Annons:
Etikettbeteende
Läst 1294 ggr
[malas]
9/19/14, 6:52 PM

Sen spökålder?

I vilken ålder är spökålder vanligast? Min tik av liten ras har börjat bli jätteskraj av vissa saker. I situationer jag inte alls är beredd på. en bekants barn som ville hälsa häromdagen, vissa platser under våra promenader… Hon är 1,5 år och har alltid varit tuff. Tills nu då. Trodde spökålder ofta inträffar  vid 6-9 månader. alltså vid första könsmognaden.

tänk om hennes konstiga rändslor inte ska gå över, går inte att räkna ut vad som plötsligt är läskigt. ignorerar alltid när hon blir rädd och försöker vara som vanligt och lugn.

Annons:
[Forest]
9/19/14, 7:46 PM
#1

Är hon van vid barn? för många hundar tycker barn kan vara läskiga i början tills dom ser dom som minipersoner ;) Har hon löpt? kanske det är löpet och hormoner skendräcktighet som fått hormonerna att få bägaren att rinna över? 

Kan säga att varje sensommar/tidig höst vart våran fd hund mer som spökåldern då mer skuggor kom, det var bra så ett par veckor sen var hon sitt vanliga ess :) 

jag bara bollar lite o se vad du svarar just för att det kanske ger andra lite mer ideer vad detta kan bero på, sen visst kan hon vara sen med komma i spökåldern. Det låter bra att du är lugn och inte belönar beteendet 👍

[malas]
9/19/14, 8:04 PM
#2

tack för svar! Hon är inte jätte van med barn, men har hälsat på många tidigare även de här barnen, utan problem. 

hon löpte första gången vid 8,5 månader. Kanske det är dags igen? märkte inget speciellt på henne vid första löpet. Borde inte spökåldern ha kommit då istället?

[Forest]
9/20/14, 8:40 AM
#3

2.  tikar kan reagera lite olika vid sina löp, ena här märker man inget tills hon vart 3 år då antar jag att  hon var mogen för att bli mamma något jag styr att hon inte ska bli. Ena kan bli mer stressad och mer envis som unghund var det helt annat. Har en kompis vars tik alltid blir som spökåldern och harig men nu vid 4 års ålder tar hon hormonerna bättre annars blir hon låg och "fjantig" ca 2 v innan löp och samma beteende även vid skendräcktigheten, hon har gärna valpar i form av 2 leksaker så det är olika sista löpet på henne var hon inte alls så hon skippa valparna.

Upp till toppen
Annons: