Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 10510 ggr
Tanjis
2014-10-21 22:14

Göra eget hundgodis

Så prisvärt! Jag vet inte hur mycket pengar jag har slösat på godis från djuraffär som man ändå inte helt säkert vet vart det kommer ifrån.

än så länge har jag torkat blodpudding 10 kr och hundarnas favvo so far, korv 12 kr (halvfabrikats produkt som kanske inte är jätte bra med billigt), så hittade jag ett frystorkat innerlår som legat i frysen väldigt länge.

Det tar in åt helvete lång tid så se till att du har tid :)

Jag skär grejerna i små små bitar, sätter ugnen på 100 grader i säkert 6, 7 timmar, vet inte säkert dock, jag går och känner på det och tar ut det när det är helt torrt. 

Prisvärt och mega hit för vovvarna :D, man kan ju torka i princip allt i ugnen så det är ju bara att låta fantasin flöda :)

Annons:
kigon
2014-10-21 22:48
#1

Absolut, super bra sätt att göra godis!

Om man vill spara så mycket näring i produkten som möjligt så kan man sätta ugnen på lägsta graden (~50) och ha det inne i 12-24h istället 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Melonclementin
2014-10-21 23:00
#2

Helt sant! Då kan man som sagt veta var de kommer ifrån. Jag är rätt noga med svenskt kött så de blir jobbigt nu när jag traskar i butikerna och hoppas jag ska hitta hundgodis märkta "svenskt kött"! :-) well, lär ju inte hända än på ett tag. Eller något ja missat? :-)

[Try_To]
2014-10-22 00:15
#3

Är det inte sjukt mkt socker i blodpudding ? Vet att jag fick smäll på fingrarna efter att jag berättat om att torka billig blodpudding

kigon
2014-10-22 02:02
#4

#3 Lite innehållsförteckningar, det är ju inte det bästa direkt men senast idag gav jag hunden en liten mac n cheese makaron som trillade av tallriken så ja…. 😃

Hade dock varit tveksam till det om man aktivt ger godis väldigt mycket varje vecka, men som bara då och då godis är det ju inget problem i sig :p Jag använder i princip bara torkat hjärta eftersom det är billigt och hälsosamt, men då använder jag ganska mycket godis vid träning osv så känner jag att det är lite viktigare med innehåll, beror helt enkelt på mängden enligt min åsikt 👍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Turast
2014-10-22 06:43
#5

Jag torkar hjärta och lunga (ibland lever) från ett slakteri i närheten där jag köper hundens mat :) får allt för 15kr/kg :D

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Tanjis
2014-10-22 08:58
#6

15 jag har många gånger tänkt att det skulle va bra med ett slakteri i närheten för hundarnas skull, har som sagt inte hur mycket pengar som helst och färdig bara, eller att ge dom en kyckling ex om dagen det har jag inte råd med just nu. Hos slaktare brukar det ju va billigt, men jag vet inte om jag skulle våga gå dit

Annons:
Tanjis
2014-10-22 08:58
#7

15 jag har många gånger tänkt att det skulle va bra med ett slakteri i närheten för hundarnas skull, har som sagt inte hur mycket pengar som helst och färdig bara, eller att ge dom en kyckling ex om dagen det har jag inte råd med just nu. Hos slaktare brukar det ju va billigt, men jag vet inte om jag skulle våga gå dit

Tanjis
2014-10-22 09:00
#8

#3 inte sjukt mycket socker, bara lite, och i det stora hela är blodpudding väldigt nytyigt

LeaBus
2014-10-22 09:39
#9

Jag köper alltid 1-2kg kött till Lea (barfar ibland) när jag är och storhandlar, brukar alltid ta en bit av det och göra massa godis :) jag kör lagom bitar i ugn på 50 grader. Ska skaffa mig en svamptork, det ska tydligen vara jättesmidigt till hundgodis.




[fabienne]
2014-10-22 09:50
#10

Nu i jakttider kan man fråga jägare om man kan få sådant de inte vill ha. Jag fick en enorm älglever, två lungor och ett hjärta. Jag och mamma delade på det och ändå fick jag fyra överfulla plåtar med godis. Jag hade det i ugnen i 50 grader i typ ett dygn. 

Tidigare frågade vi på slakteriet om vi fick köpa nötlunga och fick två stycken för en tia eller så, så dyrt behöver det inte bli om man hör sig för och frågar efter sådant de annars brukar slänga. 🙂

Tanjis
2014-10-22 12:00
#11

#10 humm, min farbror är ju jägare, kanske fråga honom… Även om jag inte har någon direkt god relation till honom. Kan man göra bara utav restprodukter som man köper från slakteri? Jag är nyfiken på att börja barfa och då fixa själv med det. Vet bara inte hur jag ska börja riktigt

Lord Vulcan
2014-10-22 12:23
#12

Jag torkar blodpuddingen i 170 grader i ca 15-20 min.

Melonclementin
2014-10-22 12:48
#13

#9 bra idé! Bärtork/svamptork, att man inte tänkt på de själv! NICE!

Annons:
[fabienne]
2014-10-22 13:15
#14

#11 Jamen gör det, det värsta som kan hända är ju att få ett nej. Och det är ju inte hela världen. 🙂 Jag skulle rekommendera att börja ge färskfoder (om du inte redan gör det) och under tiden läsa på om BARF, och sedan börja byta ut färskfodermåltider mot egenkomponerade BARF-måltider när du kommit in i det lite mer. Det är inte supersvårt men mycket kan ändå gå fel. Läs på om symptom och vad dessa kan ha för koppling till maten, som rinnande ögon, röd hud etc.

Är du med i Facebook finns en stor grupp som heter "BARF och färskfoder till hund och katt", där finns hur mycket som helst att läsa. Men ja, mycket kan man få gratis eller billigt. Hör man sig för och frågar lite här och var så brukar man få napp om gratis eller billig hundmat.

Har du tur kan det finnas någon facebookgrupp som handlar om råutfodring i närheten av dig - det finns till exempel "BARF och färskfoder Dalarna" och "BARF samfrakt Stockholm" med flera. Ibland skänker folk bort kött och ben som de inte får plats med i sina frysboxar. En del går ihop och gör en stor beställning på mat eller åker och köper direkt från fabrikerna och får ett mycket billigare kilopris. Värt att kolla upp!

Bor du i närheten av City Gross kan man hitta mycket där. Utöver vanligt kött brukar det finnas grisknorrar, njure, lever, späck och annat.

Tanjis
2014-10-22 13:29
#15

#12 då blir det väl bränt utgå och tillagat ini men inte torkat. Torkar gör man på låg temperatur

LeaBus
2014-10-22 13:46
#16

Ett tips är att lämna luckan på glänt, jag brukar stoppa två vikta grytlappar mellan luckan och ugnen, så släpps fukten ut och det torkar bättre




Pudelbus
2014-10-22 14:24
#17

Gjorde godis häromdagen, malde ner kyckling, lamm, morötter, lite torrfoder (taste of the wild anka), nöt och två ägg som var över i kylskåpet. Mycket uppskattat av både hund och katt här hemma :)

Pudelbus
2014-10-22 14:25
#18

.

Pudelbus
2014-10-22 14:25
#19

.

Pudelbus
2014-10-22 14:26
#20

Har vist glömt ta kort på färdigt resultat med kan fixas om någon vill ^^

Annons:
Lord Vulcan
2014-10-22 14:39
#21

#15 Jag vill inte ha dom hårda. Dessa blir torra utanpå och mjuka inuti.

kigon
2014-10-22 19:32
#22

#21 Fick samma resultat när jag torkade lever i 70 grader i kanske 5-6 timmar, blir lite smått tillagade dock så föredrar att köra 50 grader - 12-24 timmar metoden (12 h är de mjuka i mitten och torra utanpå, 24h är de krispiga)

Hur länge håller det godiset du gör?

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Arashi
2014-10-22 20:59
#23

torkade kyckling hjärta till min hund förut han fick 10 halvor under ett tränings pass sen hade han jätte diarré dan efter, vad för hjärtan är de ni använder?, kanske bara var dåliga just dom jag använde. har också provat att torka lever och de var inga problem, dessutom tyckte han de va jätte gott-dock luktade de inte så gått i köket under tillagnings processen 😮

Tanjis
2014-10-22 21:16
#24

#20 ja visa bild, det såg riktigt intressant ut :)

Lord Vulcan
2014-10-23 09:02
#25

#22 Jag har det i frysen, tar fram i en burk/påse vad jag behöver för typ 2 dagar. Längre kan det inte va framme.

Tanjis
2014-10-23 11:57
#26

#25 jaha, trodde att du hade dom framme sen

Melonclementin
2014-10-23 19:18
#27

#26 jag tror man kan ha framme det lite längre om man torkar det ordentligt och inte låter köttet bli mjukt i mitten. Förslutet i en burk/påse såklart.

Annons:
Tanjis
2014-10-23 19:44
#28

#27 ja för mig var det de som var lite tanken, för annars är det ju bara att ge otorkat typ :/

Turast
2014-10-24 09:28
#29

När jag torkar, torkar jag så hela biten torr, hunden älskar det och jag kan ha det framme väldigt länge utan att det blir dåligt :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

5ara
2015-01-06 18:19
#30

Jag torkade kycklinghjärta till min vovve men det vart ingen succé. Har ni något förslag på annat jag kan prova med som kan falla honom bättre i smaken? :)

Upp till toppen
Annons: