Annons:
Etikettraser
Läst 5486 ggr
Anna Johanssom
2014-09-16 17:19

Vilken hundras passar mig bäst?

Hej! Sådana här trådar finns det många av och det känns som om jag har läst de flesta, men har inte hittat en som riktigt passar mig så nu kör vi. 

Jag är 21 år och studerar på högskola, jag bor i lägenhet så söker en mellanstor hund då jag inte alls gillar små hundar. Det kommer bli min första hund, och jag kan verkligen tänka mig att lägga ner mycket tid och engagemang på hunden men får ändå inte vara en allt för krävande ras utifall om jag gör nybörjarmisstag. Jag vill träna klickerträning och gärna sök på skoj (hitta kantareller osv), kan även tänka mig att testa annat för att se vad som passar. Jag vill ha en hund som man kan släppa lös så inte en så stor jaktinstinkt skulle vara bra. En hund som:

  • har mycket "will to please" 

  • är lekfull

  • lättlärd

  • följsam

  • passar in i vardagen

utseendemässigt är jag väldigt fäst vid australian shepherd en hund som är, fläckig, lurvig och ser lite vild ut. även sheltie (dock lite liten?) och mudi är fina hundar. Så berätta gärna om olika hundraser ni kan tänka skulle passa, fördelar och nackdelar (osv ni vet nog hur det går till) tacksam för svar! :)

Annons:
Candy123
2014-09-16 18:49
#1

Första jag tänkte på var pudel :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Sugar Mist
2014-09-16 19:09
#2

Kör på Sheltie tycker jag.

-

luckysheltie
2014-09-16 19:28
#3

Jag tänkte på sheltie. De kan ju variera mycket på storlek och min hane kommer att bli 42-43 cm i manken. Skicka ett meddelande om du vill ha mer info.

Sedan finns ju också Miniature ameriacan shepherd, men de är dock inte med i skk och så vet jag inte så mycket om rasen heller.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

[Tilleli]1
2014-09-16 20:14
#4

Jag började tänka på labrador och Golden :) De finns ju i tre "varianter" också. 

Jakt

Dual Purpose 

Show

Jakt är ju den mest aktiva av de tre varianterna, DP ska tydligen vara lite mittemellan och Show är ren utställning (men med arbetsvilja kvar, dock inte lika mycket).

Anna Johanssom
2014-09-16 20:24
#5

#3 hur vet man hur stor en hund kommer bli? Går det att se hos valpar?

Anna Johanssom
2014-09-16 20:24
#6

#3 hur vet man hur stor en hund kommer bli? Går det att se hos valpar?

Annons:
luckysheltie
2014-09-16 20:27
#7

#6 på shelties brukar man kunna kolla lite på tassar och öron för att se hur stora de blir. Man brukar också ibland kunna kolla på vuxna syskon till valpen.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Majken!
2014-09-16 20:57
#8

Jag rekommenderar golden retriever, en väldigt trivsam hund som skulle passa enligt dina önskemål.

Arashi
2014-09-17 00:05
#9

skulle säga sheltie hundar som ofta är väldigt lätta att lära att ha lösa och funkar till de mesta och lagom aktiva, finns hanar som är rätt stora så bara att kolla på uppfödare som har lite större individer.

kanske någon annan vallhunds ras med något mindre energi? 

annars finsk lapphund kanske? vet inte hur mycket jakt instinkt dom har

personligen tycker jag golden är för sega (jakt golden är rätt energisk dock), lite envisa och för mat glada och gillar allt och alla  för min smak, men beror på vad du söker i en hund (obs min erfarenhet). Gillar själv dom egenskaperna du beskriver 🙂

Cahira
2014-09-17 05:02
#10

Kolla in collien, långhår eller korthår. Allround som du kan testa på lite allt möjligt med, lagom lätt nybörjarhund men mellanstor, funkar i lägenhet och är lätt att lära att ha lös. Välj föräldradjur noga så du får en med arbetande mentalitet då rasen har en del rädslor.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Plupp73
2014-09-17 20:56
#11

Shelties är ljuvliga, men även Kooikerhondje som är en trevlig ras att jobba med enligt många. Har själv en blandras som är helt fantastisk!

Anna Johanssom
2014-09-19 17:12
#12

tack för alla svar! Fått en hel del att tänka på. Jag har fortsatt kolla runt lite, men det är inte lätt. Jag har kollat lite på finsk lapphund, men är orolig att det inte är en "lägenhetshund" (vill va ute på gården, skäller?) Jag har även kollat in flatcoated retriver pga att jag läst att dem är väldigt livliga och lekfulla, men samtidigt lättdresserade, vilket är precis det jag vill ha i en hund. Sånt kanske mest beror på individen, men borde väl finnas hundar som är mer lekfulla än andra?

luckysheltie
2014-09-19 17:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har varit hundvakt åt en finsk lapphunds tik flera gånger. Hon är helt underbar och jättetrevlig. Hon skäller inget och är lugn inomhus. Just Bella som hon heter bor i ett mindre radhus med en mindre inhägnad tomt så jag tror nog att om du stimulerar din hund mycket varje dag så kan det funka. Förövrigt tycker jag att rasen stämmer bra in på din beskrivning.

Självklart är det ju olika från individer men om valpen har bra föräldrar och du uppfostrar hunden rätt så tror jag att du kan ha en lapphund i lägenhet.

Skickar med en bild på henne🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
Feelicia
2014-09-19 17:42
#14

Jag tycker att Golden retriver och labrardorer är väldigt bra.

Dom är:

1.Familjevänliga

2.Snälla och  ens bästa vän

Har själv en golden och han hjälper en hela tiden, tappar man nått tar han upp det.

Ligger man i sängen och ska sova och mobilen ligger på andra sidan av rummet, han hämtar den.

DixieBC
2014-09-20 19:37
#15

Första jag tänkte på var sheltie, som en del över redan har nämnt🙂

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

JasmiineN
2014-09-21 15:24
#16

#10 Om hon ska välja en Collie, så måste hon vara beredd på att den kan ta mycket mer tid & lära in samt få bort rädsla. Collie är en väldigt feg ras & krävs tålamod, många Collie är väääldigt rädda & har svårt för att bli av med en rädsla under kort tid. Eller om man har tur, så kan man få en Collie som är tvärtom, men det är inte lika stor chans! Beror på uppfödare & bakgrund 🙂

Sajtvärd på Collie

JasmiineN
2014-09-21 15:25
#17

Missade det du skrev längst ner med mentaliteten, den är viktig, ja! ☝️

Sajtvärd på Collie

[Annamaja27]
2014-09-21 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Schapendoes är livliga, lättlärda och trevliga hundar. Om man nu ska dra alla över en kam… 🙂

Cahira
2014-09-22 02:39
#19

#16-17 Det skadar inte att påpeka, helt klart. Att leva med en hund med rädslor kräver en hel del engagemang. Men eftersom det finns kennlar som jobbar på att avla fram working collies så är det ju helt klart värt att stötta. :) Collien är sån underbar ras att man bör inte vara rädd att skaffa en när man kan välja föräldradjur med lite forskning och runtfrågning. :) Tycker jag iallafall. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Annamaja27]
2014-09-22 10:25
#20

#19

Håller med - inga problem att hitta bra långhårscollie om man bara anstränger sig lite för att hitta de uppfödare som premierar bra mentalitet med orädda och nyfikna hundar.

Annons:
Monstertassar
2014-09-22 11:00
#21

Tycker helt klart sheltie är en bra hund för en som vill lägga tid, kanske är nybörjare, men skulle vilja satsa på träning/tävling sen :)

Anna Johanssom
2014-09-22 16:45
#22

Haha gissa vad? jag har kollat ännu mer på hundraser och är nu väldigt intresserad av storpudel (det hoppar lite mellan raser som ni kanske märker) Verkar vara en bra ras som är lekfull och smart och är bra på det mesta. Största nackdelen jag kan se är ju ifall de inte klarar av att vara ensamma i några timmar, vilket det står på skk´s beskrivning. Annars verkar det vara en toppenras för nybörjaren, eller har jag fel?

Anna Johanssom
2014-09-22 16:47
#23

#1 missade att du skrivit pudel! Sorry!

[Tilleli]1
2014-09-22 19:46
#24

#22 Tror definitivt att en storpudel kan passa!! :) Att de inte kan vara ensamma en stund har jag aldrig hört talas om faktiskt, det är nog en träningsfråga, och du kan ha otur med det vilken ras du än väljer.

Upp till toppen
Annons: