Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1031 ggr
Wenniz
9/23/14, 10:39 AM

Tips på Hundfoder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska inte byta foder nu men har lite funderingar på det och behöver då lite foder tips!

Jag vet att många vill att man ska Barfa osv sina hundar men jag har inte den möjligheten och sedan blir min ena hund så risig i magen av det (vi testade det för något år sedan men att successivt vänja in men det gick bara inte).

Min ena hund är en aktiv hund och som tränas mycket fysiskt och behöver då ett foder som får henne att hålla energin uppe samt att det innehåller proteiner, fett osv.

Jag har sedan en till hund i hemmet som är betydligt svårare med maten, hon är ganska aktiv men men tränas inte så hårt längre. Hon har känslig mage och är kräsen med maten samt att hon har svårt att hålla vikten - hon har jättelätt för att rasa i vikt.

Mina hundar äter samma mat idag, BRIT Sport och funkar bra men vill gärna ha tips på andra foder. Jag vill inte köra två olika foder då jag inte riktgit har råd med det. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
SuperLimm
9/23/14, 10:45 AM
#1

Har du testat färskfoder då? Finns massor med olika sorter :)

Mvh Linn

LeaBus
9/23/14, 11:05 AM
#2

Nordic sp+. I torrfoder väg hade jag annars rekommenderat Orijen.




Wenniz
9/23/14, 11:07 AM
#3

#1 Japp vi har även testat färskfoder, gjorde det under sommaren men tyvärr blev min ena dålig i magen trots att det var för känslig mage och att vi sakta vänjde in fodret. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Wellcraft
9/23/14, 11:23 AM
#4

Det kan vara jättesvårt att vänja in färskfoder, det kan ta mycket, mycket lång tid.
Skulle gärna rekommendera VoH sprint.
Annars finns acana agility.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

drika
9/23/14, 11:32 AM
#5

Jag gillar four friends torrfoder:)

Hälsningar

Fredrika

[fabienne]
9/23/14, 11:40 AM
#6

Varför funderar du på att byta foder om det nuvarande fungerar bra på hundarna? Alltså vad är det du vill uppnå med ett annat foder?

Annons:
russin
9/23/14, 11:50 AM
#7

Vet många hundar som fungerar på Four Friends - det finns som aktiv variant.

Wenniz
9/23/14, 12:52 PM
#8

#6 Ville bara ha tips på andra foder då min ena hund börjar bli dålig med maten igen, hon äter men inte så ofta som hon skulle behöva. När hon blir så brukar vi byta foder och köra på det. :) Kanske skulle ha skrivit det i texten men aja.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Lord Vulcan
9/23/14, 3:00 PM
#9

Hade en väldigt kräsen jrt och bytte till Purina Proplan. Jättebra mage och åt allt. Ett pluss att pälsen blev fin.

CissiD
9/23/14, 3:10 PM
#10

Jag rekommenderar Orijen. Vår valp mår jätte bra på det och det är spannmålsfritt. De har också olika smaker på vuxen fodret så där kanske du kan byta smak istället för fodersort när hunden inte vill äta. Har läst flera gånger här på forumet att man för magens skull inte ska byta foder för ofta så det kanske kan vara en snällare övergång med samma foder med olika smak? Orijen ger man inte så mycket av så för en kräsen hund som äter dåligt så kan det ju vara bra att de inte behöver äta stor mängd för att få i sig de de behöver. :)

Det finns ju fler foder som har flera smaker också men har inte jätte bra koll på de andra. Har hört väldigt bra om Acana och taste of the wild. Men har inte läst på om dem.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

vallhund
9/23/14, 4:44 PM
#11

Har man inte råd med två olika fodersorter så har man knappast råd med Taste of the wild, K9 Naturals o Ziwi peak, dom två senare hade jag rekommenderat TS.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Agda
9/23/14, 4:50 PM
#12

Purizon gillar våra hundar, det innehåller inget spannmål. Finns tre sorter och de innehåller 17% fett och mellan 37-41% protein.

Min gråhund har i flera år varit extremt kräsen med torrfoder, ibland har hon i princip bara varit skinn och ben då hon matvägrat. Detta torrfoder är det enda jag lyckats få henne att tycka om i längre perioder, har dock varit tvungen att variera mellan sorterna. När jag vande henne vid fodret i början så tog det nog 1 månad innan hennes mage tålde det, hon var inte van vid så kraftigt foder. Att sedan byta mellan sorterna har gått bra, då har jag inte behövt vänja in henne alls på den andra sorten.

Henne trodde jag inte att jag heller skulle lyckas få till att äta färskfoder och råkött, efter invänjning på ca 3-4 månader så fungerade det också. I början fick hon en liten klick rå köttfärs dagligen och då blandade jag med lite morötter eller hundgodis, så det blev lite fast föda med. Efter några veckor fick hon färskfoder (vom og hundemat), ca 0,5 dl i början också ökade jag väldigt sakta tills hon fick 300 gram (full dags"dos" för henne).

[fabienne]
9/24/14, 10:42 AM
#13

#8 Istället för att helt byta mat när hunden tröttnat så kanske det vore en idé att testa att blanda ner lite burkmat eller färskmat (typ en msk eller två) i torrfodret och se om det går att hålla sig till samma torrfoder i grunden? Så kan man välja olika sorter på burkmaten/färskfodret så att maten inte smakar och luktar likadant varje dag. Då får hunden lite mer variation på maten men magen (och resten av kroppen) slipper ställa om sig till ny "grundmat" vare gång hunden bestämt sig för att maten är tråkig. 🙂

Annons:
Turast
9/24/14, 10:59 AM
#14

Jag barfar min hund men har reservfoder i form av torrisar ifall vi ska nånstans där det inte finns frys/kylskåp. Det ändå torrfodret han äter är acana och orijen. Så jag rekommenderar dem!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: