Annons:
Etikettbeteende
Läst 578 ggr
The Cajsa
2014-09-20 18:04

Problem i bilen

Min hund kräks när den åker bil i bur. Har även testat bilselen med samma resultat. Några få ggr har vi varit tvungna att ha hunden i knät sista biten för att komma fram. De ggr den suttit i knät går det hur bra som helst och den kräks inte alls. Vad kan detta bero på? Några tips på vad jag kan göra? Ett skydd för sättet som sitter fast i de fyra nackstöden så hunden inte kan klättra omkring i bilen räcker väl knappast ur säkerhetssynpunkt? Tacksam för råd och tips!

Annons:
CissiD
2014-09-20 19:42
#1

Hur är det om någon sitter precis bredvid hunden när den sitter i bilselen? Och håller handen på hunden? Spyr han då också? Det är ju många hundar som blir åksjuka men ja tycker de låter konstigt att de inte händer något om han sitter i någons knä. Eller sitter hunden så den ser ut när den är i knät?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

-Aida-
2014-09-20 19:50
#2

Enligt min erfarenhet brukar de bli bättre om en åksjuk hund sitter i knä, har ni provat en fluffig kudde så hunden kommer upp en bit? De kan hjälpa också. (enligt min erfarenhet)

Lord Vulcan
2014-09-20 20:13
#3

Min hund är också åksjuk. Hon får ingen mat innan och åker i framsätet. Då kommer bara lite saliv. Kan bero på balansen.

Linnea
2014-09-20 21:38
#4

På människor funkar det iaf om man kan se ut rakt fram.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LindaBlue
2014-09-20 21:59
#5

Fast det kanske är stress? Man kan ju faktiskt må dåligt av att vara rädd, och knäet kanske är tryggt? Hur tycker ni annars hunden reagerar i bilen?

molam
2014-09-20 22:59
#6

Min hund är åksjuk han har vart det sen han var valp (är fyra nu) Ingen förbättring vi har testat allt så han får Sitta i Krocktestad bilsele sen får man ha en påse nära till hands om man åker långt så sitter alltid nån i baksätet med han då man märker direkt när han är på G att Spy (Tack och lov)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Lord Vulcan
2014-09-21 05:44
#7

#5 Är bilen avstängd, lägger hon sej och sover. Inga problem att få in henne i bilen.

molam
2014-09-21 07:29
#8

#7 men om den är avstängd åker den inte så då kan man inte bli åksjuk heller ;) Då skulle hon dock bli orolig och inte gärna gå in i bilen om hon blev stressad av bilen

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

The Cajsa
2014-09-21 10:51
#9

Det verkar som om hunden gärna vill se ut när hon sitter i knät i bilen. Men samtidigt kan hon ligga på golvet där fram och åka en kort bit utan att kräkas.

Vi har även ett skydd för sätet eftersom hon kräks som man fäster i de fyra nackstöden och då kommer hunden ingenstans i bilen. Där kan hon också åka om hon är lös utan att bli åksjuk. Men det är väl varken säkert för hunden eller lagligt?

 Det jag tycker mig märka är att hunden nästan får panik efter en stund i selen där hon sitter fast och i buren som hon inte kan ta sig ur. Kanske är det oro eventuellt i kombination med åksjuka?

Svårt är det i alla fall eftersom det blir så jobbigt att åka någonstans på ett säkert sätt. Vi har i ju för sig inte provat att sitta hos henne och hålla henne i tassen när hon åker i sin sele. Det är nog värt ett försök!

Tusen tack för alla era svar!

CissiD
2014-09-21 10:58
#10

#9 de va så vi introducerade delen för vår valp. Husse satt precis bredvid och höll handen hos honom för att få en lugnande effekt. Om det funkar så åk bara bil när du kan ha någon som sitter bredvid hunden ett ganska bra tag sen tar ni bort handen och senare när hunden är lugn med det så sätter man sig i framsätet och ser hur de går. Bebis steg. Hoppas att det funkar för er så hunden slipper må dåligt.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

dogg
2014-09-21 15:13
#11

Det finns lite olika sitsar som gör att hunden kommer upp en bit och kombinera med en krocktestad säkerhetssele för att hunden ska sitta säkert. T ex http://djurmaxi.se/hund-transport-bilsits-smahund-p-3625.html#

Upp till toppen
Annons: