Annons:
Etikettraser
Läst 3233 ggr
Viccan92
9/18/14, 8:05 PM

Australian Kelpie

Jag är lite nyfiken på just rasen kelpie. Har ju tax och collie just nu men är inte helt nöjd.  Så har tittat på lite andra bruksraser och faller jämt tillbaka på kelpie. Men är lite osäker på om det kanske är för mycket hund.

Taxen jag har just nu älskar att träna men han har inte tillräckligt med ork. Collien däremot har orken men inte riktigt huvudet och hjärnan för att hänga med och förstå särskilt snabbt. Har tränat fot nu i flera månader och han förstår det ändå bara halvt om halvt.

Jag gillar att tävla och håller på med sporter som lydnad, rallylydnad, freestyle och HtM. Ska börja träna bruks med så får se om det är något. Sedan lite viltspår som aktivering.

Vi brukar åka till klubben och träna en gång i veckan och sedan tränar vi såklart hemma nästan varje dag beroende på om hundarna orkar eller inte. Sen långa promenader och såklart vara med oss. Vill även ha en hund som efter aktivering vill ligga nära och gosa.

En till hund blir ännu inte aktuellt på ett tag men jag vill titta och bli mer säker på vad nästa hund blir. Min fästman är rätt osäker på kelpie han med.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Mika-S
9/18/14, 8:16 PM
#1

Vad vill du ha i vardagen?

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Viccan92
9/18/14, 8:23 PM
#2

En hund som tar det lugnt inomhus men pigg utomhus. Förstår inte helt vad du menar?

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Ellen89
9/18/14, 9:21 PM
#3

Det finns en i min klubb, hon ar som en rocket, go go go hela tiden. Jattesmart och vill hela tiden gora ngt med matte. Hon ar dock bara 2. Har ocksa traffat 'working type' dom ar storre och oftast tva fargade. En harlig mangsidig ras (denne pa klubben gor rally-o, lydnad, freestyle, flyball osv.) och jag sjalv tankte pa den men det skulle bli for mycket for mig att orka hemma… jag vet inte hur dom ar inne om dom gosar osv men kan bero pa indviden. :)

[Teddies matte]
9/18/14, 9:38 PM
#4

#2 En Kelpie är mycket hund även i vardagen. Om du vill ha en hund som är lugn och "osynlig" inomhus är kanske inte Kelpien det bästa valet, den är lite mer "här, där och överallt".

md32
9/19/14, 8:27 AM
#5

Jag är inne på min andra kelpie nu. Först och främst måste man skilja på Australian kelpie och Working kelpie. WK kräver oändligt mer mental och fysisk utmaning, medan AW kan fungera utmärkt som en familjehund. Ingen av mina hundar har tävlat, och fungerat utmärkt ändå. Valet av kelpie bestod i att man just får mycket hund för den storleken. Vi behövde en tålig hund pga våra fritidssysselsättningar, och då är den här rasen utmärkt. En understimulerad kelpie kan absolut visa det genom egna påhitt, men det du beskriver att du redan gör är helt klart nog även för en kelpie. Gör ni så mycket träningsmässigt behöver du inte alls oroa dig. I övrigt är dessa två kelpies jag haft oändligt keliga och lugna inomhus, och sedan formel 1 till skogs. ;) Jag är jättenöjd med valet! 

PS. Har också haft två taxar, men jag får erkänna att det är lite mer tankeverksamhet med kelpie. Dessa kan vara lika envisa som taxarna, men mycket mer samarbetsvilliga!! :))

Wellcraft
9/19/14, 12:42 PM
#6

WK Kelpie ska valla om det inte finns något individuellt undantag.
Den arbetande kelpien är.. överallt. Den besitter en del skärpa & är outtröttlig i arbete.
Men en riktigt underbar ras, om man aktiverar & uppfostrar den rätt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Viccan92
9/19/14, 8:33 PM
#7

Ja jag tänkte då ingen working kelpie då jag gärna vill ställa ut lite smått med. Den behöver inte vara jättelugn inomhus men jag vill inte ha en hund som aldrig blir trött liksom. Någon som är lika envis som en tax har jag inga problem med bara dem är smarta med. För vår collie brukar vi säga att det är en pingisboll som åker mellan hans två hjärnceller. Låter lite elakt men han är ofta rätt borta i huvudet. Är då man tillslut står där och inte vet hur man ska göra för att få honom att förstå.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

VendelaS
9/19/14, 9:29 PM
#8

Funderar också på kelpie i framtiden, dock många år kvar. Följer tråden :)

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Lojs
9/20/14, 1:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har 2 kelpietikar (AK), båda är väldigt lugna inomhus, det är så man glömmer bort att de är hemma ibland… De är gärna med i köket när man lagar mat och gäster är det bästa som finns, men annars ligger de mest och vilar, oavsett om det är en aktiv period eller en period där vi tar det mycket lugnt. 

Jag tycker absolut det låter som att den aktivering som ts kan erbjuda räcker för en kelpie. 

Det finns många olika typer av personlighet bland kelpiesarna, så man får vara noga med att lära känna linjerna man ska köpa ifrån. Min ena hund är en väldigt uthållig hund i träning, kan göra samma sak hur många gånger som helst, hon tänker dock inte alltid och allt är kul, så hon kan lyckas göra samma sak på fel sätt en massa gånger efter varandra utan belöning, men gör det lika glatt igen (dålig matte som låter henne göra fel så mycket att det felaktiga beteendet blir väldigt hårt inlärt…). Min andra har inte alls lika mycket koncentrationsförmåga och uthållighet, men å andra sidan tänker hon mycket mer och anstränger sig för att göra rätt när det blir fel och hon inte får belöning. Sedan finns det även kelpies som tyvärr inte pallar minsta lilla "krav" utan kan bli "ledsna" och inte vilja vara med efter en enda utebliven belöning (och de blir såklart ännu mer påverkade om man skulle säga till dem). 
Mina båda är även väldigt olika vad gäller gos, den ena är lite som en katt och vill bara ha gos på egna villkor och tycker hantering är ganska onödigt över lag om hon inte får ut något av det (väldigt snäll hos veterinären eller liknande dock). Den andra är helt gosberoende och kan mysa hur länge som helst, man kan även hantera henne hur mycket som helst utan att hon bryr sig, inklusive massa hårda kramar från min femårige son, hon bara går undan om hon tycker det blir för mycket.

Ett "problem" inom rasen som kanske inte alla vet om är att de kan vara svåra med kloklippning, om det beror på känsliga klor eller att många har problem med så tight hantering vet jag inte. Så det är något som är värt att fråga om de blivande föräldrarna om man ska köpa valp.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Viccan92
9/20/14, 7:18 PM
#10

#9 Bra info tack. Dröjer nog många år men det är en hund jag verkligen kan tänka mig. Har tänkt länge men trott att jag inte är tillräckligt aktiv helt enkelt men efter vår collie så känner jag att jag nog klarar en mer aktiv brukshund. Sen säger många kompisar att jag är så aktiv så jag kan välja och vraka bland de flesta raser. Men jag har så svårt att hitta rätt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Lathundarna
9/20/14, 9:45 PM
#11

Ut och träffa både kelpies och dess ägare. Majoriteten berättar glatt om hur just deras hundar är, och när du snackat med tillräckligt många kan du börja se röda trådar, t ex 8 av 10 säger att passiviteten måste tränas mycket, 10 av 10 säger att det är små "monster" man får hem som valpköpare, eller annat. Jag känner igen lite av det som skrivs ovan, men långt ifrån allt. Trots allt - det är individer. Lycka till i ditt rasval!

Viccan92
9/21/14, 7:01 PM
#12

#11 Jag får nog göra det. Är iväg mycket men ser väldigt sällan kelpie faktiskt. På klubbarna där jag är ser jag mest aussie. Sen blänger alla på mig när jag kommer med taxen och tränar på.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Lathundarna
9/21/14, 8:29 PM
#13

#12 Bara att nosa rätt på uppfödare, bloggare, etc i närheten av där du själv bor 👍

Annons:
Viccan92
9/21/14, 8:40 PM
#14

Tur att det dröjer ett tag till. Har så många raser jag tittar på men vet inte vilken som passar bäst. Är så himla svårt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

vallhund
9/21/14, 10:03 PM
#15

Jag har haft 6 BCs, de har varit mer eller mindre osynliga inne, förutom kel o sova nära, 5 av dem vallade o spårade jag med, en körde dessutom drag. Den 6 vallade jag inte med, hon var rädd för får.

Nu har jag en Berger dés Pyrénées à face rase, kör spår, osynlig inne men mer tajt vad gäller närhet o kel.

Båda raserna är vallhundar men Berger används inte så ofta till vallning, båda är i paritet med WK vad gäller aktivitetsnivå.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Viccan92
9/22/14, 10:26 PM
#16

#15 Trodde inte berger krävde så mycket. Är nog för mycket hund för mig. Som sagt så vet jag inte riktigt. Jag vet att taxen orkar för lite iaf så mycket vet jag.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Viccan92
9/30/14, 8:54 PM
#17

Min fästman är inte helt med på kelpie. Dem han har träffat har han gillat direkt. Får väl tänka om. Någon som har några tips? Kollat på hollänsk herdehund men min fästman sa direkt nej innan jag hunnit kolla upp något närmare.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Majken!
9/30/14, 9:10 PM
#18

#17 Jag hade inte velat ha en holländare (av någon av typerna) om jag inte har bruks, skydd, eller tjänstehundssatsning som jag skulle träna och tävla emot. Varför lockar den typen av hund, om du förhåller det till det du uppgav i ursprungstexten att du vill ha?

Viccan92
9/30/14, 9:21 PM
#19

#18 Som sagt hann inte kolla upp rasen så mycket men jag kollar upp alla raser just nu. Har väldigt svårt att hitta någon som passar. Nej hollänsk herdehund skulle säkert inte passat om jag hunnit kolla mer.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Majken!
9/30/14, 9:26 PM
#20

Jag hade kikat på raser som golden, labbe och flat, alla raserna skulle passa ändamålet kanonbra.

Annons:
Viccan92
9/30/14, 9:33 PM
#21

# 20 Labbe för jag utslag av konstigt nog och flattar säger min sambo är fula och golden är för slöa. Du ser jag har lite problem annars gillar jag just retriver.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Majken!
9/30/14, 9:35 PM
#22

#21 Jag motsätter mig verkligen att golden skulle vara för slöa. Hur intensiva hundar vill du ha?

Michaela-N
9/30/14, 9:39 PM
#23

Aussie då? Håller med om att retriever kanske inte direkt är "er" ras. Tollare, möjligtvis.

Viccan92
9/30/14, 9:44 PM
#24

#22 Jag tycker att golden kan funka men min fästman säger annat. Vill ha en hund som orkar med en långpromenad och mentalträning varje dag. Min tax orkar bara med en sak och så är han trött dagen efter med. Jag hade gärna åkt till  hundklubben och tränat flera gånger i veckan men som sagt så orkar han inte direkt. Svårt att förklara.

#23 Hört mycket dåligt om aussie och samma sak med tollare. Att det ska vara jobbiga hundar med många mentala problem.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Majken!
9/30/14, 9:46 PM
#25

#24 Vilka krav har din fästman, är det desamma som dina eller finns det flera önskemål och krav?

Michaela-N
9/30/14, 9:48 PM
#26

#24 Självklart är mentaliteten svajig i aussie, men inte i närheten av vad den är för Collie 😉 skicka gärna meddelande på fb om du vill prata! kan ge massa kenneltips o ni får ju förstås gärna komma och träna med mig och Kenzo om ni vill :)

Viccan92
9/30/14, 9:49 PM
#27

#25 Jadu han är inte lika intresserad egentligen men han tränar med han också men inte lika aktivt. Han behöver en enkel hund för han är nybörjare. Är han som tränar vår collie och det funkar rätt bra med lite vägledning. Tror han är rätt nöjd med bara Bambi än så länge. Men jag kan ju inte välja helt fritt men han tittar mer på utseende och storlek än träningsmässigt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
vallhund
10/1/14, 12:32 PM
#28

#23 Både Aussie o Tollare tillhör raserna som är för vackra för sitt eget bästa (som ras då), det avlas på alltför mentalt kassa individer pga den stigande efterfrågan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Michaela-N
10/1/14, 2:02 PM
#29

#28 …Ja?

Viccan92
10/1/14, 3:59 PM
#30

Många raser jag gillar är för stora är hopplöst.

Tittat på eng cocker och springer men har träffat många dåliga där med.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

LuLeLo
10/1/14, 5:15 PM
#31

#30, Vad menar du med många dåliga? Dåliga exemplar i  temperamentet och beteende? Eller något annat?
Att tänka på gällande både eng cocker och springrar är att de kräver pälsvård. Welsh springer och Eng springer kräver mindre än cocker, som måste kammas 1ggr/vecka och trimmas ganska ofta (beror lite på pälstyp). Eng spring och welsh däremot verkar behöva mycket mindre.

Annars funkar alla dessa tre för de aktiviteter du erbjuder, och klarar du av pälsvård så slår jag ett slag för cockern såklart. Själv har jag en av rena utställningslinjer, ändå har han mycket will to please och är väldigt arbetsam.

Sen måste jag nästan fråga vems hunden ska bli? Din, fästmannens eller er gemensamma? För olika raser passar de olika syftena olika bra. Om du vill tävla högre och satsa rejält är det ju perfekt med en bruksare eller tävlingsras som har kapaciteten att göra just detta. Men är hunden till fästmannen som ska träna lite då och då och annars mest njuta av hundlivet så är ju en mer sällskaplig variant att föredra, som har det lättare för vardagslydnad än vad kanske en tävlinghund har (de kan vara problem med skärpa, hundmöten, passivitet osv). Ska ni ha något mellanting så blir det ju kompromisser på båda fronter, antingen i form av att din fästman får vara med och hantera en hund som kan vara en riktig slyngel i de yngre åldrarna, eller i form av att du kanske inte får den extrema arbetsmotorn du vill ha.
Sen finns de absolut individer som fixar båda delarna perfekt från grunden, men de är nog ganska få.

Har ni gjort upp någon lista tillsammans över önskvärda och icke önskvärda egenskaper?

Tass Josephine

CissiD
10/1/14, 6:09 PM
#32

Om du kan tänka dig en mindre variant och vill ha någon som orkar mycket men ändå inte blir helt knäpp om man inte hinner träna den dagen så kolla upp Lancashire Heelern. Jag ville ha en tävlingskompis som orkade allt jag vill göra(typ alla de "vanliga" hundsporterna) medan min kille villa ha en myskompis i soffan. 

Nu är min vovve inte mer än 7 månader men han blir ju inte trött av att röra sig utan krävs en del mental träning. Väldigt smarta hundar och mycket hund i litet format som man så ofta hör om de små raserna. :) Rasen är en vallhund men kräver inte vall som aktivitet. Långt bak är det en blandning mellan corgi och terrier så det är en envis smart liten rackare. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Viccan92
10/1/14, 9:42 PM
#33

#32 Har träffat två heeler och gud vad vilka jobbiga hundar. Visst dem är fina träningshundar men dem är skälliga och allmänt jobbiga. Iaf i mitt tycke.

#31 Jag har haft am cocker så pälsvård och trimning är inga problem alls.  Dem cockrar och springrar jag har träffat har varit dragiga och gör utfall och svårt att lyssna.

Som det är nu så delar vi ofta upp hundarna. Min fästman tar collien och det är båda helt nöjda med. Jag tar taxen och jag är inte nöjd han orkar inte alls hålla mitt tempo. Jag vill tävla och ja gärna kanske klara det någon gång med. Vi kör samma låga hela tiden och kommer inte vidare. Så visst tittar på bruksraserna men det måste ju samtidigt kunna ta det lugnt kanske två dagar i sträck utan att börja klättra på väggarna. Vi är iväg och tävlar nästan varje helg som det är just nu.

Men min fästman är rätt sådär att han gillar väldigt få raser. Tax älskar han och vill ha fler. Jag gillar tax med såklart men jag vill ha mer hund. Collien har som sagt rätt bra motor men han är rätt mycket för att vara collie men som sagt så har han inte heller huvudet med sig helt.

Sist jag pratade om att åka och träna bruks med collie så mumlade mig fästman "du får skaffa en egen collie". Vi har inte råd med en till nu och det gör det lite svårt för mig för jag känner sånt sug i att träna och känna att jag inte får ut det liksom.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

CissiD
10/2/14, 12:07 AM
#34

Jaså se där vad olika uppfattning man kan ha.:) Att de inte har lätt till skall va en av anledningarna till att det blev en heeler. De jag träffat har nästan inte skällt alls. Men du har helt rätt får de inte sin del av mental träning så kan de precis som de flesta mer aktiva raserna bli odrägliga. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Majken!
10/2/14, 8:12 AM
#35

#33 En brukshund har inga problem att ta det lugnt i två dagar, det är inte där skillnaden ligger. Skillnaden ligger i att man få med mycket märkliga och jobbiga beteenden som kan vara svåra att förutse, särskilt när det är första gången med den typen av hund.

Det jag ser som svårt i det här fallet är att ni har så olika krav och önskemål, att risken finns att det kommer bli jobbigt för den ena eller den andra. Vilka bruksgrenar är det du vill köra som collien inte fungerar i? Jag vet själv hur det är att ha hundar som inte har den arbetsvilja jag hoppats på, men jag vet också hur stökiga hundarna med rejäl motor är i vardagen. Du behöver diskutera detta med din sambo, så ni inte blir oense om det när ni hämtat hem den vilda valpen som vänder upp och ner på er tillvaro i år framöver.

russin
10/2/14, 8:41 AM
#36

#33 - jag har två heeler. En är ganska mycket verbal och gillar att höra sig röst, men är alltid tyst när hon jobbar (skäller dock på hundar, för dom är läskiga).

Min andra vaktar lite i trädgården, men är i övrigt en tyst hund - förutom marsvinspipandet när hon träffar nytt folk och vill ställa in sig för att få pussas🙂

Absolut har många heeler lätt till skall, men jag upplever att de flesta har nära till det vid stessande aktiviteter - typ agility. Då ljudar många. Det finns absolut vakt i rasen vilket kan ge skällande + att dom är lite rasister, men jag har mött mer bjäbbiga raser.

Viccan92
10/2/14, 8:45 PM
#37

#35 Har jag skrivit att han inte passar till bruks? Han lär passa bra till bruks tror jag men jag har inte provat. Är min tax som totalt vägrar allt vad bruks heter. Jo jag och min fästman är helt oense ofta när jag gäller ras. Han förstår inte riktigt hur jag tänker alltid.

#34, 36 Ja dem jag har träffat var såna iaf. Inte jätteroliga hundar om man säger så. Söta men nja.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Majken!
10/2/14, 10:13 PM
#38

#37 Kan du inte köra brukset med collien då, känna efter hur mycket du vill satsa och sedan köpa en tävlingshund till dig själv?

Viccan92
10/2/14, 10:22 PM
#39

#38 Jo visserligen men min fästman är inte helt nöjd med att jag ska träna och tävla med hans träningshund. Sen är det ju mycket dem två. Dem är väldigt tigtha. Risken finns att han sticker till husse om vi skulle tävla.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Majken!
10/2/14, 10:28 PM
#40

#39 Men om ni håller hundarna så separat från varandra så är det väl inte rimligt att han ställer krav på din blivande tävlingshund? Det känns ju helt skevt.

Viccan92
10/2/14, 10:30 PM
#41

#39 Tyvärr men detta fattade jag inte?

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Majken!
10/2/14, 10:33 PM
#42

Jag tolkar det som att du vill ha en hund som du kan träna och tävla inom de flesta grenar med. Jag tolkar det som att du inte har stor vana av att träna bruks och lydnad i större utsträckning, men att du har ett stort hundintresse och intresse för hundsporter och vill "komma igång", men din hund håller dig tillbaka. 

Din sambo har en hund som du skulle kunna komma igång tillsammans med, lära dig grunderna inom varje sport, komma in i träningsgrupper, se olika raser i skogsarbete, innan du själv köper dig en hund med arbetsvilja och motor. Men han förvägrar dig det. Har jag förstått situationen rätt eller fel?

Viccan92
10/2/14, 10:42 PM
#43

#42 Jo du har helt rätt. Sen är ju jag själv lite sån att vi skaffade vår collie till honom för att han skulle ha en hund att träna med. MEN han vågar inte riktigt sätta igång iom att Bambi som han heter är rätt ja ung och galen om man säger så. Svårt att vara tyst och svårt att ta det lugnt. Så dem kör med utställning som det är just nu. Min fästman är ju dessutom perfektionist så det tar år innan dem lär vara tävlingsklara. Jag skulle kunna ge mig ut och tävla rally med honom redan nu. Vi har haft honom i tio månader och han är snart på taxens nivå. Blir snart galen när jag ser honom utvecklas så fort. Med taxen står vi och trampar på samma plats hela tiden.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Majken!
10/2/14, 10:45 PM
#44

#43 Då tycker jag att du ska förklara det för din sambo. Passa på att lär dig så mycket du bara kan med denna hund, så du hinner se vilka fördelar och nackdelar den har, och vilka drifter du vill ha till din nästa hund. Det betyder ju verkligen inte att du tar hans hund ifrån honom, utan att ni ska lära er, tillsammans. Ta med sambon också. Hitta träningsgrupper för skogsarbete, det behövs alltid många figuranter, spårläggare, vallare av rutor mm.

Viccan92
10/2/14, 10:49 PM
#45

#44 Vi har precis hittat ett gäng som tränar bruks. Dock har ju Bambi haft lite väl mycket hormoner när tikarna löper så vi har väntat. Det är hans stora minus och sen är han ju rätt. Han har nästan inget mellan öronen om man säger så. Sen är han för stor men annars finns allt jag vill ha på honom. Men jag är rädd att köper vi en till collie så får vi en mer normal collie som är lugnare. Är därför jag letar annan ras men det är himla svårt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

vallhund
10/3/14, 1:26 AM
#46

Kennel Seamist i Göteborgstrakten sopar banorna både på utställningar o på brukstävlingar, värt att kolla upp?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Viccan92
10/3/14, 8:05 PM
#47

#46 Jo hon har fina. Önskar det gick nu. Har jag tur så ska vi flytta snart och då behövs bara ett jobb med och kanske större bil. Hm blir endel ändå.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: