Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 3950 ggr
Max2013
10/19/14, 12:31 PM

Byta till färskfoder från torrfoder

Hej ! Jag funderar på att byta till färskfoder på grund av att min kille inte äter torrfodret så bra se senaste. Han är väldigt kräsen , då tror att färskfoder hade varit ett bättre alternativ av många anledningar . Men han har känslig mage är orolig att magen kommer palla ur , är det någon som har erfarenhet av poffas färskfoder ? Ge gärna tips ! Bör jag vänja över han långsamt eller rakt av ?

Annons:
[Tilde]
10/19/14, 1:41 PM
#1

*följer* Har en hund med spannmålsallergi (möjligtvis något mer, får veta det i veckan) som får specialfoder. Men han äter så dåligt av det så jag vill gärna börja med färskfoder istället… 🤔

[FridaGenborg]
10/19/14, 2:19 PM
#2

Jag skulle ha fasat över till färskfoder försiktigt, blanda i det med torrfoder ett tag innan du går över helt till färskt. Kan rekommendera VoH och Mush vaisto 🙂

[FridaGenborg]
10/19/14, 2:20 PM
#3

Och just ja, jag har ingen erfarenhet av poffas tyvärr.

Mischa
10/19/14, 2:39 PM
#4

Användningen av Poffas är nog väldigt lokalt, gör hon ett helfoder? Har inte riktigt fått grepp om det.

≧◔◡◔≦

LenaK83
10/19/14, 8:55 PM
#5

Jag har också en kräsen hund. Hon hade problem med magen och utreddes. Diarre i 7 veckor. Veterinären kunde inte hitta något fel. Vi prövade olika torrfoder som de rekommenderade men inget hjälpte. En dag träffade jag en med samma problem som sa att byt till färskfoder, det är snällare mot magen och är bra för kräsna hundar med känslig mage. Vi bytte till vom og hundemat och hon blev bättre direkt! Vi bytte rakt av. Inga problem. Veterinären skulle göra en gastro/endoskopi men vi kunde avboka denna pga av att färskfodret gjorde henne frisk. Jag rekommenderar detta varmt.

Max2013
10/19/14, 10:09 PM
#6

Tack alla för svar , jag fattar det som att hon gör det . Ska faktiskt åka ditt i veckan och prata med henne . #5 Okej det låter ju himla bra ! Ja är helt övertygad nu till att börja med färsk faktiskt , men det är vara frågan vilket får läsa vidare mer innan jag bestämmer mig .

Annons:
isblixt
10/19/14, 11:43 PM
#7

Vi har själva en tjej här hemma som alltid varit känslig i sin mage, hon har inte funkat 100% bra på något torrfoder så vi bestämde oss för att byta över till Vom og hundemat. Förr när vi bytt mellan olika torrfoder har vi varit tvungna att fasa över henne i flera veckor med lös avföring och bubblig mage till följd, men med färskfodret bytte vi rätt över från en måltid till en annan. Inga som helst problem. :) Nu för tiden blir vi ibland tvungna att ge henne torrfoder och ger då Royal Canin Gastro Intestinal, det är inte alltid hundpassaren gillar färskfoder… När vi ska byta till torrfodret så gör vi det försiktigt över några dagar men sen när det är dags för färskfoder igen så ger vi direkt den mängd färskfoder hon ska ha.

Max2013
10/20/14, 3:47 PM
#8

Okej =) Tack!

fridarebecka
10/20/14, 3:54 PM
#9

Vi började övergå sakta till VoHs digestive, den är egentligen för äldre/mindre aktiva hundar men skulle vara snällare mot magen enligt vår djuraffär, den funkade iaf jättebra för oss att börja med :)

[Forest]
10/20/14, 3:58 PM
#10

2 hundar som har haft känslig mage men efter börjat äta färskfoder så tål deras magar mycket "annat" än bara mat. Jag har inte gjort raka foder byten utan 25 procent nytt foder 74 procent av det gamla ökat när jag märkte att magarna mådde bra.

Upp till toppen
Annons: