Annons:
Etikettövrigt
Läst 735 ggr
Wellcraft
2014-10-23 14:56

C-Höfter

Okej, min hane röntgades nu och fick se på SKK att han har HD grad C.
Veterinären sa dock att han (enligt hans uppfattning då) hade riktigt fina B-höfter som han knappast skulle få problem med i första taget.

I vilket fall så föll ju mina avelsplaner här, men tänker att jag kan fortsätta med aktiveringsplanerna som jag tänkt?
I och med att veterinären sa att det skulle gå hur bra som helst också.

Jag vill köra alla bruksgrenar utom skydd, drag, lydnad samt agility.
Dvs jobba ordentligt.

Är det något jag bör tänka på med en C-vovve, förutom att hålla en bra muskulatur?
Eller ska jag bara träna och köra som vanligt, som veterinären sa?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Inkanyezi
2014-10-23 15:01
#1

Bra muskulatur och låg vikt. Det kan betyda träna och köra som vanligt.

Wellcraft
2014-10-23 15:04
#2

Veterinären kollade ju på höfterna och sa även att jag kunde köra stenhårt med honom (ungefär precis som jag tänkt) och att det var riktigt fina höfter, den ena låg dock på gränsen till C medan den andra var solklar B.

Han är i fin form och att gå upp i vikt blir svårt för honom då han motioneras och aktiveras så mycket, så att hålla muskler och vikt lär aldrig bli något problem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Majken!
2014-10-23 15:32
#3

Motionera som vanligt, håll igång, röntga om efter ett halvår för att vara på den säkra sidan.

Wellcraft
2014-10-23 15:41
#4

#3 Ett halvår redan?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Majken!
2014-10-23 16:22
#5

Du behöver vänta minst ett halvår. Klart man kan vänta längre, men det ser åtminstone inte jag som särskilt fördelaktigt.

htt
2014-10-23 21:10
#6

Jag tror inte veterinärer får/bör uttala sig om vilken grad höfterna har.

Annons:
vallhund
2014-10-23 22:15
#7

#6 Stämmer bra det! Det är bara avläsarna på SKK som får uttala sig om hundars höftledsstatus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LuLeLo
2014-10-23 23:09
#8

#6 Sant. Det förtydligade vår veterinär när jag röntgade Lotus. De får egentligen inte säga någonting, hon sa att hon skulle hinta ifall det såg dåligt ut, men inte ens det får hon göra, egentligen.

Tass Josephine

htt
2014-10-23 23:30
#9

Jag hade inte fått ett seriöst intryck av en veterinär som gissade sig till en viss grad på höfterna. Men det är ju bara jag. 

Men C-höfter är ju inte sååå farligt ändå, bara hunden hålls musklad lär det inte vara någon fara att vara mer aktiva :)

Thaisilk
2014-10-24 12:46
#10

Det är just för att hundägare inte först ska bli glada och sedan kanske bli ledsna och oroliga  när de får SKKs svar som röntgenveterinärerna absolut INTE ska yttra sig över ev. HD-status innan plåtarna har avlästs av SKKs veterinär. 

Det enda veterinären får säga är om plåtarna ser bra ut eller inte, dvs om de är tydliga och avläsningsbara eller inte. En del säger att "höfterna ser bra ut" men då ska de alltid tillägga att det kan bli ett annat omdöme efter det att plåtarna är kollade av någon av SKKs specialutbildade ledveterinärer.

Veterinärer som yttrar sig över den röntgade hundens grader hit och dit undergräver också förtroendet för veterinärkåren om de har fel  (vilket de tyvärr väldigt ofta har!) och det är också en anledning till varför Veterinärförbundet säger nej till förhandsbedömning.

Wellcraft
2014-10-24 13:01
#11

Jag har fått ytterst seriöst intryck av veterinären då det är de bästa veterinärerna i mitt län, helt klart. I alla fall när det gällt mina djur.
Han sa klart och tydligt att den ena höften var B och den andra höften var på gränsen till C så det fanns en stor chans att SKK skulle sätta C ;)
Och exakt som han sa blev det ju, så tvivlar inte ett dugg. Han visste precis hur SKK läste av plåtarna och förklarade själv hur man kollade HD och vad man gick efter.
Väldigt informativt.
Han hade dessutom rätt när han sade att min väns båda hunds höfter var C. Så den veterinären vet vad den pratar om, även om han även är väldigt tydlig med att säga att det är hans uppfattning och att SKK kan säga något annat.

Han sa att höfterna, lederna m.m såg skitbra ut och att han knappast skulle få några problem, C höft eller ej eftersom den låg på millimetersfall från B dessutom.
Alla sporter jag vill göra skulle inte vara något problem.
Men vi får göra så att jag gör som jag tänkt i mina planer och får väl röntga om ifall jag blir orolig eller misstänker fel.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: