Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2957 ggr
bustjejen
9/2/14, 2:11 PM

En fråga om hundbur i bil

Vi kommer att köpa en liten valp nu i höst och jag har en fråga om hundburar i bil.

Vi kommer helst att behöva ha en bur som inte sitter fast i bilen hela tiden, utan den ska kunna plockas bort utan jättekrångel. Hur är det med hundburar, finns det sådana varianter, eller är det sele som är smartast då? Hunden vi köper kommer vara relativt liten, runt cockerspanielstorlek.

Tacksam för tips på modeller eller alternativ som kan funka för oss 🙂

Annons:
CelsiusT
9/2/14, 2:23 PM
#1

Beror lite på hur er bil ser ut. Vi har en V70 som har lastsäkringskrokar i bagaget. Så vi har satt buren så att det är lätt att bara knäppa loss buren. Borde väl finnas i dom flesta bagageutrymmen tänker jag. Så då beror det ju bara på hur ni fäster buren.

Sen finns ju fler sidor av myntet. Och det är att bagageutrymmen är till för att knycklas ihop vid en krock, för att dämpa islagshastigheten för människorna i bilen. Dvs bagageutrymmet är det som ska fånga upp stöten om man blir påkörd bakifrån (vilket är bland dom vanligaste olyckorna). Så i bagageutrymmet är det viktigt att man har en krocksäker bur, annars är risken stor att hunden blir mos. Baksätet är faktiskt mer skyddat för hunden, där är ju tänkt att människor ska sitta. Men även en bilsele som fästs i bilen bälte ska vara krocktestad för att skydda hunden. Nackdelen med sele är ju att man inte skyddar bilen så värst mycket, får man en hund som tuggar på saker och ting så finns det mycket i bilen som kan ätas upp (tex bilbälten, bilsäten, bildörrar osv 😇). Sitter hunden i bur så skyddas ju bilen mer från slitage orsakat av hunden (och slitage blir det även om hunden inte tuggar på saker och ting).

Medarbetare på westernridning.ifokus

fredricakarlsson
9/2/14, 2:24 PM
#2

För ert och hundens bästa så är MIM den bästa buren man kan ha. En bur som inte sitter fast gör nästan lika mycket skada vid en krock som en lös hund.. Jag hade en hundbur i tyg med typ en stålram. Men så var jag med i en bilolycka och hade min hund suttit i den buren hade han inte levt idag. Selar är endast testade i en krock på 50km/h.. Jag rekommenderar inte att ha de.. så jag kan tyvärr i te rekommendera en hundbur till dig som man inte sätter fast..

bustjejen
9/2/14, 2:31 PM
#3

Vi har ju en V70, så jag får kolla om det finns lastsäkringskrokar.

Kan man inte fixera en MIM bur i sådana och den ändå ska kunna lyftas ut vid behov?

Sele kommer vi ändå att behöva i vår andra bil som är liten, jag får titta på de som är bäst i test, finns tyvärr inte något buralternativ där.

labradoodle
9/2/14, 3:52 PM
#4

Jag håller med #2, ska du ha bur så satsa på MIM Variocage. Och ska du ha en bilsele till den andra bilen så satsa på MIM Allsafe, även den är krocktestad 🙂

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

fredricakarlsson
9/2/14, 5:40 PM
#5

#3. Jag tror du får med band där du spänner fast den i bageget. Och de ska inte vara svårt att få ut den. Det är en lite tyngre bur, men den storleken ni behöver till er hund är det inge problem att lyfta ur själv :)

Upp till toppen
Annons: