Annons:
Etiketthälsa
Läst 3898 ggr
Ambrose
9/20/14, 1:06 PM

Dubbla tänder

Kollade Nitas tänder och hon har 4 mjölktänder som inte trillat ut.. utan istället fått dubbletter som kommer upp innanför. Nedre hörntänder och 2 tänder övre bak. Mjölktänderna verkar inte vara lösa. Är det Vet som gäller? Eller kan jag hjälpa dem på traven?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
labradoodle
9/20/14, 1:20 PM
#1

Du kan alltid ringa vet, de brukar säga 6 månader innan man måste dra. Dock hade Charlie kvar en valptand som satt som sten när han var 6 månader, och veterinären sa bara att vi skulle avvakta ytterligare ett par veckor. Men ring och fråga i alla fall! Dragkamp med tyger och gummiaktiga grejer var väldigt effektivt för oss och hans valptänder. De flög ut efter varandra, haha! Även ben att gnaga på (köper endast färska) är effektivt :)

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Perly
9/20/14, 1:23 PM
#2

Inte varit med om det problemet på djur men på människor och de har fått gå i flera år och väntat tills tänderna ramlat ut av sig självt.

Verkar hunden besvärad av det så är det nog vet som gäller men annars så borde det inte vara någon större fara med att vänta tills de faller ut naturligt?

Alltid Oavsett

Ambrose
9/20/14, 1:53 PM
#3

Hon är inte speciellt besvärad av det, men instruktören på min valpkurs sa att jag kanske borde dra eftersom jag vill ställa ut. Blir ju inge bra om hunden då får fel bett. Men tror jag avvaktar. .. utställningar är ju inte det absolut viktigaste.. sla ju mest tävla i annat.. hon har fått en stort fint fryst ben med senor du i alla fall.. tuggas som bara den ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

-Aida-
9/20/14, 4:27 PM
#4

På min hund hade vi dragkamp med tygbitar, då flög de tänder, han verkade inte bry sig de minsta.
De du beskriver hände mig själv när jag va liten, en mjölktand ramlade aldrig ut, den satt bara lite löst och under satt den riktiga tanden, gick så i ett par år, sen vickade jag på den tills den satt tillräckligt löst att man kunde dra ut den.

Ambrose
9/20/14, 4:34 PM
#5

#4 Jo.. har själv varit med om det… mina hörntänder på överkäken växte dubbelt.. fick dra dem tillslut… ser ut som att jag har små vampyrtänder där nu ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Belimas
9/20/14, 5:30 PM
#6

De behöver förmodligen dras, har man otur så kan de permanenta tänderna växa fel om mjölktänderna sitter i vägen och det kan ju vara väsentligt om du nu är intresserad av att ställa ut.

Annons:
5ara
9/20/14, 5:41 PM
#7

Min pojk hade dubbla tänder på alla fyra hörntänderna. Jag fick rådet att avvakta tills han var iallafall sex månader innan man skulle dra dom eller så. Förvisso har jag inget intresse av att ställa ut (oreggad liten byracka 😛) och då var ju bara det viktigaste att han skulle må bra.Tror han tappade sina nedre hörntänder när han var nästan fem månader och han har helt korrekt bett idag🙂

5ara
9/20/14, 5:47 PM
#8

Några premolarer satt dessutom kvar ganska länge men de trillade ut så småningom de med. Eller rättare sagt: Valpmolarerna som satt där premolarerna skulle komma upp.

Thaisilk
9/21/14, 1:35 PM
#9

Om de nya tänderna kommer upp där de ska så kan man gärna vänta ut de gamla! Särskilt småhundar brukar vara sena med att tappa hörntänderna men de allra flesta får ändå helt korrekta bett även om valptänder sitter kvar tills valpen är uppåt 10-11 månader.  Tyvärr är det bara såna ägare som har is i magen och vet hur ett korrekt bett ser ut som brukar våga vänta så länge.

Har man tänkt ställa ut eller särkilt om man tänker avla på sin hund så bör naturligtvis bettet vara korrekt -  utan tandutdragning!  Synd att inte veterinärer har anmälningsplikt till SKK när det gäller tandutdragning på rasrena SKK-reggade valpar. Det skulle göra att fler valpar slipper få tänder utdragna, oftast helt i onödan, för att veterinären vill tjäna pengar på ägarens otålighet och fuskande.  Bara en bråkdel av alla valpar som får  valptänder utdragna "i förebyggande syfte" skulle ha fått bestående bett-/tandfel utan utdragning.   De flesta hade tappat tänderna naturligt förr eller senare utan att de skadat de nya på något sätt. Naturligtvis är det OK att dra ut valptänder som sitter så illa att de BEVISLIGEN skadar bettet eller någon av de nya, tänderna - men då bör man sätta avelspärr på just den valpen.  Åtminstone om man är ärlig och inte vill förstöra sin ras.

OBS: På utställning är det f.ö. inte ovanligt att utställare har med veterinärintyg på  att hunden råkar ha fått en eller flera NYA tänder utdragna av misstag!

Ambrose
9/22/14, 10:36 AM
#10

Pillade runt på hennes tänder nu och upptäckte att ena övre hörntanden har tappats och att en av de nedre är lös. De verkar fixa sig på egen hand så kommer fortsätta hålla tummarna och proppa i henne tuggvänliga saker ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: