Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 2613 ggr
tro&tvivel
2014-10-24 15:06

inkallning

Har några frågor angående inkallning.

Hur lång tid tar det att få en hundra procentig inkallning?
Vad ska man göra när man ropar på hunden och den inte kommer? Fya eller bara ignorera?

Annons:
Saffran0Spice
2014-10-24 15:10
#1

Hur lång tid det tar beror på hunden som individ och hur ditt träningssätt är, ju bättre anpassat det är för din hund desto snabbare resultat!

När det kommer till att hunden inte lyssnar, fya inte.
Däremot bli så rolig du kan - spring åt motsatt håll, släng dig på gräset eller hitta världens mest intressanta sten! Du måste vara det roligaste som finns och när hunden kommer (oavsett hur lång tid det tar) så massa beröm, bus, lek, godis och allt på en gång så hunden fattar att detta var det allra bästa i världen att göra =)

tro&tvivel
2014-10-24 15:13
#2

#1 Men om man berömmer även fast den inte kommer direkt så kommer hunden väl tro att det är okej att nosa på något jättelänge och sen komma?

Saffran0Spice
2014-10-24 15:16
#3

#2 Nej, du berömmer att hunden kommer - när den börjar springa eller gå mot dig så tjoa redan då. Beröm varje steg mot dig, stannar hunden och nosar så locka och beröm så fort hunden tittar på dig och nosen lämnat marken, fungerar inte det så spring din väg och när hunden kommer mot dig igen så beröm direkt =)

Tillslut kopplar hunden att ''Aha, springa till matte var det jag fick beröm för, inte nosa''

CissiD
2014-10-24 15:20
#4

Det där med vad man ska göra när hunden inte kommer säger de flesta man ska ignorera. Vissa säger även att man kan visa att man inte gillar det genom att vara sur tills hunden kommer då ska de va massor av beröm. 

Sen anser jag att man aldrig blir helt färdig med inkallnings träningen den bör man träna till och från hela hundens liv. Men sen kan ju hunden vara 100% eller iaf nära hundra procent ändå. Men hur lång tid det tar har att göra med individ på hund, hur mycket ni tränar på det och hur rolig din hund tycker att du är jämfört med andra saker.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Fridaaaa
2014-10-24 16:18
#5

Jag tror personligen ingen kan ha 100% inkallning på sin hund.

Hur lång tid det tar att träna till riktigt bra inkallning är omöjligt att svara på då det är många faktorer som spelar in: hunden, dig mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arashi
2014-10-24 20:06
#6

100 % är nog svårt en hund är en individ med en egen vilja men de går absolut att ha en väldigt bra inkallning ändå, si så där 99%🙂.

om man har en ras som inte är allt för självständig och har mycket jakt instinkt, rätt individ och du tränar den på rätt sätt, så skulle jag gissa på tidigast efter att hunden har fyllt ett år, dvs kommit över valp och tonårs perioden, Men det varierar så klart självklart på hur du tränar och individen på hunden.

Jag skulle undvika att utsätta hunden så långt de går för en situation som den inte klarar av, tex en distraktion som gör att den inte lyssnar på inkallning, och istället sakta jobba mig upp till svårare och svårare situationer, man kan också träna i långlina, så hunden inte har möjlighet att misslyckas. Tänk på; desto mer hunden får utöva ett beteende, tex springa ifrån dig när du ropar, desto längre tid tar de att jobba bort de, eftersom hunden blir självbelönad av att tex springa fram till människor, fortsätta lukta på kissfläcken eller vad de nu kan vara.

Men om nu hunden sticker och vägra lyssna, så spring åt andra hållet, ta upp en leksak, och när hunden väl kommer så belöna massor.

Annons:
jenmjao
2014-10-24 20:13
#7

Hundra procent är det nog aldrig att det sker.. Men om hunden inte lyssnar brukar jag säga ord hunden kan reagera på t.ex "hejdå" "kom nu går vi" eller så springer jag åt motsatta håll bara och låter roligt.. Min hund reagerar på om jag skriker IHHHHHH så det brukar jag använda (jag skriker alltid så när insekter kommer så hon brukar döda dom då haha). Man får hitta vad hunden reagera på i nödfall (t.ex inomhus också när den sover, eller leker, eller gör något annat intressant) och ta med det ut, utomhus. :)

MoaE
2014-10-24 21:30
#8

Börja i lugnare miljöer och belöna hunden ordentligt när den kommer så den kopplar ihop att komma till dig med något bra. Se till att i början kalla in hunden i de situationer när du vet att den kommer att komma, det är det som ger resultat. Dvs försök inte att kalla in den tex när den leker med en annan hund till att börja med, för då kommer hunden bara tycka att du tjatar :)

MoaE
2014-10-24 21:36
#9

Här gör jag och min hund förebyggande träning inför just inkallning, eftersom att han måste nudda med nosen på min hand för att få godis så måste han verkligen tar ordentlig kontakt. Han associerar då att komma till mig med något possitivt :) Sedan får man börja träna i olika miljöer.

Men som andra säger så kan man inte lära en hund att komma 100% av gångerna, den har ju trots allt egen vilja. Men desto roligare den tycker det är att komma in till dig så kommer ni lyckas i fler situationer :)

https://www.youtube.com/watch?v=8oJVCuidZK0&list=UU8mct_1vZhue8acEFY0kLYg

Upp till toppen
Annons: