Annons:
Etikettbeteende
Läst 2161 ggr
[JenniN]
10/2/14, 1:07 PM

jagad av hundar

Någon mer än jag som har sett programmet jagad av hundar och som tycker att det inte verkar som en bra idé? 

Hundarna dreglar, skäller, hoppar, "anfaller" varandra. Och vid ett tilfälle så vände sig den ena hunden också mot sin tränare. Hade inte det räckt med en hund?

Annons:
Fridaaaa
10/2/14, 1:09 PM
#1

Löjligt program i mina ögon som jag inte förstår syftet med.
Okunniga inom hundar tror jag kan få fel uppfattning kring hundarna/raserna också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Varga
10/2/14, 1:19 PM
#2

Jag blir jättearg när jag ser reklam för det programmet. Det bidrar bara till att folk som är rädda eller osäkra på hundar blir ännu mer rädda och osäkra på hundar, vilket är väldigt kontraproduktivt! :/ Det räcker verkligen med alla problemhundar som hamnar hos fel hem och skrämmer folk, vi behöver inte ett TV-program om det också. Det finns ju redan en hel del program om problemhundar, så varför spä på ytterligare med ett program om "rabiata" hundar?!

Saffran0Spice
10/2/14, 3:15 PM
#3

Läste någonstans att SKK (eller var det Jordbruksverket…) blev riktigt förbannade över programmet då det er fel bild av hundar och vissa raser, de uppmanade till bojkott av programmet om jag inte minns fel.

Turast
10/2/14, 3:23 PM
#4

vägrat att se det. idiotiskt att få människor rädda för  hundar och de som redan är hundar att bli ännu mer rädda. Dessutom får vi hundägare dåligt rykte och våra hundar ännu sämre. 

En skiträdd kille i 19 års åldern kollade nervöst bakåt på mig och min collie och sa till sin vän "fan det är en sån där farlig schäferhund" 
Jag tyckte riktigt synd om honom och bytte sida av vägen så att han skulle slippa gå framför min "farliga" hund :( Så synd! 

SKK gjorde rätt i att skriva ett argt brev till TV3. Fredrik Steen (som jag oftast inte delar åsikter om saker med) skrev ett bra inlägg på sin blogg om "jagad av hundar" som jag håller med fullt ut om! http://blogg.agria.se/fredriksteen/2014/10/01/nu-har-jag-en-uppfattning-jagad-av-hundar/

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

teezan
10/2/14, 3:26 PM
#5

Min spontana tanke var också, som ni andra skriver, att det bara skapar mer osäkerhet kring hundar och även vissa raser. Det känns sÅ oseriöst.. och fruktansvärt löjligt!

Fialialej
10/2/14, 3:52 PM
#6

Jag tror faktiskt inte att programmet skapar mer hundrädsla bland de som tittar. Är man redan hundrädd sedan tidigare och ser programmet kanske det spär på rädslan, inte vet jag.  Men jag tror inte att någon (läs; speciellt många)  "blir" hundrädd eller negativt inställda  till hundar av att titta, eller ändrar uppfattning om hundar efter att ha sett programmet.

Hur hundarna trivs i situationen eller ej vet jag inte för jag har ingen erfarenhet av skydds och vakttränade hundar.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Varga
10/2/14, 3:53 PM
#7

En annan grej som jag kom att tänka på när jag såg klippet som Fredrik Steen länkade där, är att om människan som ska springa ifrån hundarna faktiskt är mer eller mindre hundrädd och blir fångad av hundarna så att säga - tror ni inte att människan i fråga reagerar instinktivt och försöker slå ifrån sig hundarna? Så oavsett om hundarna är tränade att attackera ryggsäcken är det så lätt att människan slår ut med en armbåge eller vad som helst, får en hand uppsliten av en tand av misstag… Så antingen blir hundarna skadade eller så kan de riskera avlivning för att de "bitit" någon… Fräscht.

Majken!
10/2/14, 3:59 PM
#8

#7 Den typen av hundar har munnen stängda då de bitit sig fast, så du kommer inte att bli rispad av misstag. DÄremot finns det ju många andra grunder till att inte titta på programmet och att nyanserat försöka beskriva för icke-hundfolk varför det dels inte speglar sanningen kring våra hundar och dels är jävligt osmakligt.

Turast
10/2/14, 4:05 PM
#9

#6 men om barn kollar på det då? Tror du inte de tycker hundarna är läskiga? Och att sedan se en likadan på stan lär ju vara väldigt obehagligt. Tror inte hundmänniskor förstår att ofta är okunniga Ej hundintresserade inte alls bra på att se eller förstå att hundarna är tränade till dessa saker och inte ska rispa av misstag osv.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Varga
10/2/14, 4:11 PM
#10

#8 Absolut, men man kan aldrig lita till 100% på att allt blir rätt, det finns alltid en risk. Och vi som spekulerar här vet inte exakt vilken typ av träning hundarna har, oavsett vad som skrivs. Det fuskas som tusan när det gäller att tjäna pengar. Om inte annat kan människan som springer lätt få panik och i paniken försöka skaka av sig hunden(arna) genom att skada den/dem.

Och sen finns det såklart en hel hög andra grunder att inte stötta (alltså titta) på programmet.

Fialialej
10/2/14, 4:11 PM
#11

#9 det går väl kl 21 på kvällen = inte för barn. Föräldrar har ett ansvar där tycker jag.

"På natten är alla katter svarta"

vallhund
10/2/14, 4:19 PM
#12

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Turast
10/2/14, 5:14 PM
#13

#11 fast vissa barn i 10-13 års åldern går inte och lägger sig förräns 22, dessutom går det att se på datorn sedan och så tekniska som unga är idag så tror jag många ser tv på så sätt och då spelar inte sändningstiden någon roll.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Varga
10/2/14, 6:26 PM
#14

Förresten, jag fick det här svaret från en av mina bekanta på Facebook när jag la ut länken som #12 länkade här;

"Älskar moralfolks retorik. Istället för att försöka gå ut och förtydliga att detta är inte såhär hundar beter sig så försöker man tysta ner produktionen. Är man rädd att fel folk ska få tag på hundar så tycker jag man ska förespråka om lagändringar och lagar som skyddar djuren mer. Vilket vad jag förstår är redan idag bristfälligt. 

Nu är jag aningen vinklad då jag jobbar med programmet i post-produktionssidan, men 80% av programmet är fiktivt. Redigeringen tar bara bilderna på när hunderna ser som faligast ut och inte hoppar och stutsar när de får "leka" igen. Deltagarna går inte runt i skogen i timmar ensamma. Litauen är inte ett hemskt land där det finns lemlästade människor i skogen. Allt är ju i sken om att detta är ett skräckprogram och kommer klippas som sådant.

Så istället för att informera i bästa Jonas Wahlströms stil och säger till människor att detta är ett fiktivt program, så bestämmer sig folk att försöka tysta och stoppa programmet som i sin tur ger bara mer reklam och edge till programmet.

Eller så lyfter man upp frågan rent lagmässigt, ska det inte vara lättare att granska att djuren hanterades bra och korrekt sätt i en fiktiv produktion? För det finns väl inga regelverk för det, som jag ser det, i Sverige (eller Storbrittanien eller Litauen, beroende på hur man ser det med denna produktion). 

Och om vi ska förbjuda alla produktioner att någonsin visa hundar i negativ anspelningar för risk att idioter kanske skaffar en hund. Ska vi förbjuda vapen i produktioner också för att inte ge folk idéer? Eller inte visa orelaistiska stunts eller biljaktsscener som uppmanar att riskera sig själv och andra?

Min poäng är oavsett hur man tycker om produktionen och tror att folk kommer se det som fiktivt eller inte (jag hoppas på det annars är det lika bra att dumförklara hela mänskligheten), så om man bryr sig om djuren så ska man inte hindra program eller program utan uppmärksamma om att det kanske behövs bättre lagar som skyddar djuren."

Varga
10/2/14, 6:28 PM
#15

Det är alltså inte vad jag tycker utan det är en bekant till mig. Konversationen ligger offentlig på min FB-sida om man vill se svar och så där. :)

[TeamGolden]
10/4/14, 12:42 AM
#16

Tyckte inte programmet var så farligt som jag trodde, och jag var mycket skeptisk innan och av bara se trailern. Sen låg ju fokusen inte jättestor på hundarna de är tränade på väskan vad jag fattat det som men kan ärligt säga att jag inte såg klart programmet det lilla jag såg tror jag inte bidrar till hundrädsla hos tittare eller de jagade, att det därimot är ett tråkigt koncept är en helt annan sak då jag tycker typen av program som detta inte intresserar mig särskilt.

Mischa
10/4/14, 2:46 PM
#17

Har inte sett programmet. De flesta argument mot programidéen gäller ökad hundrädsla bland tittarna, men få verkar ta upp riskerna för ökat intresse av "Busk/fulskydd" vilket skulle kunna bli problematiskt.

≧◔◡◔≦

Upp till toppen
Annons: