Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1523 ggr
[MikaelaR]
10/2/14, 6:07 PM

Torrfoder hur gör ni?

Har du fri tillgång på foder till din hund?

Annons:
[MikaelaR]
10/2/14, 6:09 PM
#1

Förut mätte jag upp enligt rekommendationer på påsen men eftersom min hund inte är något matvrak så har jag fri tillgång på torrfoder nu eftersom hon ändå äter när hon själv vill och sen verkar hon kunna känna efter när hon är mätt hon överäter inte hade jag haft ett riktigt matvrak till hund som kan sluka hur mycket som helst och bli tjock hade jag mätt upp det igen 🙂

Fridaaaa
10/2/14, 6:09 PM
#2

Aldrig haft fri tillgång till foder till några hundar. De har fått 2 gånger om dagen oavsett om det är torrfoder, blötmat eller färskfoder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chinesecrestedlover
10/2/14, 6:19 PM
#3

Mina hundar får sitt torrfoder två gånger om dagen. Som valpar/unghundar har de fått tre-fyra gånger om dagen (beroende på ålder). Vid en sjukdomsperiod (varade under flera månader) fick ena hunden även som vuxen mat (men då var det mestadels hemgjord specialmat) tre-fyra gånger om dagen. 

Kan tillägga att ena hunden är petig med mat och äter bara tills han är mätt och den andra (lilla tiken) äter (om hon skulle få) tills hon spricker.

[fabienne]
10/2/14, 6:48 PM
#4

Nej, min hade förmodligen ätit ihjäl sig om han fick fri tillgång på mat…

SuperLimm
10/2/14, 6:48 PM
#5

Eftersom min hund kan äta tills hon spricker skulle det inte funka att ha fri tillgång :)

Mvh Linn

[FridaGenborg]
10/2/14, 7:01 PM
#6

Min förra hund hade fri tillgång på torrfoder.

Annons:
russin
10/2/14, 7:04 PM
#7

Min upplevelse från den tiden jag gav torrfoder var, att den hund som hade fri tillgång åt mycket sämre än den som som fick hinna bli hungrig mellan målen. Fri tillgång gjorde att maten blev tråkig.

[MikaelaR]
10/2/14, 7:06 PM
#8

Så har det inte varit för dem hundar jag ägt #7 

Min jack russell tik jag har nu är väldigt petig jag har alltid gett henne uppmätt typ 2 gånger om dagen men hon åt ingenting av det jag serverade ändå även fast hon inte hade fri tillgång. Så nu när jag har fri tillgång så äter hon när hon blir hungrig och det funkar bättre för oss

Lord Vulcan
10/2/14, 7:20 PM
#9

Min jrt hade fri tillgång. Nu har jag en valp som kan äta ständigt. Får mat 3 ggr per dag.

Anne-Li Will
10/2/14, 7:42 PM
#10

Nej, tycker det är det dummaste man kan göra. Morgon och kväll är det som gäller.

Anibaz
10/2/14, 7:49 PM
#11

Nej, jag skulle aldrig ha fri tillgång på foder åt mina hundar. Tiken skulle verkligen äta ihjäl sig och hanen skulle knappt äta alls. Sen vill jag ha koll på när mina hundar äter så att jag kan planera aktiviteter och motion därefter.

[MikaelaR]
10/2/14, 8:08 PM
#12

Fast att säga att det är det dummaste man kan göra stämmer inte helt och hållet det är ju olika vad som funkar från hund till hund. Det som passar min hund kanske inte passar din hund och så vidare…

Saffran0Spice
10/2/14, 8:15 PM
#13

Nej, han får två gånger om dagen - inte för att han är ett matvrak, utan för att katten äter upp maten annars!
Han hade inte haft mat framme även om katten inte var ett problem då det är onödigt att låta den stå på det sättet enligt mig =)

Annons:
Viccan92
10/2/14, 8:47 PM
#14

Hade det tidigare men nu går det inte längre med två hundar som är båda galna i mat.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Ambrose
10/2/14, 9:07 PM
#15

Ingen idé. Hon äter upp allt på 5 sekunder ändå… och hade hon fått obegränsad mängd hade hon ätit tills det sprutade ur öronen. Mat e gott ^^

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

vallhund
10/2/14, 10:14 PM
#16

Saknade alternativet ibland/varierar. En gång när jag köpt 25 kg kyckingskrov var det så kallt ute att jag inte kunde halvtina det ens för att frysa in i portioner.

Leon lät sig väl smaka o jag behövde inte servera honom någon mat så länge det fanns något kvar av den djupfrysta kycklingskrov klumpen, inte gick han upp i vikt heller.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
10/2/14, 10:19 PM
#17

Här väger jag maten eftersom dom öka i vikt. Delar upp deras torrfoder i påsar och färsk maten som även vägs är märkt så det enkelt kan ges av alla i familjen. Dom får mat 3 gånger per dag inte spikade tider men ofta innan 7 är det frukost vid 12-13 middagen och 19-20 kvällsmaten.

[Forest]
10/2/14, 10:20 PM
#18

Glömde skriva 3 hundar så fri tillgång skulle inte funka här.

Murmeltuss
10/2/14, 10:23 PM
#19

Nej, men endast för att han får det blandat med köttkross. Har haft fri tillgång tidigare och gnäller han eller verkar hungrig nu (mycket sällan dock) så får han extra torrfoder.

Millan_J
10/2/14, 11:39 PM
#20

Mina får två ggr om dagen. Har två hundar som går på olika foder och det är viktigt att de äter rätt mat.

 Sen tycker jag personligen inte att det kanske är så bra att ha maten stå framme. Var och en får självklart göra som dom vill och passar. Men Jag tycker framför allt på sommaren att det är ganska ofräscht med flugor och andra kryp som kan lägga ägg osv.

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

Annons:
Tajsa
10/3/14, 7:49 AM
#21

Den ena får inte fri tillgång dock får hon mat ofta och i mindre portioner pga sjukdom tidigare som tvingade oss till det. Valpen har varit helt hopplös på att åta så hon har i princip fri tillgång även om vi plockar bort skålen till och från och den står tom mellan måltiderna om hon äter upp. Det funkar bäst för oss som det är nu.

LinaK
10/3/14, 12:57 PM
#22

Skulle nog inte kunna ha fri tillgång här hemma då jag har två matvrak (speciellt den ena) och de skulle nog äta tills de stupade. De får två gånger om dagen morgon och eftermiddag/kväll.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

indra-bus
10/3/14, 1:15 PM
#23

#13 Här äter katten oxå upp hundmaten om de blir kvar. Ja ger 2 ggr dag .

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

IdaKw
10/3/14, 1:21 PM
#24

2 dl torrfoder 2 grr per dag :). Labbetik.

[MikaelaR]
10/3/14, 1:39 PM
#25

Får hon bara 4 dl torrfoder per dag ? verkar ju jättelite för en labrador!

Mischa
10/3/14, 1:49 PM
#26

Är uppväxt med konceptet "fri tillgång" vilket fungerar för en del hundar och ägare. Själv vill jag veta hur mycket min hund får i sig och kunna reglera vid behov.

≧◔◡◔≦

Frida B
10/3/14, 2:29 PM
#27

#25 beror på vilket torrfoder hunden får, hur mycket hunden väger (och hur stor hunden är i sig).

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
[MikaelaR]
10/3/14, 2:40 PM
#28

#27 det förstår jag väl men jag har ju kollat på ganska många torrfoder och ingen har rekommenderat enbart 4 dl till så stora hundar därav min fråga

Honestyisdead
10/3/14, 2:46 PM
#29

Ingen av våra hundar kunde ha fri tillgång.

Frida B
10/3/14, 3:19 PM
#30

#28 orijen behöver en hund på 30 kg ha ca 240 g (normalaktiv hund), och hur mycket 1 dl väger är väldigt relativt. Men vad kan en dl torrfoder väga, lite drygt 100g? Någon som har koll?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
10/3/14, 3:21 PM
#31

#25 Hur många dl man fodrar med beror ju på vilket foder man utfodrar hunden med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[MikaelaR]
10/3/14, 3:32 PM
#32

Ja jag vet redan det #31 

och det sa jag ju också nyss att jag redan vet ni behöver inte förklara det för mig, ville ha svar från personen jag skrev till. Kan också vara intressant o se vad det är för foder, verkar ju vara billigt i längden om man bara utfodrar så lite har testat upp mot 6 torrfodermärken till min jack russell terrier tik på 5 o ett halvt kg hon behöver cirka 2 dl per dag på nästan alla

IdaKw
10/3/14, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#25 Hon vägde ca 32 kg senast vi vägde henne hos vet. Hon äter Taste of the wild, pacific stream (http://animail.se/taste-of-the-wild-pacific-stream-canine-formula-13-61-kg.html). Hon får alltså ca 2 dl morgon och kväll, jag kör med ögonmått. Sen använder jag just nu hennes foder (+ lite blodpudding slinker ner ibland) som godis när jag tränar med henne. Så det blir ändå lite mer än 4 dl. Hon är jättefin i kropp och päls och går inte hungrig bara för att hon får 2 dl morgon och kväll :). Byggt muskler fint och är pigg och glad. Ibland får hon inte mat alls på kvällen, eller mindre mat än två dl. Det beror på hur mycket hon ätit under dagen. Men brukar ge henne något. 
Hon lägger väldigt lätt på sig om hon får mer. Hon har ätit RC och Eukanuba (stavningen kanske inte är korrekt) och då var hon tvungen att äta mycket mer, speciellt RC, men det var hennes valpfoder som vi fortsatte med ett tag tills hon började matvägra och klia sig. Då åt hon kanske 10 dl per dag (kommer inte riktigt ihåg) Och Eukanuba blev hon ful i pälsen av och kliade sig som en tok. 

Alla hundar är olika fodermässigt.  4 dl funkar galant för oss just nu. Sen som sagt så får hon mer i godisform under träning. Och just nu är vi inte så aktiva heller då jag har ultra mycket plugg och jobb. Men det betyder inte att 4 dl för en annan labbe i samma storlek som äter samma foder kan äta samma mängd. Man får ju anpassa lite.

[MikaelaR]
10/3/14, 7:18 PM
#34

#33 så länge det funkar för er så är det ju inga problem. Blev bara lite förvånad.

Annons:
[Forest]
10/4/14, 9:07 AM
#35

33 jätte fin sött klipp på henne när hon lär sig gäspa 😘

IdaKw
10/4/14, 12:12 PM
#36

#35 tack :D

Upp till toppen
Annons: