Annons:
Etiketthälsa
Läst 2604 ggr
Viccan92
2014-09-30 21:00

Jobba upp frambenen

Min tax är ju väldigt kobent på frambenen. Efter att ha pratat med en uppfödare och även visat bilder så blev hon helt förfärad över hur illa dem var. Han har inga problem som det är just nu.

Jag undrar hur man ska kunna förebygga att han får problem? Jag räknar med att han kommer få det i framtiden men vill ju såklart att det ska ta många år. Har slutat helt med agilityn som det är iaf.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
russin
2014-09-30 21:24
#1

Du har ingen bild ? Har en veterinär kikat på hunden ?

Viccan92
2014-09-30 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här sitter han i sängen visserligen men mycket rakare är dem inte. Alla veterinärer vi träffat säger "Men ska inte taxar se ut så". Så nej jag litar inte på dem ang det.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

russin
2014-10-01 11:09
#3

Ah, han ser ut att ha väldigt veka mellanhänder alternativt mycket utåtvridna tassar (svårt se på bilden vilket det är). Det sistnämnda är vanligt i min ras, men sällan att någon har problem med det.

Men det är väl inte lika vanligt hos tax, så därav min undran om veterinär kikat på benen. Tycker du ska kontakta en hundfysioterapeut (brukar finnas på större djursjukhus) som kan ge ett mer specifikt träningsschema även om jag är tveksam till om det går att träna upp - men du kan säkert få bra råd hos en sådan som är duktig på anatomi och muskler 🙂

Viccan92
2014-10-01 15:55
#4

Det är tyvärr väldigt vanligt på tax. En uppfödare jag känner säger att han inte kommer få problem då han är så pass liten men jag är osäker ändå. Jag har inte råd att gå till en hundfysioterapeut. Jag har pengar till veterinär ja men det är för nödfall och han har ju inte ont av det som det är nu. Är inget som hindrar honom på något sätt. Han skuttar och hoppar mer än vad han ska anser jag. Hoppas jag får jobb snart så jag har råd med sånt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

SuperLimm
2014-10-01 18:53
#5

Hur tränar man hunden om den har veka mellanhänder? Går det att träna upp det?

Mvh Linn

russin
2014-10-01 21:46
#6

Ut och rör på er i blåbärsris och i skogen. Det viktigaste är allsidig träning på bra underlag. Asfalt sliter mer än stigar i skogen🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: