Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 3232 ggr
kiwikiwi
2014-10-04 11:00

Hane/tik

Hej! Vi har i familjen en border collie hane på 6år. Jag vill nu ha en egen liten bc att träna upp och det kanske eventuellt blir en valp till sommaren:) Jag vill ju träna mycket och även tävla, det blir ju inom agillity och vallning men jag kommer ju precis som med vår nuvarande hund att även spåra och göra annan metala träning och lydnad och ja lite allt möjligt skoj även om det är just agillity och vallning som är inriktiningen! Men undrar nu om jag ska ha en tik eller hane? Så vad tycker ni och vad tror ni skulle passa? Har läst allt jag kommir över och såklart är det väldigt blandat när det gäller vad folk tycker att man ska ha för kön. Jag förstår att det mest beror på individen och kan skilja sig väldigt mycket. Men ni kanske har några åsikter om detta i alla fall. Vi har aldrig haft en tik innan så vet inte riktig hur jobbigt det är när dom löper och så. Blir det problem att ha vår hanhund tillsamans med en ny tikvalp alltså sen när hon blir äldre och börjar löpa? Skulle ni skaffat en tik eller en till hanhund? Vad är mest praktiskt? Kanske ska jag helt gå individen om det endå inte spelar någon roll när det gäller könen? Snälla behöver råd/tips/åsikter om dethär med hane eller tik! Jag är verkligen helt splittrad och vet inte vilket jag ska välja om det nu blir en valp! Tusen tack på förhand och det skulle verkligen underlätta om jag kunde få lite åsikter om det här! Tack tack!

Annons:
Fridaaaa
2014-10-04 11:05
#1

Jag personligen tycker det är lättast att ha två av samma kön om inte den ena är kastrerad vill säga. Slipper man passa på löp osv

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lord Vulcan
2014-10-04 11:18
#2

Håller med #1. Jag ha dock en kastrerad hane och okastrerad tik. Tikar sägs vara mer följsam men jag har en valp så jag vet ej säkert än.

kiwikiwi
2014-10-04 11:18
#3

Tack för svar! Juste det glömde skriva att vår hanhund är kastrerad så det finns ju ingen risk för tjuvparning om vi skulle skaffa en tik. Men han kanske kan bry sig på det även om han är kastrerad det är väll väldigt olika antar jag! Men skulle du endå skaffat en hane om du var jag även om vår hund är kastrerad?

Fridaaaa
2014-10-04 11:29
#4

#3 Gå på magkänsla och den hund som du tycker passa er helt enkelt oavsett könet 

 Så hade jag gjort

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
2014-10-04 11:39
#5

Tycker du borde skaffa en hane om du vill valla och tävla och så, därför att När tikar går in i löp får dom inte Valla iaf tror inte dom får Tävla agility heller, därför då kan man lätt förstöra för andra på Tävlingen om dom har okastrerade hanar.

Och det kanske inte är så kul att ha planerat in en stor Agility tävling, eller kanske ett VA-prov också börjar tiken att löpa så att ni har betalat masse pengar men kan inte åka ''/

Men ta de ni känner blir bäst, detta var bara ett tips ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

CissiD
2014-10-04 12:43
#6

Om du vill tävla så kan de nog va mer praktiskt med en hane. När tikar löper så får de inte vistas på vissa ställen. Har för mig att man på vissa tävlingar inte får ha med en löptik alls. Sen är det även många träningsställen så som kurser som man inte får ta med sig tiken om hon löper. Inte säker på hur många ställen det är menläste en del om det när jag försökte välja om hane eller tik skulle passa mig bäst. Lycka till i ditt val!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
vallhund
2014-11-16 11:46
#7

Jag skulle skaffa en hane, helt enkelt för att jag föredrar hanhundar.

#6 På vallhundstävlingar o prov startar löptikar i lottad ordning. Hur det är med agilitytävlingar vet jag inte, har för mig att de är tillåtna på internationell nivå, samma gäller bruksgrenarna. På många brukshundsklubbar får man hålla till på en särskild plan.

Arbetande hundar, så som t ex jakt, räddning o vallhundar är odugliga om de inte kan koncentrera sig på sitt arbete pga löp.

På utställningar får löptikar delta, erfarna handlers gillar när det finns löptikar i närheten eftersom hanhundar visar sig mycket bättre då. Nu kan man inte ställa ut BCs på nationella utställningar, tog med det som exempel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

CissiD
2014-11-16 11:52
#8

#7 okej va bra. Kommer inte ihåg vilken gren de va man inte fick starta med löptik. Läste om det när jag försökte välja hona eller hane. Så de e över 8 månader sedan. Håller med om att man som hanhunds ägare ska kunna nå sin hund trotts löptikar. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

zuzananas
2014-11-16 12:33
#9

 Alla löptikar får starta på agilitytävling. Men de startar på matta :)

HerrMoro
2014-11-16 13:16
#10

#9 De behöver inte starta på löpmatta, det är upp till varje arrangör att bestämma huruvida matta ska användas eller inte (nationellt).

Till TS; gå på magkänslan, speciellt om er nuvarande redan är kastrerad, välj den individ som känns rätt för dig. Finns för- och nackdelar med båda könen, jag själv föredrar tikar men det är nog för att min egen är väldigt lättsam. Inte alls jobbig kring löp eller skendräktighet, hon är inte heller sur, grinig eller "bitchig".
När det gäller tävlingar och deltagande är löptikar inte välkomna i lydnad (undantag internationellt och SM 2015-2016) eller bruks, om jag förstått det rätt. Däremot i t.ex. freestyle, HtM, agility, IPO, rally, drag och viltspår är löptikar tillåtna.

CissiD
2014-11-16 15:17
#11

#10 tack de va nog lydnad ja kollat på. De e en av de grenarjag vill tävla i. Svårt att hålla isär all fakta ibland :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

zuzananas
2014-11-16 19:35
#12

 #10 Jaha okej, det visste jag faktiskt inte. Har bara tävlat med hane  än så länga och på alla tävlingar vi har varit på har löptikarna fått starta på matta.

[Forest]
2014-11-16 20:57
#13

Jag har fått känslan att hanar är mer på har mer energi, därmed kanske dom når längre och orkar ett lopp till med mer energi. Det är min känsla jag har fått av energiska hanar på ett bra sätt. Sen har jag träffat tikar som givet vis går kanon med på agilitybanan och dom vinner även dom. 😉 Bästa tipset gå på magkänslan när du väljer valp lycka till.

Annons:
Lizelda
2014-11-16 21:27
#14

Jag tycker du borde skaffa en hane. De är allmänt mer mysiga, följsamma och jämnare i humöret.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Forest]
2014-11-25 20:24
#15

14 Den känslan har inte jag fått av hanar, då det måste vara vad du fått mer känslan av för min är helt tvärtom men då har jag 3 tikar med hög mysfaktor på, som inte är griniga och jobbar gärna med än,

Fridaaaa
2014-11-25 20:41
#16

Håller med #15.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lizelda
2014-11-25 21:21
#17

Jodå, visst är tikar mysiga! Det var inte det som var min poäng utan att tikars humör pendlar mer än en hanes. Hanar är lugnare och stabilare.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Agda
2014-11-25 21:46
#18

Av vad jag har sett så kan hanarna vara mycket jobbigare än tikar vid löp. Tikar löper ca 1-2 gånger/år och det under ca 3 veckor. De flesta har en regelbunden cykel så att man kan veta ungefär när de kommer löpa nästa gång (så då kan man undvika att planera in någon tävling när de ska löpa). Det som kan vara jobbigt är om tiken inte städar efter sig, men då kan man ha tikskydd och bindor på henne. En del kan bli lite bitchiga, min gråhund löpte med 5 månaders mellanrum (vilket är väldigt ofta), städade inte efter sig, var väldigt bitchig och fick livmoderinflammation (som det är en risk att tikar kan få) när hon var 5 år. Och vår golden löper med ca 10-12 månaders mellanrum, städar efter sig och är inte minsta bitchig. Så det kan variera en hel del mellan individer (och säkert raser också).

Bor man i närheten av tikar och har hanhund så är ju risken att hanen vill springa efter de tikarna hela tiden när de löper. Jag bor själv i en by där vi på fyra gårdar har tikar, två hanhundsägare längre bort i byn brukar få åka hitåt och hämta sina hundar då och då (fast då är ena ägaren också så dum att den släpper sin hane, jakthund, lös och tror att den ska stanna kvar på gården …).

Om du har möjlighet är det kanske bäst om du träffar både tikar och hanar av rasen och får se hur de är.

Fridaaaa
2014-11-25 22:04
#19

#17 De kan göra men är inte så på alla tikar, likväl på hanar 🙂
Stabilare håller jag inte med om att det sitter överlag i könet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
2014-11-25 22:25
#20

#17 Kan tyvärr inte hålla med, Den i vårt hur som har MEst Stabilt humör är min tik Visst hon är En riktigt Surunge när hon löper men utöver det har hon mer stabilt hmör än våra tre andra hanar

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
[Forest]
2014-11-26 10:52
#21

17. Jag håller inte heller med. Här i våran stad träffar jag mer o mer på tämligen hanar som gör anfallsmoment mot andra hundar det kallar jag inte så stabilt. Jag känner flera som verkligen inte har så hög mysfaktor på då dom är mer självständiga hanar, dom tycker väl om att ägaren myser lite med dom inte alls så dom kryper upp för mys i soffan osv. Våra tikar är inte sura vid löp ren slump? kanske det, ingen av dom är ovilliga att arbeta även vid löptiden. Medans hanar i närheten har bara en sak i huvudet, med sina matvägra,gråtande och otroligt svåra att arbeta med på hemmafronten så tycker inte jag att hanar är lättare. Detta är vad jag har fått för uppfattning av hanhundar i våran närhet, men min uppfattning är knappast den andra anser stämmer då det är mycket olika från individen och inte könet på hunden :)

Upp till toppen
Annons: