Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 3763 ggr
fridarebecka
2014-09-07 19:29

Frågor om klövjeväska

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur tungt kan man packa klövjeväskan i förhållande till hundens vikt? Min hane är nu 12 månader och väger ca 12 kg, så i hans fall behöver man även anpassa vikten efter åldern och även att han inte är van är bära klövjeväska, eller av någon annan form av "styrketräning"🙂
Hur tungt packar ni i förhållande till hundens vikt och ålder?

Är även lite osäker på hur hans väska sitter, sitter den för långt fram eller sitter den lagom?

Annons:
Praefatio
2014-09-07 19:49
#1

Normalt sett så brukar man säga att en vältränad, fullvuxen hund kan bära 1/3-1/2 sin vikt i en bra klövjeväska. Din klövjeväska är inte så bra att hunden bör bära sådana tyngder, den är alldeles för kort i anläggningsyta över ryggen, en riktigt bra klövjeväska har i alla fall dubbelt så lång anläggningsyta. Din hund är ju också ganska ung och förstås inte tränad att bära än. Jag skulle använda 500 gr-tyngder (t.ex. påsar med ris!) och öka successivt från 500 gram upp till ungefär tre kilo om jag vore du. Tre kilo som maxvikt helt enkelt, 1,5 kg i varje väska. Hur fort du kan öka beror på hur mycket du använder väskan. 

Verkar hunden tycka att det är jobbigt, går med sänkt rygg eller visar obehag på något vis (även att den sänker ryggen när du tar på väskan) så minskar du vikten, då är det troligen för tungt.

Jag tycker att väskan sitter en bit för långt fram och skulle flytta den drygt fem cm bakåt.

fridarebecka
2014-09-07 19:58
#2

Tycker själv att väskan ser kort ut, speciellt när man ser han uppifrån. Han bryr sig inte ett dugg om den när han har den på, men det kommer nog ändå bli en ny väska snart med bättre vaddering och som är lite längre 🙂

Praefatio
2014-09-07 20:03
#3

#2 Så länge han inte bryr sig så är det ingen fara! För lättare vikter och kortare tider så brukar det gå bra även med en väska med sämre passform. Det är först när hunden måste bära tungt och länge, på fjällvandring t.ex., som passformen blir extremt viktig.

Majken!
2014-09-07 20:55
#4

Jag håller inte med #1. Väskan ska inte längre bak, hundar ska inte bära vikten på ryggen utan med hjälp av de stora muskelpartierna över bogen och bringan i första hand.

Praefatio
2014-09-07 21:09
#5

#4 Fast nu hänger ju väskan över skulderbladen och bör således hindra hunden i rörelserna när det blir lite tyngd i väskorna? Eller?

Majken!
2014-09-07 21:17
#6

#5 Väskan ska ligga så, absolut inte bakom skulderbladen. Om du går in på denna länk http://www.snowdogs.se/bilder.htm , så ser du hur väskorna ligger på hundar. TS väska på bilden är för liten, men det har ingenting att göra med att den ska flyttas bak.

Annons:
Praefatio
2014-09-07 21:20
#7

#6 Tack för rättelsen. Jag har missförstått hur viktfördelningen blir i en välsittande väska.

Majken!
2014-09-07 21:21
#8

#7 Inga problem! Det är oftast lättare när man ser bilder på hur bra väskor sitter.

Praefatio
2014-09-07 21:28
#9

#8 Mycket!

fridarebecka
2014-09-08 11:26
#10

#6 tack för den bra länken :) På bilden bär ha ca 1,5 kg, det bar han bara några hundra meter. Det hindrade inga rörelser alls och han brydde sig inte särskilt mycket om den.
Men eftersom han i framtiden kommer få bära på t.ex fjällvandringar så blir det till att införskaffa en ny väska med bättre passform :)

lillvilda
2014-10-21 21:38
#11

Vikten på väskan ska som många beskriver ligga över hundens främre del. Hunden ska aldrig bära med svanken på ryggen. När hunden är van vid väskan och övat att bära tyngre och tyngre så kan den bära upp emot 25 % av sin vikt. Viktigt att vikten är jämt fördelad på varje sida av hunden.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Upp till toppen
Annons: