Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2877 ggr
Tanjis
9/16/14, 7:05 PM

Utsatta bullhundar

Pitbulls, amstaff och andra missförstådda hundar lider jag verkligen med. Jag vill på något vis hjälpa dessa men jag vet inte alls hur. Kan ni komma med förslag? Kan man ex volontärarbeta på ett hundstall och är det nån som vet om det finns nått hundstall i örebrotrakten?

Annons:
Vizzla
9/16/14, 7:54 PM
#1

Jag anser att det absolut bästa du skulle kunna göra för dessa hundar om du vill hjälpa många är att läsa på och sprida budskap om hur man ska behandla dessa hundar.

Jag är själv rädd för dom men inte på grund av raserna utan på grund av ägarnas egna beskrivningar av hur hundarna ska uppfostras, med "hårda metoder annars tar dom över" eller "man måste trycka ner dom från det dom är små annars går de inte att uppfostra" osv.

Det folk missar är att trots sitt muskliga utseende är dessa hundar ofta förarveka vilket innebär att det är lättlärda och vänliga mot människor. De ska absolut inte hanteras med hårda tag, alfarullningar eller andra bestraffningsmetoder. Det är då man skapar farliga hundar. 

Om man lyckas nå så många av dessa hundägare som möjligt så det förstå vikten av att inte förstöra sina hundar med hårda metoder så skulle de snabbt förändra synen på dem….

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

-Aida-
9/16/14, 9:27 PM
#2

Har du kunskap om raserna du vill hjälpa kan du starta en hemsida för dessa raser i informations syfte, de är mitt förslag till att börja med, dom flesta använder väl internet i dagens läge för att söka information i första hand.

Mischa
9/16/14, 10:11 PM
#3

De absolut största problemen som rastypen dras med är oansvariga och okunniga ägare, samt slentrianmässig avel. Båda problem går ju hand i hand, kan du komma på något som motarbetar det så skulle du kunna tillföra något.

≧◔◡◔≦

Tanjis
9/17/14, 9:27 AM
#4

#1 man ska aldrig trycka ner någon hund! Det där snacket om att visa vem som bestämmer grundar sig i studier på vargar i fångenskap, alltså frustrerade vilda djur med väldigt begränsad yta och väldigt lite aktivitet. Dessa vargar är hårda mot varandra och rangklättring blir som en aktivitet. Vilda vargar skulle aldrig göra så mot varandra då man riskerar att skada flockmedlemen och hela flocken blir då svagare, det finns ett alfa men det är dom som oftast är äldst bara. Dessutom om man använder hårda metoder mot en hund så är risken väldigt stor att hunden apar efter och själv blir hård mot dig så dey blir hårt mot hårt, detta har jag sj erfarat då jag var hård mot min förra hund och han vart lite av en problemhund, dom hundar jag har nu har jag kört snälla men bestämda och konsekventa metoder på och dom har aldrig visat ett dugg agresivitet… dock klarar jag inte riktigt av att stimulera två hundar så mycke som behövs så dom är ju inte jätte lydiga men hemskt snälla, en annan läxa jag lärt, i framtiden blir det bara en hund åt gången. det många inte förstår eller vet, inklusive du tydligen, är att pitbulls är riktiga atleter. När olyckan har vart framme så är det en ägare som vart framme och har varit hård mot hunden så hunden sj har blivit en hårding, pitbulls är i sig själva extremt vänligt sinnade men blir förstörda av fel människor. Den andra orsaken, ofta i kombination med den första, är att hunden får ingen stimulans vilket skapar en frustration…. det är viktigt att stimulera alla raser för att annars skapas denna frustration, men bull hundar dom är så mycket starkare och har så mycket farligare käkar än många andra hundar vilket bidrar till mycket större skador vilket media sen delar med sig av. Statistiskt sätt så är det dock labradorer som står för flest atacker i sverige, men vem vill hänga ut en sån familjefavorit i media? Pitbullatacker ligger lågt om man kollar på denna statistik som jag tyvärr inte kommer ihåg vart den finns, men media är väldigt pigg på att hänga ut detta "svarta får". Jag vill tacka för tipset iaf om hemsidan, jag har redan en hel del kunskap och har läst på, så jag kan ju läsa på mer kanske :) Förlåt för ett långt inlägg, men en hemsida är

Tanjis
9/17/14, 9:29 AM
#5

#1 sen visst, dessa hundar är ju terriers, dom är tuffa och vågar mycket, men inte agresivavi sig själva, dom backar ju inte i hundslagsmål ex så därför har det ju varit så tacksamt att ha dom i dogfight

Tanjis
9/17/14, 9:38 AM
#6

#3 jag håller helt med dig. Ex småkriminella dras till rasen för att dom ser så tuffa och råa ut men tänker inte alls på vad dom behöver, det är ju tyvärr många som väljer raser ut efter utseende, det är ju samma problem med dessa "sällskaps" border collies, border collies är En arbetande hund PUNKT. Pitbulls i händerna på en person som vet vad det är för hund och är vänlig men bestämd är ju de mest underbara vovvar man kan tänka sig. Jag ville ha en utsatt pitbull och ge den en andra chans. Men min sambo är tyvärr lite hundrädd och gick bara med på ett litet antal raser , han blev biten av ennrottweiler som liten och riktigt illa så det satte ju sina spår. Därför vill jag hjälpa utsatta pitbulls på nått annat sätt! Så därför vill jag hjälpa dessa utsatta

Annons:
Mischa
9/17/14, 1:40 PM
#7

#6 "Småkriminella" är inte enbart en riskkategori om man nu skall generalisera. Enligt min erfarenhet handlar det likaväl om inte oftare om laglydiga, men mycket naiva småtjejer (och killar för all del) som skaffar shitbulls via bekantskaper eller blocket utan något rasintresse.

≧◔◡◔≦

Ison
9/17/14, 4:10 PM
#8

Att marknaden för alla dessa bakgårdsavlade muskelhundar,(och andra raser för den delen) är proppfull och valpar och unghundar mer eller mindre slumpas bort för en 5 och en fimp bidrar också. Många människor jag vet som har personliga problem(ekonomi, utan jobb, div sjukdomar osv) drar på sig en sjuhelsike massa hundar av någon konstig anledning och ofta blir det en billig blandrashund utan de bästa genetiska förutsättningarna. Ofta är inte hundköpen genomtänkta och hundarna byts ut nästan lika ofta som en normal människa byter underkläder, det känns som att hundarna är helt utan värde. ( observera att jag baserar det utifrån hur jag upplevt det här omkring) Jag tror många problem försvunnit om man på något mirakulöst sätt får bort blandrasaveln, alternativt har tvång på alla tester som föräldradjuren måste göra, mh, röntgen, ögonlysning mm och finns det inte så aborterade man valparna eller nått. Hur nu detta skulle gå att lösa har jag ingen aning om då alla säkert inte tar tiken till veterinären… Tycker inte tvångs kastrering/sterilisering är bästa alternativet heller.. Knepigt att försöka hitta någon bra lösning. Men skönt att du bryr dig och vill hjälpa djuren TS, som ägare av en omplacerings shitbull själv så gör det mig väldigt glad!

Upp till toppen
Annons: