Annons:
Etikettövrigt
Läst 1114 ggr
Melissa V
2014-10-24 00:43

Helstryp löser allt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta var några veckor sen men det sitter fortfarande och bubblar i mig. 
Jag var ute på fm rundan där Lucas (amstaffmix) fick ett av sina unghundsfrispel och bara var allmänt dryg av sig. Inget ovanligt att han blir sån på den promenaden men han är bara 1 år också och full av energi innan jag aktiverat honom som jag gör senare på em när planen är tom.  Inget jag tänker på eller en reflekterar över, de är sån han är och jag vet att nästa gång är betydligt lugnare och mer sammarbetsvillig. 

Jag ser hur postdamen kollar på oss när jag kommer tillbaka och hon stannar kvar när jag går emot som jag måste då hon står vid min port. Hon frågar om jag bor där (sitter en skylt på dörren med hundens bild på) då jag har paket, väldigt snällt att vänta in och ge paketet tänker jag. Hur som haver.. 
Sen säger att jag har en väldigt tuff hundras. 
Jag kontrar att jag vet mycket väl om vad jag har i kopplet och tackar för paketet och ska till att gå vidare när hon säger att jag borde skaffa helstryp. 
Jag- nej jag utsätter han inte för sånt, jag tror mer på träning och jobba med honom.
Hon - sånt är inget farligt, ett snabbt hårt ryck sen går han jätttebra i kopplet
Jag- och förstöra hans hals? så nej jag tänker inte använda det (åter igen börjar jag gå)  
Hon - jag gjorde det på min golden och det funkade jättebra, en gång sen behövs det inget mer, det är bara muskler runt halsen så de gör inget
Jag - så bra för dig men JAG tänker inte använda det på min hund. 
hon - varför inte det, kollar du inte på Ceassar Milian? han använder det och det funkar jämt. Du borde gå hundkurser, där jag går har alla helstryp
Jag - jag vet vem han är men jag tänker ändå inte använda det. Jag går hundkurser med honom och där är det helförbjudet med helstryp
hon - men jag såg hur han bråkade med dig, så köp ett sånt så försvinner det,  vad dumt att de förbjudit de, vad är de för ställe som gör nåt sånt dumt?

Vid den här tidpunkten krävdes det all min energi att bita mig i tungan och jag sa snällt nej och gick därifrån under tiden hon fortsatte att lovorda helstryp och rycka i kopplet 
Så arg att jag vet inte vad, att ge tips och råd tar jag gärna emot om nån kommer men detta uppfattade jag mer som en befallning.. 
Nu har jag äntligen fått gnälla av mig lite, eller tycker ni som min karl att  jag bara överreagerar?

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Annons:
[Akilles1]
2014-10-24 00:58
#1

korkad kärring. Jag fördömmer inte dom som använder helstryp det kan finnas anledningar till att det kan behövas kanske om man har en hund som kan kränga sig ur halsbanden eller liknade. Men att tro att ett hårt ryck endast en gång räcker för att få hunden att gå fint är bara korkat. Om hon nu kollat på CM så har hon nog misstolkat poängen det handlar inte om koppel eller halsband utan vilka singnaler man sänder ut.  Men så är hundsverige folk ska lägga sig i och peta i andras sätt att uppfostra hund.

knutteknop
2014-10-24 01:00
#2

Jag skulle blivit jättearg! Var glad att du kunde hålla humöret i styr och jag tycker absolut inte du överreagerar.


Myrtorpets Möss och Kaniner

AnneN
2014-10-24 01:04
#3

Jag håller helt med dig, tycker inte alls att du överreagerar.
Vid möte med sådana personer som detta helstryps- koppelryckande-CM fans så har jag ett mantra som jag muttrar för mig själv… "Jag kan inte fostra alla hundägare! Jag kan inte fostra alla hundägare! Jag kan inte fostra alla hundägare!…."

Om man inte vill/orkar diskutera så bara gå därifrån och låt dem predika för sig själva om dessa onödigt hårdhänta metoder.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[1990]
2014-10-24 01:15
#4

Om hon skulle ha samma åsikt gällande min Chihuahua och helstryp skulle jag klappa till henne.. usch mår illa av tanken.

[Akilles1]
2014-10-24 01:15
#5

Ja men man blir ändå tokig på dessa människor:P och det roliga är att ett flertal av dom har inte  ens hund själva

Lord Vulcan
2014-10-24 06:33
#6

Alla får tro på vad dom vill, men ALDRIG pådyvla nån annan sin tro. #0 Överreaktion? Nej, jag hade sagt både det ena och det andra till henne.

Annons:
[Thiah]
2014-10-24 12:04
#7

Jag hade helt ärligt bara sagt att nä, det passar inte oss och sen lett och gått vidare. Hon menade inget illa(verkar finnas många åsikter om helstryp).

drika
2014-10-24 12:19
#8

Jag skulle bara skitkit i henne, jag lägger inte nån energi på såna personer , jobbigt att behöva skriva ett helt inlägg för att man blir upprörd ju haha:D

Hälsningar

Fredrika

MoaE
2014-10-24 12:53
#9

En hund lär sig bäst på grönt ljus om man tänker sig ett trafikljus, en hund som blir strypt av helstryp och inte får luft går ganska snabbt upp på en röd nivå och blir då inte alls lika mottaglig. Förstår inte hur man kan vara för helstryp, tänk att bli strypt liksom då skulle man ju få panik :S

Jobbig människa som tror hon vet bäst om hur du borde göra med din hund!

Saffran0Spice
2014-10-24 13:13
#10

Den dagen hon sitter med sin hund och den har massa muskelskador på halsen så kanske hon fattar vinken - det är hemskt och hoppas verkligen hon fattar innan det sker, men vissa måste tydligen få det visat ''i ansiktet'' för att ändra åsikt…
Och om man då på det hyllar CM med allt hans metoder innebär så är det som att prata med en vägg innan det faktiskt blir tydligt hur sanningen ser ut för det allra flesta.

Så tycker inte att du överreagerade alls, men skönt att du iallafall inte hör till ''strypar-klubben'' - Det ska du vara stolt över, att du har mer tålamod än så =)

Maja2
2014-10-24 13:32
#11

På en av mina senaste vardagslydnadskurser hade jag en deltagare med en rottis-blandning. Hon hade gått vardagslydnad på Brukshundsklubben åxå, och där var alla tvungna att ha stryphalsband på hundarna. Jag blev helt paff när jag hörde det.

Saffran0Spice
2014-10-24 13:54
#12

#11 What?? 😮
På våran BHK så finns halsband att låna under kursen om man har stryp då det inte är tillåtet på klubben. Sedan vad man har hemma är upp till var och en - men på klubbens kurser och område är det nolltolerans mot helstryp.

Melissa V
2014-10-24 17:44
#13

Bra mantra där #3, måste nog börja med det jag också haha. Inte träffat henne igen tack och lov men kommer aldrig nånsin använda stryp på min lillskit, bara tanken ger mig rysningar och då växte jag ändå upp med föräldrar som använde det väldigt friskt på sina. 

Hade jag ärvt talets förmåga hade jag nog inte lika enkelt hållit tyst, nu vart jag så chockad och arg över hennes sätt att jag bara ville därifrån. 
#8 jag är sån som behöver spy ut lite galla emellanåt till de som förstår min irritation speciellt när man har en karl som inte riktigt ens såg problemet. Alla hanterar vi situationer olika. 
Bra förklaring de med grönt ljus #9, inte sett det så faktiskt. #10 önskar ingen hund skador men som du säger så måste ju sånt ske för att de ska ens förstå tror jag, vissa i alla fall som tror blint på tv. 

klubben jag går på var de första tränaren sa att hon kunde sträcka sig så långt som halvstryp men helstryp var totalstopp, inget trycka ner de i marken eller ta i öronen heller var okej gjorde hon klart första dagen. Vilket jag gillar då jag har samma inställning

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Annons:
peafie
2014-10-24 18:54
#14

#12 Vad märkligt med en uttalad regel mot helstryp. Är det för att man inte ska ha dem lösa med halsbandet på (risk att fastna och strypa) eller är det av någon annan anledning?

Jag skulle känna mig väldigt malplacerad som i princip bara använder retrieverkoppel (förutom någon gång i veckan när vi går på rena koppelpromenader).  :)

Bloggen     ○    Instagram

-Aida-
2014-10-24 19:09
#15

Man ska väl inte rycka alls i kopplet? Dom kan ju skada halsen.
Märkligt tycker jag om man tycker helstryp löser problem, då vill jag hellre kommunicera med min hund och jobba tillsammans.

[JeanetteK]
2014-10-24 19:14
#16

Vissa måste ha åsikter om allt. Det är märkligt. Vad har postdamen med det att göra?? Suck.. 😴

jenmjao
2014-10-24 20:09
#17

Finns hundar som lever på adrenalinkicken dom får av helstryp eller vanligt halsband när dom drar, spelar ingen roll hur mycket man står och rycker då, dom blir ju bara galnare.. Själv drog min hund något otroligt med vanligt halsband (som enligt mig när hunden drar nog förstör lika mycket för hundens hals m.m. bara att hunden inte "stryps" på samma sätt trotts att den fortfarande kan strypas), direkt när jag köpte vgw gick hon otroligt fint och jag tränade på det. Så föredrar selen med knäppen framtill helt klart nu. Samt min mammas dvärgpudel drog så han hostade med halsband, blev mycket bättre med ett enkelt sele :D
Skulle dock någon be mig skaffa helstryp skulle jag nog bara skratta och gå där ifrån. Så skratta åt postdamen ;)

Kadoor
2014-10-24 20:35
#18

Sorgligt hur lite folk tänker… Visst man får ha sin åsikt, men jag förstår inte hur man kan tycka att det är okej att skada hunden för att få den att lyda!
Du överreagerade inte. Tycker synd om både tanten och hennes hund, tanten för att hon verkar otroligt trångsynt och hunden för att den förmodligen har en massa nackskador nu.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Vizzla
2014-10-25 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Bara "muskler"? Nja… inte riktigt va.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Upp till toppen
Annons: