Annons:
Etikettövrigt
Läst 1953 ggr
[MikaelaR]
10/30/14, 8:35 PM

Vad kallas det för?

Hmm… jag har en fråga vad kallas det för om man typ låter någon ta hand om en hund i 6 månader utan att äga den, finns det folk som kan gå med på det tror ni utan att få betalt?

Annons:
Stephanie
10/30/14, 8:38 PM
#1

Fodervärd kanske du tänker på?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[MikaelaR]
10/30/14, 9:08 PM
#2

Räknas det som fodervärd? trodde det bara var uppfödare som sökte fodervärdar men ok :)

Stephanie
10/30/14, 9:24 PM
#3

Nu är det väl vanligast att uppfödare söker fodervärdar, men i t.ex. hästvärlden är det ju vanligt att man lämnar bort sin häst till en fodervärd om man inte kan ha kvar hästen men ändå inte vill sälja.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

SparklingTindra
10/30/14, 9:35 PM
#4

Fodervärd för hund är inte samma sak som inom hästvärlden. Om den ska bo hos nån annan för en begränsad tid kan man skriva ett inackorderingsavtal.

Stephanie
10/30/14, 9:36 PM
#5

#4 Inte? Då lärde jag mig något nytt! Vad är det då? Och hur kommer det sig att det är något annat 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

SparklingTindra
10/30/14, 9:41 PM
#6

Det här är kopierat från skk's hemsida: "Som fodervärd behöver du inte inte betala för din valp men det innebär också att du inte äger din hund förrän villkoren i avtalet är uppfyllda. Det betyder att du inte kommer att äga din hund förrän den fått två valpkullar med minst en levande valp i varje kull, eller tills tiken fyllt fem år. För hanhundar gäller det antal parningar man kommer överens om eller tills hunden fyllt sju år. För en tik innebär det alltså att din hund kommer att vara hos uppfödaren under minst 10 veckor per kull utöver tiden för parning."

Annons:
[MikaelaR]
10/30/14, 9:44 PM
#7

Ok jag är inte ute efter någon som kan ta en kull på min hund utan bara någon som kan äga den ett halvår utan att äga den helt, om det ens är möjligt.

SparklingTindra
10/30/14, 9:45 PM
#8

Då är det inackordering

Stephanie
10/30/14, 9:48 PM
#9

Ok, det var väldigt specifikt! Annars brukar det vara något ägaren och fodervärden kommer överens om själva. Men å andra sidan är det inte första gången jag blir förvånad över SKK…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

wonderland
10/30/14, 9:55 PM
#10

Inackordering för hund, t.ex, hundpensionat eller fodervärd, Sedan finns de dem som gärna tar hand om hunden utan kostnad, men då snackar vi om privata personer inte företag.

wonderland
10/30/14, 9:58 PM
#11

Var noggrann med fodervärdsavtalet eftersom att i många fall (oftast inom skk t.ex) så brukar personen ha rätt att avla med hunden eller dylikt så var väldigt noggrann och gör upp med personen så båda blir nöjda.

Ellenfyrkant
10/30/14, 10:48 PM
#12

Jag tror att det kan vara svårt att hitta någon som tycker det är en bra deal. Det gäller nog att lyckas fånga någon som funderar på hund och ser det som en chans att prova på.

Mvh Ellenfyrkant

knutteknop
10/31/14, 12:47 AM
#13

Jag som gått hund linjen vet att det finns ett visst intresse att få låna hund under studietiden om det skulle vara så att man inte själv har råd eller liknande för att skaffa en egen hund så det kan du kolla upp..


Myrtorpets Möss och Kaniner

Annons:
SparklingTindra
10/31/14, 6:18 AM
#14

Men som sagt, det är inte fodervärd då. Det finns inackorderingsavtal för hund http://www.skk.se/Global/Dokument/Att-aga-hund/Blanketter/Inackorderingsavtal-J1.pdf Fodervärd är till för tilltänkta avelshundar. Är ju inte kul att bli av med hunden för att man skriver fel sorts avtal.

[Forest]
10/31/14, 9:42 AM
#15

14 kanon att det även fanns ett bra kontrakt på detta 👍

russin
10/31/14, 12:52 PM
#16

Man är hundvakt helt enkelt🙂

Miner00
10/31/14, 2:18 PM
#17

det finns två olika fodervärd. ena är att man gör som #6 sa. och det andra är att man tar hand om en hund i ungefär 6 månader och sen ska den utbildas till tjänstehund, blindhund eller tullhund.

du kan gå in på "kustmarkens hundtjänst" om du är intresserad av labrador.

Lycka till :)

Miner00
10/31/14, 2:24 PM
#18

jag menar 1 år istället för 6 månader.

Upp till toppen
Annons: