Annons:
Etiketthälsa
Läst 666 ggr
CissiD
2014-10-23 17:36

Jack i tass

Märkte nu att Pascal hade lite ont i ena framtassen. Han haltade några steg och bet lite under tassen. Lyckades kolla vad det var nu när jag kom hem och han har ett jack typ uppskrapad hud  under tassen. Jätte svårt att förklara. Men tänkte att tvätta det och behandla det på något sett måste jag ju göra. 

han haltar inte nu men han gillade inte att jag va där och petade. Hur gör ni rent sår och vad bör jag mer tänka på eller göra?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Exoticas
2014-10-23 17:40
#1

Jag kör med jodopax, någon annan kanske har något bättre alternativ? 

Har du en bild av tassen? är tassarna torra i övrigt?

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

CissiD
2014-10-23 17:44
#2

Ja de e lite torra men inte överdrivet. Vi pratade igår om att börja smörja tassarna men de verkar som om han gått på något vasst. det blöder inte men de e liksom en liten hudflärp som inte sitter emot resten av tassen. Detta är på trampdynans framsida och såret eller flärpen sitter mellan trampdynan och tårna. Så man kan inte se något om man inte flyttar på tårna. 

Nej har tyvärr inte någon bild. Han är inte helt lätt att ha still när något är obehagligt. han är bara 8 månader. Vart kan man få tag på jodapax? djuraffärer?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Exoticas
2014-10-23 17:47
#3

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?varuid=101131

På apoteket finns jodopax =) 

förstår att det är svårt att få en bild, förstår inte riktigt hur du menar men gör rent med jodopax eller om någon har något annat tips!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

CissiD
2014-10-23 17:50
#4

Ja synd ja inte har det hemma. apoteken har nog stängt innan ja hinner dit. Kan det finnas i vanlig matbutik?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Exoticas
2014-10-23 18:12
#5

Har du inte Maxi med apotek i närheten? de brukar väl ha öppet till 22?!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Kallaterrier
2014-10-23 18:14
#6

Är där smuts i då? Ser det infekterat ut? Annars kan du ju skölja med vanlig koksaltslösning och se till att hålla lite koll.

Är han på och pillar på det så sätt en strumpa på och tejpa fast på benet.

Annons:
CissiD
2014-10-23 18:22
#7

#5 har Maxi apotek?  

#6 Nej de ser egentligen inte ut som ett sår. De e liksom ytterhuden som har skavt bort och flärpts upp. Kunde inte se eller känna någon vätska eller så utan det såg mer ut som om huden va väldigt tunn under flärpen. Koksalt har jag hemma så man kanske kan börja med det? Ska skaffa hem jodapax till nästa gång han gör illa sig!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Kallaterrier
2014-10-23 18:26
#8

#7 Har du inget öppet sår finns det ju ingen anledning till att hälla på något alls. hur gör du med dig själv om du får ett litet skrapsår i överhuden som inte vätskar eller blöder?

Jag hade sett till att hålla koll och sett till att hunden inte är på och pillar och tuggar där. Händer det något annat än att det läks får man ta tag i det då. Jag hade också haft på en strumpa ute för att se till att det inte rivs upp mer.

Exoticas
2014-10-23 18:26
#9

Vissa maxi har apotek =) 

Det låter inte som att du skulle behöva tvätta det alls men ta lite koksalt och tvätta av utifall att, se också till så att hunden inte gör det värre =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

CissiD
2014-10-23 18:36
#10

#8 Ja tänker mer eftersom han går på tassen och är ute utan skor. Själv brukar jag sätta plåster på de mesta om jag ska vara någonstans där jag kan få in jord och annat i även skrapsår. Strumpa va en bra idé men frågan är hur ja ska få den att stanna uppe? Han är en 8 månaders Lancashire heeler så hans ben är inte så tjocka.

#9 Vad skönt men ska ändå skaffa hem Jodapax till nästa gång. Han har inte varit där och försökt pilla sen den första gången. ska hålla koll och se så de inte blir värre eller han början pilla på det.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Kallaterrier
2014-10-23 18:38
#11

# 10  Kan du inte tejpa fast den? Om du inte har sårtejp eller liknande så maskeringstejp sitter inte så hårt, ett löst gummiband, hårsnodd eller vad som. Nöden är uppfinningarnas moder! :)

CissiD
2014-10-23 18:50
#12

ja maskeringstejp kan ja försöka med på nästa promenad. Kommer nog va svårt att få honom att inte pilla på en strumpa med maskeringstejp på. 

Tack för alla era svar! Nojjig förstagångsägare blir tokig på minsta lilla som händer med min lilla ängel. Konstigt har haft katter i 17 år och aldrig behövt göra något sådant här alls. Och hade hästen jag hade förr fått ett sådant litet sår så hade ja inte blivit de minsta orolig. Ja har nog velat ha hund för länge så blir alldeles till mig om han har minsta lilla skråma. 🤪

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Lord Vulcan
2014-10-23 19:43
#13

Tvättar alla sår med alsolsprit, både på mej och hundarna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: