Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 511 ggr
[Akilles1]
10/23/14, 11:44 PM

koppelträning

Jag är nyfiken på vilka tekniker folk anser vara mest framgångsrika när det handlar om koppelträning?

Jag jobbar fortfarande på koppelträningen min hund är svår att få att gå superbra i kopplet så vi jobbar mycket på det. däremot är han riktigt duktig lös.  Men kul och läsa andras erfarenheter och hur ni tränade! :)

Annons:
Exoticas
10/24/14, 6:51 AM
#1

För oss funkar ingenting än så länge ;)

Nu provar jag att vända om och byta håll så fort hon drar minsta lilla, kommer 1 meter utanför porten =(

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

padfoot
10/24/14, 6:58 AM
#2

Min är 1,5 år och vi jobbar fortfarande på koppelträning, varje dag, varje promenad. Minns att de på valpkursen sa att det kommer att ta lääänge innan det sitter. :)

Tidigare stannade jag och backade när han drog, nu räcker det oftast att jag stannar, då vänder han sig efter en stund om och tittar på mig. Berömmer när han slutar dra och kopplet är slakt, eller om han väljer att gå vid min sida. 

Däremot får jag ibland känslan "vem tränar vem egentligen?". Han drar, jag stannar. Han vänder sig om, jag berömmer. Han kommer springande till min sida och sätter sig ner vid mina fötter. Jag berömmer, fortsätter gå - och han kastar sig fram i kopplet igen. Håhhå.

Men oftast är han rätt duktig. Jag försöker vara konsekvent och aldrig någonsin låta honom komma fram till något om han drar, men det är inte lätt. Känner han en spännande doft drar han absolut mot den. Samma när han ser en annan hund, då ska han fram och leka. 

Edit: Kan tillägga, om vi nu diskuterar metoder, att det (förstås) aldrig någonsin lönar sig att bli irriterad på honom eller "korrigera" (visa att han gör fel). Då blir han bara värre.

The Animallovers!!!
10/24/14, 7:43 AM
#3