Annons:
Etikettmedia
Läst 4217 ggr
Saffran0Spice
9/1/14, 10:44 AM

Varg bröt sig in i hundgård

Nu går hundar i hundgård inte ens säkra!
En varg har brutit sig in i en hundgård i Finland. Hundgården var helt galler försedd med tak och vargen har brutit sig in genom gallret och tagit en av de norska Älghundarna som befann sig inne i hundgården. 

Man hittade senare inälvor tillhörande hunden ca 300 meter från hundgården och man har säkrat spår av varg.

http://www.kainuunsanomat.fi/kuhmolainen/kuhmo/susi-vei-koiran-hakista-vuosanganvaaralla/

Annons:
Rafflan
9/1/14, 10:46 AM
#1

Sånt här är så himla tråkigt, jag tycker det ska få finnas varg i våran natur men dem ska vara skygga för människor och aldrig gå nära människors hus/gårdar :(

Saffran0Spice
9/1/14, 10:47 AM
#2

Stackars ägare, man hoppas ju att hundgården man har är säker =(

Tessan01
9/1/14, 10:49 AM
#3

Usch då. Stackars matte =(

Taxelina1
9/1/14, 11:02 AM
#4

Man blir så himla ledsen när man läser sånt här. Vilken fasa hunden måste känt😢

Vi har våra hundar i hundgårdar och på natten stänger vi om dom. Men dagtid när man är från hemmet en stund är jag alltid orolig för att vargen ska slita upp näten.

Den här vargen kommer troligen göra om detta, då den lärt sej att det fungerar bra😕

En familj här i Sverige har ansökt om bidrag för att rovdjurssäkra sin gård. Alltså rovdjursanpassade stängsel. Dom vågar inte låta barnen leka ute då vargen tassar runt omgivningen hela tiden.

Hälsning från en stor djurvänCool

Wellcraft
9/2/14, 8:15 AM
#5

Vargen är skygg, även skygga djur kan ta sig in på gårdar när den tror att ingen är där.
Själv har jag haft räv, fågel, rådjur & älg på tomten och jag kan lova att dessa djur är skygga.

Tråkigt för hundägaren, väldigt många hundgårdar är tyvärr väldigt veka. Bara bygga en starkare eller ta in hundarna.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[TeamGolden]
9/2/14, 9:42 AM
#6

#5 skygga eller inte, vargen skadar på ett sätt som rådjur och räv inte gör och i vissa extremt sorliga fall har älg dödat djur och människor så älg aktar jag mig för också, rådjur är väl dock välkända nuförtiden att helt oblygt stå och käka upp alla ens blommor och de skräms inte ens om man går ut för att försöka mota bort dem. Vargen är ju ett ständigt ämne och man kan inte säga att staket kan hålla dem ute, var ett reportage på nyheterna igår där fårägare t.o.m funderar på att lägga ner allt och flytta in till stan då vargarna tar flera dussin av deras får ja hela veckorna, denna familj på tv hade blivit av med 22tackor detta året och flertalet låg kvar i hagarna och vissa skadade/chockade får var också där. De som attackerar mest var då varg, lo och Björn och vargattacetna på tamboskap hade ökat helt radikalt via statestilken. Man får tycka vad man vill, men det tog en var 6-7 minuter att helt äta upp en hund och lämnade endast lite småslamser kvar, skelettet och huvudet, 7 minuter är inte lång tid när hunden sticker i skogen och du letar i förtvivlan och hittar din hund så. Det är ett riktigt problem, det är inte på låssas och att "det händer bara i norrland" jag minns fortfarande hur kvinnan som gick in till varghängnet på Kolmården (eller var det Skansen?) blev brutalt dödad av vargflocken och folk satt senare och försvarare vargarna även då, det går inte framåt för folk vägrar se sanningen och det handlar inte om att skjuta av vargar men det är ett problem att vargarna också börjar bli oblyga som rådjuren.

Annons:
Rafflan
9/2/14, 10:19 AM
#7

#5 vargen är inte skygg när folk kan stå och ta kort på den och vargen bara står och tittar tillbaka…

Älg, rådjur, räv osv är inte lika skygga. Men björn och lo är väldigt skygga.

Wellcraft
9/2/14, 11:42 AM
#8

#6 Ursäkta men jo, staket kan hålla en varg ute.
Det är inga pansarvagnar vi talar om. Det handlar dock om pengar, ett riktigt rovdjurssäkert stängsel kostar skjortan.
Jag har en släkting som jobbar på kolmården & kände denna kvinna, hon blev inte dödad av vargflocken. Hon dog först, sedan släpade vargarna runt på henne.
F.Ö stöttar jag inte någonstans att man gosar med vilda djur.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Linnea
9/2/14, 12:21 PM
#9

Kan det bero på att det är för många vargar på för liten yta?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ixectrona
9/2/14, 12:37 PM
#10

Av bilden jag (SRF:s Facebooksida) såg så såg det mer ut som att någon brutit sig ut, snarare än in…

Vargar jagar inte hundar, de dödar dem bara om de invaderar deras revir.

I call bullshit.

Ambrose
9/2/14, 12:41 PM
#11

#9 Det finns uppåt 400 vargar i Sverige och Sverige är ett otroligt stort land. Jag tror snarare att det är så att människorna har flyttat in i vargområden och att vargen har insett att det är mycket enklare att gå till en fårbuffé än att jaga sina naturliga byten som vet hur man kommer undan. Om man nu har boskap i ett område med rovdjur så tycker jag att man som människa ska sluta ta för givet att man bara har en massa rättigheter. Snarare så har man skyldigheter. Som att ha ordentligt stängsel osv så att man kan skydda sina djur. Visst.. det kostar pengar.. och set är enklare/billigare att bara skjuta av vargen, men människorna har inte ensamrätt till naturen.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

labradoodle
9/2/14, 12:45 PM
#12

#8 - Har det blivit fastställt att det var så? Jag har letat och letat efter obduktionsrapporter, men jag hittar inga bevis för att det faktiskt var så att kvinnan dog innan vargarna gav sig på henne. Jag följde det där ganska länge så jag blev väldigt nyfiken nu. Har du länk?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Linnea
9/2/14, 12:47 PM
#13

#11 Nu finns det ju inte varg i hela landet, nästan alla vargar är koncentrerade till en ganska liten del av landet. Här nere i södersyns dom bara sporadiskt och längst i norr ser samerna till att dom inte stannar. Jag tror inte att en normal varg söker sig till människor för mat om det finns tillräckligt med mat i skogen. Visst, hittar den en hage med får mitt ute i ingenstans så är det klart att den gärna tar dom. Då kan man skydda djuren på två sätt, 1. ett bra stängsel och 2. att djuren har någonstans att gå in dit inte vargen kommer tex genom att ha magnethalsband på djuren och där de bara kommer in i ligghallen med detta på sig. Många har ju redan detta på kor och hästar för att styre utfodring, mjölkning mm. Även till katter finns det såna halsband med tillhörande kattlucka.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Ambrose
9/2/14, 1:06 PM
#14

#13 Inte hela landet nej, men 400 vargar är otroligt lite. Det finns nästan 10 miljoner människor här och alla får plats, mer eller mindre och det finns öde marker kvar (menar med detta inte att vargen behöver lika lite utrymme som en människa, men för att sätta saker i lite perspektiv) . Det finns alltså 1 enda varg för varje 25 000 människor i landet.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[JenniN]
9/2/14, 1:22 PM
#15

Vargen var förmodligen förvirrad då hunden ser kanske ut som en släkting till varg man beter sig på ett totalt annat sätt. på samma sätt som hunden vart förvirrad över vargen som inte ville leka. 
Tragiskt. Men knappast vargens fel.

Linnea
9/2/14, 1:39 PM
#16

#14 Det är kanske så att det finns e varg per 25000 personer men eftersom vargarna, och inte heller människorna, på något vis är jämnt fördelade över landet så spelar det totala antalet inte så stor roll. Det som spelar roll är hur många människor vs vargar det finns i ett specifikt område. Och hur mycket naturliga bytesdjur vargen har där + säkert andra saker också.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Rafflan
9/2/14, 1:40 PM
#17

Sorgligt att folk inte värnar om svenskt kött och vårt köttsdjurs djurhållning.

Fåren och korna har turen att kunna gå ute i stora hagar, ska man bygga rovdjurstängsel runt dessa kommer bönderna gå i konkurrs och få sälja allt = inge svenskt kött kvar. Och dem få bönder som har råd att bygga dessa stängsel, tyvärr är inte stänglarna 100% säkra heller, finns fler fall där varg lärt sig ta sig igenom…

Det andra alt är att låsa in alla djur, som vi gör med grisar, aldrig låta kor eller får få känna solens ljus och aldrig få springa på dem gröna ängarna, men det är enda sättet att hålla dem säkra från vargen. Men vad är det för liv för djuren? vi vill väl göra det bättre för grisar och höns, inte göra det sämre för får och kor? :(

Ni som tycker "människan får skylla sig själv om man bor på landet", hur tänker ni kring dessa frågor?

[JenniN]
9/2/14, 1:45 PM
#18

17# Jag tycker faktiskt att du överdriver. Vargen kom inte äta upp alla djur eller döda alla djur så att vi helt plötsligt inte har något kött alls kvar. 

nej men man får helt enkelt prioritera så att man har råd med vargstängsel. Vargen ska inte behöva dö enbart för att vi vill att våra djur ska känna solen så att vi sedan kan döda dem också.

Linnea
9/2/14, 1:48 PM
#19

#17 Jag anser inte att folk får skylla sig själva. Problemet är att många bara ser det som svart eller vitt. Antingen har man varg och då måste man stänga in alla sina djur och bönderna går i konkurs eller så har man ingen varg och alla är glada. Riktigt så är det ju inte, det finns säkert många sätt för att förbättra vargsituationen men är svårt när ena sidan vill ha bort alla och andra sidan vill att alla vargar ska få leva (och oprecis var dom vill).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[JenniN]
9/2/14, 1:48 PM
#20

19# Precis ! Det verkar inte finnas något mellanläge.

Annons:
VildaVittra
9/2/14, 1:58 PM
#21

#9 Om lilla Lettland har plats med 400 vargar, så tror jag nog att Sverige klarar att hysa lika många.

#17 Varför ska alltid vargmotståndare föra oss producenters talan? Om vi nu i tusentals år lyckats få djuren att överleva rovdjursangrepp, så ska vi nog klara det nu också. Eller ska vi skjuta alla rävar, örnar osv också kanske? De tar ju djur för oss oftare än vad vargen gör. Dessutom skadeskjuter jägare fler djur i hagarna än vad vargen tar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
9/2/14, 2:00 PM
#22

#18 ja dem kan inte döda en hel flock, men att döda 23 djur på 1 dag! hur många djur födds varje år? hur många av dem måste går till slakt för att bonden ska gå runt? med den matten funkar det inte att 23 får dör då och då….
Bonden kommer gå i konkurrs.

Proritera? känner du rika bönder som sitter på flera hundar tusen kr för det är så kul?

#19 vart skrev jag att vargen skulle utrotas? och vart står det att vi inte ska ha varg idag? jag har inte skrivit min lösning på problemet, bara hur det ser ut just nu.

#20 vad är mellanläget? vad är din lösning på problemet? och kom inte och tro att bönderna har hundra tusentals kr att bygga stängsel för…
Både du och #19 pratar om "mellanläge", men ingen nämner vad ni menar med det?

Ett text skriven på fb

"Då har det hänt, det vi har fruktat. 23 av 36 får dödade av varg. Går inte att beskriva den makabra syn som mötte oss i morse och den stank av döda djur som kändes. Många av fåren var hetsade till döds, man såg bara döda djur med en handfull av lungödem framför nosen. Ett lamm hade sina lungor liggandes för sig själva 2 meter från kroppen och 2 testiklar strax intill . 2 lamm låg i vattnet och vi hittade en död tacka nedanför ett litet berg. På en klippavsatser låg hennes lamm 3 meter upp som levde. Två andra lamm var skadade och vi var tvungna att avliva dom i hagen. Önskar att alla som tycker att vargen ska ha full frihet i våra skogar skulle få uppleva detta. Det är inte rimligt att vi inte får bedriva jakt enl dom riksdagsbeslut som är fattade. De överlevande djur är i chock. Risken finns att ytterligare djur måste avlivas. Det får vi se imorgon. En sorgens dag … "

VildaVittra
9/2/14, 2:20 PM
#23

#22 Det finns en superenkel lösning på problemet och det är boskapshundar, men det kräver ju att svenskarna utvecklar intelligens och slutar att propsa på att gå in i hagar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TeamGolden]
9/2/14, 3:09 PM
#24

#8 Ursäkta men då får du gärna visa mig statestik på att NOLL vargar kommit igenom de stängsel. Pansarvagn, nej men vargar är jäkligt kluriga och de har starka käkar, i repotaget har även familjen jag talar om fint stängsel enligt mig och många flera, det är ett helt och rent staket och ser rejält ut, inte hindrar det vargen från att ta i snitt 3tackor per vecka.

Skulle också vilja veta hur det är fastställt? Vad avled kvinnan av då? Och varför skulle vargarna ge sig på någon som redan är död? Det låter inte som något vargen gör i sin natur. 

#17 Håller helt med. 

Snabbt beräknat, denna svenska gård där alltså hittills 22tackor blivit tagna förlorade de 990kg kött, tänk att det händer på de flesta gårdarna att fåren blir tagna, det blir flera hundratusen kg kött om året som gårdarna går i back, och vem har råd med det? Alla bönder är långt ifrån mångmiljonärer och klarar sig utan sin produktion.

[JenniN]
9/2/14, 3:10 PM
#25

Ångrar mitt inlägg och slutar kommentera här eftersom det bara gör mig arg ändå.  Inte värt att slösa min tid på. =)

Rafflan
9/2/14, 7:48 PM
#26

#23 dock är det väl dem hundarna där ägarna själva ibland fått skjuta hundarna för att komma nära sina boskap? (Kavkazskaja Ovtjarka)
och det bryter väl även emot allemansrätten?

VildaVittra
9/2/14, 8:14 PM
#27

#26 Va? Har du någon som helst källa på det?

Allemansrätter är inte bara en rätt, utan en skyldighet också om att inte störa djuren i hagen, stör du inte flocken så kommer du inte störa hundarna heller. Men det enklaste vore ju att hagmark i vargrevir inte faller under allemansrätten, precis som tomtmark.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Rafflan
9/2/14, 8:37 PM
#28

#27 Hittar inte artikeln, det var ca 1½ år sen jag läste den, handlade om en man i ryssland som hade hunden med sina får i skogen/bergen och när han kom för att hämta fåren så vaktade hunden fåren emot ägaren och han fick skjuta den för att komma åt fåren. Och om man läser om rasen så är den inte lämplig att ha som vakthund för boskap nära där andra människor vistas. Och kräver nog mycket stor hundvana, inget för en vanlig svensson svensson som föder upp får, om alla bönder skaffar sig en sån hund ser vi snart massor med hundattacker skulle jag tro…

"Den är egentligen anpassad till att fungera som herdehund i otillgängliga trakter där den lever ensam tillsammans  med boskap. I denna miljö trivs rasen bäst. Rasen anses inte lämplig för ovana hundägare"

[Forest]
9/2/14, 9:33 PM
#29

Tycker med det ser mer ut som någon tagit sig ut än snarare in i hundgården, och sen beror det hur det är byggt därmed hur hållbart det är eller inte.  

Jag tycker vargar ska finnas, mycket vackert djur.

Hur som helst jätte trist att detta inträffa, stackars hundar 😭

Grace2009
9/2/14, 9:34 PM
#30

Om inte en boskapsvaktande hund, varför inte en lama? De har väl gjort lite försök med det i Sverige men jag vet ej om det ännu är utvärderat.

Personligen tycker jag att vi ska ha kvar varg, och jag bor i skogen i Värmland.

Linnea
9/3/14, 12:22 PM
#31

#22 Ett mellanläge mellan utrota och ha hur många som helst överallt borde vara att ha lagom många på rätt ställen och på sånt sätt att dom funkar med människorna. Det finns trots allt varg i många länder, vi kanske ska se hur dom har det och hur det funkar där.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Taxelina1
9/3/14, 3:17 PM
#32

#10 SRF förvränger hela historien, som dom brukar göra. Det har varit vilda disskutioner om den här incidenten i fler grupper som hanldar om varg. Värnarna hittar på alla möjliga och omöjliga historier om att hundeb gick ut själv, och att det inte varg som tagit den. Troligen en annan hund och så vidare och så vidare. Tala om att förtränga otrevliga incidenter !!! Enligt källa jag har från Finland så blev hundkraken utdragen ur hundgården, dödad och uppäten ett par hundra meter från huset. Dom hittade bara reser efter bunden. Enligt en värnaren i fb gruppen så visste den personen precis vad vargen brukar äta upp och inte. Då har nog den personen aldrig sett resterna efter en vargdödad hund… Makabert bara att ifrågasätta den tragiska incidenten och försvara vargen där. Det fanns även spårstämplar efter vargen. #11 Vi har INTE flyttat in i någon vargområde. Det heter förövrigt revir. Hela mellersta Sverige delar sina hem med vargen. Vi var här före vargen. Den hade varit borta i många år innan några naturmuppar fick för sej att "rädda världen" och föra över varg hit. Det fanns några enstaka individer och dom fyllde på. Ja, jag har läst det en person berättat. Han kommer lägga ut boken efter sin död, då han inte vill hänga ut för många. För varje år ökar vargstammen med ca 30-34 föryngringar. Då kan du räkna lite. 1 föryngring är 1 kull. Det finns kullar med 7-8 överlevande valpar, men om vi räknar lågt då. Ca 6 valpar x34…hur många individer ökar då stammen på ett år? Vi är många som bor och lever i vargrevir. Reviren är flera mil i omkrets. Och i mellansverigen går dom många gånger i omlott. Ska bara pr oducenterna lägga ner hela sin verksamhet och gårdar för att ett litet antal personer vill ha varg. Kanske ska tillägga att dom flesta som vill ha varg INTE bor i dessa områden. Visst får producenten en liten ersättning, men den täcker inte psykiskt lidande och allt som det medför. Att sätta upp ett rovdjursanpassat stängsel klarar man sällan själv då det är så pass avancerat. Bara en grävmaskin kostar ca 500 i timmen. Det är tydligen olika bidra från olika länsstyrelser. Här betalar dom ut 50 kr per meteri bidrag…om det finns pengar kvar…Många gånger tar bidraget slut snabbt då många ansöker. Fåren är något producenten får sin inkomst av. Och då är köttet en liten del. Dom skickar skinnen för beredning och många skinn hamnar inom sjukvården där svårt sjuka behöver ligga på fårskinn på grund av liggsår och annat. Jag känner en fårproducent som sydde otroligt goa fina nallar som sedan såldes. Många tovar och gör vackra arbeten av det. Ullen går också till kläder. Kommer ni ihåg barnsången …Bäbä vita lamm. Allt detta går till spillo när dom inte kan sköta sina företag ordentligt. Det här är svenskt producerat. Något vi ska värna om. Inget man kan sitta bakom datorn och säga att dom får skylla sej själva. Det är egoistiskt och okunnigt. Vi måste värna om våra öppna landskap och en levande landsbyggd. Finns det inga betesdjur riskerar marken att växa igen. Och då ligger vi illa till, ni som tror den biologiska mångfallden är "varg äter älg/får och så vidare. Den biologiska mångfalden ligger i marken där du kan ligga på alla fyra med ett förstoringsglas och upptäcka. Mark som måste mulbetas och gödslas från får och nötboskap. Alla örter i markerna pollineras av små insekter. Kvävs örter och andra blommor så dör även pollinerarna ut. #13 Vargen tar det byte där dom sparar så mycket energi som möjligt och är minst riskfritt. Vi talar om mycket kloka rovdjur. Så bönderna ska ha transpondrar på sina djur för att ta sej in och ut. Då vet du kanske vad det kostar att sätta in nya avläsare, portar och klura ut hur det ska fungera när djuren stannar upp mitt i porten bara för att kika ut eller in. Tydligen tror ni att dessa producenter är (ursäkta) fullskitna med pengar, när dom i stället ofta ligger sömnlösa på nätterna och funderar hur det ekonomiska ska gå ihop. Men okey, jag förstår att ni som inte har koll vet hur det ser ut på "landet" men då kanske man hellre ska vara tyst.

Hälsning från en stor djurvänCool

Taxelina1
9/3/14, 3:20 PM
#33

Gör ett tillägg…I dagens läge går det inte att "utrota" vargen. Den är inte längre hanterbar, så ni kan endera dra en lättnandes suck eller gråta. Vargen är extremt svår att jaga.

Hälsning från en stor djurvänCool

VildaVittra
9/3/14, 3:27 PM
#34

#33 Spännande, hur jägare av idag inte kan utrota en art som jägarna innan gps osv lyckades med. Hur kommer det sig? 

#32 Nja, det är några andra som villigt förvränger situationen genom att tala för en annan grupp (där de flesta faktiskt inte upplever vargen som ett problem) samt för den delen av befolkningen som bor i vargreviren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Taxelina1
9/3/14, 3:35 PM
#35

Men gps använder man ju på hunden….?

Hälsning från en stor djurvänCool

VildaVittra
9/3/14, 3:36 PM
#36

#35 Jösses, vet du ingen annan användning av den?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Elander
9/4/14, 12:46 PM
#37

Stor djurvän? Kallar folk som värnar om vårat kretslopp för naturmuppar. Bra där.

Jag anser att vi som människor har ett ansvar gentemot miljön där vi lever, vi ska se till att inget i vår omgivning far illa pga av våran framfart. Vargen är rovdjur, fixar man inte att bo i ett vargrevir så flytta.

Man skjuter ju inte direkt grannen för att han pallar äpplen från min tomt.

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

Taxelina1
9/5/14, 9:44 AM
#38

Fick info muntligen från Finland. Vargen hade varit tillbaka för fler försök i hungårdarna. Ett vanligt beteende hos vargen. Att den återkommer något dygn efter första attacken då den lärt sej att det finns mat att hämta. #37 Utgår ifrån att det är mej du menar. Visst är jag en stor djurvän. Det är fruktansvärt att se levande djur som har halva låret uppätet och försöker resa sej. Om vargen dödade direkt, men tyvärr är inte fallet sånt. Dom lämlestar djuren och börjar äta. Större djur sargar dom för att sedan vänta ut det tills det blir så pass utmattat att det faller ihop och då kan dom gå på det mer riskfritt. Vargen är enormt smart och lär sej snabbt olika lösningar. Därför har dom också lärt sej att ta sej in i säkrade hagar. Att säga att man ska flytta om man inte vill bo i vargrevir är standard och visar på stor okunskap. Ett revir är flera mil stort i omkrets och här i mellansverige går många revir i varandra. Det innehåller alltså byar, samhällen och städer. Och visst värnar man om allt liv. Var kommer din mat ifrån? Vilket som om du äter kött, fisk eller valt att bara äta grönt? Ta dej en fundering…lägger företagen ner ute på landsbyggden, försvinner inte bara vårt kött utan även mycket spannmål. Vi behöver djur för att hålla våra landskap öppna. Vill du åka utanför stan och mötas av en vägg med energiskog i stället för hagar med betande djur. Vill du åka ut till gårdar där gårdarna är inhägnade pga av att folk inte kan släppa ut sina barn för att dom har rovdjur som tassar omkring i närheten? Kanske dumma frågor, jag vet…men om några år så är vi där. Det finns folk som ansökt om stängselbidrag för att inhägna gården, redan. #36 Hur menar du då? Innan vargen utrotades använde dom fångstgropar och andra metoder. Det var alla skyldighet och ansvar att döda den varg dom såg. Det var även skottpengar på dom. Läste en gammal bok om samer. En berättelse om ett par samer som på skidor förföljde en varg tills den blev helt utmattad och när dom till slut kom ikapp den och skulle döda den med sitt spjut halkade han. Vargen attackerade och då lyckades mannen köra der sin knutna näve ner i svalget och på så sätt kväva den. Ruggigt och otäckt. Men som sagt. Det är rätt länge sedan då dom bara hade spjut. Du frågade lite om hur zet gick till. Vargen är otroligt svårjagad. En bekant till mej åkte över till Ryssland för att göra en film och då ta reda på lite om hur man jagar varg. Dom hade bara skakat på huvudet och undrade vad vi i Sverige sysslade med egentligen. Att det kommer en dag då det inte är hanterbart längre. Vi är på väg dit. Och fort går det.

Hälsning från en stor djurvänCool

Vizzla
9/5/14, 2:25 PM
#39

Tragiskt. När de stora rovdjuren kommer för nära så händer tyvärr sånt här. Vi måste anpassa rovdjursstammarna till befolkningen också. När de väl kommit så nära är risken stor att det händer igen och att de blir mer och mer oskygga.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Linnea
9/8/14, 12:39 PM
#40

#32 De  flesta kobönder har nog transpondrar på sina djur idag, jag tror knappast att det är dyrare för fårbönder.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Taxelina1
9/10/14, 11:24 AM
#41

#40 Men transpondrarna läser ju bara av fodergiva, brunst och annat viktigt.

I går fick grannen jaga ut två vargar ur hästhagen…dom sprang sedan åt vårt håll. Känns mindre trevligt, men å andra sidan kan dom vara en mil härifrån vid det här laget🤪

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Linnea
9/10/14, 11:29 AM
#42

#41 Finns olika sorter.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Taxelina1
9/10/14, 11:36 AM
#43

Har djur här, så jag är insatt i det😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Linnea
9/10/14, 12:32 PM
#44

#43 Om det nu inte finns, hur funkar en kattlucka med magnetlås tro?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hildgrim
9/10/14, 1:17 PM
#45

På vilket sätt försvinner spannmål pga ökad vargstam?

Taxelina1
9/10/14, 4:10 PM
#46

#44 Frågan är nog hur mycket ekonomi djuruppfödaren har att investera
 i alla säkerhets prylar som är vargrelaterade. Men dom kanske kan kolla med länsstyrelsen. Bra idé faktiskt😉

#45 Spannmålsbonden har ju ofta djur också😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: