Annons:
Etikettbeteende
Läst 3299 ggr
Sandrewdee
9/21/14, 10:01 AM

Hon biter sönder allt!

Jag har en 8 månaders rhodesian ridgeback tik. Mitt problem är att hon tuggar sönder det mesta hon får tag på (väskor, matskålar, sladdar, korgar osv.). Hon äter också upp leksaker. Vi går promenader, lägger viltspår och jobbar med henne så att hon får tänka, men hon fortsätter ändå så fort man inte har ögonen på henne. Har ni några tips och råd? Vi blir desperata eftersom vi inte kan lämna henne utan uppsyn, hjälp!

Annons:
Sjöstjärna
9/21/14, 10:23 AM
#1

Det där kan vara väldigt knepigt. Tuggandet brukar lugna sig med åldern men innan man är där så kan det verkligen vara en utmaning. Har ni provat att belöningsträna bort det? Lägg något framför henne som hon gärna vill tugga på vänta ett par sekunder och jubla sedan "Duktig tjej!" och gosa våldsamt med henne alternativt ge henne något som hon tycker är supergott. Gör om samma sak men vänta längre och längre innan belöningen kommer. Ta mycket små steg framåt och ge henne en chans att lyckas med träningen. Misslyckas hon får ni gå tillbaks till kortare tid igen. Gör övningen med en massa olika saker som hon brukar tugga på. Tillslut kan ni börja gå därifrån en kort stund innan ni kommer tillbaks och belönar och så småningom kan ni vara borta längre stunder och belöna när ni kommer hem igen. Dete här är ingen snabb lösning och det kräver att ni tränar flera gånger varje dag, men det kan fungera. Kommer ni på henne med att tugga på något hon inte får så ska ni säga till på skarpen och ta det ifrån henne men utan att göra en stor lång eller affär av det, belöningarna när ni lyckas ska däremot gärna vara översvallande så hon riktigt får njuta av hur duktig hon är. Ge henne gärna också saker som hon får tugga på, kanske den största modellen Kong kan fungera och torkade grisöron, tjurmuskel och annat gott som hon får och ska tugga sönder.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Sandrewdee
9/21/14, 10:33 AM
#2

#1 det är svårt att veta vad hon väljer att tugga på då det aldrig är samma sak eller återkommande. Tyvärr funkar det inte med ben, grisöron mm då det just nu är obalans i flocken med 10 hundar vilket bara skulle trigga slagsmål om det fanns lite här och där…

[Forest]
9/21/14, 10:49 AM
#3

2 oj har ni 10 hundar. När är det hunden väljer att tugga på saker? Det låter som att detta även kan vara stress pga så många andra hundar. Har hon egen plats rum där hon kan koppla av?

CissiD
9/21/14, 10:54 AM
#4

Svårt att säga vad som gör det men ha kan se på varan sjumånaders Lancashire Heeler att han biter mer på saker när han är under stimulerad. Om du har möjlighet testa öka på den mentala tröttheten i någon vecka och se om det minskar. Svårt att föreslå mer motion eftersom hunden bara är valp ännu så testa med att öka tänkandet så hon blir riktigt trött.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

fridaaocrazy
9/21/14, 12:13 PM
#5

Ännu mer aktivering. Försök att gå en kurs med henne om möjligt, annars träna ännu mer - inte bara viltspår, utan försök göra upp ett schema på olika aktiviteter ni kan göra varje dag. 

Jag förtår att det kan vara svårt med så många hundar men samtidigt så kan det hjälpa er. 

När hon är hemma själv så får du stänga in henne i ett rum där hon inte kan förstöra så mycket, och ha en massa aktiverings spel och leksaker samt ben så att hon alltid har något att göra. Varje gång du ska bort så planera en ordentlig träning precis innan ni åker så att hon är riktigt trött när ni lämnar henne. Då kommer hon antagligen lägga sig i sin korg för att sova, och när hon slår upp ögonen igen så har hon kanske 5 olika saker att välja på att göra. 

Aktiveringsspel kan du göra själv igenom att lägga in dem i toarullar och vika in öppningarna, lägga godis i en pet-flaska, lägga godis under burkar och tallrikar m.m. Se bara till så att det inte är en massa lätttuggade och småbitar i det du använder dig av för då kan hon skada sig istället och det är motsatsen till vad vi ville få ut av det.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

tigre
9/21/14, 12:56 PM
#6

Det är väl den klassiska tuggåldern? Min egen erfarenhet säger att det där frenetiska tuggandet snarare infaller för att valpen är övertrött, stressad och rastlös (i form av trötthet) än att det skulle vara understimulering. Den vandrar runt och hittar på egna saker att sysselsätta sig med eftersom den inte har lärt sig hur den ska varva ned själv. Då måste man finnas där och hjälpa den och visa hur man tar det lugnt. 

Jag har svårt att tro att ännu mer stimulering kommer lösa problemet, eftersom du säger att ni redan aktiverar henne mentalt. En 8-månaders är fortfarande liten! De behöver inte mängder av stimulering, det leder snarare bara till ökad stress. Träna på att varva ned och passivitet istället. 

Kör med byteshandel så fort hon tar något hon inte får, sitt med henne på golvet och håll i det hon biter på och kom ihåg att hon är en valp. Det kommer gå över :)

Annons:
Sjöstjärna
9/21/14, 3:57 PM
#7

Ojdå, med 10 hundar i flocken så skulle det kunna vara ett stressbeteende också. Har hon ett så stort tuggbehov så måste ni se till att hon har saker som hon får tugga på annars kommer hon själv att hitta saker. Om ni inte kan ge alla hundarna torkat tugg så det inte blir slagsmål så kan ni låta henne vara i ett rum för sig själv medan hon tuggar på sitt godbit. När det gäller träningen så använd er av saker som hon redan har tuggat på till en början.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Forest]
9/24/14, 8:40 PM
#8

TS jag måste även fråga hur är det med tuggandet är det mer när hundarna är själva eller samma över lag alltid hittar h*n något att tugga på?  Är det mer när dom är själva hemma så kan det även vara att ensamträningen behöver tränas in mer på. 

7 Håller med dig.

[jenny-]1
9/26/14, 10:49 AM
#9

Har hon bytt alla tänder? Luktar hon illa i munnen? Hur ser hon ut i halsen? Uteslut först fysiska problem är min rekommendation. Träffar många hundar och just ett vigt tuggande/svälja saker brukar vara problem med mun/hals/mage.
Är hon sjuk/har ont kan ni vila henne/aktivera henne/träna henne hur mycket ni vill utan att hon kommer sluta tugga. När ni väl har uteslutit att hon är sjuk eller har ont kan ni ta nästa steg. Smärta skapar också stress.

Upp till toppen
Annons: