Annons:
Etikettdebatt
Läst 3293 ggr
tro&tvivel
10/25/14, 2:22 PM

djurplågeri

Min mosters hund är allergisk mot vanlig hundmat, men hon är för snål för att köpa allergimat så den stackars hunden har massa sår överallt och kliar sig osv.
tycker så synd om honom :/

Annons:
Medaljjägaren
10/25/14, 2:26 PM
#1

Stackars hund. Bäst för hunden om hon säljer den fort :-) eller om hon skaffar allergimat.

YEY, INSIDER!

Fridaaaa
10/25/14, 2:27 PM
#2

Om ni pratat med henne och vägrar byta hade jag anmält det, för hunden lider ju av det.
men vad är hunden allergisk mot? Finns ju olika saker de kan vara allergiska mot: kyckling, spannmål mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tro&tvivel
10/25/14, 2:30 PM
#3

#2
Vet inte exakt vad den är allergisk mot

[Lollo 97]
10/25/14, 2:32 PM
#4

Fråga om hon kan gå till veterinären så kanske hon/ni kan ta reda på vad hunden är allergisk mot ;)

russin
10/25/14, 2:35 PM
#5

Vi har faktiskt en skyldighet att vårda våra djur och är ett djur sjukt och behöver vård, så måste vi se till att den får veterinärvård. Oavsett om det är en släkting, så kan man anmäla om man inte själv kan få denna person att låta hunden få vård. Anmäler gör man till länsstyrelsen. Man får vara anonym, men man anmäler enbart om det verkligen finns skäl. Tyvärr behöver vissa personer få en skrapa av myndigheter för att göra det som är rätt.

Maria
10/25/14, 2:40 PM
#6

Hr hon varit hos veterinären och fått konstaterat att det är allergi så låter det ju väldigt konstigt att inte lyssna på råden hon fått.

Att kosta på sin hund en allergiutredning och sedan inte göra något åt det verkar ju väldigt märkligt???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Wraith]
10/25/14, 2:42 PM
#7

Det är bara folk runt omkring som kan föra djurs talan i sådana här fall, i detta fall du! Hunden har ingen makt eller talan, så om du ser att ett djur far illa utan att ägaren visar agerande, så hör det till din skyldighet att anmäla! Samma sak gäller när det kommer till barn, som även dem inte kan tala för sig själv, de är beroende av att folk bryr sig i omgivningen.

tro&tvivel
10/25/14, 2:44 PM
#8

#6
Det är hennes sons hund egentligen, han bor i Australien nu.

Maria
10/25/14, 2:46 PM
#9

#8 Det spelar väl ingen roll vems hunden är. Han mår ju uppenbarligen dåligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tro&tvivel
10/25/14, 2:48 PM
#10

#9 det har jag inte sagt? (((:

Maria
10/25/14, 2:52 PM
#11

#10 Efter som det inte spelar någon roll vem som äger hunden på pappret så måste ju givetvis den som har hand om hunden ombesörja att hunden mår bra. 

Det är ju helt ovidkommande att sonen bor i Australien.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mischa
10/25/14, 4:55 PM
#12

Det strider mot djurskyddslagen att inte ge djur vård om de behöver det.

≧◔◡◔≦

Lord Vulcan
10/25/14, 6:08 PM
#13

#10 Det har du väl! Den stackars hunden har massa sår och kliar sej. Det är väl att må dåligt?

Annons:
[Daniela1983]
10/25/14, 6:20 PM
#14

Verkligen inte snällt mot hunden. Någon i hennes närhet borde ha reagerat tidigare, och agerat.

Thaisilk
10/27/14, 1:45 AM
#15

#10… I ditt första inlägg (#0) skriver du: " den stackars hunden har massa sår överallt och kliar sig osv.  tycker så synd om honom"

Varför skriver du här om hunden inte mår dåligt? Tycker du synd om honom för att hans husse är bortrest? JAG tycke det är mer synd om honom för för att han har klåda och kliar sig så det blir sår! Om du har haft klåda själv vet du hur fruktansvärt jobbigt det är!

Kontakta djurskyddsinspektören på Länsstyrelsen i ditt län så hen i sin tur kontaktar din moster så hon ser till att hunden får vård (allergiutredning)! Djurplågeriet som din moster faktiskt ägnar sig åt är straffbart!

Cahira
10/27/14, 2:07 AM
#16

Undrar om hon gett specialkost till sin son om han blev sjuk av maten.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tro&tvivel
10/28/14, 1:40 AM
#17

#15

har nt sagt att det int är synd om honom???? omg det här är varför jag hatar ifokus

Portie
10/28/14, 1:57 AM
#18

Men nej stackars hund. Vägrar hon att ge hunden vård (precis som lagen säger) så anmäl henne, hunden måste få vård! Det är otroligt plågsamt med klåda och det är oftast inget som går över av sig självt så hunden måste få vård nu. Hade jag varit du så hade jag anmält henne samt tagit hunden till veterinär!

kigon
10/28/14, 3:11 AM
#19

Jag är väldigt förvirrad, först skriver du att det är synd om honom och namnger tråden som "djurplågeri", sedan gör du tydligt att du inte sagt han mår dåligt (trots titlen och trådens mening? Låter som han mår dåligt när du skriver djurPLÅGERI) sedan säger du igen att det är synd om honom…

Väldigt, väldigt förvirrad 🤦‍♂️

Iaf; Prata med personen igen, om hon inte tar den till vet så anmäl. Mer än det kan du inte göra så argument om hur illa/inte illa hunden mår leder ingen vart… Finns i princip inget att diskutera utöver detta…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Cahira
10/28/14, 3:49 AM
#20

Håller med att även om det är läskigt så ångrar man sig resten av livet om man inte talar upp för de som inte kan prata själva, i detta fall hunden.

Hoppas det löser sig! 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
tro&tvivel
10/28/14, 5:25 AM
#21

jag menade att jag inte har sagt att det spelar någon roll vems han är

gud vad tröga

Maja2
10/28/14, 6:24 AM
#22

Ingen av oss vet vilken allergi det handlar om, ifall det nu är allergi, så att byta foder kanske inte ens är aktuellt? Din moster kanske följer veterinärens råd till punkt och pricka? Veterinärernas "allergifoder" är inte någon slags mirakelmedicin, och som sagt, det beror ju vad stackarn är allergisk mot.

[Daniela1983]
10/28/14, 7:56 AM
#23

Kom på en sak, hon kan köpa hunden något den inte ätit förut. Kingsmoore är ett märke som har enligt mig ett bra hästfoder. Då borde hundens allergi lägga sig. Kostar inte multum.

Kallaterrier
10/28/14, 8:16 AM
#24

Om du känner att din moster inte lyssnar på dig, kan du be din mamma prata med henne och förklara att det faktiskt är ett lagbrott att inte ge ett djur den vård som det behöver? Det är inte alltid så lätt att få vuxna att lyssna, ibland måste man få hjälp.

Fridaaaa
10/28/14, 9:06 AM
#25

#21 Du kan inte beskylla alla andra. Tycker du personligen förklarat lite konstigt ibland eller rättare sagt otydligt och då är det itne så konstigt att det blir missförstånd.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rafflan
10/28/14, 12:42 PM
#26

Det kan vara allergi emot damm, eller andra saker i hemmet. Och är det de kan man bara försöka lindra symtomen.
Foder allergi leder oftast till lättare klåda och mag/tarm problem. Så prata med henne och fråga om hunden, får du inge bra svar anmäl :)

Upp till toppen
Annons: