Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 955 ggr
Candy123
2014-09-23 11:45

Skulle en (A)kelpie kunna passa mig?

Jag kommer att skaffa min första egna hund om 2-3 år vi har just nu 2 golden retriever. Men till min fråga tror ni att jag skulle kunna äga en Australian kelpie?

Detta skulle jag kunna erbjuda

- Normalt  promenader  2h - 2,5h

- skulle vilja tävla i antingen agility/ rallylydand/ Lydnad beroende på vad hunden har för höfter och vad de tycker om, så detta kommer jag att träna ca 3 ggr i veckan

- olika spår, 1-2ggr i veckan

- cykling 1-2ggr i veckan

- Kanske prova på vallning

Jag vill gärna ha tips på olika kennlar som ni rekommenderar. om detta som jag kan erbjuda inte skulle räcka vad borde jag då lägga till/Ändra på. fråga bara om det är något som är oklart 🙂

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Annons:
vallhund
2014-09-23 13:16
#1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Candy123
2014-09-23 17:33
#2

#1 tack för länken :), men hade läst den sen tidigare :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Lathundarna
2014-09-23 20:54
#3

Att sysselsätta en kelpie är inga svårigheter, man är bara väldigt aktiv som person som älskar träning av alla de slag, utmaningar av alla de sorter, kan tänka utanför den fyrkantiga lådan samt har en väldigt god självdistans och mängder av humor. Man bör även ha god koll på vad man skaffat, så att just energinivå samt arbetsvilja redan från start inte kommer som en chock med posten.

Att leva med en kelpie kan däremot skilja sig från t ex cavalier, golden retriever, etc. För att bäst förstå hur en kelpie är att leva med, ta dig ut och ställ just den frågan till ägare av rasen. Det är det absolut bästa sättet att få reda på om det är en ras man kan tänkas trivas att leva tillsammans med, eller om det är lika bra att kika efter något annat.

Lycka till med ditt rasval!

Candy123
2014-09-24 15:14
#4

Presis som jag uppfattat dem :) Det är tyvärr det lite svårt att träffa kelpie ägare när man inte kan så bra finska, jag har varit och sett på ganska många agility tävlingar där kelpier har varit med men tyvärr har alla ägare varit finskar :/. Jag har träffat en kelpie som jag kunnat hälsa på och prata med ägaren och det var när vi var på väg till Sverige med vikingline och hon med kelpien var på väg till ett kennel läger och hann fråga några frågor men tyvärr glömde jag att fråga från vilken kennel hon var från. Har ni några tips på bra kennlar i sverige? :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

[TeamGolden]
2014-09-24 16:35
#5

Ja med de aktiviteterna ser jag inga problem, många glömmer bort att en tränad hund ska va lugn inomhus, även kelpie alla jag träffat som anser sig ha en hund som är "svår i vardagen" är det ägaren som är problemet och inte hunden. Kelpie låter absolut passande, för mer säkra svar kontakta olika uppfödare :-)

Lathundarna
2014-09-25 08:19
#6

#4 Engelska då?

#5 Har du ägt en kelpie/bruksras? Kanske är det så att det handlar om en ägarbrist i de fall du har i åtanke, men jo. En bruksras kan komma kräva mer i vardagen än man trott vilket leder till mer jobb. Passivitet hemma är en självklarhet oavsett ras, dock finns det mycket annat än bara det i en vardag. Och det är inte i alla fall man kan lasta över skulden på ägaren, även om det kanske är så i majoriteten av fallen och även om det är det bekvämaste att göra som utomstående.

Annons:
Candy123
2014-09-27 10:02
#7

#6 har jag faktiskt inte tänkt på :) fasst tyvärr är finkar inte så mycket bättre på engelska än på svenska tyvärr :/ Har ni några uppfödare som ni rekommenderar :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Upp till toppen
Annons: