Annons:
Etikettlydnad
Läst 3860 ggr
[wargtass]
10/31/14, 6:30 PM

Hjälp! Överexalterad hund vid dörr och möten!

Jag behöver hjälp med min golden 4.5 år som blir helt galet exalterad vid möten med andra människor och när det kommer folk till oss.  Hon rusar fram, hoppar på alla och är i princip odräglig och okontrollerbar.

Vi har en hund till på 7.5 och de triggar såklart varandra, men jag tänkte att det kanske är bäst att börja med en i taget. Dock är jag ensam med dessa två på dagarna och  när det gäller träning vid dörr så måste båda vara hemma samtidigt men jag kan skärma av så att en av dem är i ett annat rum.

Alla tips och råd på hur jag kan göra/träna med detta mottages tacksamt.

Annons:
Saffran0Spice
10/31/14, 6:39 PM
#1

Du kan testa att be gäster att inte hälsa på hundarna alls och om de hoppar på dem så vänder de ryggen mot hunden. Ha en skål med godis tillgänglig och säg att så fort hundarna lugnat ner sig så är det ok att ge godis och hälsa.
Men blir de för exalterade igen så tillbaka till att ignorera och sedan belöna igen när de lugnar sig =)

[wargtass]
10/31/14, 6:51 PM
#2

Det där med godisskålen var en bra idé! Tycker du att man ska låta dem komma fram till dörren då, men att man ignorerar dem ända tills de t ex bara står stilla och är passiva och sen ge godis?

Saffran0Spice
10/31/14, 6:56 PM
#3

#2 Ja du kan testa dig fram, vissa låter inte sina hundar komma fram till dörren före gästerna hunnit ta av sig helt. Andra låter hunden komma fram först och sedan kan gästerna ta av sig - själv föredrar jag första alternativet både som hundägare och gäst =)

Säg till gästerna att vara helt tysta, trista och ignorera hundarna och tex så fort de satt sig ner - in med beröm/belöning, men utan att hetsa hunden, bara ge godiset och sedan gå vidare. Nästa gång får hunden vänta lite längre och lite längre osv. Träna upp väntan och tålamodet hos dem på olika sätt även utan gäster m.m.
Sådan träning kommer till användning mer än man kan tro ^^

Men två ord är väldigt viktiga hos dig och gäster när ni tränar - Tålamod och Konsekvent.

[wargtass]
10/31/14, 7:06 PM
#4

Okej, ja det lät som ett bra råd. Ibland behöver man nog höra saker på nytt :)

Så okej då har jag ett steg att träna på (ignorera vid dörr), men steget före, eller ja steget mellan att de ska stanna en bit från dörren innan de får gå fram till andra, har du något tips på det? Känns som ett fri-kommando kan få dem att rusa fram och bete sig som vanligt. Fast hm..det är kanske då ignorerandet kommer in, direkt efter fri-kommandot? :)

Saffran0Spice
10/31/14, 7:15 PM
#5

Om de har ett fri kommando där de får göra som de vill så är det de som ni använder när ni är nöjda med träning och resultat. Använd inte det före, då kopplar de att de kan göra vad de vill när folk kommer =)

Man kan säga att från det ringer på dörren tills ni ger fri kommando så ''jobbar'' hunden. Det ni ska ignorera är när hunden gör fel under sitt arbete och belöna det hunden gör rätt - ignorera oönskat beteende och belöna önskat beteende.
När ni ger fri kommandot så är jobbet över och hunden får busa som den vill, men man får se till att energi nivån inte slår i taket, utan man håller busande på en lugn nivå.

Anne-Li Will
11/1/14, 11:31 AM
#6

Totalt ignorera hunden tills den är helt lugn, ingen kroppskontakt eller ögonkontakt what so ever.

Annons:
Upp till toppen
Annons: