Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 419 ggr
slarvigt
2014-09-30 20:42

Markera vid sök

När jag leker med min hund brukar jag ibland avbryta för att gömma den så att hon måste söka upp den. Hon börjar bli riktigt bra på detta, men jag tänker att det kanske vore bra att lära henne att markera när hon hittat den istället för att ta den? Som en förberedelse för kantarellsöket som jag tänkte börja med senare. Hur lär man in det?

Annons:
slarvigt
2014-10-01 08:41
#1

"Den" är alltså en leksak, haha. Var nog lite trött när jag skrev detta ;) Ingen som har tips på hur man lär in detta?

Ison
2014-10-01 12:14
#2

Vad för typ av markering vill du ha? Tex ligg markering hade jag lärt in på sidan av med en klicker, och så fort hunden nosar på den, klick+godis när hunden kan de säga ligg så fort hunden nosar på den, hunden lägger sig klick+godis. Och tillsist lägga saken framför, hunden går fram och lägger sig självmant utan hjälp av ord som ligg osv. Du kan ju lära in att "vart är trasseln" eller vad du nu vill ha betyder leta upp och markera.

slarvigt
2014-10-01 12:23
#3

Ja, exakt så var det jag tänkte! Tack! Jag vill som sagt prova kantarellsök senare och vet många som har problem med att hundarna äter upp svamparna så (även om man får vidta åtgärder när man tränar in kantarellsöket också) kan det nog vara bra att ha övat in en tydlig markering istället för att hunden lär sig att ta den med munnen :)

Upp till toppen
Annons: