Annons:
Etikettaktivering
Läst 1364 ggr
wonderland
10/22/14, 10:45 AM

Lära fralla spår/sök

Hej!

Hur ska jag gå tillväga för att lära min Franska bulldog att spåra/söka?

Han är väldigt arbetsvillig, lättlärd och jag tycker detta med spår/sök är väldigt intressant, så hade tänkt testa.

För visst kan alla hundar spåra? oavsett storlek?

Annons:
Kallaterrier
10/22/14, 10:59 AM
#1

Japp, alla hundar kan spåra oavsett ras! Inte alla tycker att det är lika kul dock, men det är en annan fråga och mer på individnivå.

Vi började genom att gå rakt fram, kanske 20 meter, lade en belöning i slutet, godis eller leksak eller vad hunden går igång på, lät det ligga i fem minuter, hämtade hunden och visade den spåret och berömde när den satte ner nosen, visade igen och så jobbade vi oss fram till slutet där det blev klang och jubel!

Vår hund behövde ungefär tre sådana här spår innan hon fattade galoppen och spårade självmant när vi visat henne starten. Sedan bygger man vidare, förlänger liggtid och sträcka, lägger till vinklar och kanske apporter i spåret. Här kan du läsa lite mer: http://vovve.net/Bruks/spar.asp

Det finns en riktigt bra bok av Ulla Barvefjord: "Alla hundar vill spåra" som är kanon om man är nybörjare och vill hobbyspåra. Boken kan vara lite svår att få tag på, men den borde gå att hitta på Blocket eller liknande.

Tänk på att om du har godis som slutbelöning att du har det i en burk med lock så att inte andra djur hinner mumsa upp det medan spåret ligger till sig!

Lycka till!

wonderland
10/22/14, 3:47 PM
#2

Provade med honom lite idag med en skiva blodpudding och det gick väldigt bra :)

lillvilda
10/22/14, 6:43 PM
#3

Jag känner en fralla som är viltspårschampion så visst kan alla spåra. Jag hade nog börjat med att gå en spårkurs. Då får man bra grunden som man själv kan bygga vidare på.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Tanjis
10/22/14, 9:10 PM
#4

Jag är med sugen på att satsa på sök/spår. Jag brukar lägga ut riktigt långa spår genom att dra en korvbit efter mig i snöre, inbillar mig att spåret blir mer intressant då och båda mina hundar är väldigt duktiga på att spåra upp korven. Men visst är det så att hunden är kopplad när man söker? Vill tävla i någon hundsport med unghunden men hon kan tyvärr inte vara lös.

Kallaterrier
10/22/14, 9:22 PM
#5

#4 Dina hundar kan säkerligen spåra dig utan korven om de vet att de får en belöning i slutet, korv kanske? ;) För vissa hundar är spårandet så  självbelönande så det inte behövs någon korv alls. Eller annan motivation.

I sök är hunden lös, men spår kan du ju träna och tävla i, men då utan korv utan rena personspår. Kanonaktivitet!

Första steget i bruksspåret är ett appellspår på trehundra meter, antingen som ett u eller som en blixt. I spåret ligger tre stycken träapporter som ska hittas och tas med av föraren. Spåret ska ha en liggtid på runt 40-50 minuter. Dessutom ingår ju brukslydnad och budföring i tävlingen.

http://www.brukshundklubben.se/tavling-utstallning/tavlingsgrenar/bruksprov/spar/

Viltspår kan man ju också tävla i, där är det ingen lydnadsdel eller annat prov som ingår.

Upp till toppen
Annons: