Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 3935 ggr
[Lizzier_83]
2014-09-14 17:09

Hur länge kan valpar hålla sig?

Bara en fundering. Nu har vi fått hem lilla Edith åtta veckor och jag var så hemskt nervös innan, föreställde mig ett jättejobb redan från start. Tänkte främst på alla pölar och högar som skulle ligga överallt och som man skulle trampa och halka i, ja jag föreställde mig det värsta :-) Nu har vi haft henne i tre dagar och det har hänt en enda liten kissolycka inomhus, det är allt. Hon visar på dörren och gör ute när hon känner gräs under tassarna. Hon går ut sista gången vid elva och sen lägger vi oss, så sover hon i ett sträck till sju då vi går ut och hon gör sina behov. Hon har såklart tidningar men de är torra, inget pip eller gnäll. Inatt vaknade hon vid fyra och ville komma upp till oss i sängen, lyfte upp henne och hon somnade tills klockan ringde vid sju och vi gick ut.

Jag förstår ju att det bara är för att det är nytt och att allt det jobbiga kommer som en bomb senare men ändå, jag är lite chockad över att det började så enkelt ändå mot vad jag föreställt mig.

Annons:
Sjöstjärna
2014-09-14 17:15
#1

Det är väldigt olika mellan olika valpar. Vissa valpar är i princip rumsrena vid åtta veckor medan det för andra tar mer än sex månader. Bara att gratulera till en lyx-valp! 😃

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Sjöstjärna
2014-09-14 17:17
#2

Tikvalpar är ofta lite lättare att få rumsrena. Hur länge de kan hålla sig är också individuellt, men er lilla tjej verkar ju var duktig med att visa er vad som gäller. 👍

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Lord Vulcan
2014-09-14 17:18
#3

Ibland har man tur. Har både haft valp som blev rumsren på en vecka och valp som tog längre tid. Min nuvarande klarar sig några timmar dagtid och hela natten.

[Lizzier_83]
2014-09-14 17:24
#4

Så det är inte säkert att det kommer nån jättesmäll senare? Trodde om jag ska vara ärlig inte de kunde hålla sig alls innan fyra månader.

Ambrose
2014-09-14 17:41
#5

Självklart kan det komma någon liten olycka senare. De är ju trotts allt bara små bebisar :) Ni verkar dock ha en superduktig liten valp. Njut av det! Man måste bara vara försiktig så att man inte slutar lyssna på valpens signaler. T.ex.. valpen klarade 2 timmar igår. Idag gnäller den och vill ut efter 1 timme. Se då till att gå ut istället för att förutsätta "Valpen höll sig två timmar igår, den kan göra det idag med". Förutom det så kommer det nog gå toppen för er :) Sedan finns det ju hundar som börjar göra inne igen när de börjar bli könsmogna, men det är en helt annan sak.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

drika
2014-09-14 18:20
#6

Vilken liten sötnos ni har! Det där är jätteolika men bra att du är förberedd iallafall:)

Hälsningar

Fredrika

Annons:
VendelaS
2014-09-14 19:30
#7

När min hund var så liten behövde hon ut 1-2 gånger varje timma under dagen. På natten sov hon mellan 10-6.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

[Lizzier_83]
2014-09-14 20:20
#8

Liten fråga till, är lite osäker på maten. Jag ger henne  lite mindre än en halv dl uppblött torrfoder var fjärde timma, efter uppfödarens rekommendationer. Hon äter jättefort och slickar sen skålen noga och verkar kunna äta hur mycket som helst. Är det alltid så att små valpar verkar hungriga hela tiden eller bör jag öka mängden mat?

Belimas
2014-09-14 20:26
#9

Sådär var min lillskit med i början men sen blev det ett litet bakslag för att nu vid 6 månaders ålder behöva ut mer sällan igen.

När det gäller mat så är det olika från valp till valp men alla vi har haft har varit riktiga matvrak🙂Det står på foderpåsen vad den rekommenderade mängden är men om hon är i ett bra hull så finns det ingen anledning att öka mängden, då finns risken att hon blir för rund i stället.

Moag
2014-09-14 22:04
#10

Min valp har jag gått ut med 2 gånger i timmen sedan hon var 8 veckor (i början hände det ändå minst 2 olyckor per dag) först nu vid 4½ månad börjar hon kunna hålla sig upp till 1 timme. Det har dock inte hänt någon olycka på ca två veckor.

Lord Vulcan
2014-09-14 22:51
#11

#8 Blöt bara lite med ljummet vatten så får hon tugga lite mer. Min tjej är 12 v nu. Första 2 v slök hon maten fort och letade efter mer. Nu äter hon lugnt och tom lämnar lite ibland. Skulle hon fortsätta efter nån vecka, finns speciella matskålar.

Upp till toppen
Annons: