Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 511 ggr
[Akilles1]
10/23/14, 11:44 PM

koppelträning

Jag är nyfiken på vilka tekniker folk anser vara mest framgångsrika när det handlar om koppelträning?

Jag jobbar fortfarande på koppelträningen min hund är svår att få att gå superbra i kopplet så vi jobbar mycket på det. däremot är han riktigt duktig lös.  Men kul och läsa andras erfarenheter och hur ni tränade! :)

Annons:
Exoticas
10/24/14, 6:51 AM
#1

För oss funkar ingenting än så länge ;)

Nu provar jag att vända om och byta håll så fort hon drar minsta lilla, kommer 1 meter utanför porten =(

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

padfoot
10/24/14, 6:58 AM
#2

Min är 1,5 år och vi jobbar fortfarande på koppelträning, varje dag, varje promenad. Minns att de på valpkursen sa att det kommer att ta lääänge innan det sitter. :)

Tidigare stannade jag och backade när han drog, nu räcker det oftast att jag stannar, då vänder han sig efter en stund om och tittar på mig. Berömmer när han slutar dra och kopplet är slakt, eller om han väljer att gå vid min sida. 

Däremot får jag ibland känslan "vem tränar vem egentligen?". Han drar, jag stannar. Han vänder sig om, jag berömmer. Han kommer springande till min sida och sätter sig ner vid mina fötter. Jag berömmer, fortsätter gå - och han kastar sig fram i kopplet igen. Håhhå.

Men oftast är han rätt duktig. Jag försöker vara konsekvent och aldrig någonsin låta honom komma fram till något om han drar, men det är inte lätt. Känner han en spännande doft drar han absolut mot den. Samma när han ser en annan hund, då ska han fram och leka. 

Edit: Kan tillägga, om vi nu diskuterar metoder, att det (förstås) aldrig någonsin lönar sig att bli irriterad på honom eller "korrigera" (visa att han gör fel). Då blir han bara värre.

The Animallovers!!!
10/24/14, 7:43 AM
#3

Jag går ut med hund två-tre ggr i veckan. Hon är jätteduktig och kan gå lös. Men när jag precis har hämtat henne så kan hon dra lite för att hon är så ivrig. Då drar jag till lite i kopplet och morrar lite:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Turast
10/24/14, 9:41 AM
#4

Jag tvärbromsar så fort min drar, börjar inte gå igen förräns han kommer till mig och tar ögonkontakt. Viktigt att hunden kommer ända fram och tar kontakt så den inte lär sig att bara vända på huvudet och kolla på dig ;) 

Fungerar för oss men kanske inte för andra, min hund är väldigt känslig med sådant så han tar åt sig sånt lätt. Viktigt att vara konsekvent :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

oh-la
10/24/14, 12:34 PM
#5

min 7 månaders är än så länge duktig i koppel, hon saktar in när kopplet blir sträckt. har kört med att jag stannar om hon drar och väntar tills hon backar bakåt och börjar gå när kopplet slaknar. det har funkat bra. har inte kört någon godisbelöning direkt, anser väl att få fortsätta gå är en belöning nog. hon gillar inte att stå still. vi får se hur det går framöver. har börjat märka lite att det börjar bli en liten vaddhjärna av min lilla tonåring :P

Upp till toppen
Annons: