Annons:
Etikettövrigt
Läst 8130 ggr
[JenniN]
10/23/14, 6:37 PM

Lag på rastning.

Hej! 
Jag har funderat på de där med vad det egentligen finns för lagar på hur ofta man ska gå ut med hunden. 
jag går 3-4 promenader per dag beroende på hur länge vi går och vad vi gör på dagarna utomhus. 
men vad säger egentligen lagen? En väninna till mig som inte har någon hund säger att det bara är lag på två gånger om dagen, men kan detta verkligen stämma? Två gånger känns väldigt lite tycker jag.

Annons:
[VampireGirlElvira]1
10/23/14, 6:38 PM
#1

Tass.

Exoticas
10/23/14, 6:40 PM
#2

Den här tråden kan bli intressant, jag tror inte att det finns en lag på hur hunden ska rastas men jag har aldrig kollat upp det eftersom att vi rastar hunden största delen av dagen =P

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

VildaVittra
10/23/14, 6:45 PM
#3

Din väninna har snurrat ihop det lite. Det är lag på tillsyn minst två gånger per dygn, men den enda lag som finns angående rastning gäller hundar som permanent hålls i hundgård där de ska rastas på annan plats minst en gång per dygn. 

Det finns alltså ingen lag som anger tidsintervall eller antal rastningar, enbart råd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JenniN]
10/23/14, 6:53 PM
#4

3# Jaha, men jag tycker nog att det borde finnas en lag som borde säga minst tre promenader om dagen, men vad säger råden då? 

För detta blir ju knepigt, kan man anmäla någon som är hemma med sin hund jämt utan att rasta den? Kan man anmäla det som vanvård? Eller går inte det då PGA av avsaknaden av lagar? 
bodde en kille här i närheten med en husky för ett tag sedan som aldrig rastade sin hund, han åkte in i fängelset innan någon hann göra något åt det, men även om vi hade gjort något åt det och han inte hade hmnat i fängelset så hade det alltså inte hänt något då lagarna inte säger att han måste rasta sin hund ?

CissiD
10/23/14, 6:54 PM
#5

De jag läst är samma som #3 säger att det bara är när man har hund i rastgård. Då ska den rastas på annan plats en gång om dagen. I övrigt så står det så här på jordbruksverkets hemsida:

Rastning

Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.
 
Hundar som permanent vistas i hundgård ska rastas på annan plats för att de ska få komma utanför hundgården åtminstone en gång per dag.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

VildaVittra
10/23/14, 7:11 PM
#6

Exakt så här står det: 

12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd. Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats. 

 Allmänna råd 2 kap. 12 § Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare. 

I motiven till paragrafen står följandeDet är inte lämpligt att låta en hund ligga ensam under en hel dag medan ägaren jobbar och först få bli rastad när ägaren kommer hem efter flera timmar. Som hundägare måste man lösa rastningsfrågan på något sätt. Det är också förkastligt ur social synpunkt att lämna hunden ensam eftersom hunden har så stark flockinstinkt och inte vill vara ensam. Åldern spelar också roll för hur ofta man måste gå ut med hunden, en valp måste t.ex. få gå ut flera gånger om dagen. Man brukar ju säga att den ska få gå ut efter den har sovit, ätit eller lekt, för att den då gärna vill göra ifrån sig. Äldre hundar kan också behöva gå ut på flera korta rastningar, den gamla hunden orkar inte alltid gå så långt men kan ha behov att gå ut lite oftare. Vissa sjukdomstillstånd kan också göra att hunden måste gå ut ofta. Att hundar ska rastas på annan plats är ett gammalt allmänt råd som nu blir en föreskrift. Hundar som vistas i hundgård permanent ska rastas på annan plats för att de ska få kommautanför hundgården åtminstone en gång per dag och för att de behöva röra sig. En ensam hund i en rastgård rör sig ofta inte speciellt mycket, speciellt om rastgården bara håller minimimåtten. Rastningen blir en del av den sociala kontakten som de ska ha enligt 1 kap. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: