Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 767 ggr
elima_2
2014-10-02 12:59

Alergivänlig hund, vilken?

Vi har funderingar i framtiden på att bli med hund, sambon och äldsta sonen är pälsdjursallergiker, inte jättesvår allergi utan det kliar i ögonen och sånt.

Barnen är 5 och 9 år så dom är inga småbarn längre och kan handskas mer varsamt med hundar.

Vi skulle vilja ha en hund som är lättlärd, barnvänlig, inte fäller och som behöver lagom mycket motion och lagom mycket pälsvård.

Finns någon sådan hund?

Vi har inte tänkt att bara köpa utan vi vill vara pålästa om rasen och kunna det mesta innan köp, men jag vill kolla runt lite vad som finns.

Sen kan det vara svårt att hitta det vi söker hr uppe i norr, bor i Kiruna, men läsa på kan man ju ändå :)

Annons:
Fridaaaa
2014-10-02 13:04
#1

Går egentligen inte att rekommendera någon ras då det kan skilja sig så mycket mellan allergiker och ja även inom vissa raser, man tål t.ex en hund av en viss ras men inte nästa hund av samma ras. 

Barnvänlig beror inte på ras skulle jag säga.
Ang fällandet finns pudel, bichon frisé, nakenhundar  bland annat.

Valpar är mer allergi"framkallande" om man säger så och överlag (som jag upplever det) så tål många kastrerade bättre av någon anledning

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

drika
2014-10-02 13:11
#2

dvärgpudel om ni håller den nerklippt hela tiden annars blir det mycket pälsvård. sedan är det en bättre storlek om barnen vill träna/leka med den:)

Hälsningar

Fredrika

Cavia
2014-10-02 13:20
#3

Min tik är en blandras mellan 3 raser och  rätt så långhårig. Jag har 3 st vänner som alla lider av svår pälsdjursallergi…men alla 3 får inga som helst symptom när dom träffar min hund….så det är väldigt individuellt vad man som allergiker tål och inte.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

vallhund
2014-10-02 13:27
elima_2
2014-10-02 13:32
#5

Vet att det an skilja mycket från hund till hund och från person till person. Vi lånade en bichon frise, fast det var bara ett dygn men ingen reagerade på den alls, ändå låg den med oss i soffan och gosade.

Pudel har vi funderat lite på, men som sagt, vi vill lära oss mycket innan vi blir med hund

luckysheltie
2014-10-02 13:35
#6

Bichon havanais som ni kan hålla ner klippt. Känner två stycken som har sådana och de har barn och så brukar de vara allergivänliga för de flesta.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
Cavia
2014-10-02 14:02
#7

En annan sak, är det konstaterat att det är just pälsdjursallergi det gäller, så det inte är proteinet (djurets kroppsvätskor) de är allergiska mot?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

elima_2
2014-10-02 15:57
#8

#7 Sambon vet jag inte ens om han är testad.. Men han är allergisk, sen mot exakt vad vet jag inte.. Han brukar bli lite röd när hundar klöser lite på honom (men det kanske alla blir) och nyser/rinnande näsa.

Äldsta pojken får röda kliande ögon, testad med blodprov för många år sedan, stod bara då att han är allergisk mot hund, katt, häst (eller nåt sånt, är ett tag sedan)

Sambon har även lindrig astma, men den märks knappt av alls, ibland om vi är länge hos någon med katt (katt tål han sämst)

Vovisch nr2
2014-10-02 17:50
#9

Är själv Bichonägare och tycker absolut att du ska kolla upp Bichon Frisè! Underbar ras! Du får gärna fråga om du undrar något om rasen!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

elima_2
2014-10-02 19:28
#10

#9 Är lite nyfiken på bichon, men hur avancerad är pälsvården? Går det snabbt att lära sig hur man sköter pälsen?

Är det en skällig ras? Eller beror det helt på individen?

Lättlärda? Keliga?

Jag vill helst ha en liten-medelstor hund, som inte tar alltför mycket plats

Vovisch nr2
2014-10-02 20:04
#11

#10 Om man inte håller en Bichon Frisè nerklippt så behöver man att borsta varje dag för att pälsen inte ska få jobbiga tovor.Så man måste tycka att pälsvård är kul, man tjänar på det  i längden! Jag har aldrig  träffat en av rasen som har varit skällig! De är inte "kända" för att vara det heller. Min hund är väldigt lättlärd, bara man har godis så! ;) Hon älskar att gå långa promenader i skog och mark och hänger på med allt! Pixie är väldigt mysig och otroligt tillgiven! ❤️

Det var lite om rasen Bichon Frisè!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

elima_2
2014-10-02 20:25
#12

Vi skulle vilja ha en hund som även barnen kan hjälpa till med, gå ut osv, en liten hund är väl lättare att hålla i..

Det är den där pälsvården som känns lite sådär, har en kompis som haft bichon frise som sagt att det är jättejobbigt att hålla på bada/borsta/klippa..

Jag har aldrig hållt på med sånt så jag har ingen aning om jag har det intresset eller inte.. ;)

vallhund
2014-10-02 21:58
#13

Allergitester är ofta väldigt missvisande. Min son är grymt allergisk mot både hund o katt, gäller såväl päls som saliv o hudflagor/kvalster. Har aldrig setts vare sig på pricktest eller blodprover, enligt dessa är han bara allergisk mot gräspollen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
elima_2
2014-10-02 22:05
#14

Skulle vi skaffa en hund så skulle jag först vilja att vi träffade hunden några gånger och gosade riktigt mycket med den och så får dom känna efter om dom verkar tåla eller inte. Hoppas att det finns den möjligheten när/om vi skaffar hund

Upp till toppen
Annons: