Annons:
Etikettlydnad
Läst 1114 ggr
Ellen89
9/17/14, 10:49 AM

Backa rakt?

Haller pa att trana in 'backa' bredvid mig i fot position och framfor mig att… grejen ar att hon backar inte pa en rak linje… tips pa hur jag kan fa henne att gora det? Har bara nu borjat kloss traning kanske mer av det for bakdels kontrol?

Annons:
Flubben
9/17/14, 12:08 PM
#1

Testa att backa bredvid en vägg så hon inte kan annat än backa rakt :)

Ellen89
9/17/14, 12:41 PM
#2

Hon backar liksom bakom mig… inte utåt… så skulle hon fortfarande göra det om jag vart bredvid väggen?

Flubben
9/17/14, 1:20 PM
#3

Nej då hjälper det kanske inte ;) trodde hon svängde utåt. Men börjar hon svänga på en gång eller är det först efter ett par steg? För om det är på en gång kan du ju ta och börja backa med ditt vänstra ben så du blockar henne. Då kan det också vara praktiskt att ta hjälp av en vägg så hon inte börjar svänga åt andra hållet :) Och klossträning är för övrigt jättebra :)

Månljus
9/19/14, 6:00 PM
#4

#3 Vad menas med klossträning?

Jag har samma problem - hon backar i en båge. Jag har börjat träna i fotgående och att hon ska följa min sida när vi backar. Det går bättre men följer tråden ;) hur går det för dig Ellen89? :)

[Wraith]
9/19/14, 6:19 PM
#5

Försök anpassa farten, kanske behöver snabba upp eller sakta ner.

Annars hade jag haft en pinne som jag håller bakom mig som ett stopp, bara för att få hunden att tänka på vart dennes bakdel åker.

Kalli
9/19/14, 6:40 PM
#6

Vi fick tips om att använda en planka på en av Rallykurserna. Nu var min hund helt obrydd men det finns hundar som undviker att gå på plankan och därför kan det fungera som en vägg, kanske värt att testa.

Annons:
Ellen89
9/19/14, 9:23 PM
#7

#5 Ska verkligen prova detta, tack! Tankte aldrig pa det… #4 har inte gjort mycket backande denna vecka, men ska nu prova igen :) Googla/youtube klosstraning sa ser du :)

Upp till toppen
Annons: