? alla uppfattar saker otroligt olika! du och jag har ju tydligt olika syn på denna filosofin, jag mutar inte min hund utan berömmer. Hon får inte alltid godis. finns massa sätt att berömma på som du kanske vet? jag försöker vara rolig och intressant med min hund så hon trivs med mig… jag vill inte vara en vanlig tråkig människa som inte gör något kul med min hund. Men vill du det så visst sure… inte min hund så. Min hund kunde iaf inte haft ett bättre liv

LoveGiza
2015-01-21 20:52
#107

:)

[Akilles1]
2015-01-22 04:01
#108

105# självklart hade jag kunnat visa hur det går till och hur det fungerar men varför du har ju redan bestämt dig för att allt är fel och och förkastligt då är det väl inte ens någon mening att försöka snarare bara slöseri med både din och min tid. 106# Du dömer ut mig och många andra för att trycka ner hundarna vilket är ett rent påhopp du saknar grundet för därför gjorde jag ett lika dant påhopp med att du mutar hundarna. Ganska enkelt du menar på att du inte mutar din hund och jag menar på att jag inte tycker ner min hund så sen får du väl tro och tycka vad du vill lixom jag. Och du jag jobbar också på att vara rolig och intressant men framför allt trygg för min hund men jag gör det på ett helt annat sätt och som jag dessutom ser att min hund tar intryck av skillnaden är att det går galant utan belöningar för oss.

Frida B
2015-01-22 10:11
#109

#108 det enda du sagt i princip är att jag har fel, och att det inte alls är så som jag tror. Men du säger inte vad. Och om du anser att detta är slöseri med tid, så kan vi sluta diskutera detta för jag vill inte diskutera med någon med den inställningen.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[fabienne]
2015-01-22 23:47
#110

Jag fick mer pengar än väntat i lön och vi bokade direkt kursen så nu är det klappat och klart att i slutet av mars ska vi (jag, min pojkvän och vår hund) tillbringa en helg på Gyllerboda! Vi är skitnervösa redan, haha. Alla jag pratat med som varit där säger att jag inte har någonting att vara nervös över och jag tror dem, men nervös är jag lik förbannat. 🙂

Jag har sökt på gyllerboda och kurs på google ikväll och det som kommer upp är blogginlägg som det här, det här, det här och det här. Jag har aldrig (hittills) läst om någon som faktiskt varit där och blivit besviken för att hundarna blivit behandlade dåligt på något vis (varken i någon fb-grupp eller som träff på google). Väldigt konstigt med tanke på allt hat som jag dagligen läser om deras filosofi.

Om två månader har jag kommit hem från kurshelgen och är nog ganska trött i skallen. 😴

[Akilles1]
2015-01-23 02:57
#111

109# Hur kul tror dett är att förklara för någon som är så extremt kritisk. Sen går det inte att på ett par meningar förklara en hel filosofi plus att det är inte punktträning det går ut på utan kortfattat: alltid uppträda med värdighet, inte låta dig styras eller påverkas eller provoceras, vara en lugn och trygg ledare för din hund, Du ska förmedla att det är du som skyddar din hund i alla lägen, Du tar ditt ansvar för att hunden kan fokurera på att få vara just hund och därav inte förmänskliga hunden, man tjatar inte hela tiden på sin hund och skriker inte och korrigerar utan tränar på att precis som hundar gör att kommunicera med kroppsspråk och attityd. Plus att min hund ligger i soffan sängen och o mitt knä vi gosar leker och kelar dagligen men det är jag som tar initiativet till lek, aktivitet, promenad Beteenden jag inte vill ha korrigerar jag inte eller hetsar upp mig över utan de ignorerar jag helt enkelt bara. Där har du lite exempel på hur jag utövar filosofin

Annons:
[Akilles1]
2015-01-23 03:06
#112

#110 vad kul hoppas det blir en givande helg:) jag själv är också sugen på att åka till gyllerboda men har inga möjligheter förens efter sommaren tyvärr. Men det går så otroligt bra för mig och hunden och jag ser sånna resultat nu dagligen så jag e verkligen på rätt spår jag har även märkt att bekantas hundar och så ock så blir väldig lugna och tillgängliga i min när het. För en tid sen träffade jag en hund som är väldigt osäker på främmande människor och vill inte gärna bli klappad.när jag träffade hunden kom hunden direkt fram till mig och ville hälsa ocha otroligt lugn och trygg i min närvaro. Ägaren va rätt paff faktiskt :) men bara rätt utstrålning verkar kunna göra underverk:)

Caracal
2015-01-23 10:15
#113

Jag har en fråga! 

Jag har inte varit särskilt imponerad av det här med Shadow än så länge. Åtminstone inte av det jag har hört och sett hittills, men jag är ändå lite nyfiken för jag kan inte för mitt liv först hur det går till! Så ni som kan lite mer kanske kan försöka hjälpa mig :)

Jag har en hund som är vääääldligt svårmotiverad. Vi har försökt med allt men inget duger, han är inte matintresserad, inte lekintresserad, inte mysintreserad det enda som är roligt är att springa och att köra agility. 

Vi slutade då helt enkelt att pocka på uppmärksamhet i träning och så fick han helt enkelt bara va, vi tränade också mycket mer sällan. Vi ignorerade honom såfort han började hitta på egna saker typ såfort han började nosa omkring istället för att vara uppmärksam under träning så knöt vi fast honom i staketet och så fick han helt enkelt inte vara med. En negativ bestraffning alltså, vilket såklart gav resultat i att han var mer med när vi tränade igen, så att igornera sin hund för att få den att vilja träna är jag helt med på, hunden är ju ett flockdjur så det är ju klart att den känner sig bestraffad när den blir utfryst! Sålänge man är medveten om att man negativt bestraffar hunden och tycker det är okej, vilket jag i detta fall tyckte så kan man ju göra det. 

Men om jag skulle göra detta på promenader då går ju han bara och nosar för sig själv och är FULLKOMLIGT nöjd med det, har inget som helst behov av att vara med mig utan han har ju så mycket annat spännande att hitta på. Hur gör man då om man ska ignorera hunden? Eller är det så att man måste ignorera hunden, alltså negativt bestraffa den under väldigt lång tid så att den liksom bygger upp ett lager av "om jag inte är engagerad och med så kommer jag bli utfryst igen" ? För som jag förstår det är det så man gör med valpar inom shadow? Att man inte tränar med de under första året och att man bara gör en massa ignoreringsövningar?

Frida B
2015-01-23 10:31
#114

#111 och vem är inte kritisk till någonting dom anser är dumt? Speciellt om människan i fråga inte vill ge mig "rätt" info för att jag tydligen är för kritisk… Självklart är jag kritisk.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Caracal
2015-01-23 10:31
#115

Kom på att jag har en till fråga. Jag har ju en unghund också, som är ganska klåfingrig så som unghundar ska va, nyfikna och vill undersöka men som såklart inte alltid går lika bra ihop med möblerade hem ;)  Ligger det något på golvet eller inom lite för nära räckhåll så vill han väldigt gärna tugga eller smaka på det. Hur gör jag då? Om jag inte får belöna att han inte tar saker eller att han släpper saker och inte får bestraffa för att han ligger och tuggar sönder min mössa! Hur gör man då? Ska jag bara sitta och titta på medan han tuggar sönder saker och hoppas på att han slutar? Eller är det då man ska köra ignoreringsövningar? Alltså negativt bestraffa att de gör fel genom att typ stänga ut de i hallen eller knyta fast nån stans?

[Akilles1]
2015-01-23 11:06
#116

113# svårt att svara specifikt på din fråga eftersom det inte handlar om punktträning. Men i det stora hela är det så att betyder man tillräckligt mycket för sin hund så har man en hund som följer och inte hela tiden behöver motiveras för att följa. Nu lever inte jag efter shadowfilosofin till 100% Heller utan jag har annamat en del av filosofin och en del har jag jobbat fram själv. Men jag låter min hund gå och nosa om han vill på promenaden tycker det är helt okej så länge han inte drar. men även fast min hund nosar väljer han nu själv att hålla sig nära mig. Men om du stör dig på nosandet och inte får kontakt med din hund betyder det att din hund är mer intresserad av allting annat en dig och då är det hela relationen som måste förbättras. Förstod inte frågan riktigt så kan inte ge bättre svar en såhär. Men jag svarar gärna men det är utifrån mitt perspektiv vill bara understryka det:)

[Akilles1]
2015-01-23 11:13
#117

114# självklart kan man vara kritisk men man bör ha en stabilare grund att stå på en vad du har när man kritiserar saker. Vad är det du vill ha svar på? Du kan ju själv läsa boken och bilda en uppfattning efter det så har du iallafall lite inblick. Visst kanske du inte är intresserad och det kan jag köpa men kom inte Heller och kritisera något du inte vet något om det ser faktiskt rätt konstigt ut. De är som om jag skulle säga klicker träning är värdelöst och otroligt elakt mot hunden utan att ens veta vad klickerträning är me jag har hört någon som har sagt det osv. Det håller lixom inte

[Akilles1]
2015-01-23 11:17
#118

115# Såhär hade jag gjort 1. Sett till att det inte låg saker framme som hunden inte fick ha. 2. Om hunden tagit min mössa hade jag lugnu självsäkert och bestämt gått fram och tagit mössan ifrån hunden utan att säga ett ljud eller göra någon sak av det. Sen skulle jag bara förmedla att sakerna äger jag men rätt attityd och kroppspråk kan du förmedla detta utan att belöna eller bestraffa eller ens använda rösten.

Annons:
[fabienne]
2015-01-23 11:18
#119

#112 Vad roligt! Kan berätta om någon annan som hade precis "rätt energi". Mammas hund skäller alltid och lever rövare när någon plingar på dörrklockan. Den här gången kom en kvinna in som skulle få några papper påskrivna, eller något liknande, och hon tittade inte ens på hunden när hon klev in genom dörren utan var fullt fokuserad på det som skulle göras. Helt lugn.  Jag tror hunden skällde ett skall, sedan tittade han på henne en liten stund och sedan gick han och lade sig och sov. En enorm skillnad mot hur det brukar vara. Så nog gör rätt känsla enormt mycket! Jag tror hunden tyckte det var riktigt skönt att känna att han slapp bry sig om att "ta hand om" gästen.  

#113 Så här förstår jag det:

Man ignorerar aldrig valpar inom shadow på det viset du menar. Man gör absolut inte "ignoreringsövningar" hela första året av hundens liv. Däremot tränar man ingenting, utan "bara är" och bygger en djup, naturlig relation där kommandon som hit, sitt, nej, varsågod inte behövs. När hunden är ett år kan den i princip sitt namn, så har jag fattat det. För att mer behövs inte då. 

Man kan ignorera av två anledningar. Första anledningen - under en lite längre tidsperiod som någon vecka eller några dagar. Ignorerar under en längre tid med äldre hundar gör man om hunden är väldigt stressad och har tagit på sig ett stort ansvar för hela familjen. Detta för att man försöker "balansera" oroligheten. Kommer en väldigt obalanserad hund in i en balanserad hundflock ignoreras hunden tills han eller hon hittat lugn. Då börjar flocken ta kontakt med hunden. De balanserade hundarna svarar inte på den oroliga hundens känsla. De låter inte den oroliga hundens känsla smitta av sig på dem, utan låter sin lugna känsla smitta av sig på den obalanserade hunden.

Anledning 2 - ignorera istället för att korrigera. Istället för att korrigera eller avleda vid stökiga hundmöten så ignorerar man och bara går vidare med en neutral känsla. Detta gör man till valpar också istället för att fya eller neja av olika anledningar.

Ligger hunden och gnager på din mössa är det självklart inte smart att ignorera det. Då tar man bara ifrån valpen mössan och så är det inget mer med det. Binda fast hunden eller stänga in den i hallen har jag inte hört någon förespråka inom shadowfilosofin. 

Obs, jag är ingen expert utan så här har jag uppfattat det så här långt.

[Akilles1]
2015-01-23 11:23
#120

119# otroligt bra skrivet och bra förklarat för det är precis så jag också förstått det:)

Caracal
2015-01-23 14:11
#121

Tack för svar! 

#116 Det kan jag helt klart köpa, eftersom det är så vi har tränat hittills att inte motivera utan att ignorera honom för att få viljan att arbeta/vara med, sen så belönar ju jag dock initiativ, och följsamhet, framför allt med min energi och uppmuntran då han inte är godisintresserad. Detta är en hund med otroligt känslig själ, han skulle i princip tycka att jag slog honom om jag inte skulle belöna honom med röst och glädje så att sluta belöna skulle inte gå för honom.

Han får absolut nosa hur mycket han vill på promenaderna, det är mer viljan jag vill åt. Jag vill liksom inte ha en hund som jag ska behöva släpa med mig som en vante utan en som är reaktiv på mig. Det kan helt klart ha med relation att göra. Det är något jag får fundera på om det kan vara där det brister. 

#118 Fast där känner jag att det brister en del då. Jag vill ju inte leva i en betongbunker. Är det verkligen det som krävs om man ska leva efter Shadow? För att man slaviskt ska följa inte belöna och inte bestraffa? Att ta ifrån kan man väl göra, efter några år kanske det går in, hehe. Att hålla på att trycka undan sin hund, begära saker, "dominera" tycker jag inte om riktigt. Förespråkar de sånt inom shadow?

Caracal
2015-01-23 14:39
#122

#119 Fast detta är något som både Gunilla och Bengt själva sagt…. En kompis till mig har besökt de privat för att hen var intresserad av valp. Detta är en person som inte alls är emot shadow så det är inga överdrifter pga agg eller så. Men då sa Gunilla klart och tydligt att en av de bästa övningar man kan göra med en valp är att till exempel knyta fast den i kopplet i köket och sedan själv vara i vardagsrummet för att lära den att vara passiv. Eller att göra övningen med "resväskan" där man motar in valpen i ett hörn och väntar ut den för att den ska lägga sig. Hon sa även att en jätte bra övning är att stänga in valpen i en bur, för det lär de också att vara passiva (vilket är olagligt enligt svanks lag!). Har även hört om andra konstiga grejer(dock inte från samma person så detta vet jag inte sanningshalten i men har hört det på många oberoende källor) att man ska genomgå en inhibitiering med valpen där man sätter sig någonstans ute och ska träna passivitet men med jämna mellanrum ska man peta valpen i sidan och skrika allt man kan. Vad nu detta ska vara bra för har jag ännu inte förstått, men det har tydligen utförts på deras föreläsningar och de har uppmanat folk att göra detta på sina valpar…. Sen så har jag sett och hört om flera som aktivt praktiserar att man stänger ute valpen med tex ett kompostgaller i hallen och ignorerar den tills den är tyst. 

Jag kan absolut köpa att man inte ska korrigera stress eller osäkerhet. Där ska man ju jobba med att förändra hunden sinnesstämning till det som är jobbigt, läskigt stressande. Dock skulle jag väl personligen inte ignorera, det går väl säkert men tar nog längre tid och man får ju då en neutral inställning till saker. Vill man dock ha en positiv inställning till något måste det ju komma något positivt ur händelsen. Jag jobbar mycket så med mina hundar. Om något är läskigt så leker vi runt det läskiga, man får gottis runt det läskiga osv. Om hunden är osäker på andra hundar så vill jag istället att hunden ska ha en positiv känsla gentemot hundar, så då belönar jag när vi ser en hund som min hund tycker är läskig. Efter ett antal repetitioner kommer alltså min hund få en positiv känsla så fort den ser en hund då det tidigare enbart kommit positivt från liknande händelser. Har själv gjort detta med min valp som var väldigt osäker mot både människor och hundar när vi fick honom. Han har nu absolut inga problem med människor, hälsar gärna men om de inte är intressanta så struntar han i de. Hundskall var tidigare jätte läskigt enligt honom, men efter att vi klickat och gett godis varje gång en hund skällt så bryr han sig inte längre alls om en hund skäller. 

Så här beror det ju lite på vad det är för sinnesstämning man vill att ens hund ska ha. Vill man ha en hund som är neutral mot allt eller positiv mot allt. Så tänker åtminstone jag utifrån det du skriver. 

Hoppas du tycker det är okej att jag ifrågasätter, jag vill inte alls vara otrevlig men tycker det är väldigt intessant med såna här "nya flugor" inom hundvärlden som verkligen lyckas förtrolla så många människor på så kort tid! Jag är själv väldigt kritiskt till att följa filosofier, gör det faktiskt inte alls om jag ska vara ärlig, men är väldigt intresserad av det ändå!

[Akilles1]
2015-01-23 15:30
#123

I boken beskrivs passivitetsövningen och då i det syftet att man ska göra den inomhus under vintertid så hunden inte fryser. Den är tillför att vänja hunden att vara lungn och trygg när den är uppbunden fall man nu vill ha med sig hunden på olika saker där man är tvungen att binda den vid ett träd eller en stolpe då ska hunden inte behöva vara orolig för att man vant hunden med det. Då är det isåfall mycket tidigare att släppa med hunden till affären binda den utanför och gå in och handla utan att aldrig ens vant den vid att vara passiv när den är uppbunden. Så där har även den övningen blivit missförstådd under varma tiden på året skrivs det att om man tränat inne på vintern kan man börja träna ute på sommaren med att hunden till exempel får följa med på ungarnas fotbollsträning och får vara bunden när ägaren är med för att känna sig lugn nu är det så att har du en hund som inte blir olycklig av att vara bunden finns det ju väldigt mycket saker hunden kan följa med på med sina ägare istället för att behöva vara själv hemma.Så övningen är absolut inte framtagen för att vara elak och ignorera hunden. Det är lätt att missförstå saker ibland. Vad beträffar buren understryker dom i boken att det är olagligt att ha hunden i bur på det sättet och rekommenderar istället en hage av kompostgaller man ska vänja hunden att koppla av och trivas i och sova i. Syftet med det är att hunden ska kunna sova själv på natten och känna sig trygg på sin sovplats när hunden gör det tar man givetvis bort hagen. Det är viktigt för hundens välmående att hunden får sova ostört hela natten. Så även där verkar det röra sig om ett missförstånd. Vad beträffar att peta med fingrarna och skrika ät det inte något som står i boken jag känner Heller inte till någon som gör det eller har hört om det så det kan jag faktiskt inte svara på mer än att troligtvis är det något missförstånd inblandat även där. Att valla in hunden på en bekväm plats på kvällen och bara vänta tills hunden har somnat brukar jag göra ibland och för min hund signalerar det trygghet och hunden har slutat vakna och flyga upp och skälla när någon går i trapphuset. Min hund överlåter det till mig istället och sover lungt vidare för jag signalerar att med mig kan hunden sova gott och känna sig trygg för jag vaktar hallen och ytterdörren. Så det är absolut inte så hemskt som många fått för sig. Men fråga gärna det ska man göra:)

[fabienne]
2015-01-23 15:51
#124

#121 Jag tror vi har helt olika synsätt på vad hundar mår bra av och tolkar ord helt olika. Nu tror jag att hundar vill att vi ska bestämma och ta över allt som är jobbigt. Jag tror hundar tycker det är skönt att de känner att det är vi som tar hand om allt så att de slipper ta ansvar för när det ringer på dörren, för hundmöten och annat. 

Jag förstår inte riktigt "trycka undan sin hund och dominera och begära saker". Gör man det när man helt lugnt och utan irritation tar ifrån en valp en mössa den håller på att äta upp? 

#122 Å, det har du rätt i. I boken står det att en övning man kan göra är att när valpen är trött så kan man binda fast den medan man gör något annat, och så väntar man tills valpen somnat innan man kopplar loss den. Jag tycker inte alls att det är någon konstigt, utan verkar vara ett väldigt smidigt sätt att lära en hund att slappna av när den blir uppbunden. En valp somnar ju typ på fem minuter och får nog snabbt in känslan av avslappning efter ett par gånger av övningen. Jag själv kommer förmodligen träna på detta med nästa valp för jag tycker det låter väldigt bra. Men läser men det med en negativ inställning kan man såklart få allt till något negativt och hemskt. :) 

Resten av det du skriver vet jag inget om, men jag har väldigt svårt att tänka mig att de förespråkar att man upprepade gånger ska sticka fingrarna i sidan på en valp och skrika allt man kan. Det låter som detta är en grov misstolkning på "imponering". Om imponering står det om i boken och det står även att detta är det svåraste att förstå. Haka alltså inte upp dig på det, utan vill du lära dig med om det så låna hem boken och se filmen som följer med eller ring Gyllerboda. Jag förstår inte heller allt om imponering, men tillåter mig också att inte göra det. Det kanske kommer lite senare.

Det är så otroligt roligt att du skriver om att du tycker att man ska ändra hundens känsla för olika saker som är stressande eller läskiga, till något positivt. Det är nämligen exakt detta som jag försökt göra med min hund under hans första år i livet. Han tyckte att ALLT var läskigt, och jag klickade, berömde, gav godis och det blev trots det bara värre och värre hela tiden. Nu är det inte alls detta jag jobbar på längre, att hunden ska få en positiv inställning till hela världen. Nu vill jag att han ska strunta i att hetsa upp sig över allt som jag inte bryr mig om. Bryr jag mig inte om hundarna i hundmöten vill jag inte heller att min hund ska göra det, till exempel. Han behöver absolut inte tycka om de andra hundarna, han behöver inte tycka någonting för jag bryr mig inte och han behöver inte ta ansvar för dem så det är helt onödigt för honom att hetsa upp sig över dem och tycka något över huvud taget.

Ett exempel: Vi fick nyligen en ny dammsugare som hunden tyckte var skitläskig. Han högg mot den, skällde, stressade upp och började kampa med mattan etc. Jag höll i dammsugaren (som var på) och tittade bort tills hunden slutade. När hunden släppt dammsugaren och börjat göra något annat började jag dammsuga igen och karusellen började om några gånger. Tillslut hade jag i alla fall dammsugit klart och sista gången han brydde sig skällde han bara på dammsugaren ett par gånger innan han gick därifrån för att han fick fortsatt noll respons av varken mig eller dammsugaren när han höll på.

Vad händer nästa gång jag tar fram dammsugaren? Hunden ligger kvar och sover och har gjort det varje gång nu. Han har förstått att han inte alls behöver "hjälpa till" och ta ansvar över den läskiga dammsugaren. Nu har han lagt över ansvaret för dammsugaren på mig för jag visade att jag kunde ta det och inte alls behövde hans hjälp.

Jag tycker detta känns så himla mycket bättre än att hålla på och dra igång förväntningar på godis och beröm när dammsugaren åker fram. Faktiskt så förmedlar ju jag då att jag också tycker att den är lite läskig och värd att göra en stor grej över.  När jag gjorde så här (istället för att ta till godis och beröm för att han skulle börja tycka om dammsugaren som jag förmodligen gjort för 6 månader sedan) så struntar han i dammsugaren. Han går inte alls upp i stress utan bryr sig inte för fem öre. Jag tycker det känns jättebra och som att vi löst stressproblemet med dammsugaren från grunden. Inte maskerat den på något vis utan faktiskt utrotat den på riktigt. Hundmöten går bättre nu än tidigare då jag skvallertränade och han är mindre reserverad mot folk nu när jag inte gör en grej av hans osäkerhet längre och besöken vi får hjälper till och ignorerar honom tills han är är lugn.

Jag tror nu att min hund växte upp med känslan att han fick lov att ta itu med allt som hände, eftersom jag inte verkade kapabel till det. Egentligen ville han nog inte alls ha det ansvaret, men någon måste ju styra upp så han tog helt enkelt på sig den rollen. Jag tror han tycker det är jätteskönt med den här förändringen att jag sköter saker och ting själv så att han slipper. Allt hänger inte på honom längre. Vi har mycket kvar att jobba med, men det här är en start och det känns riktigt, riktigt bra faktiskt.

[fabienne]
2015-01-23 15:55
#125

Oj, nu hann du före Akilles1. 🙂

Annons:
Caracal
2015-01-23 16:07
#126

#123 Hm, ja det kan väl vara bra att hunden kan vara uppbunden… Men känns inte som något jag skulle lägga ner så mkt tid på. Jag lämnar aldrig hundarna hemma förutom om jag ska till skolan, skulle aldrig lämna hunden utanför affär då folk kan va elaka eller stjäla den, och jag gör i stort sett aldrig någonsin något som inte min hund får vara med på. Men visst, under träning kan det ju va bra om man behöver rigga träningsplan… 

Om de skriver i sin bok att man inte ska ha valpen i bur så lever de tyvärr inte efter vad de lär. De propsade mkt på att det var något av det viktigaste att göra med valpen, alltså stänga in den i buren. 

Det är en annan sak som jag funderat över, det ang buren, de sa också till denna person att hunden absolut inte får vara i sängen för att sängen är för "helig" för det, vad de nu menade med det. Visst att inte alla vill ha sina hundar i sängen för att de kanske skitar ner, men jag vill då iaf sova tillsammans med min flock och inte stänga in den i sin bädd :/ 

Mina hundar vilar när de känner för det och är vakna när de känner för det. Jag känner inte att jag har något behov i att kontrollera när de ska vila eller ge de en plats de måste va på. Visst om hunden inte känner sig trygg i sitt hem och är stressad hela tiden annars ser jag ingen mening med det. Men alla tänker vi olika :)

Caracal
2015-01-23 16:33
#127

#124 Ja och jag tror att hundar vill vara glada och ha en positiv känsla till livet, inte bara tycka allt är okej ;) 

Om du läser igen så var det att att begära saker riktat till inlägg #118

Ang det att binda sin valp så blir det samma svar som jag skrev i #126. Vill man träna på sånt så go ahed, jag känner inte något behov av att binda min hund i tid och otid ;) 

Det är konstigt att du propsar på att det är så otroligt dåligt att ändra hundens negativa känsla till en positiv när jag precis skrev att jag hade en valp som var rädd för allt men som nu tar allt med en klackspark, är världens tryggaste med människor och ljud som tidigare var läskiga. Det visar ju bara att för dig fungerade det inte men för mig gör de det. Min hund fick en positiv känsla av denna metod och blev en stabil, lugn och harmonisk hund runt människor och läskiga saker, medan din hund inte fick en positiv känsla utan något gick fel så det blev läskigare istället, troligtvis blev det för mycket krav på att hunden skulle tycka det var roligt. Det är viktigt att inte propsa på att hunden ska hantera saker utan den måste få göra det i den takt den vill. Vill den inte hälsa på en människa så ska den inte behöva göra det heller men väljer den att göra det ska det vara positivt, den får kanske en godis av människan. 

"Han behöver absolut inte tycka om de andra hundarna, han behöver inte tycka någonting för jag bryr mig inte" fast det här som du skrev tycker jag känns lite tråkigt. Kan inte hunden få tycka saker är roligt, även om du inte tycker det? Måste hunden vara en skugga av ens egna känslor, har den ingen egen vilja, känslor och tankar? Som den kan få rätt till att uttrycka? 

Sen det om dammsugaren, vi har nämligen haft/har samma problem. Min hund är sedan liten rädd för fläktljud som tex dammsugare, köksfläkt osv. Men han ligger och skakar i ett hörn istället för att stressa upp sig. Om jag då bara skulle vänta ut (habituering) så skulle jag få vänta tills han kollapsade av trötthet ett par timmar senare. Han är då dessutom mer rädd nästa gång, att jag lotsas som att det är den mest naturliga saken i världen rör honom inte i ryggen, han är för upptagen med att vara rädd. Det som fungerar är att långsamt bygga upp positiva minen av läskiga saker, att titta på dammsugaren samtidigt som man får smaskigt godis gör att han nästa gång inte tycker dammsugaren är lika jobbig att se på. Att få plocka godis runt dammsugaren eller göra trix med dammsugaren, typ hoppa upp på den gör att han nästa gång vågade vara runt dammsugaren utan att bli rädd osv osv. Så här har vi ju återigen ett scenario där du menar att jag gör fel och du gör rätt, men ändå har vi båda lyckats? Jag tycker att detta enbart bevisar att beroende på hunden som individ och att man vet vad man gör som tränare så finns det faktiskt fler sätt att träna hund på en ett sätt! Jag känner mig trygg och vet vad jag gör när jag jobbar med att ändra sinnesstämningen hos min hund och det ger precis det resultat jag vill ha. Kanske var det återigen för mycket press på att din hund SKULLE minsann älska dammsugaren när du jobbade med att ändra sinnesstämningen och därför blev det istället värre? 

Jag lämnar aldrig över ansvaret på mina hundar om jag inte vet att de skulle klara av det och aldrig när det kommer till andra människor eller hundar, men jag vill samtidigt ha självsäkra hundar som tror på sig själva. Så om vi ser en plastpåse ute på promenaden som är läskig så låter jag min hund först försöka lösa problemet på egen hand och berömmer honom när han har hoppat på påsen, och en så stolt, nöjd och glad hund finns inte att skåda! Jag skulle aldrig vilja beröva min hund känslan av att vara bäst, att lyckas, att klara allt som den vill! Det är underbart att se för mig som ägare!!

[fabienne]
2015-01-23 16:50
#128

#127 Nu blev jag faktiskt lite less igen för det känns inte som det jag skriver når fram. Jag har inte skrivit att du gjort fel när du ändrat din hunds känsla till en positiv, det jag skrev var att det inte fungerade för oss och att jag tycker om det här bättre. Det här fungerar bättre för oss. Det jag tyckte var roligt var att det var jag som skulle kunnat skriva exakt samma sak som du för några månader sedan.

Jag lämnade aldrig över ansvaret, det var min hund som tog ansvaret när han inte tyckte att jag var kapabel till det. Det var knappast något jag gjorde medvetet.  Det var inte som att jag sa "Ta hand om vårt besök, du."

Jag har ingen ledsen, menlös, stackars liten hund som det verkar som att folk tror att man får bara för att man inte ger godis i hundmöten, koppelgående, inkallning etc. Jag har en glad, busig hund men nu är jag ganska less på att hålla på och försvara det hela tiden för det känns inte som att någon tror på det man säger. Ungefär som att jag inte själv skulle se om min hund mår dåligt.

[fabienne]
2015-01-23 16:54
#129

Angående att binda fast hunden så kan jag tänka mig att det kan komma till användning till exempel om man besöker någon där det finns en hundrädd, eller så. Det vore väl väldigt smidigt om hunden bara fann sig i det och lade sig och vilade under det besöket. Ingen har väl påstått att man ska hålla på och binda fast sin hund i tid och otid bara för att. 

Jag vill att min hund ska vara glad och bekymmerslös. Bekymmerslös är det sista man skulle kunna beskriva honom som för några månader sedan.

Caracal
2015-01-23 17:02
#130

#128 Det var så jag tolkade det du skrev. Men därför förstår jag inte heller varför du menar på att du blivit så upplyst, som att jag var där nere i botten där du är och hade inte fått denna uppenbarelse än, medan jag menar att jag känner mig trygg och säker i att jag är på rätt väg där jag är nu. 

Men det kanske är just därför som folk ifrågasätter? För att det inte finns någon  bra förklaring på varför dessa metoder, som ser otroligt konstiga ut i de flesta ögon kan fungera. Och att du skriver saker som att, min hund ska ha samma inställning till saker som ja har, vilket är en neutral/intetsägande inställning. Jag tror det är där som folk mest drar öronen åt sig, vem vill ha en hund som är neutral i allt och som aldrig visar andra känslor än de som sin ägare visar? 

 Det enda jag ser som är anledningen till att hunden kan prestera och kan utföra ett lydnadspass utan någon som helst beröm är för att man under perioder i hundens liv ignorerat den (negativt bestraffat) så därför så vill den inget annat än att göra sin ägare glad och nöjd. 

Jag hoppas du förstår vad jag försöker komma till. Du säger att du är trött på att förklara, men det beror troligtvis på att det är så konstiga metoder att man inte förstår vad det går ut på, att allt låter så tråkigt att det verkligen låter som om alla hundar inom shadow har världens mest tråkiga liv. Men är det inte så, ja då har ju grundarna och alla andra som skriver om och försöker förklara shadow helt enkelt gjort ett ganska dåligt jobb är jag rädd  :/

[fabienne]
2015-01-23 17:10
#131

#130 Jag antar att man läser det man vill läsa. Jag vill inte ha en hund som är neutral till hela livet, det jag vill är att han ska sluta bekymra sig för besök, andra hundar, när någon knackar på dörren etc. Jag vill att han bara ska kunna njuta av att vara hund, han kan leka med sina leksaker eller sova eller göra precis vad han vill. Inte hela tiden vara beredd att lösa situationer utan vara bekväm med att jag löser det som kommer upp.

Som vi skrivit många gånger så handlar det här inte om lydnadspass…

[fabienne]
2015-01-23 17:19
#132

Nu släpper jag det här för nu känner jag att det drar ner mig. Jag tror inte metoderna i sig är så konstiga, jag tror folk gör dem konstiga genom att läsa dem med en väldigt negativ inställning och inbilla sig en massa. Vad man än skriver får folk bilder av kuvade hundar och iskalla ägare. Det känns som det då är ganska meningslöst att lägga ner en massa tid och energi på att hålla på och försöka förklara.

Annons:
Caracal
2015-01-23 17:31
#133

#131, Jag tror nog inte det bara ligger i att man läser det man vill läsa… Jag ser inte hur jag skulle kunna applicera detta tänk i min hundhållning, även om vissa saker är basic hundvett som att passivitetsträna sin hund och att hunden inte ska behöva lösa alla jobbiga situationer själv. Om min hund uppvisar tecken på att något är jobbigt eller blir osäker tar jag genast tag i situationen och ser till att den inte behöver hantera det, även förebyggande genom att inte ge hunden chans att hinna känna osäkerheten. Sedan så jobbar jag på den situationen så min hund känner sig trygg om en sådan händelse skulle ske igen, även förebyggande genom att stärka min hund självförtroende så att den inte ska behöva känna sig osäker i nya miljöer eller situationer. när hunden är trygg kommer den inte känna något behov av att agera. Där har vi nått samma mål, jag genom att ändra sinnesstämningen och jobba med självförtroende och du genom att hunden vet att den aldrig behöver hantera saker och därmed blir trygg.

Jag tror att det är nyttigt att vara öppen för att man kan nå samma mål fast genom olika vägar, alla måste inte följa samma väg för att nå en sund hundhållning med harmoniska hundar. Det blir lätt så att man köper en filosofi rakt av för att det är enkelt och ger resultat, men man måste ifrågasätta sig själv, särskilt när man försöker övertyga andra om att ens filosofi är bra. 

Dock så menar ju grundarna att hundarna ska kunna genomföra ett lydnadspass utan belöning om man använder deras metoder så jag tycker nog ändå det är relevant.

[fabienne]
2015-01-23 17:46
#134

Idén med tråden var inte alls att övertyga andra om att metoden är bra, men jag har tillslut hamnat i en försvarsställning när folk har så otroligt mycket negativa föreställningar och förutfattade meningar. Jag borde egentligen bara hållit tyst och ignorerat dessa, men jag tar illa vid mig när folk tror att jag behandlar min hund illa och tror att mitt mål är att få "ett lobotomerat mähä". Jag tror inte heller det finns enbart en väg som leder till balanserade, trygga hundar. Jag tror inte heller man behöver köpa allt rakt av utan man gör ju alltid saker till sitt eget. Jag hoppades på en givande, seriös diskussion från folk som var lite insatta i "tänket". Jag hade aldrig startat den om jag visste att det skulle bli så här. Det känns jättetråkigt.

Fridaaaa
2015-01-23 17:51
#135

#134 Nej det har du rätt i att det inte finns bara en väg, men vissa metoder är bra och vissa mindre bra. Sedan är det såklart upp till var och en hur man väljer att göra så länge det inte plågar hunden så att säga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[fabienne]
2015-01-23 17:56
#136

#135 Finns det mindre bra metoder att få hundar trygga och harmoniska? Trygga och harmoniska hundar är för mig trygga och harmoniska, då är det ett kvitto på att det man gjort är rätt för den hunden. Dåligt skrivet inlägg, jag hoppas man förstår vad jag menar ändå.

[Akilles1]
2015-01-25 04:12
#137

Jag förstår precis vad du menar fabienne:) Det känns lönlöst att försöka förklara för man når inte fram folk har redan bestämt sig för att vara kritiska trots att dom inte ens själva har läst boken eller satt sig in i det. Man måste nog verkligen börja med att läsa boken för i boken får man verkligen riktiga aha upplevelser:) Jag behövde inte ensamhetsträning i 1 år. För tre veckor sen blev min hund riktigt stressad och skällde och ylade när man lämnade honom själv idag kan han vara själv i 2 timmar utan problem bara för att jag såg på separationsångesten som dom beskrev i boken och när jag nu lämnar lägenheten är han helt lungn och trygg med det.:)

TrasselTroll
2015-01-25 10:50
#138

Får ont i magen av hela upplägget jag. Att totalt ignorera hunden som är ett så utpräglat flockdjur är i min värld på gränsen till tortyr.

Här hemma samarbetar vi istället, jag lyssnar till vad hundarna önskar - klappa mig, jag behöver gå ut osv, och de lyssnar när jag ber dem om saker - _flytta på dig, nu skall vi gå in osv.
_

Vi kommunicerar så gott som nu 2 främmande arter kan och jag upplever inte på något sätt mina hundar som olyckliga eller stressade. De har lov att skälla när någon knackar på dörren, men de vet också att det är mitt jobb att öppna nämnda dörr och ta itu med den som står utanför.

[Akilles1]
2015-01-25 12:17
#139

Det handlar inte om att ignorera hunden hela dagarna tror du det har du missförstått allting

Annons:
LoveGiza
2015-01-25 23:19
#140

antar att grejen med att binda hunden inne är för att man sen ska kunna binda hunden ute? varför ska man näs binda hunden överhuvudtaget? Dessutom måste denna filosofin följa jordbruksverket? men det gör det ju inte, det med att man inte ska ge hunden vatten när den ber om vatten och inte uppmärksamhet när den ber om det osv. detta står i jordbruksverket:

 Om du har din hund inomhus ska den ha fri tillgång till dricksvatten. En hund i rastgård måste få vatten minst två gånger per dygn och du måste se till att vattnet inte omedelbart fryser. 

och detta med att binda dom inomhus för träningen skull är inte heller okej. Allt detta är sånt man SKA veta INNAN man skaffar hund, och en sån här filosofi ska enligt mig vara humant nog för en hund. Så här står det:

Du får inte binda din hund inomhus. Om du behöver dämpa en stökig hund kan du hålla den i koppel en stund. Om du behöver begränsa hundens rörlighet en lite längre tid kan du sätta upp galler eller på annat sätt inhägna ett område. Inhägnaden måste vara lika stor som boxutrymmet för den aktuella hunden, se nedan.
 
Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.

Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:

  • Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
  • I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygn om de rastas var tredje timme.
  • Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla.
LoveGiza
2015-01-25 23:19
[Akilles1]
2015-01-26 01:33
#142

Men herregud tror du inte jag känner till jordbruksverkets föreskrifter?? Det är väl det första man lär sig när man skaffar hund! I filosofin har hundarna också fri tillgång till vatten men skulle vattnet ta Slut så behöver man inte springa upp och fylla på så fort vattnet är Slut Ian det gör inget om man väntar någon minut så hunde hela tiden måste känna att den är med och påverkar för det kan faktiskt vara stressande för en hund. Men givetvis eftersträvar man att hunden alltid har vatten och fri tillgång till det. Jag har inte hört någon säga och det står Heller inte i boken att hunden ska hållas i bur. Men jordbruksverkets regler är ju också lite knasiga tillexempel om du ska flyga och måste ha din hund i bur så får du ha den det åtskilliga timmar under flygresan MEN du får inte vänja din hund vid buren hemma innan flygresan eftersom hunden inte får hållas i bur. Vilket tycker du själv är snällast mot hunde av dessa alternativ sätta den i bur trots att den inte är van och dessutom ska klara det under en lång tid? Eller att man vant hunden vid buren först så hunden slipper vara helt sönderstressad av förändringen? Det handlar ibland om att tänka utanför ramarna. Det samma gäller om du binder hunden vid affären eller någon annansstans där du inte är precis brevid hunden hela tiden. Att binda upp en hund som inte fått vänja sig att koppla av då blir ju givetvis fruktansvärt stressad och orolig. Men om du vant hunden att sitta uppbunden och hunden lärt sig att koppla av då så slipper den bli stressad eller orolig. Även där handlar det om att tänka utanför ramarna. dock så skulle jag aldrig själv binda min hund någonstans utan uppsikt min hund får vara med mig lös eller i koppel som jag håller i så jag gör inte några sånna passivitets övningar. Den ignoransen man går inte runt och ignorerar sin hund man ignorerar beteenden som man INTE vill ha. Man drar ner på komandon i vardagen och kommunicerar med kroppspråk istället för att tjata på hundarna eller hålla dom under komandon hela tiden och vad tror du själv en hund når bäst av hela tiden få komandon som den kan och därav ska det krävas att den utför dessa eller att man istället låter hunden få vara hund och anpassar kommunikation en mera efter hundens villkor? Visst klart att jordbruksverket har regler men vissa regler är också rätt ordentligt luddiga och är kanske Heller inte skrivna efter hundens bästa alla gånger även om syftet va så. Men man måste ju faktiskt tänka lite själv och fundera och se vad just ens egen hund mår bra av. så nej du lyckades faktiskt inte övertyga mig om att jag har fel nu Heller. Men däremot är jag Heller inte någon som till 100% lever efter shadowfilosofin Heller utan jag lever efter mi egen filosofi men det finns många likheter och jag har lärt mig mycket av shadowfilosofin så man kan ju göra som mig också. Man ska inte behöva korrigera sin hund för att den ska fungera i vardagen precis som man inte ska behöva belöna den till att funka i vardagen. Har man en bra kommunikation så behöver man inte göra något av det heller.

LoveGiza
2015-01-26 01:54
#143

För det första har jag aldrig mina hundar i bur dom sitter i bälte i bilen, sen sitter dom heller aldrig utanför en affär tex då hundar blir stulna på detta sätt.

Något jag personligen tycker är konstigt är att man näs tillåter vattnet ta slut? har hunden fri tillgång på vatten så tar det inte slut, är skålen halvfull fyller man ju på tills den är full  igen. Jag flyger inte med mina hundar heller..

Sen allt du menar med att man tjatar på hunden med kommandon hit och ditt är inte heller något jag använder mig av. Enligt mig ska hunden funka i min vardag och den behöver inte kunna "sitt" "ligg" "spela död" för att fungera. Det jag kräver av mina hundar är att dom är snälla och trygga individer och det behöver jag inte näs kräva för det är dom automatsikt när jag är lugn och sansad. Sen respekterar jag dom på samma sett som dom respekterar mig… morrar min hund tex så är det för att säga "jag vill inte du tar min mat" eller "jag vill inte att du ska vara nära" och om min hund ska kunna lita på mig så måste jag respektera detta och baka undan. Hon vet att jag bestämmer över henne iaf. Om jag ist tar hennes mat när hon morrar eller om jag går närmare när hon inte ville det då förlorar jag, och vi kommer längre ifrån varandra..

I denna filosofi så är dom väldigt noga med att påpeka att vi bestämmer över hunden och vi ska visa det hela tiden. Kolla bara på en folk vargar så ser du att ledaren inte försöker få sin flock undergiven hela tiden!

Men jag har ju tolkat den här filosofin på ett sett och du har tolkat den på ett annat så vi får helt enkelt vara överens om att inte vara överens? för vi båda tycker att den andra har fel så vi får helt enkelt acceptera att vi har olika syn.

LoveGiza
2015-01-26 01:58
#144

vill bara påpeka att mina hundar aldrig hamnat i en situation där dom har behövt  morrat utan detta var bara exempel.

[Akilles1]
2015-01-26 03:35
#145

Nej det är du men men vissa kanske behöver kunna ha hundarna i bilbur av olika anledningar under transport,vissa kanske måste flyga med sin hund. Alla kan inte leva som du och dina hundar. Du tar saker ur filosofin ur sitt sammanhang och bildar dig en åsikt efter det och då blir det självklart fel. Vatten ska alltid hunden ha men det är bara ett exempel och ingenting filosofin grundar sig på. Det handlar om att inte låta sig styras i en för hög grad. Om en hund i en hundflock är stressad eller extremt osäker försöker inte dom andra djuren lära om eller annat utan låter individen vara ifred tills den är i balans så ger hundarna trygga signaler. Hur gärna man en vill tro det så är det ingen demokrati som råder i naturen och vill levande flockar. I en flock är det lungt och avslappnat och balanserat av den anledningen att ledardjuren tar ansvar för flockens överlevnad. Ledardjur tvingar sig inte till sig ledarskap utan är naturliga ledare från början eftersom det oftast rör sig om ett avelspar. Gillar man inte ledarskap kan man kalla det föräldraskap. Undergivenhet i denna filosofi betyder inget annat en avslappnad och trygg. Och jo tiken lär sina valpar att visa undergivenhet mot både sig själv och övriga flock medlemmar av viktig anledning. Ett djur kan inte vara undergiven och rädd samtidigt eller undergiven och aggressiv samtidig. Reagerar då valpar och ungdjur med att visa Undergivenhet mot övriga flok medlemmar blir det inte slagsmål Heller på grund av rädsla/osäkerhet/aggressivit och efter som slagsmål undviks i högsta grad i en vild flock för det förstör samarbetet och då är chanserna mindre att överleva. Är hundar avslappnade tillsammans blir det inte bråk. Är hundar avslappnade tillsammans med människor blir folk inte bitna. Vad tror du en hund mår bäst av? Att leva ett liv där den kan vara avslappnad eller ett liv där rädsla,aggression, osäkerhet eller stress är en vardag? Jag är helt övertygad om att en hund som reagerar med avslappning i möten med människor, anära hundar, nya miljöer osv. Mår mycket bättre och inte Heller lika lätt blir sjuk , får hjärtfel eller mag problem och därav lever längre en en stressad hund. Men att vara avslappnad är inte alls detsamma som att vara initiativlös Eller viljeslösa som många vill påstå jag tränar både spår, sök och har smugit igång med drag träning också inget det hade funkat om min hund va viljeslös Eftersom han är en väldigt duktig spår hund. Men ja jag kan helt klart vara överens om att vi inte är överens;)

taylor__lambert
2015-01-26 03:44
#146

Jag tror inte att denna filosofi är så bara, det är min syn på det hela. Det är liksom så som de säger att behandla den som en väska, den finns inte. Okej, låt oss nu säga det att jag gjort det, hunden ska endast vara min skugga och jag ska nu ha behandlat min hund som en skugga:

Då min bror hastigt gick bort i en bilolycka, jag var då 14 år när han gick bort och detta satte mig i djur mörk depression. Mellan 14-15 år höll jag på med självmord, vilket nästan slutade med dödlig utgång för min del en dag, hade han då, min hund, bara varit en skuggbild eller en "väska" hade han inte kunnat rädda livet på mig, vad ska en skugga kunna göra? Då hade inte jag varit honom för evigt tacksam att han existerar, syns och hörs. Jag hade nog inte funnits i denna värld han stor ylade och skällde tills nån vaknade och ringde ambulans och det var i rättan tid då jag var helt avsvimmad det sista jag minns av den natten var att han kom fram till mig slickandes i mitt ansikte och moffade och små skällde, resten har min familj berättat. Hunden tog eget initiativ, han förde så mycket oväsen att folk kom och knackade på våran dörr jag tror knappast att en hund med den uppväxten av Shadow filosofin skulle velat göra det för, vad tjänar det till? Vad får hunden ut av det? 

Nej, jag gillar inte alls deras sätt att tänka på, inte vettigt för mig samt det att de tvingar en att lämna deras grupp om man börjar ställa frågor som man vill ha svar på för att man vill förstå mera, man kanske inte förstår hela konceptet de försöker sälja jag som t.ex har svårt att förstå filosofi öht frågade mängder med saker för jag ville lära och vart utkastad, NEJ TACK!

Jag vill ha en hund som syns och hörs allt vad han kan om något sånt skulle hända igen eller likvärdigt. Jag vill ha en hund som tar miljoner utav egna initiativ och växer i Tillit och självförtroende. Jag och min hund har haft våra ups and downs men det har bara stärkt vår relation, jag vet att han inte klarar sig utan mig, jag är hans allt och han är min andra halva.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
[Akilles1]
2015-01-26 08:55
#147

Men du har ju också fastnat på ordet skugga. Det är bara ett uttryck man ska ju självklart ha en relation med sin hund och och umgås och läser man boken förstår man vad dom menar med uttrycket skugga. varför skulle inte en hund som vägleds i denna filosofi inte kunna rädda liv? Ett stort antal somnar filosofin har högt meriterande tävlingshundar och jakthundar. Hunden får en väldigt nära relation till sin ägare av egen vilja gör man uppträder rätt så självklart kan dessa hundar också rädda liv. Skulle vara kul om någon som kritiserar överhuvudtaget läst boken iallafall innan man avfärdar det helt. Det blir en debatt och ett åsikt byte på en mer konstruktiv nivå isåfall.

TrasselTroll
2015-01-26 11:42
#148

Jag är inte intresserad av att gå och lägga pengar och köpa en bok och på så sätt sponsra de där och deras filosofi. Det räcker att se början på klippet i #34 för att jag skall begripa att det där inte är någon form av hundhåll som jag vill komma nära. 3 min in i filmen kommer klassisk CM rappakalja om hur hans lugn fått hunden undergiven. Strypsnaran och munkorgen har förstås inget med saken att göra…

LoveGiza
2015-01-26 11:59
#149

#145 vad bra Då är vi överens om något ;) 

jag har läst boken, dock inte hela efter som jag glömde av den och jag lånade den på biblioteket. Det var inget för mig och allt jag skrivit är min egen uppfattning av det.

[Akilles1]
2015-01-26 12:05
#150

148# Det finns något som heter bibliotek där man kan låna böcker. Om du ser det så ska du nog vara rätt försiktig med att förkasta det hela eftersom personerna i fråga garanterat har mer hundkunskap en vad du och jag har tillsammans. Byt ut ordet undergiven till lugn och avslappnad istället sen kan du ju försöka att med en dåres envishet mena på att en hund inte mår bra av att vara lugn och avslappnad vilket jag då med en dåres envishet hävdar att en hund som inte kan slappna mår inte bra. Så om man läser boken så får du en förklaring på deras syn på ord som är negativt laddade men om man läser hur dom ser pån orden kan man byta ut orden till mer positivt laddade ord men med samma betydelse. En hund som vaktar ytterdörren, drar i koppel, gör utfall mot andra hundar mår inte bra och är stressad. Enda sättet att få hunden att slappna av i dessa situationer är när man fått hunden att förstå att den inte behöver vakta dörren skydda flocken mot andra hundar och människor. Visst kan man styra en hund genom att avleda den med belöningar genom ett hund möte men jag tror inte det får hunden att förstå att den inte behöver göra utfall och även om symptomen försvinner av kännsla (i detta fall utfall) betyder inte det alls att hunden i fråga slappnar av i situationen. Eller om man korrigerar hunden vid ett hund möte ja det är ju ett utmärkt sätt att få hunden att förknippa mötet med obehag. Så jag förstår fortfarande inte varför det är så fruktansvärt elakt att få hunden att slappna av istället? Men vi kommer ingenstans med detta längre. man måste sätta sig in i det för att förstå. det räcker inte med ett 3 minuter långt filmklipp vilket för mig känns rätt självklart. Men nu skiter jag i den här diskussionen för det är inget annat en slöseri med tid länge.

TrasselTroll
2015-01-26 12:15
#151

"Det finns något som heter bibliotek där man kan låna böcker"

Är du säker? Var hittar jag information om detta? Allvarligt talat, den kommentaren slog ihjäl allt av intresse av att diskutera med dig, den nivån är under all värdighet.

[Akilles1]
2015-01-26 14:15
#152

Ungefär som din mängd länkar från jordbruksverket du förutsatte att jag inte kände till som du postade i det tydliga syftet att försöka slå mig på fingrarna den jag råkade känna till dessa föreskrifter också. Kasta inte sten i glashus.

[Akilles1]
2015-01-26 14:19
#153

Nej nu lämnar jag detta forum för det ger mig faktiskt ingenting längre eftersom vi hundägare är experter på att kasta skit på varandra och inget annan filosofi eller tränings metod man själv lever efter är rätt . Tack för mig!

Annons:
TrasselTroll
2015-01-26 14:20
#154

Var #152 riktat till mig?

[Akilles1]
2015-01-26 14:24
#155

Har inte hunnit gå ur ännu men nej det var inte riktat till dig utan det var mera allmänt riktat. Sen blandade jag ihop dig med någon annan användare som skickat massa länkar

TrasselTroll
2015-01-26 14:30
#156

#155 Då tänker jag helt enkelt ignorera hela #152 och stå fast vid min åsikt i #151 eftersom du inte ens kan ta dig tiden att läsa igenom vad du skriver och till vem innan du postar.

[Akilles1]
2015-01-26 14:31
#157

Stå fast vid vad du vill och tyck vad du vill och tro vad du vill om mig . Jag kunde inte bry mig mindre

reckon
2015-06-06 08:54
#158

Nu har jag varit på Gyllerboda. Jag avslutade mitt konto då jag verkligen behövde ta en paus från hundforum. För det första hade de fantastiskt härliga hundar som såg ut att ha noll bekymmer i hela världen. De  såg inte stressade ut för fem öre. Flocken såg verkligen harmonisk ut. Jag minns inte exakt antal hundar men det kanske var runt 13 stycken och ingen såg osäker ut när ungefär lika många okända personer klev in i hallen. Alla hundar såg riktigt ut att njuta av att bli hanterade, även av helt främmande människor. Det var heller inga som helst problem att nya hundar, varav flera som hade problembeteenden med andra hundar, var på deras gård och i huset. Deras hundar var ofta med och gick fritt bland oss. Var det någon kurshund som t.ex morrade, ja då gick hundarna helt enkelt därifrån och så var det inget mer med det. 

Bengt och Gunilla hade mycket vettigt att säga. Ibland tyckte jag dock att de inte riktigt handlade  enligt filosofin till 100 %. Det förekom korrigeringar på kursen. Jag kommer inte att följa alla råd och övningar men jag tycker ändå det var värt att gå kursen. Jag önskar jag gått den för ett par år sedan så skulle säkerligen stressnivån hos min snart tvååring varit bra mycket lägre.

Jag har en tioverkorsvalp och har deras bok som grund (jag följer dock inte boken till punkt och pricka heller) och det känns väldigt bra. Valpen är så behaglig, även om han såklart är sprallig och busig också, men det är liksom inte ett heltidsjobb att uppfostra valpen till en vettig hund längre. Inte så mycket stress och press och måsten. Det känns mycket mindre komplicerat med den här valpen jämfört med de två tidigare. 

Så, nu har jag varit där och sett med egna ögon och kan slå fast att känslan de hade hos sina hundar, den vill jag ha hos mina också. Jag finner det mycket osannolikt att deras hundar skulle må dåligt. Personer som sprider sådana rykten har förmodligen aldrig varit där och sett deras flock.

LoveGiza
2015-06-25 00:04
#159

orkar inte läsa allt utan vill bara påpeka för er alla som tror på detta… ni är medvetna om att hundarna vet att du inte är en artfrände/flockmedlem/ledare? vi kommer ALDRIG i hundens ögon ses som en ledare eller flockmedlem, möjligtvis en tvåartsflock men absolut ingenting annat. Anledningen till att vi vet att hunden inte ser oss som hund (och därmed ledare) är för att hunden inte försöker ha sex med oss… ända gången dom har det har dom det med sin artfrände…. vilket betyder att allt detta trams som bara bygger på att trycka ner hunden så mycket som möjligt är helt meningslöst! tack för mig!

LoveGiza
2015-06-25 00:11
#160

tror du på allvar att genom att korrigera hunden så att mötet för hunden ger obehag får en hund att slappna av?? Förstår du inte på riktigt att hunden blir änu mer nervösare när den ska gå runt och vänta på att du ska korrigera hunden för att den ska sluta? hundar undviker konfrontationer så mycket som möjligt och har man en hund som vid hundmöten blir nervös så ska man helst gå i en halv cirkel runt den mötande hunden då det är en lugnande signal och det är oftast det dom flesta hundar försöker göra men det går inte pga kopplet och då kan ställningen på hunden bli framåtlutande vilket är otroligt hotfullt, går man ist en halvcirkel runt en mötande hund kan det hjälpa sin egna hund att slappna av. Korrigerar du hunden när den blir nervös så blir den änu mer nervös för då vill den ju bort från dig!! ett tips från mig till dig, LÄS PÅ!!

redigerat av moderator, pga ovårdat språk.

Annons:
reckon
2015-06-25 01:09
#161

#159 Jag har svårt att tro att det finns folk som på allvar tror att hundar är så korkade att de inte fattar att vi inte är några hundar… Varför skulle en hund inte kunna se upp till en människa och se den som en ledarfigur värd att lyssna och lita på? Är "beviset" för det att den inte försöker ha sex med oss? Det känns ju som en jäkligt förenklad förklaring av ett väldigt stort och djupt ämne. Jag är rätt övertygad om att jag ses som en i flocken av mina hundar i alla fall. Tack och hej.

#160 Hej igen. Vem pratar du med?

Vizzla
2015-06-25 09:30
#162

Jag tycker inte om shadowmetoden - att hunden ska bli som en skugga av dig. Känns helt onaturligt och absolut inget som sker i en hundflock. Hundar i flock drar nytta av varandras styrkor till och med ledarhunden följer andra, om de är bättre i vissa situationer. 

Förstår inte varför hunden ska leva i skuggan av oss. Att man ska ignorera den osv. Nej tack.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

reckon
2015-06-25 10:38
#163

Jag drog mig länge för att uppdatera den här tråden, men jag tänkte att kanske ett par vore nyfikna på ett inlägg efter att jag varit där. Det var inte tänkt som en nystart att börja älta allt igen, för det är redan gjort tusen gånger. Jag var himla korkad som startade tråden från första början när jag vet exakt hur det blir på hundforum.

Jag tycker Gyllerboda har mycket vettigt att säga och jag tror att många hundar skulle få fördelar i om ägarna började plocka delar därifrån. Speciellt det de har att säga om valpar. Jag tror även att många ägare skulle må bättre, det gör definitivt jag själv i alla fall.

Jag tror inte jag har så mycket mer att säga om det här, jag är så trött på att älta det här ämnet, och jag känner att folk får väl tro vad de vill. Men det är synd att inte fler läser med en öppen inställning för de har en hel del poänger. Man behöver inte hålla med om allt till 100 % men allt är verkligen inte skit.

[Annamaja27]
2015-06-25 10:59
#164

#163 Jag är glad att du uppdaterade. 🙂

Vet inte om det var i denna tråd jag skrev att jag läste boken men inte riktigt greppade konceptet de försöker lära ut. Jag tror inte riktigt att deras förklaringsmodell stämmer med hur jag ser på hur hundar fungerar eller varför deras sätt fungerar men jag är definitivt intresserad att lära av människor med lång och gedigen hunderfarenhet.  

Är man bara selektiv och vet vad man själv vill och inte vill göra finns det ofta saker att ta efter från olika "lärare". Speciellt är det bra att se på plats för att få en egen uppfattning hur deras egna hundar verkar må och uppträda. Jag har mer än en gång stött på hundtränare där allt låter väldigt bra när de pratar men där det visar sig att de själva enligt mig har ganska obalanserade hundar.

För mig får du jättegärna uppdatera och berätta mer i detalj hur du ändrat din träning och vilka resultat du får.

Upp till toppen
Annons: