Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 684 ggr
:holmgreen:
9/6/14, 12:58 PM

MIM Variocage

Hundköp på g och vi letar efter en bra hundbur. Har läst mycket bra om Variocage och just nu lutar det åt en sån.  Men  min fråga är:

Vilken storlek är rekommenderad för en hund med mankhöjden 43-52 cm som väger  mellan 16-22 kg?  Jag har försökt att söka här på sajten men sökfunktionen fungerar inte för mig just nu.  (Den visar bara samma inlägg om och om igen o.O ) Därför frågar jag istället! :)


Annons:
Lathundarna
9/6/14, 10:17 PM
#1

Min kelpie är 52 cm och väger mellan 19-21 kg. Han åker i en L utan problem. Skulle säkert funka även med en M.

:holmgreen:
9/10/14, 8:05 PM
#2

Tack så mycket för svar! Ska kolla upp detta mer. Har nämligen suttit och stirrat mig blind på storlekarna och de olika tabellerna. 😂


JamieBlue
9/10/14, 9:53 PM
#3

Man kan titta på Jordbruksverkets rekommendationer för transport i bur så får man nån slags vägledning. Här är länken: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

Minsta mått

Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Om du transporterar mer än en hund i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.

labradoodle
9/10/14, 10:01 PM
#4

Min vosse är 57 cm hög och åker i en L. Den skulle gärna vara lite högre, men då blir den för stor åt andra håll istället, och han ligger ändå mest ner. Det är nästan bättre att den är för liten än för stor.  Kika på MIM:s hemsida och leta efter återförsäljare i närheten, så kan du alltid åka till den butiken och testa. Men ska du ha enkel- eller dubbelbur? För jag undrar om det oavsett finns mindre än Li enkelbur? 🙂

Följande skriver Jordbruksverket:

Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Om du transporterar mer än en hund i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

:holmgreen:
9/16/14, 12:41 PM
#5

#3 Tack! Ska kika och se vad jag kommer fram till. :)

#4 Okej då är jag med! Problemet är det att vovven inte är född än, så det blir lite svårt att åka och testa och mäta då haha xD Men vi funderar på en enkelbur iallafall, och som du säger så vill man ju nästan hellre ha en mindre än för stor.  Tanken är ju inte att vovven ska sitta där särskilt länge.  :) Tack för svaret!


Upp till toppen
Annons: