Annons:
Etiketthälsa
Läst 1210 ggr
Boris/Vlad
9/30/14, 5:35 PM

Hormonell förändring hos tik?

Min  3-åriga tik inseminerades hos förra ägaren 2 ggr utan resultat. Jag fick ingen ingående info mer än att veterinär hade sagt att hon hade en (bakteriell?) miljö som inte var gynnsam för spermierna. Hon såldes och jag köpte henne. Säljaren informerade, när jag frågade om hunden varit frisk tidigare, om att hon haft löp där hon blödde ganska mycket, men att det senaste löpet var mer normalt. (Hon har ännu inte hunnit ha något löp hos mig, så jag kan inte yttra mig.)

Hon har en lite svullen "muff" alltid, idag tog jag henne till veterinären då hon haft lite flytningar på senaste. Ultraljudet visade normal livmoder och inga förstorade äggstockar, normal urinblåsa. Ett bakterieprov togs men hon har ingen bakteriell infektion. En hormonell förändring var slutsatsen, med råd och att tvätta henne med lactacyd. Kan vara övergående och rätta till sig med tiden eller i samband med löp sa veterinären. Skulle problemen utvecklas till en livmoderinflammation så är det kastrering som gäller.

Då undrar jag, är det någon här inne som haft en tik med liknande? Hur slutade det? Jag har inga planer på att avla på henne eftersom hon inte blivit dräktig tidigare, men är ändå intresserad av att höra om någon haft en tik med liknande och i så fall nyfiken på om tiken kunnat bli dräktig, utvecklat livmoderinflammation eller något annat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: