Annons:
Etikettaktivering
Läst 535 ggr
MsSofieG
9/1/14, 8:28 PM

Veckoschema för era Border Collies?

Hejsan, ni med border collies hur aktiverar ni era hundar? 
Hur ser en normal träningsvecka ut för er?
Vallar ni med er hund eller får de använda sin energi till annat?

Självklart får alla oavsett ras svara i den här tråden. Är bara lite nyfiken på hur mycket en collie behöver för att vara en stabil hund. Men är självklart intressant att få se hur alla här inne väljer att träna sin hund under en veckas gång :)

Annons:
Fialialej
9/1/14, 8:46 PM
#1

Jag har en bc/aussie-tik, tre år gammal. Vi går minst tre promenader om dagen, varav en är lång (ca1-2timmar) i skogen, de övriga ca15-30 min i området där vi bor. Vi tränar nästan alltid vardagslydnad, rally eller parkour på promenaderna. Förutom på morgonen, då det är stros och kiss i egen takt… Minst 20 minuter (uppskattningsvis) om dagen (utspritt i femminutersintervaller) tränar vi trix och "freestyle"-program som jag håller på och sätter ihop. Två ggr i veckan vill jag att vi tränar "ordentligt" på rallylydnaden. Det har gått sådär. ;) Vi har entt par hundkompisar som hon träffar ett par ggr i veckan och leker med. Sen har vi ibland kurser vi går på, då en gång i veckan. Ibland ör vi ute hela dagen och går i skogen. Hon följer med överallt dit det är lämpligt och möjligt. I princip allt det här sker naturligt och är sånt som är nödvändigt för att hon ska vara avslappnad däremellan. Märker jag att hon blir rastlös inne exempelvis, så tränar vi trix några minuter tills hon är nöjd. Oftast gör vi tillräckligt flr att hon ska vara glad, men ibland behöver hon påminna mig.. ;)

"På natten är alla katter svarta"

Ellen89
9/1/14, 11:04 PM
#2

Min tik ar BC/Schafer; med henne blir det langre promenader minst 2ggr per dag och i promenaden leker vi, tranar lite lydnad och tricks, kastar boll och leker kamplek. Att bara 'ga' ar inte nog for min tjej. Men hon anpassar sig ganska bra och finns det dagar dar det hander mindre sa ar hon okej med det - sover inne for det mesta nar vi inte ar ute.., och sen 2ggr i veckan kor vi flyball och lydnad pa klubben. Vet att jag ger mindre an vad nagra andra med BC's ger men hon verkar ha nog och jag har haft 'tur' med att hon inte tycker om att valla :)

Upp till toppen
Annons: