Annons:
Etikettaktivering
Läst 1235 ggr
Lexie82
2014-10-22 11:12

Spår for dummies

Jag behöver mentalträna min hund MYCKET mer än vad jag gör idag, men jag tycker att det är svårt att komma igång. Det här är min första hund.
 Jag skulle vilja ha steg-för-steg beskrivningar hur jag börjar med olika övningar, förklarade på ett sådant sätt att i princip någon som aldrig sett en hund förut förstår och kan träna en hund som aldrig gjort övningen förut.

Framförallt vill jag lära hunden att spåra. Men andra tips på mentalträning mottages också tacksamt.

Annons:
CissiD
2014-10-22 11:39
#1

Ja har också min första hund nu och testade på vilt spår i helgen för första gången. Man behöver en klöv (alltså typ ett ben av en älg eller rådjur eller vad man nu kan få tag p . De ska gå och köpa någonstans. ) sen åker man till en blomaffär och köpr blodmjöl som man blandar ut i vatten hemma i typ en vattenflaska med sugkork. De använder man som blod. Dy knyter klöven i ett band typ presentsnöte går utmärkt. Sen sätter du ut vart du ska starta( bra och markera de på något sätt. ). Sätt hunden en bit bort så den inte kommer åt spåret eller kan följa efter dig. Sen börjar du där du bestämt dig för att starten är med art dra klöven efter dig och droppa lite ur flaskan med blodmjöl lite då och då. Första gången e de bra om spåret e någorlunda rakt. Sen tar du och binder fast klaven i slutet av spåret och går en annan väg tillbaka. De e viktigt att inte gå i spåret på tillbakavägen. Sen väntar man en stund kanske 15-20 min för att spåret ska lägga sig ordentligt. Sen tar man hunden till start använd gärna långlina när du spårar. Och låter hunden göra sitt för att hitta spåre . Kan ta en liten stund innan de får upp spåret. Sen när hunden hittat klöven får den bära den tillbaka på eller gnaga lite på den som belöning. Kan även vara bra om hunden fått smaka lite på den innan man börjar. Pascal tyckte klöveb va läskig tills han insåg att den smaka gott :) Hoppas de inte blev för virrigt detta. Ja har som sagt bara spårat en gång men de va väldigt roligt för både mig och honom. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Kallaterrier
2014-10-22 12:05
#2

Detta gäller personspår, då behöver du egentligen inget mer än dig själv och en belöning när du börjar:

Vi började genom att gå rakt fram med vinden i ryggen , kanske 20 meter, lade en belöning i slutet, godis eller leksak eller vad hunden går igång på, lät det ligga i fem minuter, hämtade hunden och visade den spåret och berömde när den satte ner nosen, visade igen och så jobbade vi oss fram till slutet där det blev klang och jubel! det kan vara i skogen, det kan vara på en äng, en gräsmatta eller till och med på asfalt och grus, men på de hårdare underlagen måste man vara nogrannare med vindriktning och det är mer krävande för hunden.

Vår hund behövde ungefär tre sådana här spår innan hon fattade galoppen och spårade självmant när vi visat henne starten. Sedan bygger man vidare, förlänger liggtid och sträcka, lägger till vinklar och kanske apporter i spåret. Här kan du läsa lite mer: http://vovve.net/Bruks/spar.asp

Det finns en riktigt bra bok av Ulla Barvefjord: "Alla hundar vill spåra" som är kanon om man är nybörjare och vill hobbyspåra. Boken kan vara lite svår att få tag på, men den borde gå att hitta på Blocket eller liknande.

Tänk på att om du har godis som slutbelöning att du har det i en burk med lock så att inte andra djur hinner mumsa upp det medan spåret ligger till sig!

Lycka till!

Lexie82
2014-10-22 13:28
#3

#1 Jättebra beskrivning! Däremot vill jag inte göra viltspår eftersom den här hunden aldrig kommer att användas för jakt.

#2 Det där ska jag absolut prova, tack för beskrivningen! =)

Wezza
2014-10-22 14:12
#4

#3 Man kan köra viltspår ändå ;)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Lavine
2014-10-22 14:14
#5

Tack för en bra viltspårsbeskrivning, #1 !

CissiD
2014-10-22 15:37
#6

#3 ja ska inte använda min till jakt heller. Men att aktivera hunden genom spår kan vara både nyttigt och rolig ändå. :) Många använder en speciell sele vid viltspår som endast används till det. Då vet hunden när den ska spåra vilt och när den inte har på den så ska den inte spåra vilt. Hundar är underbart smarta djur! :) #5 vad rolig att den blev bra. Ja körde på med allt från minnet så de kändes lite rörigt när ja skrev de :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
CissiD
2014-10-22 15:38
#7

#3 ja ska inte använda min till jakt heller. Men att aktivera hunden genom spår kan vara både nyttigt och rolig ändå. :) Många använder en speciell sele vid viltspår som endast används till det. Då vet hunden när den ska spåra vilt och när den inte har på den så ska den inte spåra vilt. Hundar är underbart smarta djur! :) #5 vad rolig att den blev bra. Ja körde på med allt från minnet så de kändes lite rörigt när ja skrev de :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Lavine
2014-10-22 20:50
#8

Nej, jag har inte heller någon jakthund. :D Men börja med personspår, det är lätt att genomföra, och jättekul det med. Jag har funderat på viltspår länge, men det där med att skaffa klöv har bromsat hela tankeförloppet. På nåt sätt ska jag väl få tag på en sån också nån gång. Tror att det är kul för hunden att spåra "vilt".

Arashi
2014-10-22 22:07
#9

behövde man något tillstånd för att använda blodmjöl?

LeaBus
2014-10-23 00:01
#10

#9 blodpulver ska man iaf inte behöva tillstånd för. Anledningen att man inte får använda rent blod är p.g.a smittorisken. I blodpulver har man "tagit bort" de vita blodkropparna (tror det hette så…) vilket gör smittorisken betydligt mindre och då behöver man inte ha tillstånd. Blodmjöl vet jag inte. Jag kör blodpulver från emmzo.




CissiD
2014-10-23 06:44
#11

#9 nej det är därför man använder blodmjöl istället för riktigt blod. Just för att man inte behöver ha tillstånd för att lägga ut det.:)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Fialialej
2014-12-11 11:02
#12

Vilken bra tråd! Precis vad jag letade efter!

"På natten är alla katter svarta"

Upp till toppen
Annons: