Annons:
Etikettövrigt
Läst 2660 ggr
IceTee
9/22/14, 7:35 PM

Löst springande hund.

Åh vad arg jag är idag! Min pojkvänns grannar har alltid sin grind öppen, vilket resulterar i att deras hund springer som den vill ut på vägen då de inte har koll (tyvärr dog deras förra hund av den anledningen, den sprang ut och blev påkörd.. Stackaren) I alla fall. Idag skulle min pojkvän ta en cykeltur med schäfern (han verkligen älskar det och är alltid kopplad då) och då springer hunden rakt ut framför hans cykel! Lyckligt nog klarade båda hundarna sig, och pojkvännen kom undan med bara en obrukbar cykel och rätt mörbultad vad… Finns det någon lag man kan hänvisa till när man pratar med dem om det? Det måste ju klassas som en fara för både människor och hund? Det är en så fin hund, vill inte se den komma till skada!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Namiko
9/22/14, 7:48 PM
#1

Det första som står i lagen om tillsyn över hundar och katter:

"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Tjeja
9/22/14, 7:58 PM
#2

Cykeln ska bli ersatt av grannarna. Troligtvis täcks det av deras hemförsäkring om de har en drulleförsäkring med i den!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

VildaVittra
9/22/14, 8:01 PM
#3

#2 Jag tror du menar ansvarsförsäkring och inte drulle.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

drika
9/22/14, 8:13 PM
#4

Ta den till polisen och säg att du hittade den på vägen! Sen kan du ju upplysa ägaren om att den finns där och fortsätt så varje gång den är på vägen så kanske dem stänger grinden..:) Annars får du ta ett  snack med dem!

Hälsningar

Fredrika

Asja
9/22/14, 8:44 PM
#5

Det bästa är väl att dra ut en kopia på lagtexten, ta den i näven och gå över och prata med grannarna. Blir de t tjafs tar du fram utskriften. Påtala för dem att de har strikt ägaransvar och att alla skador som deras hund orsakar ska de ersätta, således är de skyldiga att stå för reparationskostnaderna alt en ny cykel. Detta är mycket klart och tydligt reglerat i svensk lag; 2007:1150, 19 §.

https://lagen.nu/2007:1150

===

Mischa
9/22/14, 10:06 PM
#6

Tala med dem, berätta att hunden höll på att skapa en olycka och att det inte är särskilt roande att deras hund springer ut. För såklart skall dem ersätta de skador som hunden har orsakat.

≧◔◡◔≦

Annons:
IceTee
9/22/14, 10:31 PM
#7

Det är pojkvännen som ska prata med dem då jag är hemma i ett annat län, men tack för alla tips! Hans hund har tydligen haltat, men slutat, hoppas det inte kommer tillbaka. Då får de ju stå för veterinärskostnader!

Medarbetare på Skor iFokus

vallhund
9/22/14, 10:47 PM
#8

#4 Att ta en hund till polisen som man vet var den hör hemma är bedrägligt beteende, det kanske funkar en gång, men inte flera. Bättre att kommunicera med sina grannar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

IceTee
9/22/14, 10:53 PM
#9

#4 nej, vi tänker inte ta hunden, det lär vara olagligt, speciellt eftersom vi vet vems den är! 

Han ska gå dit imorgon och prata med dem, och vägrar de ändra något får vi gå till polisen helt enkelt, förr eller senare kommer någon bli skadad, antagligen hunden…

Medarbetare på Skor iFokus

Lord Vulcan
9/23/14, 7:52 AM
#10

#9 Eller ännu värre, han själv. Kan ju stå på huvudet och både bryta det ena eller andra.

IceTee
9/23/14, 10:38 AM
#11

#10 ja, usch, den tanken försöker jag dock tränga bort ett tag till…

Tydligen gick det till såhär: han cyklade med sin hund, och när de kom till grannarnas häck kom deras hund utspringande. Min pojkvän girade då för att inte köra på hunden, vilket resulterade i att han trillade av cykeln på sin hund och att cykeln välte. Tack och lov är hans (vår) hund en stor schäfer-hane som klarar smällar rätt bra, men han började halta. Pojkvännens vad är helt blåslagen och jag undrar hur han mår idag… cykelns bromsar är helt paj också.

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: