Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 950 ggr
Godisburk
2014-09-22 16:35

Vilken hundras passar mig ?

Hej, jag har alltid velat ha en hund och om cirka 1-3 år så ska jag förhoppningsvis skaffa en då jag vill (och ska som det ser ut i nuläget) ansöka till ett hundgymnasium då det blir dags. Men nog om det.

Jag är en rätt så aktiv person och vill gärna hålla på med agility, lydnad vid tävlingsnivå.

För min del så är kissrundor runt 0-1.5 km,vanliga promenader ligger runt 2-5 km och långpromenader på 6+ km. Och det skulle bli ungefär 1-2 vanliga promenader och en långpromenad per dag + kissrundor då såklart. Men det varierar ju isåfall med hur schemat ser ut för dagen. På helger + lov kan det bli mer.

Som jag skrev vill jag hålla på med agility, lydnad på tävlingsnivå. Och kommer då ha mer krävande pass ungefär 1-3 gånger i veckan, men även här beror det ju på schemat. Sedan mindre krävande pass de andra dagarna, där det också ingår tricksträning, spår på hobbynivå och liknande. 

Jag vill inte ha för mycket jaktinstinkter i hunden och helst inga alls. Vill kunna ha hunden lös utan att behöva vara rädd att den springer efter vilt. Vet att träningen kan spela en roll här också. Men ni förstår förhoppningsvis vad jag menar. 😉

Jag vill inte ha enbart en vakthund, så inte för mycket vakt i hunden heller.

Hunden ska vara samarbetsvillig och lättlärd, lättmotiverad är ju också ett plus i kanten.

Helst inte lätt till skall. Träningssak här också, men vissa raser har ju enklare att ta till skall i vissa situationer än andra. Rätta mig om jag har fel. 

Inte ha så stort intresse för främlingar/folk som går förbi. 

Den ska vara modig och inte bli rädd för allting som kommer nära/allting som är nytt.

Den får minst vara 35 cm och somhögst 70 cm.

Vill inte ha en ras som har massvis med sjukdomar.

Vill inte ha för mycket pälsvård, kan acceptera trimning, klippning. Men inte att man behöver sitta och pyssla med pälsen i timmar, för är ändå inte intresserad av att ställa ut.

Att hunden tycker om simning är också ett plus i kanten.

Ps. Lite/Medel hundvana finns hos mig.

Är otroligt tacksam om ni kommer på några raser, tack i förväg. 🙂

Om ni undrar över något/inte förstår vad jag menar är det bara att fråga.

Annons:
VildaVittra
2014-09-22 16:38
#1

En nedtrimmad pudel?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wellcraft
2014-09-22 16:40
#2

Lagotto, pudel, kh collie.
Sheltie är ett riktigt stjärnskott vad gäller agility, men har lätt till skall om man inte tränar hunden.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Godisburk
2014-09-22 16:45
#3

Pudel har varit en av raserna som faktiskt intresserar mig en del. 

#2 Lagotto ska jag kika mer på. Likaså kh collie 🙂

luckysheltie
2014-09-22 16:51
#4

Jag tänkte direkt på sheltie. De varierar mycket i storlek och tikar ska vara 35-36 och hanar 37 i manken men många blir högre och vissa kan ju bli mindre. Min är ett halvår och är redan nu 41 i manken.

Det enda är att de kan ha lätt till skall men där får man träna och leta rätt på en bra kennel.

Rasen är lättlärd och är jätteduktiga i agility men också andra sporter som lydnad. De ska inte ha jaktinstinkt men de kan ju ha vallnings instinkt. 

Skicka ett meddelande om du vill ha mer fakta! 😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Godisburk
2014-09-22 16:53
#5

#4 Sheltie har jag rätt så mycket vana av, grannarna har haft några stycken som jag skött om. Härliga hundar. 🙂

Dock så hade deras rätt så mycket rädslor och osäkerhet, så har blivit lite osäker gällande sheltien.

knutteknop
2014-09-22 17:00
#6

En lite nättare Golden kanske?


Myrtorpets Möss och Kaniner

Annons:
Godisburk
2014-09-22 17:05
#7

#6 Är inte goldens lite klumpiga för agility ? 🙂

drika
2014-09-22 17:11
#8

När det gäller shelties så skulle jag kolla noga på föräldradjuren om jag var intresserad sheltien ska va reserverad inte ha rädslor därför finns det ju MH och BPH :) kolla om det finns lite såna kennlar så kan du garanterat hitta shelties utan rädslor:)

Hälsningar

Fredrika

Godisburk
2014-09-22 17:33
#9

#8 Ska kika in mera på sheltien också. 😉

[Annamaja27]
2014-09-22 18:00
#10

Har en portugisisk vattenhund i min närhet. Jättetrevlig individ. Pigg, alert, balanserad. Orädd och mycket lättlärd. Funkar med alla hundar, kan vara lös överallt och jagar (nästan) inte alls. Känner inte så många fler av den rasen, åtminstone inte så väl. Men kanske något att titta på…

(tycker personligen de är finast när de är nerklippta helt)

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/portugisisk-vattenhund/

Godisburk
2014-09-22 18:01
#11

#10 Ska kika in mer på rasen 🙂

VendelaS
2014-09-22 18:23
#12

Håller med #4 om att sheltien verkar passa. Är väl runt ca 35cm skulle jag tro. Många har ganska lätt till skall, men är som sagt en träningssak också. Det är ofta man ser många shelties brilliera på agilityplan. :)

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Godisburk
2014-09-22 18:32
#13

Angående shelties, då jag gärna vill ha större hundar. Hur stora kan de som störst bli ?

Och finns de någon annan ras som skulle passa förutom de som redan har blivit nämnda ? 🙂

Annons:
LuLeLo
2014-09-22 19:03
#14

KH Collies och Collies i allmänhet har mycket rädslor. Det finns bra exemplar, men de är lite som att leta efter en nål i en höstack (viss överdrift). 
Jag vill poängtera att du ska vara mycket noggrann i val av föräldrardjur, linjer och valp ifall du ska skaffa en KH Collie. Kolla MH!!

Tänk också på att det är en bruksras, med allt vad det innebär.
Personligen tycker jag att det är ett plus i kanten ifall du kan tänka dig att trixa lite med brukssport med en Collie, kanske lite spår eller så. Iofs tror jag att den skulle bli nöjd över vad du erbjuder, men, just för att det är en bruksras 🙂

Tass Josephine

Godisburk
2014-09-22 19:21
#15

#14 Kommer syssla med bruks, men endast på hobbynivå då det inte är några särskilda grenar som tilltalar mig just nu så mycket att jag vill börja tävla i de. Men på hobbynivå kommer jag hålla på med spår/sök. 🙂

luckysheltie
2014-09-22 19:32
#16

#13 vissa kan bli 47 cm men de är rätt ovanligt. Men man brukar kunna hitta uppfödare som får valpar som är 40-43. Min kille är ju som sagt 41 cm och är bara ett halvår. Du skulle ju kunna kolla på finsk lapphund. Väldigt fina o trevliga hundar men de har dock jaktinstikt.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Godisburk
2014-09-22 19:47
#17

#16 En sheltie runt 40-45 cm skulle isåfall kunna vara något 😃

Är pudeln liknande som sheltie mentalt, eller skiljer det mycket ?

Någon som har fakta om pudeln ?

luckysheltie
2014-09-22 20:09
#18

Skicka meddelande om du vill ha mer fakta om sheltie eller tips på uppfödare.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

knutteknop
2014-09-27 11:44
#19

#7 det tycker jag inte dom är, möjligtvis renodlade utställnings goldens men det finns många varianter inom rasen, vissa är nättare och smidigare. En nätt golden tik tror jag skulle funka super till agility :)


Myrtorpets Möss och Kaniner

Upp till toppen
Annons: