Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2820 ggr
Fjäril
9/21/14, 9:18 PM

Sprucken klo,

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

eller i alla fall en delad.

Jag vet inte hur pass bra man ser klon här på bilden. För mig är det tydligt då jag vet hur det ser ut, men i alla fall.

Vi kom in från en skogspromenad för en stund sedan. Vovven visade inga tecken på smärta, han fick duscha (efter lek i lera), han åt och lade sig sedan för att sova. Jag hörde honom gnälla till och såg hur han höll tassen uppe. Jag upptäckte då att gräs/något liten kvist gått emellan klon på något sätt. Inte så att det blöder, eller att han haltar (det var just då han höll upp den) utan det verkar göra ont när man vidrör. Jag har försökt att ta bort det som sitter där och pratat med vett (som också sa att man kunde testa själv) annars är det enda alternativet lugnande och vettbesök imorgon. Kan det inte bli illa och infekterat fram tills dess? 

Finns det något vi kan göra själva? Han skriker som en galning bara av att jag tar i tassen nu (inte av smärta utan rädsla av att det ska göra ont). Om jag gosar och klappar honom kan man ta på tassen utan att han reagerar, men som sagt, det sitter något där som måste bort. 

Enligt vett skulle han inte äta på åtta timmar innan besöket, men inte behöver hon väl söva honom? Finns det ingen lokal bedövningssalva eller något?

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Fjäril
9/21/14, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kvist där pilen visar;

Sajtvärd på Övernaturligt

Murmeltuss
9/21/14, 9:52 PM
#2

Tvätta med koksalt och sen xylocainsalva hade jag använt och åkt till veterinär imorgon.

Murmeltuss
9/21/14, 9:53 PM
#3

Eller om möjligt pillat ut kvisten efter xylocainsalvan verkat. Emlasalva kanske också funkar.

Fialialej
9/21/14, 9:54 PM
#4

Jag hade gjort rent ordentligt till att börja med.

"På natten är alla katter svarta"

Fjäril
9/21/14, 10:42 PM
#5

Det går inte att komma åt/göra rent. Jag behöver komma in, innanför men det går ju inte :( Vi har tvättat så gott det går. Ställde honom i duschen för att föröka spola ut det men det fungerade inte heller. Tycker så synd om honom.

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
9/21/14, 10:43 PM
#6

#3, Har ingen sådan salva hemma. Det är något vi för införskaffa.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Murmeltuss
9/21/14, 10:48 PM
#7

Statoil och liknande som säljer receptfria läkemedel brukar ha xylocainsalva. Om ni har möjlighet att åka idag.

Ellen89
9/22/14, 3:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Min hund gjorde ocksa det, vart tvungen att ga till vet for kunde inte dra ut sjalv. Dom tog av klon, tvattade osv. Sen fick vi vara forsiktiga och vanta tills den vaxte tilbaks.

Ison
9/22/14, 10:47 AM
#9

Min hund spräckte klon ungefär sådär förut. Då vart vi tvinga att operera bort klokapseln, samt linda och hålla torrt/rent till klon börjat växa ut igen. Jag hade runt och bokat tid till veterinären, inge bra om pulpan skulle bli infekterad. Xylocain skulle jag inte ha på, utan tvätta så gott det går och sen boka tid så snart som möjligt till veterinären.

[Justie]
9/22/14, 2:20 PM
#10

Åk till veterinären, att ta bort klokapslar/skala av klon är väldigt vanligt hos större kliniker och går relativt snabbt. Hunden sövs, får smärtstillande, ingreppet utförs, hunden får tassbandage och får vakna upp.

LinaK
9/22/14, 2:21 PM
#11

Aj, det där såg inte skönt ut alls 😐 Åk till veterinären med det där skulle jag säga. Kan vara väldigt smärtsamt för hunden.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fjäril
9/22/14, 3:18 PM
#12

Vi fick som sagt en tid bokad igår, ska dit alldeles strax. Jag har jämfört (och tittat på bilder) med liknande problem och han har inte helt delad klo, ej heller haltar utan är precis som vanligt. Dock är det ju "tömklon" så det kanske är därför han inte visar något.

Han har fastat hela dagen så vi är förbereda på det veterinären anser bör göras.

Tack för era tips!

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
9/22/14, 6:18 PM
#13

De fick söva och ta bort klo(kapseln?). Allt gick smidigt och fint för vår kille. Lite läskigt bara när han låg helt stilla och inte reagerade på en stund vid uppvaket.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Murmeltuss
9/22/14, 6:44 PM
#14

Skönt att det gick bra! :)

Asja
9/22/14, 8:51 PM
#15

Så skönt att det gick bra för er <3 

Det enda vi råkat ut för är lite brutna klor, det löser vi med jodopaxtvätt och tratt, samt nagellack när klon börjar växa ut. Det där såg mycket värre  ut :-(

Fjäril
9/22/14, 8:57 PM
#16

Tack! 🙂

När jag ändå har er på "tråden", hur lång tid efteråt kan hunden vara groggy/trött? Han fick vakna_upp_sprutan vid 18-tiden. Han är fortfarande vinglig här hemma, lägger sig ner och sover för att ibland resa sig. Han har inte druckit vatten (jag har försökt ge honom) och maten väntar vi med tills han är sitt vanliga jag igen (?).

Sajtvärd på Övernaturligt

Ison
9/22/14, 10:00 PM
#17

Min va gnällig och orolig hela natten efter han varit sövd, medan en kompis hund sluttade runt som vanligt direkt efter. Hunden dricker nog när den är törstig, de är ju inte varmt ute längre så är nog ingen fara:)

LindaBlue
9/23/14, 12:52 PM
#18

Vår hund som fick samma behandling var också gnällig och yr jättelänge efter, hela natten har jag för mig. Även trött efter det, men det är klart när det gör ont, och de får smärtstillande och sådant.  Fick du smärtstillande/ antiinflammatoriskt utskrivet med?

Fjäril
9/23/14, 1:24 PM
#19

Idag var han som vanligt igen, lite öm på tassen, såklart, men äter och dricker. Han fick sova hos husse och matte inatt :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
9/23/14, 7:07 PM
#20

Bandaget som vett satte på igår är kvar idag också. Hon var säker på att han skulle bita av det, men han har låtit det vara. Ska jag försöka ta bort det? Det sitter lite hårt tycker jag. Det är ju bra om det skyddas men också bra om det får vara luftigt tänker jag.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
LindaBlue
9/23/14, 10:46 PM
#21

Tycker du ska låta det vara, om klokapseln är borta så är det som ett öppet sår. När vi gjorde det har jag för mig att vi skulle ha bandaget från veterinären på nån dag, sen lägga om det själva, så det skulle vara inpackat nån vecka, om jag inte minns fel. Vet i alla f all att vi fick skriftliga instruktioner på hur man sätter tassbandage. Vi fick även med en sån där liten högre "stövel" att ha utanpå när vi gick ut.

[Justie]
9/24/14, 8:37 AM
#22

Jag jobbar på djursjukhus, och oftast så är djuren trötta/vingliga tills de har ätit och sovit ordentligt 🙂

Upp till toppen
Annons: