Annons:
Etikettövrigt
Läst 1504 ggr
suur
9/1/14, 9:37 PM

Tik som löper

Hej!

Jag skaffade mig min första hund för två månader sedan (en tik).. Jag har försökt läsa om när en tik börja löpa och hur man vet om de löper..

mitt problem är att det står 100 olika saker hela tiden och jag vet inte vad som stämmer..

Är det någon som skulle kunna linka en sida som man kan få rätt information om just detta?! 

Skulle vara jätte tacksam!

Annons:
Belimas
9/1/14, 11:24 PM
#1

Grejen är ju att det är rätt så individuellt, en del tikar löper en gång om året och en del 2 gånger (det vanligaste) eller fler gånger. De kan ha tysta löp och de kan löpa "normalt" men man brukar märka rätt så tydligt när det är löp på gång, vulvan svullnar och i alla fall min tik brukar bli mer nosig av sig på promenaderna och vill gärna "skvätta" mycket ute. Sen kan man se lite blodfläckar här och där då om man inte har en extremt renlig tik men vid liggplatsen brukar man i regel ändå kunna se fläckar även om tiken är duktig på att städa efter sig.

Här kan du läsa lite om löpcykeln
http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/parning/

[Forest]
9/2/14, 10:49 AM
#2

Det är som sagt var mycket olika jag känner tik som löper var 4e månad och sen dom som löper 1 gång per år. Är det en omplaceringshund du har skaffat så kan man höra med fd ägaren hur den har löpt, är det valp kan man höra med uppfödaren hur valpens mamma har löpt. Hur gammal är hunden? 

Så här märker jag av löp på våra: Mer envist intensivt luktande DNA-analys på varje hittad fläck, kissar oftare små skvättar och gärna högre än normalt på typ grästuva/or. Går gärna i sina egna små värdar inte samma beroende av hänga i hälen under promenaderna. Kan upplevas mer deppiga då dom inte har samma "aktiva" arbetsglädje, kan äta även mindre. Svullen mus, ena får så stor vulva att hon går bredare med bakbenen. Dok är detta dagen före man ser blod vulvan kan vara mer rosa. Dom blöder 12-14 dagar här sen uppehåll sen kan dom börja efter några dagar igen o blöda ett par dagar till. Under uppehållet är det höglöp men har en som blöder hela löpet. Jag räknar med att dom är i löp 3 v men håller dom kopplade 1 mån och har stenkoll på dom så ingen olycka sker. Även tikar kan smita för att bli parade, dom är verkligen  rymningsbenägen om dom har stor lust med få valpar.

Upp till toppen
Annons: