Annons:
Etikettraser
Läst 4009 ggr
[Lollo1402]
10/31/14, 8:37 AM

Hundar från Irland?

Hej! Ja som vissa vet hjälper jag min gammelmorbror att hitta hund. Jag har kollat på omplaceringshem, jag har hittat några hundar som verkar bra. Men alla hundarna kommer från Irland. Vissa bor i Irland just nu men ordnas transport till Sverige då? Så mina frågor är: Är det dumt att köpa en hund som kommer från Irland? Om man köper en hund som finns just då på Irland, ordnas det transport till Sverige eller får man hämta den själv? Jag kan tillägga att den sidan säljer till Sverige. Alltså hundar från Irland till Sverige. Jag tror sidan hette hundarutanhem, eller något sådant. Förlåt för rörigt inlägg, men jag behöver er hjälp:)

Annons:
moonii
10/31/14, 8:46 AM
#1

Hej!

Jag har jobbat på en organisation i Spanien (SOS animals) och har även adoperat min hund därifrån ångrar det inte en sekund! Eftersom jag är väldigt engagerad i just gatuhundar har jag även kontakter från bland annat Irland. Hundarutanhem har jag tyvärr ingen kontakt med, men däremot med en organisation som heter Nevereverland.  Det är organisationen som ordnar allt från vaccinationer och pass till transport. Jag tycker du gör rätt i att titta på omplaceringshundar! Det är många hundar nu som behöver ett hem inför den kalla vintern i Irland.

[Lollo1402]
10/31/14, 8:48 AM
#2

#1 Tack så mycket! Ska kolla där. Så det finns ingen risk att de är smittade av sjukdomar eller så?

moonii
10/31/14, 8:52 AM
#3

Nej, isåfall hade man inte fått transportera hundar lagligt till Sverige ;) Det är när hundar blir smugglade in till landet som det kan finnas en smittorisk. Men sålänge hundarna är lagliga, dvs. att dom har gått igenom alla tester som behövs och fått sina vaccinationer så nej :)

moonii
10/31/14, 8:54 AM
#4

Oj, skrev fel! Neverneverland skulle det stå!

Gå gärna in på deras facebooksida: Djurskyddsföreningen NeverNeverland.

Spaniens facebooksida heter: SOS Animals Sverige

[Lollo1402]
10/31/14, 9:08 AM
#5

#4 Jag har varit inne på SOS animals och kollat lite:) Fastnade för 2 hundar:) Men vet inte om han vill ha de:) Men jag vet inte riktigt om han vill att de ska komma hem till honom och sådant. Låter lite konstigt men han vill ha hunden så snabbt som möjligt. Vilket blir lite jobbigt med omplaceringshem. Tack så mycket för att du har hjälpt mig:)

MelliPirelli
10/31/14, 9:10 AM
#6

Börja med att hjälpa våran svenskahundar, kolla på hundstallets hemsida efter omplaceringar :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Annons:
moonii
10/31/14, 9:13 AM
#7

Åh, får jag fråga vilka hundar du fastnade för? :)

Var bor han nånstans? Det behöver inte nödvändigtvis ta så lång tid. :)

[Lollo1402]
10/31/14, 9:18 AM
#8

#7 Lucy och Pärlan. Men mest Lucy. Han bor i Hishult (Halland)

[Lollo1402]
10/31/14, 9:25 AM
#9

Jag försöker kolla runt lite hundar från Sverige, men vill ha ganska små hundar men sådana som följer med överallt och som kan springa lösa på gården. Jag hittar ingen riktigt bra hund från Sverige. Någon som vet någon mer bra sida från Sverige fast inte hundstallet?

[Forest]
10/31/14, 9:51 AM
#10

Varför utsätta en hund med flyg och allt nytt? Det är en fråga jag anser man bör fundera lite på. Det finns många hundar som letar nya hem vissa genom olika djurhem  b.l.a finns hundstallet. 

Sen förstår jag att hjärtat blöder för se bilderna där det är mer skitigt och man ser att dom lever sämre standard. Jag vet flera som tagit hem hundar som fått grönt genom veterinären men visar sig vara antingen sjuka,blinda eller döva.

Lena90
10/31/14, 9:53 AM
#11

Finns Spca sweden med som ligger i örkelljunga. Googla så hittar du deras hemsida, de har också en facebook sida :)

Som jag har förstått det på hund utan hem så de hundarna från Irland så tar de hit dom till sverige och man får hämta den i stockholm tror jag.

Carpe diem!

Paxxa
10/31/14, 11:11 AM
#12

TS, jag skickar ett PM till dig.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Millan_J
10/31/14, 5:25 PM
#13

När det gäller HUH (hundar utan hem) så har de både svenska och irländska hundar. De från Irland hämtar man direkt från flygplatsen, iaf gjorde jag det med en av mina. De behöver inte sitta i karantän så det kan gå ganska fort att få hem den. De flyger alltid minst 2 åt gången aldrig ensamma hundar. Anledningen till att de slipper karantän är att det inte funnits rabies på Irland på över 100år om jag fattat det rätt.

I mitt fall så hade jag en hund och var i "köpa valp tankar".  Han var en omplacering ( från sthlm) och jag visste inte riktigt vad han skulle tycka om att bo med en till hund. Så jag kontaktade en del olika org. ang jourhund. Jag ville inte bidra med en till omplacering så för att testa kändes det som det rätta valet för mig.

Jag berättade hur det låg till och sa vad jag hade för krav på hunden. För mig var inte utseende eller ras väsentligt, utan psyket och temperament.

HUH hörde av sig och sa att de hade en hund som troligt skulle passa. Därefter gick det ganska fort.  Jag hämtade henne på Arlanda…blev inte riktigt som jag tänkt. Hon var tre år och helt underbar. Den där valpen fick vänta och vi adopterade Katie som snart är 10år. Vill du veta mer är det bara att fråga.

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: