Annons:
Etikettvalpar
Läst 2130 ggr
sofia1992
9/2/14, 12:10 PM

Valp med åksjuka

Hejsan. Jag hämtade på söndagen hem min lilla Golden valp och jag märkte redan på hemvägen (1,5 h åktur med bil) att hon inte verkade må så värst bra. Hon dreglade mycket och verkade må illa. En stund efter att vi kom hem mådde hon mycket bättre. Idag var jag tvungen att föra min bil på årsservice så jag tog henne med när jag inte hade någon som kunde vakta henne. Igen började hon dregla väldigt mycket och mådde illa ( hon kastade inte upp), så hon måste vara åksjuk. Nu till min fråga. Skall jag fortsätta ta henne med på korta åkturer nu och då, även om hon börjar må illa, för att hon skall vänja sig att åka bil, eller borde hon inte alls åka bil under en tid när hon börjar må dåligt? Är det vanligt att valpar blir åksjuka? Brukar det "växa" bort med tiden? Jag har inte något minne av att mina andra två hundar började må illa när de åkte bil som valpar. H. Sofia

Annons:
-Aida-
9/2/14, 12:14 PM
#1

Min mammas valp blev mycket åksjuk, hon tog korta vändor runt området med honom, de hjälpte bra om han fick sitta i knä på någon eller sitta på en kudde  i en bur.

Ambrose
9/2/14, 12:28 PM
#2

Det kan vara en idé att nu i början använda något medel mot åksjuka. Annars finns risken att illamåendet blir en vana. Se även till att buren eller vad nu valpen åker i blir en trygg plats där den kan slappna av och sova. Ta eventuellt in buren och träna valpen. Ta även gott om tid på dig när du ska åka någonstans… låt valpen komma till ro innan du åker iväg och kör mjukt. Jag tror inte att det växer bort av sig själv.. risken är snarare att det blir en vana och det vill man bryta.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

russin
9/2/14, 12:55 PM
#3

Inte ovanligt att valpar blir åksjuka, för att sedan bli bättre när dom växer upp. Det har med att deras balanssinne inte är fullt utvecklat. Åk ofta och lite och försök göra det till en rolig grej - ibland inte åka alls, utan bara vara i bilburen och ha en leksak osv.

labradoodle
9/2/14, 1:05 PM
#4

Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det här (ni som säkert vet får gärna svara), men jag har hört att man inte ska ge mat innan bilturen. Inte för att de kräks upp mer, utan för att de kan må mindre illa om de inte har mat i magen. Det kanske kan vara värt att testa ändå?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Ambrose
9/2/14, 1:09 PM
#5

#4 Det stämmer åtminstonde vad det gäller människor. Jag vet inte hur många av er som är båtvana, men ett trick om man är ute och är sjösjuk så är det bra att äta knäckebröd för det suger upp vätskan så att man inte har en massa som skvalpar runt nere i magen. Kan det funka på hund med tro? (bara liten tanke, har inga bevis alls för att det funkar på hundar) :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

VendelaS
9/2/14, 3:22 PM
#6

Jag vet inte om du har din valp i bur? Men vi har våra i en bur med ett skynke över så att de inte kan se trafiken men de kan se in till oss. Har vi inte det upplever jag att min vovve blir oroligare.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Annons:
[Forest]
9/2/14, 9:11 PM
#7

Det kan växa bort. När våran Enja var valp vart hon med åksjuk efter 1 h färd, trots detta så gilla hon följa med och åka bil. Vi börja träna att åka bil, genom sitta i bilen utan att man åkte, åkte vi så åkte vi för att göra något roligt-bästa enligt Enja var skogen eller åka och hälsa på uppfödaren och hennes hundar. När hon kanske var 5-6 mån så märktes det inte av alls av åksjukan hon följde med på resa som tar lite mer än 3 h bilfarande då ett stopp för fika o rasta. Hur har du valpen? Att ha den i bur och gärna stängda sidor kan underlätta då ser dom inte träd och annat som far förbi. Vi la över en filt och lät själva dörren vara fri för sikt.

Lord Vulcan
9/3/14, 8:48 AM
#8

Min valp gör likadant. Min 4åring växte ifrån det. Hade han i framsätet ett tag och klappade han då o då.

Upp till toppen
Annons: