Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 13487 ggr
Månljus
9/19/14, 7:50 PM

Hundschampo, vad använder ni?

Hej!

Vad använder ni för schampo till era hundar? Hur tänker ni gällande - pris, ekologiskt, skonsamt osv? Använder ni balsam och vad har era hundar för pälstyp?

Kram

Annons:
[Daniela1983]
9/19/14, 7:53 PM
#1

Dogmans billiga köpte vi för ett par år sedan. Vet inte om det torkar ut och hur mycket, tvättar med det väldigt sällan.

Virbacs Episoothe tror jag den heter,  som är mjukgörande och välgörande till allergisk hud. Schamponerar med det då och då. Luktar väldigt gott.

Skaffade 1,5 år senare även en balsam i nån gul förpackning, då Albin har flygig päls på öronen på vintern.  Men det har inte hjälpt så bra.

molam
9/19/14, 7:56 PM
#2

Vi använder oss av K9 nu då det är det ända som funkar bra på unghundens päls :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

IngridSvensson
9/19/14, 7:58 PM
#3

Tvättar sällan min hund, bara när han är skitig eller fäller. Då använder jag Espree simpel shed. Inte allt för mycket konstigheter, bra pris och fungerar toppen mot fällningen!


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Murmeltuss
9/19/14, 8:18 PM
#4

Vi har använt espree det senaste till vår stora vovve med lång och väldigt tjock päls med mycket ull. Tycker att pälsen blir lite för fluffig och han ser tjock ut.. Kostar 169kr flaskan och vi använder både schampo och balsam. En flaska räcker till max fyra duschar. Letar efter något billigare som gör pälsen plattare.

[Estelle13]
9/19/14, 8:28 PM
#5

Jag som har storpudel badar min hund MINST 1 gång i veckan. I början när hon var liten hade jag k9, vet inte hur det schampot skulle fungera på henne nu när hon fått så lång päls, fungerade bra då iallafall . Nu använder jag till vardags 1 all systems super cleaning schampo och 1 all systems botanical conditioner. http://animail.se/1-all-systems-super-cleaning-shampoo-3-78l.html      http://animail.se/1-all-systems-botanical-conditioner-3-78l.html Detta schampo och balsam är väldigt bra tycker jag och det är bara naturliga ingredienser i det, inga kemikalier. Balsamet är väldigt bra till en päls som tovar mycket, det mjukar upp pälsen.

Till utställning använder jag ett Schampo och balsam som ger mer volym eftersom det är en pudelpäls så ska den ha mkt volym. Då använder jag detta http://www.groom-it.se/amplify-volumizing-shampoo/43-0         http://www.groom-it.se/amplify-conditioner/195-0

Kallaterrier
9/19/14, 8:45 PM
#6

Vi använder Virbac Episooth. Det är ett klådstillande schampo som tack och lov inte gör pälsen speciellt mjuk då vi har en strävhårig hund. Kalla är kvalsterallergisk och under den kalla årstiden när vi är inne mycket behöver hon schamponeras en gång i veckan eller varannan vecka. Innan vi konstaterade hennes allergi schamponerade vi henne en gång om året ungefär.

Annons:
Turast
9/19/14, 8:57 PM
#7

Esprees schampon :) när han gäller så har vi simple shed

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LuLeLo
9/19/14, 9:13 PM
#8

#1 All system

Funkar toppenfint på min fullpälsade Engelska Cocker, alltså, en hund med mycket päls och som kan få en hel del tovor, speciellt med dåligt schampoo och balsam.

Tass Josephine

Catta-
9/20/14, 12:43 AM
#10

Har storpudel och använder all systems. Just nu är hon kortklippt så jag badar inte henne så ofta. 1-2ggr i månaden. Använder balsam om jag inte ska klippa henne

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

labradoodle
9/20/14, 12:49 AM
#11

En hel drös av Plush Puppys produkter. Det är inte billigt, men värt varenda krona. Speciellt om man köper i koncentrat. Det är i särklass det bästa jag testat!

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Cahira
9/20/14, 1:21 AM
#12

Jag är espreefrälst! Luktar gott, rengör bra, lätt att reda ut efteråt, innehåller aloe vera, jojoba, vitaminer och annat jag gillar och inget jag ogillar. Räcker länge och de har produkter för alla pälstyper. Så Espree all the way för min del. Men om jag skulle byta märke skulle jag testa #1 all systems. Hört mycket gott om dom men har aldrig tagit mig till att testa. 

Espree simple shed är ett måste i mitt hem! Men har även rainforest och några andra typer eftersom jag har flera hundar med olika behov. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

htt
9/20/14, 2:24 AM
#13

Jag använder Strandbodarnas Havtornsschampo, luktar supergott :)

Annons:
Flöffo
9/20/14, 10:55 AM
#14

Barnschampo. Har en lillebror så finns alltid hemma. Är inte särskilt dyrt heller. 🙂

Han är en papillon.

//Flöffo

fridaaocrazy
9/20/14, 10:58 AM
#15

K9 , det bästa jag testat hitills 🙂Blev dock lite sugen på att testa espree när jag läste här, men det blir när det nuvarande är slut. 

Har en Welsh springer spaniel, så han har både lång och kort päls.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Tilleli]1
9/20/14, 11:21 AM
#16

Senast jag tvättade min mops använde jag ett veganskt schampoo från Lush eftersom det var det mest skonsamma vi hade hemma. Blev faktiskt riktigt nöjd med det  😃

Fenix_Chicci
9/20/14, 11:38 AM
#17

Espree eftersom den är gjord på naturliga ingredienser. Använder då aloe oat schampoo och ett kokosbalsam som jag inte kommer ihåg vad det heter. Men de flesta sorter av Esprees är tyvärr väldigt parfymerade och mina får klåda av det. Men dessa sorter funka jättebra, pälsen blir mjuk, lättkammad och kokosdoftande. Har havanaiser varav den ena är i full päls så behövs balsam och bad hyfsat ofta för att hålla pälsen i skick. Espree är lite dyrt men väldigt drygt. Skulle aldrig använda schampoon med konstiga ingredienser i som kan vara skadliga utan håller mig till schampon med naturliga ingredienser och gärna eko.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Turast
9/20/14, 12:47 PM
#18

#14 skulle inte bada hunden med människoschampo då det har helt fel pH för hunden 🙂 Esprees schampo är inte dyrt då man blandar ut det med 1:16 så det räcket lääänge! 😉

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

drika
9/20/14, 1:30 PM
#19

espree eller K9 här:)

Hälsningar

Fredrika

kigon
9/20/14, 1:43 PM
#20

Är det någon som provat med rå honung? Vet att människor använder det som "naturligt" schampo men PH-et stämmer bra överens med många hund schampon, dock ser jag inte hur man kan tvätta ut honung ur pälsen…?? Föreställer mig bara en stor kladdig hög… 😂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Turast
9/20/14, 2:33 PM
#21

#20 honung? aldrig hört om! 😂 ser också bara hur det blir en kladdig röra av alltihop 😮

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

kigon
9/20/14, 2:46 PM
#22

#21 Det ska vara riktigt populärt tydligen! 

http://empoweredsustenance.com/diy-honey-shampoo/

Visst späder man ut det liiiite men ser fortfarande bara en stor kladdig röra, ville testa på mig själv men vågade inte så tror inte jag vågar på hunden heller… 😂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Turast
9/20/14, 2:50 PM
#23

#22 man blir ju lte sugen på att testa.. haha !

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
9/20/14, 2:51 PM
#24

på mig själv alltså 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

kigon
9/20/14, 2:55 PM
#25

#23 Jag tror jag ska testa någon gång när jag vet att jag inte kommer träffa människor på ett tag, transitionsperioden får ens hår att se hemskt ut tydligen 😃

Men hunden tvättar vi bara 1-2 ggr/år ändå, så blir nog att jag köper espree för honom…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Lord Vulcan
9/20/14, 3:36 PM
#26

Brukar använda barnängens schampo och balsam. Funkar hur bra som helst. Badar inte mina hundar så ofta.

fridaaocrazy
9/20/14, 3:45 PM
#27

#26 Människoschampo och balsam ska inte användas av hundar då det försämrar pälsens vattentäta förmåga. Däremot är det bra att du inte badar hundarna så ofta, men ska du bada hundarna oftare så tänk på det. 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Annons:
Lord Vulcan
9/20/14, 8:47 PM
#28

#26 Har haft tillräckligt många hundar för att kunna avgöra om det förstör pälsen.

Asja
9/21/14, 9:00 AM
#29

Jag använder Espree schampo och balsam, tycker innehållsförteckningen är kort och naturlig, pälsen blir fin och lättkammad dock luktar det en aning för mycket, vill ju att vovvis ska lukta sig själv. Schampot spär jag ut men balsamet tar jag som det är. Vovvis är en engelsk Cocker Spaniel.

russin
9/21/14, 11:54 AM
#30

Oftast använder jag PCL:s lavendelschampo, som ger fantastisk päls på min ras. Emellanåt kör jag PROB, som även den är superbra men jag tröttnar på doften där emellanåt (luktar tjära)🙂 Annars är även PROB:s aloe vera schampo kanonbra.

fridaaocrazy
9/21/14, 12:03 PM
#31

#30 Lustigt, PCL förstörde min hunds päls totalt - den tovade sig mycket lättare och allmänt gjorde pälsen sliten och konstig… Men sen har jag ju en spaniel så det är iofs. helt annan pälstyp 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Fialialej
9/21/14, 12:48 PM
#32

Badar aldrig min hund. Hon rullade sig i gåsbajs en gång och då väntade jag tills det torkade och borstade ur det.

"På natten är alla katter svarta"

russin
9/22/14, 8:22 AM
#33

#31 - jo mycket beror på vad hunden har för päls, men PCL finns ju i många olika varianter🙂 Jag har ju en korthårig ras med tät päls och hårda täckhår, så för oss fungerar den kanon.

Sugar Mist
9/22/14, 8:28 AM
#34

Espree Rainforest, har aldrig haft en sån väldoftande hund.

-

Annons:
LinaK
9/22/14, 2:20 PM
#35

Samma som #34, doftar verkligen jättegott och det är bra (och drygt) Har en havanais (nedklippt) men pälsen blir jätte fin och glansig.

Till jack russelln som rullar sig för jämnan i massa bråte och elände så har jag ett billigt dogman schampo 😛

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Qepta
9/22/14, 3:08 PM
#36

Espree shampoo and conditioner till båda mina hundar.

Har en Tervueren (långhårig med underull) och en Malinois (korthårig med underull). Är supernöjd med schampoot. De luktar fantastiskt gott, terven blir lätt att kamma igenom och pälsarna blir fina.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

jj11
11/3/14, 7:58 PM
#37

K9 eller Plush Puppy.

Saffran0Spice
11/3/14, 8:49 PM
tjoopa
11/4/14, 12:29 AM
#39

Oj jag är lite av ett "pälsvårdsfreak" så jag blir hela tiden sugen på att testa nya (bättre) produkter 😛 Just nu använder jag #1 all systems, men även Plush puppy, Bio-groom, K9 competition och PCL har man kunnat hitta i mina "gömmor" under olika perioder. Har även använt Espree ett tag när ena vovven var liten men han reagerade på all parfym och jag tyckte inte det var nog drygt så det har jag inte köpt fler gånger.


[Forest]
11/4/14, 9:52 AM
#40

Eftersom jag har olika pälstyper på våra så funkar inte samma schampo på dom lika bra tycker jag. Espree  i flera sorter silky show,  lavende o kamomill sen all systems som 5 tar upp, det beror helt enkelt på pälsen. Har bara en ras här men ändå tre olika schampon. Ras pudel pälsen- en grymt tjock men len päls, en tjock men strävare päls,en tunnare päls men len

Ruzicka
11/4/14, 10:41 AM
#41

Jag använder Espree Simple Shed, både schampoo och treatment (balsam). Simple Shed hjälper verkligen att skynda på fällningen. Min hund fäller något så kopiöst att det behövs. Jag badar honom bara ett par gånger om året med schampoo, annars tycker jag att det räcker med vatten om han har rullat sig i något äckligt. 

Det enda jag inte gillar med Espree är lukten. Hunden luktar så starkt av blomsteräng i en vecka efteråt. Det luktar inte illa eller så, men en hund skall inte lukta blomsteräng, och framförallt inte så starkt att det håller i sig så pass länge. Jag saknar alltid hans riktiga lukt efter bad… ❤️

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Fridaaaa
11/4/14, 10:43 AM
#42

Har just nu Dog&cat, sådär nöjd. Vet inte riktigt vad jag ska köpa nästa gång.
Tips på bra till papillon/puffpäls?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tjoopa
11/4/14, 1:18 PM
#43

#39 Missade visst att skriva vad mina hundar har för päls ;) Har 2 långhåriga bichon havanais - den ena har lång, silkesmjuk och väldigt lättskött päls utan underull. Han behöver endast väldigt utspätt balsam annars blir pälsen för tung och platt :) Den äldre har en helt annorlunda päls - tunna hårstrån som tyvärr lätt går av, måttligt med underull och han är av färgen silver vilket brukar påverka pälskvalitén negativt… På honom använder jag alltid inpackning och/eller balsam som inte späds ut så mycket. På honom vill jag ha så mycket återfuktning, vårdande och tyngd som möjligt :) Samma ras men helt olika förutsättningar :)


lillvilda
11/4/14, 6:51 PM
#44

just nu kör vi på L:a brukets hundschampo. Har en pudel (han har vi balsam till också. Har glömt märket på det) och en vallhundsmix som har grymt mycket underull.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

FannyGoldfish
11/4/14, 10:40 PM
#45

Använde Dogman när Dino var liten men har nu gått över till Tropiclean. Den funkar bra, luktar gott och är en höjdare på att få bort gula fläckar i pälsen 🙂 Gillar även att det är lite större flaskor då vi förbrukar ganska mycket här hemma.

Anibaz
11/4/14, 11:16 PM
#46

Använder K9 competition, är verkligen jättenöjd. Fungerar till båda mina hundar, aussie med silkespäls och terv med lite strävare. Funderar på att testa Espree, framförallt simple shed.

Cahira
11/4/14, 11:56 PM
#47

#46 Jag AVGUDAR simple shed! Jag kan inte ha en fällhund utan simple shed i mitt hem. Det plus furminator har minimerat fällandetiden enormt mycket på mina två fällgrisar!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

molbojse
11/5/14, 11:01 AM
#48

Apropå pH-värde så har ju alla hundar olika pH-värde beroende på vad det är för ras. Själv använder jag gulsåpa och blandar ut det massor med vatten. Har två mittlar och det funkar utmärkt på båda. Strat hating on me!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Melonclementin
11/5/14, 11:15 AM
#49

#47 va har du för ras/raser? :-) #48 intressant, ja har hört om det förut och det är säkert bra och skonsamt. Men luktar de inte efteråt? alltså, lämnar gulsåpan efter sig någon lukt?

molbojse
11/5/14, 12:37 PM
#50

#49 gulsåpa funkar bäst på hundar av spetstyp och med välsigt tjock och/eller fet päls, för de har tydligen ett högre pH-värde än exempelvis en pudel. Jo, den lämnar efter sig en svag lukt av såpa, mrn efter bara någon dag är den borta :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[Tilde]
11/5/14, 1:41 PM
#51

Vi använder ett allergivänligt schampo då vår hund har haft hudallergi tidigare (hos förra ägaren) Späder ut det med vatten också så det inte blir för starkt. 🙂

CorgiMix
11/5/14, 3:53 PM
#52

Tänkte bara inflika och säga att Espree produkterna ska späs ut väldigt mycket. Har för mig att det är 1 del produkt och 9 delar vatten man ska blanda. Har praktiserat som hund frisör och om man använder det rent så tar det väldigt lång tid innan man får ut allt, vilket är väldigt viktigt annars kan det börja klia mycket på hunden. 

Som tips kan jag även säga att tex en gammal tom diskmedelsflaska kan vara hjälpsam att blanda i, det blir väldigt lätt att blanda och lätt att applicera där man vill det, så man vet precis vilka delar av hunden man har schamponerat.

Fridaaaa
11/5/14, 4:01 PM
#53

Vet en som blandade upp schampoo i en sportflaska, fungerade toppen med 🙂 Slipper man ev gamla rester kvar från .tex diskmedel.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
11/5/14, 4:26 PM
#54

vi kör med gulsåpa på staffen. ska vara snällt mot huden, och när hon var mindre fick hon en allergisk reaktion på någonting i nått champo. har inte vågat testa mer efter det. gulsåpa,och grönsåpa för den delen, ska även vara lite naturligt klådstillande. tvättade ur pälsen med det när hon fick reaktionen och hon blev bättre så jag fortsatte. gillar verkligen lukten av såpa också. tycker ofta att djurschampo är så sjukt parfymerade.

molam
11/5/14, 4:33 PM
#55

Nu har vi kört Diskmedel (parfymfritt) och faktiskt såpa på tiken som nyss gått ur löp, det neutraliserar lukten helt ^^ och inte skadligt för varken hund eller nosar, på pojkarna kör vi K9, Ica's och Espree.
K9 på speedy för han päls är så otroligt Fluffig
Ica's på Keiko för han ställs inte och det är den ända han tål någorlunda bra o.e
Espree på Shaggy  pga hans tunna Flygiga päls ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Cahira
11/6/14, 2:33 AM
#56

Espree varierar hur mycket det ska spädas, 1/32 är inte helt ovanligt. Dvs 1 del schampo på 32 delar vatten. Sett både högre och lägre än så med. 

#49 Fällraserna är border collie/collie och border collie/corgi. Corgimixen fäller enormt mycket och Espree har gjort det mycket bättre. Mindre fällklåda och mindre städning. *S* Så har jag en dvärgschnauzer och en chinese crested med. :) 

Älskar att espree bara har naturliga ämnen, slipper massa sulfater och annat. Tycker det räcker väldigt länge och det rengör mycket bättre än många billiga hundschampon jag testat gjort. Jag badade i ett billigt schampo en gång och espree direkt efter och det kom lös mer smuts andra omgången än det gjorde första omgången. Och jag tycker pälsarna blir supersnygga efteråt med. Har flera olika espreeschampon hemma för olika situationer, pälsar och resultat. :) Har t.ex. ett för när småhundarna har torr hud, har för när de är väldigt skitiga, har för att vita bort missfärgningar efter rullande i avföring (bor på en bondgård), fällschampot och rainforest. En hel collection och jag skulle gärna köpa fler. Älskar espree. :)

Körde espree på mittelspitzen med men han behövde väldigt sällan badas. Eftersom det späds ut så mycket så hällde jag schampot direkt på pälsen och arbetade in sektion efter sektion och sedan sköljde sektion efter sektion. Smidigt och bra. :) Gör likadant på Apache, han är rädd för duschen så det minimerar stress av själva sköljandet. Varvar schampoflaska och vattenflaska ibland om jag behöver mer vatten.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Emouse
11/6/14, 12:51 PM
#57

Espree alla gånger!

Har en bordercollie/tollare och en Engelsk cockerspaniel valp. funkar finfint och dom luktar jättegott och den lenar verkligen upp pälsen! Vi kör den med lukt av honung😃

http://arkenzoo.se/espree-hundschampo-milk-honey-355ml.html

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: